"ליבי, או מה קרה לאיש עם הכלב" הינו ספר ראשית קריאה המיועד לילדי כיתות א'-ד'. הוא מספר על ילדה שלא תמיד קל לה בכיתה, חשבון הוא מקצוע שקשה לה וגם בקריאה 'האותיות רוקדות לה', אבל כשמגיע המבחן של החיים האמתיים – היא מראה אומץ ונחישות והמון תבונה שבעזרתם היא מצליחה לפתור את התעלומה המסובכת – מה קרה לאיש עם הכלב?
המפגש, לכיתות א-ג ייסוב סביב הספר 'ליבי או: מה קרה לאיש עם הכלב?', אפרופו ספר ראשית קריאה זה נדבר על הנושאים הבאים:
-
קצת עלי, ומה הקשר בין הילדה שהייתי ובין הדמות הראשית בספר. אני מגלה להם בסוד, שבכל סיפור או ספר יש גרעין, גם אם קטן, של אמת. כל סופר בוחר מה הסיפור שהוא מרגיש שהוא צריך או רוצה לספר, לפעמים גרעין האמת הוא גדול, ואז זה ספר ביוגרפי, ולפעמים גרעין האמת הוא קטן, ואז זה יהיה כנראה סיפור בדיוני או עלילתי מדומיין, אבל תמיד הגרעין יהיה שם – זו תביעת האצבע של מי שכתב, הסופר/ת.
-
ליבי, גיבורת הספר שלי, היא ילדה שקצת קשה לה לשבת בכיתה, ומאוד לא קל לה עם מספרים ואותיות, אני משתפת את הילדים שגם אני הייתי ילדה כזו, וחלק מהדמות שבניתי בספר הזה לקוחה מחוויות בית הספר שלי. מכאן יוצאים לשיחה על בניית דמות – מה המאפיינים? מה חשוב לציין עליה ומה פחות? איך הדמות הכתובה באה לידי ביטוי באיור? במידה ויש מקרן אני מראה כמה וורסיות של סקיצות שנעשו על אותה הדמות עד שהיא התגבשה.
-
קריאה של שניים או שלושה פרקים מתוך הספר (תלוי בזמן שנשאר, הפרקים קצרים) ושיחה על האפשרויות העומדות בפני ליבי שמצאה כלב ואין לה מושג איך למצוא את הבעלים שלו, איך ילדה בכיתה ג' יכולה להתמודד עם משימה כזו? מתוך התשובות של הילדים עולה הנושא של סיפור ריאליסטי, כזה שיכול לקרות לכל אחד/ת בכל שכונה או עיר, לעומת סיפור בדיוני שקורה למשל על כוכב אחר או בארץ שלא קיימת במציאות. כמו כן עולות מפי הילדים המון הצעות להתמודדות של ליבי ומתוך כך – תחושה של מסוגלות ואפשרות להתמודד עם מצבים מורכבים, גם בגילם הצעיר.
-
את המפגש אני אוהבת לסיים בכך שאני מספרת לתלמידים שכילדה אהבתי מאוד להתעמל וגם לקרוא ולהמציא סיפורים. לא חלמתי אפילו שיום אחד אני אהיה סופרת כי התביישתי להראות דברים שכתבתי, וחשוב לי להגיד לכל אחד ואחת מהם.ן שתמיד יעשו בדיוק את הדבר הזה שהם אוהבים, וילכו עם זה עד הסוף, ואף פעם שלא יתביישו כי באמנות אין טוב או לא טוב. יש יצירה והיא שלך.
-
שאלות ותשובות
על הסופרת
הדס ליבוביץ, ילידת 1971, תושבת תל אביב, בעלת תואר ראשון בספרות עברית ותואר שני בתכנית לתרבות הילד והנוער של אוניברסיטת תל אביב.
ספרים נוספים שכתבה – "גור של דינוזאור" (הוצאת מטר, 2010) אשר השתתף במצעד הספרים תשע"ב, "מלך השוטרים של האריות" (הוצאת מטר 2012), כמו כן פרסמה את רומן הביכורים "דלת מול דלת" (ידיעות ספרים, 2018).
