נעמה בנזימן וספרה נוני ונוני-יותר

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 50
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: נעמה בנזימן
קהל יעד: גן - ד
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 28/12/2021

מהלך המפגש:

היכרות.

פתיחה: שיחה קצרה על סוגי ספרים ועל תפקיד האיורים בספרים.

קריאת הסיפור [בליווי מצגת].

מאחורי הקלעים: איך נוצר הספר, הקשר לאגדה על קמצא ובר-קמצא, תהליך יצירת הספר - מהסקיצות הראשונות עד לספר המודפס והכרוך, ההחלטה לאייר בשני עפרונות צבעוניים בלבד.

נוני ונוני-יותר – הדגמת אמצעים אמנותיים המשמשים לזיהוי הדמויות וליצירת דמיון וניגוד ביניהן, כגון: שימוש במילים ובצלילים [״יופידידו״, ״קפיציתי קפוץ״], שימוש בצבע [אדום וכחול], בטיפוגרפיה, באיור ובעיצוב [עמוד ימני מול עמוד שמאלי, התייחסות לשדרת הספר כאלמנט המפריד בין שתי הדמויות].

מוטיבים חוזרים והתפתחותם לאורך הספר [השולחן העגול בבית של נוני, התעודה שנוני מקבל, הציורים שנוני ונוני-יותר שולחים זה לזה].

הצצה להתלבטות בתהליך העבודה: איך לתאר את התחרות בין נוני לנוני-יותר? ניסיונות ופתרון.

ציורים של הילדים: מציירים באופן חופשי בצבעים של נוני ונוני-יותר – אדום וכחול.

 

תקציר הסיפור:

נוֹנִי נִיצֵּחַ אֶת הַפַּרְעוֹשׁ, אֶת הַצְּפַרְדֵּעַ וְאֶת הַסְּנָאִי.

נוֹנִי נִיצֵּחַ אֶת כֻּלָּם בִּקְפִיצוֹת.

עַד שֶׁיוֹם אֶחָד, מֵהַקָּצֶה הָאַחֵר שֶׁל הַיַּעַר,

הוֹפִיעַ נוֹנִי-יוֹתֵר.

אִם מַפְסִידִים, זוֹ לֹא סִבָּה לִכְעֹס?

אִם טוֹעִים, הַאִם אֶפְשָׁר לְתַקֵּן?

ואִם רָבִים, הַאִם אֶפְשָׁר לְהַשְׁלִים?

 


לצפייה בסרטון

נעמה בנזימן

ילידת ירושלים, חיה בתל אביב, מאיירת וסופרת.

מחברת הספרים "הכובע הגבוה של אלברט" (עם עובד, 2009, דרום קוריאה, 2016), "אמיליה" (עם עובד 2014, מהדורה מיוחדת עבור ספרית פיג׳מה, 2014) ״נוני ונוני-יותר״ (2019, אנגליה, מהדורה מיוחדת עבור PJ Library ארה״ב, 2020, רוסיה, 2021, יראה אור בטאיוואן ובדרום קוריאה, 2022).

לצד היצירה עוסקת גם במחקר, הוראה ואוצרות. בעלת תואר שני באוריינות חזותית (בהצטיינות יתרה). פועלת לגישור וליצירת דיאלוג באמצעות אמנות בארץ ובעולם. מנחה סדנאות איור במסגרת חממת חאקאיא, שמטרתה לעודד יצירת ספרות מקור לילדים בערבית. עורכת הספר הדו לשוני, עברי-אמהרי "ילדי החול - מבט ישראלי על סיפורים מאתיופיה" (2014) - תוצר של שיתוף פעולה בין האקדמיה לקהילה, המחבר בין תכנים אתיופיים מסורתיים לבין עולמם של צעירים החיים כיום בישראל. זכתה בשתי תחרויות עיצוב של הארגון החברתי הבינלאומי Poster for Tomorrow. עבודתה נכללת באוסף מאה הכרזות המובילות בנושאי זכויות אדם שהוציא הארגון בשנת 2018.

