מוטלים בספק

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 120
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: מכלול הפקות בע"מ-1
שנת הסרט: 2017
קהל יעד: ט - יב
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 08/08/2018

אסי, תסריטאי ומשורר, חש תקוע בחייו האישיים, העמוסים בספקות, במחשבות טורדניות ובחוסר מנוחה קיומי. בעקבות תאונת אופנוע שהיה מעורב בה כתוצאה מנהיגה בשכרות הוא נידון לעבודות שירות: מפגשים במקלט השכונתי עם נערים עבריינים הכלואים במעצר בית ומחויבים להגיע לפגישות איתו כתנאי לשחרורם העתידי. אופיים הקיצוני של הנערים, האנרגיות המשתוללות שלהם וקסמם מעוררים בו סקרנות ומשיכה, ויחד הם פורצים את גבולות המסגרת השיקומית.

את הנערים והנערות בסיכון, מגלמים בני נוער חסרי ניסיון במשחק שאותרו ברחבי הארץ בידי המלהקת אורית אזולאי, ועברו הכשרה מיוחדת לקראת השתתפותם בסרט. הסרט היה מועמד לתשעה פרסי אופיר, בין היתר בקטגוריות השחקן הראשי הטוב ביותר, הסרט הטוב ביותר והבמאי הטוב ביותר, וזכה בקטגורית הליהוק הטוב ביותר. בנוסף זכה בפרס סרט הביכורים הטוב ביותר פסטיבל ירושלים, פרס הצילום, ופרס השחקן. יוצר הסרט, אלירן אליה, המלמד קולנוע בתיכון באור יהודה, כתב את התסריט בהשראת פרשת גדי ויכמן, לאחר שגילה שאחד הנערים שהדריך בקבוצת נוער בסיכון, היה מעורב בפרשה.

שחקנים: רן דנקר,  אדר חזאזי גרש.

במאי ויוצר: אלירן אליה. 88 דקות, ישראל 2018.





דבר הבמאי: אלירן אליה

לפני מספר שנים מצאתי את עצמי תופס פעם בשבוע רכבת מתל אביב לבאר שבע, ופוגש קבוצת נערים שהיו כלואים במצבי רוח, ובמעצרי בית, בשביל לנסות ללמד אותם משהו על קולנוע. הנערים הגיעו למפגשים כתנאי לשחרורם העתידי, ולא כי באמת רצו.

מהר מאוד הבנתי שאם ברצוני לחדור לליבם, עלי לפנות אל מנהיג החבורה, נער בן 17 שעונה לשם עדן. אני ועדן נהיינו חברים טובים, ולאחר זמן מה הרגשתי שחבורת הנערים נמשכת יותר ויותר אל העולם האחר שניסיתי להציג בפניהם. בסוף הקורס הקבוצה יצרה ביחד קליפ, אותו כתב וביים עדן. הקליפ מגולל את סיפור חייהם, והוא מסתיים ברצח. בתום אותם המפגשים הרגשתי לראשונה שיש לנערים תקווה, שלמרות הכול החיים ממשיכים הלאה, אבל מסתבר שאנחנו לא חיים בעולם מתמטי, העולם בנוי מנסיבות.

שנה אחר כך מצאתי את עצמי פותח עיתון וקורא שעדן יושב בכלא, הוא הרג בדקירות סכין את השכן שלו, ונשפט למאסר עולם.

 

שבוע הסתובבתי כסהרורי, לא ידעתי איך להכיל את מה שקרה לאותו נער מיוחד שלמדתי ואהבתי להכיר, ואז הבנתי, שאני חייב לספר את הסיפור של הנערים המנותקים, עדן הוא סיפור על נער מכאן ועכשיו, מישראל של היום, סיפור אחד, קטן, על ילד אחד בסיכון, כמו שאני הייתי, גדלתי כמו עדן ואני חי כמו אסי, וזה הסיפור שלי, סיפור על איש מנותק ששואף להושיע נוער עבריין דרך אומנות ועל נערים מהורהרים שלא מצליחים להיוושע.

 

ההזדהות היא מהמקום שגם אני הייתי נער "בסיכון" – אז הסרט הזה הוא אמנם אוסף של סיפורים על נערים שאני מחנך, אבל זה בעצם על עצמי.

