סאטלה מהחיים - היצע נוסף

תחום: תיאטרון
תת-תחום: תיאטרון
משך זמן המופע: 55
סגנון: דרמה ריאליסטית
שם הרכב: שפת-התאטרון
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: רות גנאל
קהל יעד: י - יב
כמות קהל מקסימלית: 150
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 07/07/2019

הקולות העולים מן השטח מספרים על עליה בהיקפי עישון גראס בקרב מתבגרים תלמידי תיכון.

אלו תלמידים שכבר השתתפו בתכניות מניעה במסגרת בית הספר, שמעו הרצאות, חוו סדנאות, לכאורה מודעים לנזקים ויודעים לדקלם אותם ועדין, בוחרים להפוך את העישון להרגל ומוצאים בו קסם...

חיפשנו דרך להגיע אליהם , לדבר איתם ולעקוף את ההתנגדויות הצפויות בסגנון "שוב באתם לחפור לנו על סמים?"  סאטלה מהחיים הינו מופע יחיד המשלב בין מונולוגים לקטעי הנחיה.

המונולוגים פותחים  את הלב של הצופים- מצחיקים, מרגשים, מעוררים הזדהות. הם מציגים 3 טיפוסים שונים שכל אחד מהם מגיע אל הגראס מסיבה אחרת ומוצא בו מענה למצוקה או צורך שהוא חווה.

קטעי ההנחיה משמשים אותנו בדרך כלל כדי לתת מידע אודות החומר המדובר , לעבד את הנושאים שהועלו במונולוגים  ולקדם גיבוש עמדות.

נקודת המוצא היא ההנחה שמי ,שלאחר התנסות ראשונית הופכים את העישון להרגל, מוצאים בו מענה לצורך שהם לא יודעים לענות עליו בדרך אחרת. הצורך יכול להיות חברתי, לימודי- הישגי, משפחתי (מערכת היחסים עם ההורים) והעישון יכול לתת תחושה שהוא מסדר הכל. למסך את הקושי...

המופע משלב רעיונות מתוך  הפסיכולוגיה החיובית במטרה  להגביר את תחושת הרווחה האישית, המסוגלות, הביטחון ביכולת להגיב ולהתמודד עם אתגרי החיים, האופטימיות והרגשה הטובה. אנו מאמינים שחיזוק תחושות אלו בקרב מתבגרים יכול להפחית את החיפוש אחר מענים או תחליפים פסיכואקטיביים.

המופע מלווה בסדנת עיבוד אותה המחנכים יעבירו בתום הצפייה. הסדנא עוסקת בזיהוי המניעים לעישון או הכוחות להימנע ממנו ובחיבור אישי של המשתתפים לכלים מעולם הפסיכולוגיה החיובית.

אנו שואפים לסייע לצופים לזהות את היכולת בעצמם לעוף על החיים שלהם, למצוא בהם ענין, התלהבות ותשוקה ובכך להפחית את המשיכה לעשן סמים כתחליף.

 

המופע מתאים לתלמידי כיתות י- יב ומתאים גם לצפייה משותפת עם הורים.

ניתן לקיים בסיום המופע מעגלי שיח הורים-מתבגרים עפ"י חומרים שנספק לכם.

ישנן התאמות לקהל דתי.

המזמינים יקבלו שני מערכים עם הצעות לפעילות הכנה לצפייה ופעילות לעיבוד הצפייה שיועברו  ע"י המחנכים בכיתות.

 



מחזאית: רות גנאל

הפקה: רות גנאל

שחקן : אביאל שיליאן

 המופע נבנה ב"שיטת המעלית" שפיתחה רות גנאל-  M.A. במנהל החינוך, קרימינולוגיה וסוציולוגיה, מרצה, מנחת קבוצות, עוסקת בהדרכת הורים קבוצתית ופרטנית, עוסקת בשילוב מגוון כלים יצירתיים בטיפול והנחיה: פלייבק, פסיכודרמה,  גשטלט, טרילותרפיה ועוד.

