מיכל פיטובסקי, מחברת רומן המתח לנוער "דברים שקורים בשומקום", תדבר במפגש על ספרה העוסק בשלל נושאים: התבגרות, גירושים, יחסי הורים-ילדים, עולמם של יוטיוברים וכוכבי רשת, יחסים חברות ברשת, הסכנות שבאינטרנט כמו גם ההזדמנויות הרבות שבו.
פיטובסקי תספר כיצד כתבה את הספר, מאיפה הגיעו הרעיונות לכתיבתו, ובמיוחד על אירוע דרמטי בחייה שהשפיע על כתיבת הספר. היא תספר כיצד בכלל אירועים גדולים וקטנים משתלבים בכתיבתה, ואיך צללה לתחקיר בעקבות יוטיוברים ישראלים בני זמננו כדי לכתוב את הרומן.
במפגש נדבר על הקסם שקורה בספרים, וכיצד ספרות הנוער היא דווקא חיה ובועטת היום, בניגוד למה שחושבים. נזכיר את הדרכים שבהם האינטרנט מאפשר שיחה ערה וחיונית אודות ספרים.
.הספר "דברים שקורים בשומקום" נכלל ב"מצעד הספרים" של משרד החינוך לשנת תש"פ
זוכה פרס דבורה עומר לספרות נוער לשנת 2021.
מיכל פיטובסקי פרסמה שלושה רומנים, שניים למבוגרים ואחד לנוער. בעקבות ספריה היא הוזמנה לדבר בועדת החינוך של כנסת, וכמו כן, זכתה בפרס "פרדס" מטעם הספריה הלאומית.
במרץ 2019 פרסמה רומן לנוער בשם "דברים שקורים בשומקום" בהוצאת טל-מאי, מבית ידיעות אחרונות. הרומן עוסק בנטלי בת ה-14, שאביה חטף את אחיה הקטנים בעקבות סכסוך גירושים ונעלם איתם. היא נשארת אצל האם, ומתמודדת עם המאורעות הדרמטיים דרך ערוץ יוטיוב סודי שהיא פותחת, ושדרכו היא גם מוצאת ביטוי לקול הפנימי שלה, שאינו תלוי בקולם של הוריה.
הספר נכלל ב"מצעד הספרים" של משרד החינוך לשנת תש"פ.
ספרה של פיטובסקי עוסק במשברים במשפחה, התמודדות עם טראומה, חיפוש אחר זהות, חברויות בחיים וחברויות ברשת, הסכנות באינטרנט לצד האפשרויות הרבות שבו. הוא זכה לביקורות מצויינות בעיתונות ולקוראים צעירים ומבוגרים רבים.
"פיטובסקי כותבת כאחת שמכירה את הנוער מלפני ולפנים." ישראל היום.
"כנראה אחד מספרי המקור הטובים שיצאו השנה לנוער." מאיה מיטב, Ynet.
"יש בספר האמיץ והחשוב הזה התמודדות עם שלל היבטים אוניברסליים הנוגעים לגיל ההתבגרות וליחסי הורים וילדים. מובאת בו גם מניפה של התנסויות ודילמות הנוגעות לבני נוער שגדלים כאן ועכשיו." דוד רפ, הארץ ספרים.
לקראת המפגש כדאי לברר אם ישנו עותק של הספר בספריית בית הספר, למקרה שהתלמידים אחר כך ירצו לקרוא אותו.
אפשר לקיים דיון בכיתה לפני או אחרי המפגש:
1. יוטיוברים הם צעירים שמעלים תכני וידאו ליוטיוב, ומטפחים ערוץ שאותו הם מקדישים לנושא. האם ובאילו יוטיוברים התלמידים צופים? מהם התכנים המועדפים אליהם? לשאול את התלמידים: אם היה לכם ערוץ ביוטיוב, למה הייתם מקדישים אותו? לתחביב? ללהקה שאתם מעריצים? אולי בכלל הייתם מקימים ערוץ "בוקטיוב", כלומר ערוץ ביוטיוב שמוקדש לספרים שקראתם? או שהייתם מדברים על חיי היומיום שלכם, בלי להקדיש אותו למשהו מסויים? האם הייתם מצלמים אותו אצלכם בבית או שהייתם יוצאים לצלם בחוץ? את מי הכי הייתם רוצים לארח אצלכם בערוץ?
2. בדיון עם הסופרת עולה השאלה כיצד בעידן שלנו אנחנו יכולים לדעת מי דובר אמת. למה הכוונה? מדוע האינטרנט מקשה עלינו לדעת מה אמת ומה שקר? באילו דרכים התלמידים מתמודדים עם הסוגייה הזאת כשהם גולשים ומשתמשים ברשתות חברתיות?
3. הסופרת סיפרה שכתיבת הספר התחילה מאירוע שהיתה עדה לו במקרה. אפשר כתרגיל להציע לתלמידים להזכר באירוע כזה, או להמציא אחד, ולכתוב עליו קטע קצר.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.