פומי הטפיר הסקרן אוהב לקרוא ולהקשיב לסיפורים. לילה אחד, פומי שואל את אמו למה אין אף סיפור על טפיר?
למחרת, הוא ניגש לספרייה העירונית כדי לחפש סיפור על טפיר ולאכזבתו, הוא מגלה שאין אף סיפור כזה.
תולי הספרנית מספרת לפומי על סופר החיות הידוע, יהויכין קרופניק ופומי מחליט לצאת למסע דרך היער המסוכן אל בית הסופר ולברר מדוע הוא מעולם לא כתב ספר שהגיבור שלו הוא טפיר.
בדרך פומי פוגש חיות נוספות שמצטרפות אליו להרפתקה – ברונו העטלף שפוחד מהחושך, מיקה החזירה שנכנסת לכושר וחזי הצב שחולם להיות רקדן.
בסופו של המסע, זוכה פומי הטפיר להפוך לגיבור של ספר, ואפילו לגיבור של הצגה..
פומי- הטפיר שאיש לא מכיר - קומדיה לילדים עם שירים - מחזה על חברות, על התבגרות, על קבלת האחר, על הצורך בשייכות ועל האומץ פשוט להיות מי שאתה
דבר המחזאי:
'פומי – הטפיר שאיש לא מכיר', הוא מחזה שנולד בעצם עוד מהימים שהייתי קורא לילדיי סיפורים לפני השינה. יום אחד, נתקלתי במקרה, בספר המקסים 'פומי – סיפור על טפיר' של הסופר רוני חפר ואני מודה שלא ידעתי אפילו מה זה טפיר... מעולם לא שמעתי על החיה הזאת קודם...
כשהקראתי את הספר בפעם הראשונה לילדיי חשתי מיד שסיפור הילדים הזה מקפל בתוכו המון ערכים שבדרך כלל הילדים לא נחשפים אליהם בהצגות ילדים – עידוד לקריאת ספרים, שמירה על הטבע והחיות, החופש ליצור את סיפור חייך וכמובן, הרצון הבסיסי של כל אחד מאיתנו לזכות בהכרה על מי שאנחנו. חשבתי לעצמי, שאפילו אני, שכבר מזמן אינני ילד... יכול להזדהות עם הערכים האלה. למעשה, הזכות להיות מי שאנחנו, היא זכות שאנחנו נאבקים עליה כל חיינו. ובמיוחד בימים כאלה בישראל, כשמנשבות רוחות של שינוי, כשהחברה שלנו מתמודדת עם אתגרים רבים ושואפת למגר את האלימות, לשנות את דפוסי המחשבה הישנים ולהגיע לשיוויון חברתי אמיתי, זאת ממש שליחות בעיניי, ללמד את ילדינו שזכותם להיאבק על מי שהם!
הרגשתי שאני חייב לעבד את הסיפור המקסים והחכם הזה למחזה בימתי. וככה לאט לאט, נולדו בראשי דמויות של חיות שעלו על הכתב, שכולן, בלי יוצא מן הכלל, בסך הכל רוצות שיקבלו אותן על מי שהן. אפילו שהן לא מתנהגות כפי שהחברה מצפה מהן.
פומי הטפיר שאיש לא מכיר, חזי הצב שחולם להיות רקדן, ברונו העטלף שפוחד מהחושך ומיקה החזירה שנכנסת לכושר, יוצאים למסע הרפתקאות לעבר בית הסופר יהויכין קרופניק. הדמויות מבקשות מסופר החיות הידוע לכתוב עליהן סיפור כדי שהן יזכו גם להכרה בקרב הילדים.
המטרה שלי בכתיבת המחזה הייתה לשבור את הסטריאוטיפים ואת הדעות הקדומות שכולנו חוטאים בהם מפעם לפעם. אני מקווה שהצלחתי לעמוד במטרה שהצבתי לעצמי. וכשאני פוגש ילד נרגש שיוצא מההצגה שלי, מזמזם לו את שירי ההצגה ואומר לי שמעכשיו הוא מבין ש'לא חייבים ללכת עם העדר', אני מתמלא בשמחה כי אני יודע שיש לפחות ילד אחד בעולם הזה שהצלחתי לגעת בו, להצחיק אותו, לעורר אותו לחשיבה עצמאית ושנטעתי בו את האומץ והאמונה שזה ממש בסדר להיות מי שהוא. הצלחתי להעביר אותו חוויה שהיא גם רגשית, גם חינוכית וגם אומנותית. זאת בעיניי שליחות!