על הספר
הספר קיבל את עיטור 'הפנקס' לספר ראשית קריאה מצטיין לשנת 2018.
זה איננו ספר דידקטי, הוא כתוב בגובה העיניים של הילדים ומספר סיפור ריאליסטי, שיכול לקרות לכל ילד או ילדה בכל עיר או שכונה. האיורים של דניאל פלג, מוסיפים עוד מימד בעל רגישות חברתית גבוהה – הדמויות מגוונות ומספרות סיפור ישראלי.
מתוך נימוקי הפרס:
"ליבוביץ רוקמת תעלומה בלשית מותחת וקצבית בעלת מנעד רגשי רחב ומגוון. באמצעותה היא עוסקת בנושאים של עזרה לזולת ואומץ על רבדיו השונים, בשפה עשירה ונגישה לקוראים הצעירים העושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריאה"
מין הביקורת:
"לא פשוט לכתוב רומן ראשית קריאה שקל לתלמידים בכיתות ב'-ד' לקרוא, ושאינו מוותר על הצגת מורכבותם של החיים למרות הצורך להתגמש בהיבט השפתי כדי להיות נגיש לקהל זה. נוסף על עיצוב הדמות, הרומן מקדם שדר של אחריות כלפי האחר... הדס ליבוביץ כתבה סיפור מרתק ועדין, כזה שבו עלילת הנפש מושמת במרכז ולא עלילות תזזיתיות חסרות משמעות. מומלץ ביותר."
ד"ר שי רודין, 'קריאת חובה'
"ליבוביץ' יצרה סיפור מותח וקולח שכתוב בשטף ובתנופה המשקפים היטב את אופייה הסוער והמורכב של הגיבורה: ילדה פעלתנית ומעט פזיזה, רגישה ורגשנית, נבונה ומלאת תושייה ואומץ... בנוסף לכך, הוא מהווה דוגמה נהדרת לאופן שבו ניתן לכתוב גיבורה ספוגת פמיניזם ש"בכלל לא ידעה שהיא כזו" – לא גיבורת-על דמיונית, לא אשת אשכולות רבת פעלים אך כזו שרחוקה מהקורא/ת בגילה ובתמונת עולמה, אלא ילדה צעירה, מכאן ומעכשיו, שובבה, רגישה, חכמה ואמיצה שסיפורה הוא קודם כל סיפור טוב."
מור פוגלמן-דבורקין, 'הפנקס'
"...משהו בסיפור של הדס ליבוביץ מזכיר לי את הסיפורים שקראתי כשהייתי ילדה - משהו תמים, כנה ואמיתי, שנדיר למצוא בכתיבה של מבוגרים לילדים, בוודאי במחוזותינו. השפה אמינה וקולחת והסיפור עצמו מקסים, עם טוויסט "בַּלָשי". מומלץ בחום לגילאי ראשית קריאה"
עטרה אופק, 'המתלהבת'
"מרתק ונוגע ללב גם למי שאין לו כלב. מומלץ."
יחיעם פדן, 'תמיד עם ספר ביד'
גיבורת הספר 'ליבי' היא ילדה בכיתה ג' שקשה לה להתרכז בשיעור ו"מספרים פשוט לא חביבים עליה", מצד שני - כשהיא נקלעת לסיטואציה מורכבת מחוץ לכתלי בית הספר - היא מגלה כוחות ותושיה שטמונים בתוכה.
אפשר לקרוא 2-3 פרקים מתוך הספר (הפרקים קצרים) ולבקש מהילדים להעלות רעיונות - איזה אפשרויות יש לילדה בכיתה ג' לפענח תעלומה מסוג זה? מה היא יכולה לעשות לבד? במי יכולה להיעזר?
לליבי יש חברה טובה אשר חזקה בחשבון אבל מצד שני היא מלאת פחדים. ניתן לפתח שיחה על חוזקות וחולשות של בני אדם: כל אחד ואחת טובים ואף מצטיינים בדברים מסויימים וחלשים בתחומים אחרים, זה היופי שמייצר מגוון רחב של אנשים סביבינו.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.