כתומים (A)

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 30
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: יובל ארז
שנת הסרט: 2015
קהל יעד: ז - יב
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 03/08/2017

שיר ויאיר, שגרו בישובים גדיד ובני טל בעוטף עזה, היו בני 12, והיו החברים הכי טובים בקיץ 2005. בעקבות "תכנית ההתנתקות" של ממשלת ישראל בה פונו ישובי עוטף עזה, נפרדו דרכיהם של שני החברים. יאיר ישב בבית סבו בחיפה, מול הטלווזיה והביט בתמונות החיילים המפנים בכוח את המתנגדים שנאבקו בפינוי.

שיר ומשפחתו שהיו בין המתנגדים, הצטופף בביתו עם ששת אחיו, עד לשעה שבה לקחו אותם החיילים בכוח ופינו אותם לאוטובוסים.

שני הנערים שחוו את ילדותם זה לצד זה יצאו למסע של התמודדות במציאות חדשה. יאיר ומשפחתו עברו לישוב קרווילות ביחד עם בני ישובם - גני טל -  בישוב יד בנימין ואילו שיר בילה שמונה חודשים בחמישה מלונות שונים הרחק מחבריו ומבני ישובו - גדיד -  ומאחיו הגדולים שהתפזרו לכל עבר. 

הסרט עוקב אחריהם במשך עשר שנים ומתאר את מסע התבגרותם של שיר ויאיר ביחד ולחוד, ואת ההתפתחות האישית, בצל טראומת הפינוי שעברו בילדותם. 




יובל ארז - במאי ותסריטאי

בוגר ביה"ס לתסריטאות של עידית שחורי.

במאי ומפיק ועורך סרטים וסדרות, דוקומנטריים ועלילתיים, בין יצירותיו בתפקידים שונים: "גידי גוב הולך לאכול", "בולדוג", "חומוס קארי", "תעשה לי ילד", "חצויה", "צ'אנס".

הסרט "כתומים" זכה בפרס שרת התרבות והספורט ליצירה בתחום הציונות לשנת 2015.

רקע היסטורי – תכנית ההתנתקות:

תוכנית ההתנתקות היא תוכנית שבוצעה על ידי ממשלת ישראל בקיץ 2005 ובמהלכה פינתה ישראל באופן חד צדדי את תושבי ההתנחלויות מרצועת עזה  וכוחות צה"ל נסוגו ממנה באופן מוחלט לגבולות המדויקים של הקו הירוק באזור זה. את התוכנית יזם והוביל ראש ממשלת ישראל, אריאל שרון. בחבל עזה התגוררו ערב ההתנתקות כ-8,600 יהודים, מתוכם 3,500 ילדים מתחת לגיל 14. פינוי האזרחים הושלם בתוך שמונה ימים וצה"ל השלים את פינויו מרצועת עזה ב-11 בספטמבר 2005 . עם סיום ביצוע התוכנית החל תהליך ארוך של שיקום המפונים, אשר טרם הסתיים (נכון ל – 2017). 

 

נקודות אפשריות לדיון לקראת המפגש:

איזה סרטים תיעודיים ראיתם לאחרונה? ובכלל?

סרט תיעודי יותר מעניין/פחות מעלילתי?

כיצד הייתם מגיבים אם הממשלה הייתה מחליטה שמסיבות ביטחוניות עליכם להתפנות מבתיכם והישוב בו אתם גרים יחדל להתקיים?

(תלוי מה הסיבה. האם בפינוי אני אמנם מקריב קורבן אישי אבל עוזר לביטחון המדינה, מקרב את השלום? האם אני מסכים עם הסיבות לפינוי או לא?

יש להדגיש שהמדובר בישובים קהילתיים שהמתיישבים הקימו וטיפחו במו ידיהם, חלקם במשך 20 שנה, ואת ההבדל בין הקשר האישי שנוצר לישוב כזה, בניגוד לדירה רנדומלית בעיר גדולה, למשל.

