פעמון האביב
תקציר
הרחק בשוויץ בכפר קטן בהרי האלפים הגבוהים, מתקיים מדי שנה פסטיבל לכבוד האביב וכל הילדים לוקחים בו חלק. הדוד מחלק פעמונים לכל ילד לכבוד החגיגה. אוּרְזְלִי, ילד קטן אך נחוש, מקבל פעמון קטנטן וכל הילדים צוחקים עליו. הוא מחליט לצאת לבדו למסע מסוכן אל בית הקיץ בו נמצא פעמון גדול ויפה, שיוכל לשמש אותו לחגיגת האביב. אך הבית נמצא בקצה ההר והשלגים הנמסים מציפים את השבילים במים. האם יצליח אורזלי לטפס עד בית הקיץ ולמצוא את הפעמון?
הצגת תיאטרון בובות לילדים הנבנת לגובה על סולם, כל שלב בסולם מרחיק את אורזלי מביתו הבטוח ומציב בפניו אתגרים והפתעות חדשות. השחקנית מטפסת עם אורזלי עד הקצה, בדרכים מצחיקות ופיוטיות.
ההצגה עלתה בבכורה בפסטיבל הקרון הבינלאומי ה-31
בתמיכת מועצת הפיס לתרבות ואמנות.
בתמיכת הקרן ליוצרים עצמאיים - משרד התרבות והספורט.
פעמון האביב - טריילר
פעמון האביב סרטון על תהליך העבודה
גילאים: 3 - 8
משך ההצגה: כ-50 דקות
קרדיטים:
יצירתן של: הדס צדיק ורינה פינצ'ובר
בהשראת הספר: "הפעמון של אורזלי" מאת סלינה חונץ ואלואיס קרגייט
מוזיקה מקורית: גיל לביא
ליווי אומנותי: מוריה בן אבות ושרון סליבר
ייעוץ בובות: גילי אולמר - קוזין
הפקה: סיפור כיס - תיאטרון בובות בתנועה
צילום סטילס: איתי ג'משי
VIDEO
לצפייה בסרטון
אנחנו, הדס צדיק ורינה פינצ'ובר , זוג יוצרות עצמאיות שעובדות ביחד כבר למעלה מחמש שנים.
סיפור כיס הוא תיאטרון בובות לילדים איתו אנחנו מופיעות ברחבי הארץ. נפגשנו בחממה ליוצרים צעירים של תיאטרון הקרון ומתוך אחד התרגילים הבנו שהגישה והשפה האומנותית של כל אחת מאיתנו יכולה להתחבר ולהתחזק בזכות העבודה המשותפת. ההצגה הראשונה שלנו "חד ושתיים" , עיבוד בצמר בובות ותנועה לאגדה היפיפיה הנרדמת, נכנסה לתוכנית סל תרבות ותרבות לפריפרייה, עלתה בפסטיבלים בארץ ובעולם, וקיבלה ביקורות מצוינות. בנוסף להצגות יצרנו גם סדרת שעות סיפור עם חפצים ובובות ואנחנו מעבירות סדנאות וימי הולדת.
השפה האמנותית הייחודית להצגות שלנו נרקמת מתוך הדינמיקה המיוחדת ביננו ומשלבת מלאכת יד עדינה, בובות ותנועה. אנחנו משקיעות זמן ומחשבה רבה ביצירה של עולם ויזואלי עשיר, מפתה ומסקרן, כולו מעשה ידינו. את התפאורה, התלבושות, האביזרים והבובות אנחנו יוצרות בעצמנו, והם תוצאה של חיפושים ארוכים אחר דרכים חדשות ומעניינות לספר סיפורים ולעורר את הדמיון. בהצגות שלנו נוצרים רגעים של צחוק וקסם על הבמה, חומרים מקבלים צורה חדשה, חפצים משתנים לעיני הקהל וסודות קטנים נחשפים בזמן אמת.
במקביל ליצירה שתינו עוסקות בחינוך, מקצוע שבחרנו מתוך אהבה ורצון להעמיק את החיבור לילדים, ונותן לנו סיפוק גדול. המפגש החינוכי עם הילדים עוזר לנו להבין טוב יותר את עולמם, ומעמיק את החיבור שלנו איתם גם דרך היצירה.
מוזמנים לקרוא עוד, לראות יצירות נוספות שלנו ולהכיר אותנו יותר באתר שלנו:
https://www.sipurkis.com/
השתתפות בפסטיבלים:
הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות, חולון (2017).
הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות, ירושלים (2017).
פסטיבל ארטיק בגלריה תיאטרון החנות, תל אביב (2017).
הפסטיבל הבינלאומי הראשון לתיאטרון בובות, ינגון, מיינמאר (2018).
פסטיבל חיפה להצגות ילדים (2019).
הפסטיבל הבינילאומי לתיאטרון בובות באלבניה (2019)
הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות בקרואטיה (2019)
פסטיבל פרינג'סטייל אשדוד (2020)
פסטיבל ירושלים לאומנויות (2020)
הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות פרינג' ניו יורק (2021)
פסטיבל נפגשות בכפר שלם (2022)
הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות, חולון (2022)
הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות, ירושלים (2022)
ליצירה שלנו שותפים:
גיל לביא - מוזיקה
אמן בינתחומי, מעצב גרפי, אמן פלסטי ומוזיקאי
מוריה בן אבות - ליווי אומנותי
בובנאית, במאית קולנוע דוקומנטרי ותאטרון, מנחת סדנאות ויוצרת בתחומים שונים, מעצבת, מייצרת ומפעילה בובות בתיאטרונים שונים ביניהם תאטרון אורנה פורת ותאטרון הפרינג' באר שבע.
שרון סילבר – ליווי אומנותי
בובנאית, מעצבת ומפיקה. למדה בובנאות ב – Central School of Speech and Drama בלונדון, מתמחה בתיאטרון צלליות. יוצרת המופע "בילתי קריא" מופע רב תחומי המשלב דימויים, חפצים ובובות.עיצבה בובות ל"מעיל הפלאים" ו"צינורות", ביימה את "הנצנוץ" לתיאטרון החנות.
אייל צדיק - דרמטורג
יוצר, כותב ובמאי קולנוע.
הכנה לצפיה:
1. שיח רגשי:
לפני הצפיה בהצגה כדאי לדבר עם הילדים על הנושאים הרגשיים העולים בהצגה ושהדמות הראשית עוברת.
אורזלי, הדמות הראשית בהצגה, מייחל לקבל פעמון ולהשתתף בתהלוכת האביב בפעם הראשונה. אורזלי מגיע ראשון לחלוקת הפעמונים אבל כל הילדים עוקפים אותו ולאכזבתו הוא מקבל את הפעמון הכי קטן. לאחר שכל הילדים צוחקים עליו, אורזלי מחליט לשנות את גורלו ויוצא לחפש פעמון אחר, גדול יותר, בבקתת הקיץ שבפסגת ההר. עם התקדמות ההצגה ועלייתו של אורזלי על ההר הוא מגלה את כוחו ויכולתיו. אורזלי אינו נבהל כשעליו לטפס מעל המצוק, הוא מצליח להתגבר על הפחד מפני היער, ומוצא דרכים יצירתיות ללכת בשלג הנמס. אורזלי שבתחילת ההצגה מאוד פסיבי, שקוע בפנטזיות והולך אחרי פלורינה חברתו, מסיים את המסע כשהוא מאמין ביכולותיו ובעצמאותו.
נושאים לדיון:
חלומות - על מה את חולמים? מה הייתם רוצים לעשות? לקבל? מה אתם עושים כדי להגשים את החלום שלכם? איך הייתם מרגישים אם /כשהחלום היה מתגשם?
התמודדות עם קושי - מתי רציתם מאוד משהו ולא קבלתם אותו? מה עשיתם? איך אתם מרגישים כשאתם מנסים לעשות משהו ולא מצליחים?
בדידות - האם לפעמים אתם מרגישים לבד? מה גורם לכם להרגיש לבד? מה אתם עושים? מה עוזר לכם? איך אפשר לעזור לילדים אחרים לא להרגיש לבד?
דחיה חברתית והשפלה - איך נעים וטוב להתייחס אחד אל השני? האם לפעמים מתנהגים אליכם בצורה לא נעימה? מה אתם עושים? מה אתם חושבים שהיה קורה עם כמה ילדים היו מציקים לילד אחר, האם הייתם מצטרפים, מתערבים או מתעלמים?
מומלץ להכין את הילדים שגם אם יש רגעים קצת מפחידים בהצגה אבל סוף ההצגה נעים וטוב.