 

הישגים בולטים בשנים האחרונות:

The Museum of Avant-garde permanent collection - contemporary section 2021

מצעד הספרים 2021

American Illustration 2020

מדלית כסף, פרס מוזיאון ישראל לאיור (פעמיים) 2020, 2016

ציון לשבח בתחרות האיור (פעמיים) Hiii Illustration International Competition 2020, 2015

ציון לשבח במגזין האיור האמריקאי 3x3 ,The Magazine of Contemporary Illustration,

בשנים 2014, 2015, 2016, 2018, 2019

עיטור אנדרסן לאיור 2018

פרס משרד התרבות 2016

עיטור הפנקס לאיור מצטיין 2016

 

נוני ונוני-יותר

נקודת המוצא לסיפור היא האגדה התלמודית של קמצא ובר קמצא. גיבורי הספר הם שני ארנבים, האחד אדום והשני כחול: נוני ונוני-יותר. דרך הקשר ביניהם אנחנו לומדים על חברות, על תחרות וקנאה, על מה קנאה יכולה לעשות ועל היכולת לסלוח ולהשלים.

 

קטעים מתוך ביקורות שפורסמו:

״אפילו שבספרה החדש של נעמה בנזימן יש כל מיני משחקים ופעלולים, היא עצמה לא משחקת. עם צאת הספר השלישי שכתבה ואיירה אפשר לקבוע בוודאות שמדובר באחת היוצרות הרציניות ביותר לילדים כיום. לא רק שכל ספר שלה הוא חגיגה, הוא גם חרוז נוסף שהיא משחילה במחרוזת של יצירות מעולות שכולן עוסקות בתהליכים נפשיים בסיסיים ומכוננים בקרב ילדים וילדות... השימוש הנרחב שעושה בנזימן במתן ביטוי לשקרים כטיעון נחרץ להתנגדות לצד השני תואמת מאוד את האופן שבו ילדים חווים מצבים כאלו. פעמים רבות הם משתמשים בשקר – שמגיל צעיר מובהר להם שהוא דבר רע – כדי להצדיק את הכעס שלהם או את ההתעקשות שלהם להישאר בסרבנותם.

בנוסף לכך, מהלך זה מאפשר לבנזימן להציג מערכת יחסים בצורה מורכבת, ולהשתחרר מתבניות דידקטיות. משום כך הספר גם מעלה נושאים כבדים כגון אשמה, אחריות, השלכות של מעשים, מבלי שיישמע אף לא לרגע קולו של "מבוגר אחראי" שיבהיר מה נכון ומה לא. כמו בכל ספריה, בנזימן אינה מסבירה לילדים כיצד לפעול; היא מתרכזת בתיאור התהליך שהדמויות עוברות עם עצמן ועם הסביבה, כמעין שיקוף של נפש ותודעה. אך מה בכל זאת היא עושה? לאן היא מובילה את הדמויות שלה?... נעמה בנזימן כאן על מנת להישאר. ספריה עשויים מהחומר שממנו עשויות קלאסיקות: ביטוי וויזואלי מובהק ומוקפד לכל ספר, וביצוע ספרותי משכנע לכל תמה.״