שלכם באהבה,
יואב היימן
מי אתה טפיר?
טפיר הוא סוג של יונק ,אשר כמעט לרוב חי ביערות גשם, ירוקי עד בקרבת מקור מים או ביצה, אולם נצפו גם טפירים ביערות הרריים ויבשים. טפיר קרוב בגודלו לסוס, גופו מעוגל ומתחדד עד לקדמת הגוף, וזה מאפשר לו תנועה מהירה ביערות סבוכים. לטפיר זנב קטן, פה ואף מיוחדים בצורתם, עיניים קטנות בצידי הראש, אוזניים אובאליות זקורות. הגורים מאופיינים בפסים שנעלמים בהדרגה לאחר 6 חודשים. טפיר חי כ-30 שנים.
הטפיר שקט וביישן, מזונו העיקרי הוא עשב, עלים, שורשים וענפים צמודי קרקע.
הטפיר שחיין מצוין ונהנה מהתזת מים והתפלשות בבוץ.
בשנים האחרונות חלה ירידה משמעותית במספרם של הטפירים בעולם בשל דילול מס' העצים ע"י בני האדם.
כל מיני הטפירים נמצאים בסכנת הכחדה.
ישנם 4 מיני טפירים עיקריים:
יחד- איחוד כוחות למען מטרה משותפת:
כאשר פומי יוצא למסע ביער אל הסופר יהויכין קרופניק בכדי להגשים את חלומו הוא פוגש חברים חדשים שמצטרפים אליו למסע.
חזי הצב שרוצה להיות רקדן,
ברונו העטלף שפוחד מהחושך
ומיקה החזירה ששומרת על כושר.
כל אחד מהם שונה לכל אחד מהם פחדים אחרים, רגשות שונים ולכל אחד יש תכונות ויכולות אחרות אך מטרה אחת משותפת מאחדת ביניהם- כולם רוצים להגיע לסופר יהויכין קרופניק כדי שיכתוב עליהם סיפור וביחד הם מחליטים לשתף פעולה ומצליחים להשיג את המטרה שאליה יצאו.
להגשים חלום:
בלילות, כשאנחנו ישנים, כולנו חולמים חלומות, לפעמים מצחיקים לפעמים מפחידים, לפעמים אנחנו בכלל לא זוכרים מה חלמנו. כשמישהו מאיתנו בוהה או נודדת מחשבתו אומרים עליו שהוא חולם בהקיץ. אבל יש סוג נוסף של חלומות- לכולנו יש חלומות שאנחנו רוצים להגשים, חלומות שהם בעצם משאלות.
בהצגה לפומי יש חלום שיכתבו סיפור על טפיר שדרכו כולם יכירו את הטפירים והוא יוצא למסע ביער אל הסופר יהויכין קרופניק בדי להגשים את חלומו.
מה החלום שלכם? האם הגשמתם פעם חלום? 
התמדה היא הדרך להצלחה:
התמדה היא תכונה של מי שאינם מפסיקים במעשיהם, הם מלאי נחישות, שקדנות, עקביות, אמונה ועקשנות לא מתפשרת, למול הפיתוי להפסיק את המאמץ. הצלחה בכל תחום שהוא מחייבת התמדה.
בהצגה פומי מתמיד בדרכו אל הסופר יהויכין קרופניק, על אף הפחדים והקשיים שפוגש ביער ובסופו של דבר גם מצליח לקבל את מבוקשו.
האם אתם מכירים אדם שמתמיד במעשיו?