2. השפה האמנותית:
כדאי להקדיש חלק מההכנה לשפה האומנותית של המופע:
התבוננות צורנית -
ההר בהצגה משמש כמוטיב, הנוכח גם בעיצוב התפאורה וגם במסע הרגשי שאורזלי עובר. צורתו המשולשת של ההר מהווה השראה לבמה המעוצבת כסולם הנבנה לאורך ההצגה. בתחילת ההצגה השחקנית יוצרת את הכפר של אורזלי ואת הבתים של תושבי הכפר על השלב הראשון של הסולם. בשלבי הסולם הבאים, עם התפתחות הסיפור, נוצרים יער, מצוק, קרחון וגשר. צורת המשולש מתבטאת גם בעיצוב האביזרים והבובות. כך למשל ההרים המקיפים את הכפר של אורזלי הופכים לגגות בתים מחודדים, הפעמונים בהצגה מזכירים צורת משולש, וכך גם אורזלי והוריו.
ניתן לדבר עם הילדים על צורות שונות, לפתח את ההתבוננות של הילדים, ללמוד על צורת המשולש. ולאחר מכן לנסות להמציא ביחד איתם שימושים שונים לצורות ובכך לפתח את החשיבה והיצירתיות.
נושאים לדיון: מה מיוחד בצורת המשולש? מה אפשר ליצור ממשולשים?
ניתן להתנסות בהרכבה, ציור ובניה של דברים שונים מצורות של משולשים.
סגנון ההצגה - תיאטרון בובות - סגנון ההצגה הוא תיאטרון בובות המשלב דימויים חזותיים ותנועה. הבובות בהצגה הן מריונטות שולחן עם מוטות הפעלה והמפעילה שלהן חשופה לקהל ואף משחקת תפקידים מרכזיים בהצגה. כדאי להכיר לילדים בובות תיאטרון ואף לאפשר להם להתנסות בהן. אפשר להראות תמונות מתוך הצגות תיאטרון בבובות, שבחלקן המפעילים מוסתרים ובחלקן גלויים, ולבקש מהילדים לזהות את ההבדלים.
פעילות בעקבות ההצגה:
שיחה:
מה היה החלום של אורזלי? האם הוא הגשים אותו?
באילו קשיים אורזלי נתקל בדרכו? איך הוא התגבר עליהם?
האם הייתם פועלים כמו אורזלי? או עושים דברים אחרת?
מה חשבתם על הילדים האחרים בהצגה? איך הם התנהגו? איך אתם חושבים שאורזלי הרגיש? איך אתם הייתם מתנהגים במקומם?
מה הייתה התפאורה בהצגה? למה לדעתכם ההצגה הייתה כולה על סולם?
איזה צורה הופיע הכי הרבה פעמים בהצגה ולמה היא שמשה?
פעילות יצירה ומשחק:
צורות והרכבה:
המשך לימוד על צורת המשולש דרך משחק של חיפוש משולשים בכיתה, בגן ובתמונות.
יצירת קולז' ממשולשים - גזירת והדבקת משולשים ליצירת תמונה.
משחק הרכבה ממשולשים מדו מימד לתלת מימד או משחק הרכבה של קוביות שיוצרים ממנו בתים וכפר.
הכנת בובות עם צירים: הכנת בובות עם הילדים בהשראת הבובות מההצגה על בסיס חתיכות קרטון. לאחר מכן, התנסות בהפעלת הבובות ויצירת הצגה משותפת.
משחק תיאטרון: המחזת קטעים מתוך ההצגה כשהילדים מגלמים את הדמויות השונות. לדוגמא: חלוקת הפעמונים של הדוד, הדיאלוג בין הדוד לאורזלי, היחס של הילדים לאורזלי, הדיאלוגים בין אורזלי ואלדה העז. החיפוש של ההורים את אורזלי.
יצירת מסלול: אפשר להכין בכיתה או בגן מסלול שמדמה את הדרך של אורזלי אל ההר: ההתחלה בכפר, גשר צר, יער צפוף ואפל, מצוק תלול, מדרון שלג חלק, בקתת הקיץ וכדומה. ניתן להכין את המסלול יחד עם הילדים ולחשוב איתם איך ליצור כל אחד מחלקי המסלול בעזרת האביזרים שבכיתה ובגן. למשל: שרשרת כסאות בתור הגשר או סדין לבן פרוש בתור השלג. לאחר מכן יכולים הילדים לעבור ולהתנסות במסלול בעצמם.
רוחב
4
עומק
4
מספר אומנים
1
מספר אנשי צוות
1
זמן הקמה
שעתיים וחצי
שפת המופע
עברית
ציוד הקרנה
אין
החשכה
כן
סאונד
כן
תאורה
כן
מסך
כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.