כדאי להדגיש שתושבי עוטף עזה ראו בעצמם, ורבים ראו בהם, חלוצים פטריוטים המיישבים את מדינת ישראל, ומסכנים את בטחונם האישי למען המדינה, בתמיכת ממשלות ישראל לאורך השנים, והמצב בו לפתע מפנים עורף לישובים שהקימו ומחליטים לפנותם)

האם לדעתכם לתושבים אלה יש זכות להתנגד? האם הייתם מתנגדים ומתעמתים עם חיילי צה"ל ושוטרים?

(כדאי להדגיש את מורכבות המצב שנוצר: מצד אחד המתנגדים לפינוי פעלו בניגוד לחוק, וגרמו נזק כלכלי וארגוני גדול לצבא ולמשטרה.

 מצד שני, בהתנגדותם ביטאו את הלך הרוח של ציבור גדול מאוד בישראל, וכמעט כולם לא פעלו באלימות נגד המפנים אלא רק בהתנגדות פאסיבית.

כדאי להדגיש ולהסביר שההתנגדות הייתה פעולת מחאה סמלית, שהיה ברור לכולם שלא תמנע את הפינוי – ועם זאת, הייתה זו דרכם של המתנגדים להציג את דעתם אל מול התקשורת, ובכך, אל מול מדינת ישראל והעולם)

 

נקודות אפשריות לדיון ועיבוד לאחר המפגש:

מה הרגשתם במהלך הצפייה? מה הפתיע? מה היה צפוי? מאיזו סצנה בסרט הכי התרגשתם? מה בסצנה או ברגע הקולנועי גרם לכם לזכור אותה או העלה בכם את הרגש?

האם המפגש שינה/העמיד באור אחר את מה שהרגשתם בזמן  הצפייה בסרט?

האם במפגש נאמרו דברים שהפתיעו אתכם?

האם הסרט והמפגש שינה את תפישתכם על קולנוע דוקומנטרי?

האם אפשר לספר סיפור באמצעות חומרי מציאות?

האם הצפייה והמפגש שינו את דעתכם על קולנוע דוקומנטרי?

מה ההבדל בין סרט עלילתי לדוקומנטרי?

איך היה נראה סרט עלילתי על משפחת שיר ויאיר? מה הייתם מספרים/מראים בו אם הייתם התסריטאים והבמאים?

מה היתרונות של עלילתי?

מה היתרונות של הדוקומנטרי?

מה לדעתכם הוסיף לסרט המעקב אחרי שיר ויאיר לאורך 10 שנים?

(המעקב מאפשר לראות את תהליך ההתבגרות שעבר כל אחד מהם וכיצד ההתנתקות הטראומתית השפיעה או לא השפיעה על חייו.

שיר עובר מתסכול וכעס להשלמה: הוא מתגייס ליחידה קרבית בצה"ל ואף חותם קבע כקצין (היו מפונים שבעקבות ההתנתקות התנגדו לגיוס לצה"ל). בדרך, הוא מגלה את המוזיקה שנראית כמרכזית בחייו, כמתבגר בישיבה. כפי שאימו מעידה, נראה כי הוא גדל להיות צעיר מופנם, ואולי גם קצת בודד.

יאיר מתחתן בגיל צעיר מאוד, ונראה שניתן למתוח קו מקשר בין חתונה מוקדמת זו, לבין העובדה שמשפחתו נשארה מאוחדת לאחר ההתנתקות, לא רק עם עצמה, אלא גם עם שאר משפחות הישוב בני-טל)

הסרט מנסה לקשור בין ההתנתקות, לבין ניתוק הקשר בין שיר ליאיר.

מה דעתכם? האם הניתוק ביניהם היה קורה בכל מקרה או שנגרם בגלל ההתנתקות?

האם אתם עדיין חברים של החברים הכי טובים שלכם מהן? מביה"ס היסודי?

האם לדעתכם תישמרו על קשר עם חבריכם הנוכחיים גם בעתיד?

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
יובל ארז
0544812982

Yuval@justbeprod.com

,

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.