סיפור ואיור - אפרים סידון ודני קרמן

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב: סופרים ומאיירים
סיווג: תכנית מיוחדת
שם המפיק: סידון אפרים וקרמן דני
קהל יעד: ד - ו
כמות קהל מקסימלית: 90
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

על המפגש:

סופר הילדים אפרים סידון והמאייר דני קרמן משתפים בדיאלוג ביניהם ובמערכת היחסים המיוחדת בין סיפור ואיור. מה נולד קודם, הטקסט או האיור? וכמה הכותב מתערב בעבודת המאייר? סידון מספר לילדים, וקרמן המצויד בניירות לבנים ובטוש שחור, מצייר. סידון מספר כי "אחד האתגרים הכי גדולים של מאיירים זה 'לכתוב' את הסיפורים בצד. אם נגיד כתוב שילד קונה כרטיס למוזאון, אבל בצד רואים ילד אחר אוכל גלידה וכלב רודף אחרי חתול... לתת סיפור בצד, זה הכיף הכי גדול שלהם". קרמן מאייר את הסיפורים של סידון לעיני הילדים ומשוחח על ההבדלים שבין איור לציור, על האיור כשפה, על החלטות אמנותיות שעל המאייר לקבל ועוד. המפגש מדגים וממחיש את עבודתם המשותפת של הסופר והמאייר.

בחמש עשרה שנה האחרונות, סידון וקרמן פוגשים ילדים ברחבי הארץ ונהנים מהמגע הבלתי אמצעי שהמפגש עם הילדים מאפשר. הם פגשו כבר עשרות אלפי ילדים ועדיין מוצאים עצמם מופתעים מאוד, כפי שמעידים השניים בעצמם. לעיתים ילדים מתחפשים לדמויות מהסיפורים, לפעמים הם פוגשים בילדים שלא באמת יודעים מה זה ספר, ומצליחים לעורר משהו אחר, חוויה חד פעמית המתרחשת לנגד עיני הילד. בשנת 2017 יצא לאור ספרם המשותף של קרמן וסידון שטויות שסבא אומר בהוצאת עם עובד.



אפרים סידון - סופר ילדים, מחזאי וסטיריקן. נולד בתל אביב בשנת 1946. למד תיאטרון והיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים, היה חבר קיבוץ ניר יצחק, וכשהיה בן 26 השתקע בירושלים והתמסר לכתיבה הסטירית; כתב בפי האתון עיתון הסטודנטים של האוניברסיטה, במדור zoo בהארץ, בהעולם הזה ועוד. חיבר ועיבד מחזות נושאי פרסים לילדים כדוגמת הדייג ודג הזהב ותסריטים סטיריים לטלוויזיה (ניקוי ראש, זהו זה, החרצופים ועוד). בין ספרי הילדים שכתב: מעלה קרחות, עלילות פרדיננד פדהצור בקיצור, אוזו ומוזו מכפר קאקרוזו, גליצו יוצא לנדוד בדרכים וסידון מספר אנדרסן. זוכה פרס ביאליק לשנת 2004, מתגורר בתל אביב.

יצירותיו עשירות בביקורת חברתית ופוליטית וגם בספרי הילדים שלו נשמעת נימה ביקורתית. נחשב לפורץ דרך בספרות הסאטירית והפוליטית לילדים, ולחרזן מצוין המלווה את סיפוריו בהומור ובתנופה סיפורית מרשימה. סידון מרתק דורות של ילדים וילדות ומעניק להם חוויה ספרותית משמעותית ושיעור או שניים בפוליטיקה ובהתחקות אחר תהליכים חברתיים.

ואנקדוטה ססגונית המגלה טפח וחושפת טפחיים מסגנונו הייחודי ורווי ההומור של סידון: שנת 1976, התערבות גורלית בין שני חברים. האחד סאטיריקן ושמו אפרים סידון והשני מאייר ושמו יוסי אבולעפיה. והפרס לזוכה – חומוס. ועל מה ההתערבות תשאלו? אז ככה, באותם הימים הוצאת כתר פנתה לאבולעפיה בבקשה שימצא ספר ילדים, יאייר אותו והם יוציאוהו לאור. בלי לחשוב פעמיים פנה יוסי לחברו אפרים, שבאותם הימים כתב לניקוי ראש, תכנית הסאטירה המיתולוגית, והציע לו לכתוב ספר. עד לאותה השנה סידון מעולם לא כתב לילדים. השניים, שהיו סטודנטים עניים, התערבו ביניהם שתוך שלושה ימים אפרים מגיש לחברו ספר ילדים שכתב. עלילות פרדיננד פדהצור בקיצור נשמע לכם מוכר? כך נולד ספר הילדים הראשון של סידון (מתוך סל תרבות) ושיתוף פעולה פורה עם יוסי אבולעפיה, שאייר גם את אוזו ומוזו מכפר קאקרוזו, מעלה קרחות וסיפור מוזר ומלא תימהון על האי הקטן האי היגיון. ארבעת ספריו אלה נחשבים לפסגת יצירתו לילדים של סידון.