משימת שלושת הקופים:
בוחרים 3 תלמידים ולכל אחד מהם תפקיד: הראשון לא מדבר, השני לא רואה והשלישי לא שומע. עליהם לעזור אחד לשני ובדרכים יצירתיות להעביר מסר אחיד בשיתוף פעולה בין שלושתם.
חשיבות הקריאה:
קריאה היא אמצעי לרכישת שפה, לתקשורת ולשיתוף במידע רעיונות החשוב להשתלבות בחברה שלנו. ככל שנקפיד לקרוא יותר מיומנות הקריאה שלנו תתפתח ואוצר המילים שלנו יגדל ובהתאם גם השפה שלנו תשתפר, נוכל להביע את עצמנו בצורה ברורה ומובנת יותר. האם אתם אוהבים לקרוא? האם אתם קוראים ספרים? עיתונים? כתוביות בטלוויזיה? במחשב/טאבלט/פלאפון? האם אתם יודעים לקרוא בשפה נוספת מלבד עברית?
היו היה פעם.... סיפור בשיתוף פעולה: (כל הכיתה משתתפת- המורה כותבת על הלוח)
כל תלמיד אומר משפט אחד (עד 5 מילים) והבא אחריו ממשיך אותו לפי דעתו, המורה כותבת את כל המשפטים על הלוח בסדר שהם נאמרים ובסיום מתקבל סיפור מיוחד ומשעשע מאוד.
מושגים חשובים:
סכנת הכחדה-מינים בסכנת הכחדה הם מינים בעולם הטבע שעתידם נמצא באיום קיומי ממשי – הכוונה היא למין כולו, ולא רק לאוכלוסיות שונות שלו שאם לא נשמור עליו ונעזור לו להתרבות, ייתכן והוא יעלם ובעל החיים יעלם ולא יחזור לעולם.
דעות קדומות - דעה קדומה היא מחשבה או עמדה נלמדת, לרוב שלילית, כלפי מישהו או משהו, עוד לפני שהתקיימה עמו אינטראקציה חברתית.
אבסורד-אַבְּסוּרְד הוא מצב שלא מתיישב עם ההיגיון והשכל הישר. לדוגמא: עטלף שפוחד מהחושך זה אבסורד משום שעטלף פעיל בטבע בצורה הטובה ביותר דווקא בחושך.
מי שונה?
שאלות לדיון:
- מתי לאחרונה ביקרת בגן החיות? האם ראית שם חיות שלא הכרת ?
- האם הכרת את הטפיר לפני ההצגה?
- האם ראית פעם טפיר במציאות?
- איזו חיה בסכנת הכחדה אתם מכירים?
- עם איזו דמות בהצגה הכי התחברתם ומדוע?
- אם היית חיה, איזו חיה היית ומדוע?
- מה הספר האהוב עליך ומדוע?
- מה לדעתכם המסר של ההצגה?
- האם נתקלת בעבר במכשול והתגברת עליו? היכן ומתי...
- אם יהויכין קרופניק יכתוב עליך סיפור מה יהיה כתוב בו?
"יש בי מעט מכל חיה
אבל הרבה מעצמי
אוזניים של דב
אף של פיל
פרצוף של חזיר
אני טפיר, טפיר – חיה שאיש לא מכיר
טפיר, קוראים לי פומי הטפיר
יש בי מעט מכל חיה
אבל הרבה מעצמי"
צרו חיה משלכם וציירו אותה:
- אוזניים של:__________________________
- אף של:______________________________
- גוף של:______________________________
- זנב של:______________________________
עזרו לפומי למצוא את הדרך לסופר יהויכין קרופניק



השלימו את המשפטים הבאים - ללא דעות קדומות J:
- כריש אוהב.............................................................................
- זאבים בדרך כלל.....................................................................
- אריות אף פעם לא...................................................................
- זחל זאת חיה..........................................................................
- ירקות שורש הם......................................................................
- למכשפות יש...........................................................................
- תינוקות כל הזמן.....................................................................
- בנות עם נמשים תמיד..............................................................
- לאנשים עשירים אין................................................................
התאימו את עקבות חיות היער לחיות :



הרצל הזאב מיקה החזירה אידה החסידה


