מתנה למדינה - תקציר
צחי שמע כי למדינה יש יום הלדת בקרוב והחליט לקשט את חצר ביתו בשלל בלונים צבעוניים כצבעי הקשת
לפתע המדינה קראה לו ולחשה באוזנו כי היא עצובה ...
צחי החליט לשמחה והכין לה עוגה מחול בצורת לב , קישט אותה בפרחים כחולים ולבנים כצבי כצבעי הדגל ובעזרת זרד שמצא חרט על העוגה " למדינה באהבה רבה מצחי "
צחי ניכנס הבייתה עם העוגה וקרא " אמאאא " . ואמר ...
"היא באה אליי וסיפרה לי " .. " מי באה וסיפרה לך ? " שאלה אמא ..
"המדינה היא הייתה כאן וסיפרה לי כמה היא עצובה : הילדים קוטפים את פרחיה היפים , נוהגים באלימות , מלכלכים את הרחובות שלה והחלטתי להכין לה מתנה .. כדי לשמח אותה ולהעלות חיוך על פניה "
לקראת יום חגה של המדינה צחי החליט לשמחה קישט את חצר ביתו עם דיגלי המדינה והכין עוגת חול בצורת לב , קישט אותה בפרחים כחולים ולבנים כצבעי הדגל
ובעזרת זרד שמצא חרט על העוגה " למדינה באהבה רבה מצחי " ... אמא חיבקה את צחי ואמרה לו אתה ילד ניפלא !
למחרת היום צחי בא בהתלהבות לגן סיפר לכל הילדים על המפגש שלו עם המדינה ומדוע הכין לה עוגה וכל ילדי הגן קיבלו השראה ממנו והתלהבו גם הם להכין מתנות למדינה מחממות לב כמו : סוכריה ענקית (להמתיק את ליבה ) , דגל , טנק שלום היורה מהקנה פרחים , חמשיר לכבוד המדינה , ציור תמונת חייל המגן עליה
ציור הרצל חוזה המדינה ועוד ..
הילדים חגגו למדינה את יום הלדתה שרו שירי מולדת כשצחי הקטן מנגן באורגנית הקטנה ובסוף המסיבה כל הילדים וההורים שהוזמנו למסיבה ועם הגננת רותי עמדו בדום ושרו בגאון את המנון התקווה כשירין ועופר מניפים את דגל המדינה ...
ומה עם המדינה ? מעשהם של צחי וחבריו חיממו את ליבה וכאות תודה שלחה לעברי הילדים קרני שמש מלטפות ולהקה של יונים צחורות אשר התעופפו בין הילדים שיחקו איתם במחבואים והצחיקו אותם בדיגדוגים ...
כ30 שנים עבדתי במשרד החינוך וחינכתי דורות רבים של תלמידים לאהבת המולדת כשנושא זה היה נר לרגליי לאורך כל השנה .
חיברתי תכנית שנתית בשם " תבנית נוף מולדתי " (שלשימחתי ניכנסה לאסופה של יוזמות חינוכיות ולכוכב של כבוד )כשגולת הכותרת היה הסיפור מתנה למדינה שסיפרתי בעל פה
ההורים קיבלו מטלה עם ילדהם והכינו מתנות למדינה מרגשות עד דמעות אשר הוצבו בכבוד רב בתערוכה בגן הילדים .
הסיפור הינו סיפור ערכי לחינוך לאהבת המולדת אשר מחבר ומטמיע בקרב הילדים חיבור לשורשים ולמולדתם .. כשהמסר הוא מה אני יכול לעשות למדינה כדי "לשמחה " ונחיה בה הכי טוב שאפשר כי אין לנו ארץ אחרת ... ואילו מתנות שלי כאזרח אני יכול להעניק לה ..
אני מאמינה כי רק דרך חוויה ודוגמא אישית שאחת מהן הוא סיפור מתנה למדינה הילדים יתחברו למולדתם .
דרך הסיפור ( ובהקדמה לו ) הילדים לומדים לבכיר כיצד קמה המדינה היהודית ( הרצל , דוד בין גוריו ן) מכירים את הרגל חוזה המדינה , הדגל ( מי חיבר אותו - דוד וולפסון ומשמעות צורתו וצבעו ( שני פסים קריעת ים סוף והטלית לה שני פסים כחולים .. עם הסבר של מגן דוד במרכז הדגל
ואת ההמנון ..
שיח המפגש לאחר קריאת הסיפור הוא בהתאם לשכבת הגיל . תוך מתן רעיונות למורה ולגננת להמשך פעילות אותה אני מתחילה .. לדוגמא בגן - פיתוח אוריינות סביב המילה ישראל , דגל וכולי ..
בכיתות אחרות חיבור חמשיר , כתיבת מכתב למדינה , ועוד ..
לצערי שנה אחרי כתיבת בתכנית בני צחי הבכור נהרג על אדמת המולדת וגמלה בי ההחלטה להנציחו דרך ספר זה .
לספר " מתנה למדינה " יש דף פייסבוק שם אשפר לצפות בתמונות רבות של פעילויות ומתנות ניפלאות שההורים הכינו עם ילדהם .
בעקבות השמעת הסיפור לילדים
שואלת :: מה הכי אהבת בסיפור ( אפשרות בפנטומימה ועלנו לזהות למה הילד התכוון )
האם באמת המדינה מדברת ? (לא ) מה יש כאן ? (האנשה )
כיצד נוכל לדבר איתה ? ( דרך הלב )
תרגיל : נניח והמדינה באה אלכם ולוחשת לכם כפי שלחשה לצחי בסיפור .. דמיינו מה היא לוחשת לכם או מבקשת מכם ?
חיבור חמשיר למדינה כפי שהבנות בסיפור חיברו
כתבו מכתב שהמדינה כאילו כותבת לכם
כתבו אתם מכתב למדינה .. מה תספרו לה .
איזה מתנה נוכל להכין לכבודה ?
ציור דיוקן של הרצל חוזה המדינה בעיפרון ובפחם והקמת תערוכה ( בדימונה ערכתי פעילות זו והתוצאות היו מדהימות )
איך נשמח את המדינה בחצר שלנו ? ( שתילת פרחים , עצים יפוי החצר וכולי ..
איזה אזרח אני בוחר להיות במדינה שלי ?
ציור תמונת נוף מולדת מאחד הטיולים שהילדים חוו ( כפי שליהי אחותו של צחי ציירה כמתנה למדינה )
מפרט טכני |
לוח מחיק ;
חיבור לאנטרנט , מסך ;
|
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.