אוריה רוזנמן הוא איש חינוך, יזם חברתי, והיוצר של פרויקט "בוא נדבר דוגרי", במסגרתו חבר לראפר הערבי-פלסטיני סאמח 'סאז' זקות כדי ליצור וידאו קליפ של ראפ בועט בין יהודי וערבי, שהציב מראה לחברה בנוגע לגזענות והשנאה הקיימות בתוכנו. מאז פרסום הקליפ בזמן שיא המהומות של חודש מאי 2021, הצמד קיבל חשיפה בינלאומית נרחבת (כולל כתבות בCNN, BBC, NYT ועוד) והחליט להקים את DUGRI - מיזם חברתי של תוכן אותנטי, שמטרתו לאחד את הרוב המתון משני הצדדים סביב נראטיב חדש, ולייצר פלטפורמה לשיח כנה ושיתופי פעולה יהודים-ערבים למען עתיד משותף ומטיב.
'בוא נדבר דוגרי' הוא מפגש חינוכי של 90 דק' העוסק בגזענות והשנאה בין יהודים וערבים, שהגיעה לשיאה בזמן מהומות מאי 2021 ומבצע "שומר חומות". המפגש נוגע בנושאים מהותיים של זהות וחברה, מזמין את הקהל להטיל ספק בנראטיבים עליהם גדלנו מילדות, להבין את המציאות דרך פרספקטיבה רחבה, ומציג את האפשרויות של כל אזרח להשפיע דרך יזמות חברתית ואקטיביזם אישי.
במרכז המפגש מופע מוזיקלי הכולל את שלושת השירים של הצמד - "בוא נדבר דוגרי", "מנפס", והשיר החדש "לא צריך סיבה כדי לחגוג" - כשבין ביצועי השירים אוריה וסאמח מספרים במשותף על תהליך היצירה של הפרויקט, התגובות מרחבי העולם, החברות הייחודית שנרקמה ביניהם במקרה ועל העתיד של יהודים וערבים בארץ. המפגש מסתיים בשאלות ותשובות עם הקהל.
התלמידים בקהל נחשפים לשיתוף פעולה ייחודי ומאתגר בין איש חינוך יהודי לראפר ערבי, ומתמודדים עם שאלות קשות שעולות במהלך המפגש על גזענות ושנאה וקבוצות בחברה. המפגש מהווה הזדמנות לגעת בצורה יצירתית וחוויתית בנושאים רגישים שבדרך כלל קשה להעלות במסגרת כיתתית/ שכבתית, ונותן לתלמידים מוטיבציה ולגיטמציה לחשוב בצורה עצמאית ולגבש את דעותיהם על סמך היכרות והבנה רחבות יותר.
VIDEO
VIDEO
אוריה רוזנמן, איש חינוך ויוצר יהודי ישראלי בן 32, גדל במושב עשרת למשפחה ציונית בה חונך לערכי אהבת המדינה וזיקת העם היהודי לארצו. הוא מתאר את עצמו כאדם שעד גיל 24 היה בחור מיינסטרים, ושאף להצליח במסגרת מה שהחברה מגדירה כ'מוצלח'. אחרי שירות צבאי כקצין לוחם וטיול של שנה בעולם, התחיל ללמוד הנדסה ולעבוד עם בני נוער. בעקבות שינוי רוחני שעבר שכלל קריאה של ספרים על אפשרות התפתחות התודעה באדם, תרגולי יוגה ומדיטציה והתחייבות לטרנספורמציה פנימית, אוריה עזב את לימודי ההנדסה והחל להטיל ספק בנראטיבים עליהם גדל וללמוד את עצמו ואת היקום.