יותם שווימר, הפנקס

״הסיפור - רָשוֹמוֹן בזעיר אנפין – מתאר בפירוט מהלך של ריב בין קטנים, אבל תרשים הזרימה של המהלך הולם גם בעלי ריב מבוגרים בכל מקום: תחילַת העימות באגו פגוע, המשכו בעלבון המצמיח כעס ומניב אקט פוגעני-נקמני. סופו של הריב בקול הדממה הדקה של כאב הלב והחרטה, ובפרצי זעם מעת לעת המכרסמים בשמחת החיים. כמו בחיים, גם בסיפור הקטן הזה עשויים הגעגועים לימי החברות הטובה להיות הצעד הראשון בדרך להכרה בכאב של האחר, להתבוננות הגיונית  ושקולה במה שהתרחש – האם יהיה גם כאן פיוס מנחם? הסיפור על שני הארנבים מסתיים ברגע של היזכרות, במחשבה על מה שאפשר לחזור אליו, ובסיכוי. 
נעמה בנזימן שכתבה ואיירה את הספר עיצבה אותו בשני צבעי יסוד – אדום וכחול, שני צבעי יסוד עתירי סמליות ומשמעויות, הנקשרים בין היתר לכוח ולמלחמה, לזעם, להתגרות ולסכנה (אדום), לסמכות, לעצב, לאצילות ולשלום (כחול). שני צבעי היסוד מתנשאים בסיפור כצוקים שתהום פעורה ביניהם. שלל ההקשרים התרבותיים של הצבעים מהדהד בהתפתחות העימות בין נוני לנוני-יותר, מדגיש את מנעד הרגשות המפעפעים ביניהם, ואת הדרמטיות שבמלחמת החורמה הניטשת בין השניים. נעמה בנזימן מגייסת גם את הטיפוגרפיה לטובת האקספרסיביות; חלקי הטקסט הנמסרים בדיבור ישיר או מבטאים את אופיו ורגשותיו של כל ארנב מוצגים בגופן ובגודל משתנים, המתפקדים כמערכת הגברה של הטקסט.
בניגוד לדמויות שני הארנבים המעוצבות כל אחת בצבע יציב אחד, הסביבות שבהן הם פועלים מנכיחות את שני הצבעים יחד ורומזות כך על אפשרות של פשרה ושל התקרבות. גם שמותיהם הדומים של שני הארנבים מעוררים מחשבות על הדמיון בין השניים: תחרותיים, סוערים, בלתי מתפשרים ועיקשים, אבל גם רגישים ופגיעים. 
כמו כולנו, האין זאת? הספר מזמין צעירים מאוד וצעירים פחות להתבונן ממרחק בטוח בעימות קולני ובתוקפנות מאיימת, לזהות בין הדפים את עצמם או חלקים באישיותם, לבטא  פחד, כעס וחמלה ולהרהר באפשרות של קשירת חוטים שנפרמו וחזרה לתחושה של רגיעה וחוסן.״ 
נירה לוין, דףדף

״בניגוד לאמת המקובלת בגני הילדים, הדרך להתפייסות אינה קלה. בקשות סליחה וציורים אינם פותרים את המשבר ובין נוני לנוני-יותר מתגלע פער שנראה כי לא יהיה אפשר לגשר עליו... נתעכב קצת על השימוש הנהדר של בנזימן בכלים שמספק לה ז'אנר הפיקצ'רבוק. בספרים המשתייכים לסוגה זו לא רק שהעלילה נעה בשני ערוצים, מילולי וחזותי, אלא שהסיפורים אינם יכולים להתפענח באמצעות הטקסט לבדו. ראויה לציון יכולתה של בנזימן לשרטט מצבי רוח, תסכולים, אכזבות ושמחות על גבי כפולות הנחלקות לימין ולשמאל. בשני הצדדים נראים נוני ונוני-יותר, כשכל אחד מהם מתחפר בעקשנותו ובתחושת צדקתו; בנזימן עושה שימוש נרחב גם בקליגרפיה – בגודל האותיות, בצבעיהן ובנפח ומידת הארגון שהן מציגות על הדף – והכל כדי להעביר מסרים בלתי מילוליים. סיפורם של נוני ונוני-יותר מציג התמודדות כנה עם קנאה שמתפרצת בין חברים. הוא מאפשר מרחב מחייה לכאב ההפסד, אך מציע גם את היתרונות ביכולת הנרכשת לדעת למחול ולפעול ברוחב לב. בניגוד לגיבורים נפוצים בספרים המיועדים לפעוטות, אלה של בנזימן הם שני טיפוסים עקשנים במיוחד. לוקח להם זמן רב למצוא הרמוניה בין קולותיהם. רק כאשר זה קורה, הם יכולים להפיק בה בעת את צלילי ההתלהבות האופייניים להם - "קפיציתי-קפוץ" ו"יופידידו" – באותו היער מבלי שהאחד יפריע לשני להישמע.״
דוד רפ, הארץ