דני קרמן - מאייר, סאטיריקן, מעצב, כותב מדריכי נסיעות, אמן ומרצה, חוגג מעל לשישים שנות יצירה. יליד 1940, גדל והתחנך במושבה כרכור, בוגר המגמה לעיצוב גרפי בבצלאל בירושלים. לאחר שירותו הצבאי הקים סטודיו לעיצוב בשם "קרמן קרמן", יחד עם בן דודו. הסטודיו פעל 14 שנה, במסגרתו השניים עסקו בעיצוב גרפי, איור, תכנון תערוכות ומוזיאונים ועוד. משנת 1968 החל קרמן לאייר בקביעות בעיתונים ידיעות אחרונות, דבר והארץ. ממקימי המוסף הסאטירי דבר אחר שפעל כ-12 שנה במקומון דבר והמשיך כעשר שנים נוספות בידיעות אחרונות. קרמן היה בין העורכים והכותבים לאורך שנות קיומו של המוסף. בנוסף, קרמן כתב מדריכי טיולים למבוגרים ומדריכי טיולים לילדים לערים שונות באירופה.

קרמן אייר כ-350 ספרים, חלקם הגדול לילדים. בין הסופרים עמם משתף פעולה; אפרים סידון, נורית זרחי, יהודה אטלס, שלומית כהן אסיף ועוד רבים. בנוסף לימד קרמן איור במשך שלושה עשורים, במוסדות גבוהים לאמנות. זוכה פרס גוטמן לאיור ועיטור אנדרסן לספרות ילדים, חי ופועל בתל אביב. בשנים האחרונות משקיע מאמצים רבים להשיב אל מדפי החנויות סיפורים וספרים של סופרי העבר, מלווים באיורים חדשים. ביניהם; מעשה בפא סופית, מעשה בחיריק קטן, האפרוח העשירי / נתן אלתרמן; אני וטלי בארץ הלמה / אברהם שלונסקי; הילד הרע / לאה גולדברג, ורבים נוספים.

הצעות לפעילות לפני מפגש:

  1. ניתן ליצור קומיקס יחד עם הילדים ולהנחות אותם בהכנה שלו, משלב העימוד ועד יצירת התוכן עצמו. דרך פעולה זו, יחוו הילדים את הקשר בין איור וסיפור, ובתום השיעור תהיה בידם יצירה מקורית לגמרי. מצורף קובץ עם הנחיות. כדאי להנחות את הילדים ביצירת הסיפור ולהלן הצעה: לחלק הנייר לשישה ריבועים. בריבוע הראשון: לאייר את דמות גיבור/ת הסיפור. בריבוע השני: להעניק לגיבור משימה! בריבוע השלישי: לחשוב על מכשול שיעמוד בדרך של הגיבור. בריבוע הרביעי: לחשוב על דמות המסייעת לגיבור להשלים את משימתו. בריבוע החמישי: להחליט על פתרון. בריבוע השישי: לצייר סוף לסיפור! כמו כן ניתן לעבוד עם סיפור קיים לפי רצונו או רצונה של המורה והתלמיד/ה, ליצור בהשראת אגדות ילדות מוכרות, וגם להביא לכיתה מספריו של אפרים סידון ושל דני קרמן. בנוסף ניתן להציע לילדים לחשוב על דמות מצוירת שהם אוהבים ולספר את הסיפור שלה בקומיקס, כמו שהם רוצים, או אפילו דמות מחייהם שלהם; הם עצמם? אמא או אבא? אולי החתול והכלב?
  2. ניתן להביא לכיתה דפי צביעה שונים ולחלק את השיעור לשניים: בחלק הראשון – צובעים. בחלק השני ולאחר הצביעה, הילדים עונים על שלוש שאלות על גבי הנייר: איך קוראים לדמות שצבעתי? (להעניק לה שם) מה היא עושה? ועם מי בא לה לשחק? ואפשר להוסיף/להחליף שאלות כיד הדמיון. בחלק השלישי – כל ילד המעוניין לשתף, מספר לחברים בכיתה מה צייר ומספר על הדמות שזה עתה אפיין.
  3. הזמנה למחשבה: כיצד האיור המופיע לצד הטקסט משנה/מעצב את האופן שבו אנחנו מבינים את הסיפור? ניתן להביא ספר מאויר לדוגמה, ולנסות להדגים בפני כולם כיצד האיורים תורמים להבנת הסיפור ומעמיקים אותו, וכיצד, לפעמים, האיור מסוגל גם להוסיף משהו שלא קיים בסיפור, או אפילו לחתור תחת או לעמוד במתח מסוים ביחס למה שהסיפור מנסה להגיד.

הצעות לעיבוד לאחר מפגש:

  1. לשאול את הילדים איך היה להם, לבקש מהם לשתף בחוויית המפגש, להבין מהם מה למדו על איור וטקסט ויצירת סיפור.
  2. מה יותר חשוב בעיני הילדים, האיור או הטקסט, אולי שניהם חשובים באותה המידה? לבקש מהם לשתף בדוגמאות לספרים שאוהבים בהם במיוחד את האיורים ואת הסיפור עצמו.
  3. לפני מפגש העיבוד, לבקש מכל ילד להביא מהבית ספר שאוהב/ת, ולהכין מראש ריבועי נייר לבנים גזורים ודבק נייר. לבקש מהילדים לבחור כפולת עמודים מתוך הסיפור ולהדביק ריבועי נייר; פעם על הציור ופעם על הטקסט. לבקש מהם לקרוא את הטקסט ולצייר לו ציור חדש ולתת לו פרשנות משלהם, ולהיפך. בעשר הדקות האחרונות של השיעור, לאפשר למעוניינים לשתף ולהציג לשאר החברים בכיתה את התוצר.
מספר אומנים 2
זמן הקמה 00:15
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
סידון אפרים וקרמן דני
052-2631298א

d_kerman@netvision.net.il

,

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.