שיטת המעלית מתייחסת למעלית דמיונית שעולה ויורדת בין הראש ללב.

הראש- זקוק לידע, נתונים, עובדות

הלב- מחפש התרגשות, הזדהות, סיפור שאפשר להתחבר אליו

חיבור בין הראש והלב יוצר השפעה לטווח ארוך, משפיע על עמדות ועל התנהגות.

המופע כולל שלושה מונולוגים סוחפים  כאשר אחרי כל מונולוג יש קטע הנחיה תיאטרלי הכולל כלים להתמודדות עם סיטואציות שונות.

המעבר בין מונולוג הנחיה לסירוגין שומר על רמת קשב גבוהה של הקהל, סקרנות וענין.

המופע מדבר אל בני נוער ובשפה של בני נוער וכאשר צופים בו הורים- הם מקבלים הצצה לעולמם של המתבגרים ויכולת להבין מה מניע אותם, מה הם מחפשים, ממה הם מפחדים.

הרקע הטיפולי והניסיון ארוך השנים של רות גנאל בעבודה עם נוער והורים מאפשר להוציא הרבה מאד חומר לשיח עם מתבגרים בעקבות המופע- יש בו שכבות של שכבות של נושאים- מגוון דמויות וסיפורים שאפשר להזדהות איתם ומתוך כך- אפשרות להקיף מגוון היבטים של תופעת עישון הגראס בקרב נוער.

המופע מלווה במערך  פעילות שנשלח לבית הספר בכדי שתוכלו לקיים עם התלמידים  שיח משמעותי לאחריו. 

פעילות לעיבוד המופע

  1. מה הקשר בין שימוש בסמים לפסיכולוגיה חיובית?

המורה אומר- המופע שצפיתם בו "סאטלה מהחיים" מחבר בין עישון גראס לבין עולם הפסיכולוגיה החיובית – תחום שנועד לחזק אנשים ביכולתם להתמודד עם החיים, עם אתגרים ולגרום להם להרגיש טוב עם עצמם.

 האם הקשר בין שני הנושאים הללו ברור לכם?

מדוע יוצרי המופע בחרו לשלב את תחום הפסיכולוגיה החיובית  בהקשר לעישון גראס?

האם תוכלו להצביע על כלי לחשיבה חיובית שאימצתם /תרצו לאמץ בעקבות הפעילות?

  1. לקבל סאטלה מהחיים

התלמידים מוזמנים לשתף ב"רגע אחד שבו חוויתי סאטלה מהחיים", ז"א תחושה של ריגוש, אדרנלין או דווקא רוגע, שמחה, גאווה- לא דרך שימוש בחומרים פסיכואקטיביים אלא מתוך התנסויות נורמטיביות.

 

  • הצעות נוספות לפעילות משלימה בכיתות ישלחו במייל למזמינים
מפרט טכני מפרט טכני אנו זקוקים לבמה (או מרחב הופעה) בגודל 4 מטר עומק על 4 מטר רוחב- לפחות. בבקשה לדאוג שהמרחב יהיה נקי ופנוי מרהיטים מיותרים. אנו מביאים איתנו ציוד הגברה המתאים לאולם רגיל/אודיטוריום המיועד המכיל כ 200 מקומות. באולמות גדולים יותר או באולמות ספורט- יש צורך בהגברה נוספת- בתיאום מראש במידה וקיימת מערכת הגברה במקום- אנו נתחבר אליה עם המיקרופונים שלנו. אנו מביאים איתנו פנס שיוצב בחזית הבמה. ; במידה ומותקנים באולם פנסי תקרה- הנכם מתבקשים להדליקם. נודה לכם אם תאפשרו גישה עם הרכב סמוך ככל האפשר לאולם המופע לצורך פריקת הציוד. נבקש להכין שולחן (תלמיד) על הבמה.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

בת ים-חולון סמינר עמיתים - 6

לינק לצפיה

אילת בגין - 2

לינק לצפיה

אילת רבין 3

לינק לצפיה
רות גנאל
0507514918

ganelruth@gmail.com

גבעת שמואל, התומר 18

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.