ב-2018 יצא למסע בהשראת השיר I’m not racist של הראפר האמריקאי ג'וינר לוקאס, כשהוא פוגש ומראיין יהודים וערבים ברחבי הארץ, אוסף דעות ומילים שאחר-כך יהפוך לגרסה מקומית של ראפ יהודי-ערבי בועט שייקרא "בוא נדבר דוגרי". אחרי שנתיים של תהליך אישי והבנת הפוטנציאל, הוא מצרף כשותף לפרויקט את סאמח 'סאז' זקות, ראפר ערבי-פלסטיני (עם אזרחות ישראלית) בן 32 שגדל ברמלה, והם נכנסים לעוד שנה של עבודה משותפת שבסופה הם משחררים את הקליפ בזמן שיא המהומות של חודש מאי 2021. מאז פרסומו הקליפ נהיה ויראלי, והפרויקט הגיע למאות מיליוני צופים מסביב לעולם דרך הרשתות החברתיות ואייטמים בCNN, BBC, NYT ועוד.
'סאז' הוא ראפר הפעיל בתעשייה כ20 שנה, ומאחוריו שני אלבומים והשתתפות בריאליטי "חי ב-להלהלנד". העבודה והחברות עם אוריה הוציאה ממנו אנרגיה חדשה ומוטיבציה לתת ביטוי לצדדים יותר אישיים בעצמו. כששיתוף הפעולה ביניהם נשען על אותנטיות ופתיחות, הם החליטו להגדיר עצמם כצמד מוזיקלי-חינוכי בשם DUGRI. יחד הם מייצרים תוכן אותנטי פורץ דרך, פוגשים בני נוער בסדנאות והרצאות חינוכיות, ושואפים לבנות קהילה של צעירים מתונים, יהודים וערבים שמאמינים בעתיד משותף ומטיב.
המפגש החינוכי שסאמח ואוריה מעבירים משלב מופע מוזיקלי עם סיפור פרונטלי. השילוב בין מוזיקה לٍStorytelling מאפשר לתלמידים לחוות את המסע האישי של גבר יהודי ישראלי ממשפחה ציונית שנפתח לקיום של הגזענות הסמויה בתוכו, ולקבל השראה משיתוף הפעולה הזהיר, האותנטי והייחודי שהתפתח בינו לבין ראפר ערבי, שגדל ברמלה שבישראל למשפחה קומוניסטית אך מזדהה כפלסטיני. "כולם רוצים לשנות את העולם, אף אחד לא רוצה לשנות את עצמו" (ל. טולסטוי) - אוריה וסאמח התמקדו בלשנות את עצמם ואת קבעונות התפיסה והחשיבה שלהם, ויחד יצרו פרויקט פורץ דרך שהפך למיזם ששואף לשנות את המצב בין יהודים וערבים בארץ ולבנות נראטיב חדש למען עתיד משותף ומטיב.
ראשית מומלץ להראות לתלמידים מראש את הקליפ עליו מבוסס הפרויקט:
פייסבוק - https://www.facebook.com/uriyaros/videos/10226290895525173
יוטיוב - https://www.youtube.com/watch?v=vuUxnfL9I_Y
כדאי לעשות דיון בכיתה לגבי העמדה שכל צד, היהודי והערבי, מייצג בקליפ.
לבקש מהילדים לעשות סיעור מוחין ולתאר את המאפיינים של כל דמות - מאיפה הוא? מה דעותיו הפוליטיות? מה הוא עשה בחייו? מה הוא מרגיש כלפי הצד השני היהודים/ערבים?
לייצר 2 מודלים של דמויות כפי שהם מתארים את האנשים בקליפ. אחר כך כשהם יפגשו עם היוצרים עצמם, תהיה להם השוואה מעניינת והיווכחות בסטריאוטיפים.
כדאי גם לבקש מהילדים להכין שאלות שהם היו רוצים לשאול את היוצרים של הקליפ, או לחילופין את הדמויות האלה מהסרטון, כדי שיגיעו יותר מוכנים לחלק של השאלות.
מפרט טכני
2 מיקרופונים לבמה
1 מיקרופון לקהל לדיון
1 מקרן עם חיבור HDMI
1 מחשב להפעלת מצגת / קליפים
מערכת סאונד המחוברת למקרן/מחשב
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.