קולנוע זה כלי מרפה, לפעמים גלגל הצלה, נשק ומגן לנערים ונערות אשר מגיעים ממציאות חיים קשה, ובתיכון באור יהודה, כשהיה צריך לבחור מגמה, בחרו בשבילי וביחד עם שאר המופרעים שלחו אותי לקולנוע, זה לא עניין אותי, רציתי לסיים את מה שצריך ולהמשיך אלאה, אבל נשאבתי למדיום וגיליתי שמה שאני רוצה לעשות בחיים זה לעשות סרטים, לאחר הלימודים בקמרה אובסקורה חזרתי ללמד קולנוע בתיכון שלי באור יהודה, להעלות את אותם סיפורים של נערים מנותקים על המסך הפך להיות  מרכז חיי. שבעה נערים מהסרט הם תלמידים שלי בעבר ובהווה.

 

"מוטלים בספק" נותן ביטוי לגיבורים שקולם לא נשמע, סרט על הלא מודע של החברה הישראלית, אבל הנערים האלה קיימים ונוכחים ומשמיעים את קולם ואת סיפורם, ובסרט הם אינם מוטלים בספק, אלא נוכחים בהווייתם.

 

אלירן אליה

אלירן אליה הוא מחנך, תסריטאי ובמאי. הוא נולד ב-9 בפברואר 1985 באור יהודה. למד קולנוע בקאמרה אובסקורה. יוצר סרטים ומלמד קולנוע בתיכון באור יהודה.  בין סרטיו: "דפיקה בדלת", סרט קצר (2013). "קשת בענן", דרמת טלוויזיה (2012), "ניחוח של חנה", סרט קצר (2010), "15 שניות", סרט קצר (2009).

נקודות אפשריות לדיון לקראת המפגש:

  • איזו השפעה יש בעיניכם למורים ומדריכים על תלמידיהם מעבר להעברת החומר הנלמד?
  • מי בעיניכם משפיע יותר על נערים ונערות בגיל התיכון, המורים או ההורים שלהם?
  • עד כמה לדעתכם יכול סרט עלילתי (סרט שתסריטו נכתב מראש ומופיעים בו שחקנים) לתאר מציאות אמיתית, ללמד אותנו משהו על החיים האמיתיים, או ללמד אותנו משהו על החיים שלנו?
  • האם לדעתכם יש פערים בישראל בין המרכז לבין שאר חלקי הארץ? באילו קשיים עשוי להיתקל אמן תל אביבי שיבוא להדריך קבוצת נוער בדרום?

עיבוד לאחר המפגש:

  • מה הרגשתם במהלך הצפייה? מה הפתיע אתכם? מה היה צפוי? מאיזו סצנה בסרט הכי התרגשתם? צחקתם?
  • מדוע לדעתכם קוראים לסרט "מוטלים בספק"?
  • האם המפגש עם הבמאי העמיד באור אחר את מה שהרגשתם בזמן הצפייה בסרט?
  • האם גם אתם מרגישים לפעמים כמו עדן מול הוריכם? מתי למשל?
  • האם גם לכם יש או היו יחסים עם מורה או מדריך כמו לאסי ועדן?
  • כיצד לדעתכם השפיעה על הסרט העובדה שאלירן אליה הוא מורה בתיכון ועבד בעבר עם נוער בסיכון?
  • מה ההבדל בחוויית הצפייה בין סרט כמו "מוטלים בספק" לסרט בדיוני לחלוטין כמו "שומרי הגלקסיה", "ספיידרמן" וכד'?
  • כיצד תתארו את יחסי עדן ואמו? כיצד יחסים אלה משפיעים על יחסי עדן ואסי?

אפשרות להפעלה:

דמיינו ש"מוטלים בספק" היא סדרת טלוויזיה מרובת פרקים וכל פרק מציג יחסי תלמיד/ה ומורה. התחלקו לקבוצות או צמדים. כל קבוצה תמציא סיפור או תבחר סיפור מהחיים, שיכול להתאים לפרק הבא בסדרה וממחיזה סצנה מתוכו.

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
מכלול הפקות בע"מ-1
050-2551946

dovkeren123@gmail.com

תל אביב, שד נורדאו 15

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.