״הספר נוגע בבעיה אמיתית, יומיומית, שקיימת בעולמו של כל ילד (ושל כל מבוגר ילדותי) – ההשוואה בינו לבין ילדים אחרים, לטוב ולרע – ומתאר אותה בדייקנות ובישירות, בציור ובטקסט, בלי להתחנחן ובלי להתנחמד, ובלי אף מלה מיותרת. מי מאיתנו לא חווה דקירת כאב, כשנדמה לנו שאנחנו הכי מעולים במשהו – ולפתע הכתר עובר למישהו אחר? נוני היה אלוף הקפיצות ביער, עד שהגיע נוני-יותר (איזו הברקה, השמות האלה) ושם אותו בכיס הקטן, ונוני החליט שהמתחרה שלו רימה וקרא לו שקרן, וזה הפך ל'ברוגז' נוראי, ואחר כך נוני-יותר החזיר לו כגמולו. וכמה זה מעליב וכואב כשחבר "מפטר" אותך, ואיך הכאב מיתרגם לכעס ולצדקנות, וכמה יפה מתבטאים הרגשות האלה באיורים ובטקסט (שחלקו מצויר) של נעמה בנזימן. וביום ההולדת של נוני-יותר, שיאו העלילתי של הספר, כפולת דפים סגורים מהווה את דלת ביתו של חתן המסיבה, הנפתחת לכפולה ענקית שכולה רגש קורע לב. ובאשר לסוף הפתוח – עכשיו הוא נראה לי מושלם. הפי-אנד עלול להיראות פה מודבק, בעיקר במקרים שהילד הקורא חווה מציאות אחרת. הסוף הנהדר משאיר פתח גדול לתקווה, כמו גם לגיטימציה להתאזר בסבלנות, ולדמיין. ספר נהדר לבני 6-3.״
עטרה אופק, המתלהבת

״ספר חדש של יוצרת מוכשרת במיוחד... זהו סיפור חשוב במיוחד שדן בנושא שספרות הילדים מתעלמת ממנו כליל, שכן רבים הם הסיפורים שעוקבים אחרי כישלונותיהן של דמויות אולם הסיפור הזה ממחיש לנו שילד מצליח פגיע לא פחות מילד שנכשל. קשה להתמודד עם הצלחה, היא מזמנת לחץ, ריחוק מהחברה, וגובה מחיר נפשי. ההתבוננות בכישלונו של נוני נועדה לאותת לנמעני הסיפור מהי הדרך הנכונה יותר להתמודד עם הצלחה – ליהנות ממנה, לקבל את העליות והמורדות, ולא לבודד את עצמך מהחברה. בד בבד הסיפור משרטט את גבולות המריבה ומראה שלא הכל לגיטימי בסכסוך, שישנן פגיעות שאי אפשר לסלוח עליהן ולכן כדאי להימנע מהן.״
ד״ר שי רודין, קריאת חובה

 

נוני ונוני-יותר

הכנה למפגש:

כדאי לקרוא את הסיפור פעמיים לפני המפגש, להתבונן באיורים ולתת מקום לתגובות של הילדים. רצוי שיהיה בכיתה יותר מעותק אחד של הספר, כדי שיותר ילדים יוכלו לפתוח את הדלת המאוירת שבספר ולגלות מה נמצא מאחוריה. יש צורך במחשב שנוכל להקרין בו מצגת powerpoint (או פי.די.אף) ומקרן. כדאי שהילדים יביאו איתם דפים לבנים חלקים ושני צבעים - צבע אדום וצבע כחול [אפשר להשתמש בטושים, בצבעי עיפרון, בפנדה או בכל חומר אחר, בשני גוונים - אדום או כחול בלבד], לפעילות משותפת בסיום המפגש.

לאחר המפגש:

אפשר לדבר עם הילדים על חברות, על דברים כיפיים שחברים אוהבים לעשות ביחד, על תחרות בין חברים, על קנאה, על ריב עם חבר.ה טוב.ה. איך אפשר למצוא דרך להשלים, בסיפור ובמציאות?

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
נעמה בנזימן
0528668025

naamabenziman@gmail.com

יפו-תל אביב, בני אפרים 205

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.