אילו יכולתי - היצע נוסף

תחום: תיאטרון
תת-תחום: תיאטרון
משך זמן המופע: 55
סגנון: דרמה ריאליסטית
שם הרכב: שפת-התאטרון
סיווג: הצגה בגודל בינוני
שם המפיק: רות גנאל
קהל יעד: ט - יא
כמות קהל מקסימלית: 300
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 13/06/2019

המופע עוסק בתופעת השימוש בסמים זמינים ואלכוהול בקרב נוער ומציג סיפורים של 3 נערות המתנסות או מתמכרות לסם, כל אחת מתוך סיבה שונה.

הנערות המוצגות יכולות להיות "בת השכן", מעוררות הזדהות ומציגות טיפוסים שונים וצרכים שונים. הן מתמודדות עם מגוון נושאים המעסיקים מתבגרים: יחסים עם ההורים, קשר עם בני המין השני, הרצון לחוות  כח שליטה  והגבול הדק בינן לבין אלימות, השפעה חברתית וקשרים חברתיים, ציפיות ואכזבות.

דניאל, כועסת על הוריה, מסנוורת מתשומת הלב של בחור המתחיל איתה במסיבה ומפתה לחגוג את יום ההולדת עם סם פיצוציות. שקד, משתמשת בכוחה ובמנהיגותה ומובילה את חבריה השתויים המבלים בפארק להכות חבר לכיתה סתם בשביל הצחוקים. נעמה, הילדה המושלמת, מתמודדת עם לחץ וחוסר ביטחון ומוצאת עצמה נשענת על עישון גראס- כדי להיות שייכת, להרגיש טוב וליהנות מקצת שקט פנימי.

 הנערות עושות בחירה- מודעת או לא מודעת , משלמות מחיר בעקבותיה ומגיעות להתפכחות.

שם המופע "אילו יכולתי" מרמז על המשאלה "להחזיר את הגלגל אחורה" לאחר שהדברים נעשו. בסיפורים המוצגים הדבר אינו אפשרי אך המסר לצופים הוא שיש לחשוב מראש על השלכות הבחירות שהם עושים.

גם במופע זה, כמו במופעים האחרים שלנו, ישנו  מעבר לחוויה הרגשית, גם מימד קוגניטיבי. השילוב של חווית הזדהות עם הדמויות בצד ידע רב וחידוד עמדות תורם להפנמה של המסרים.

מאחר ואנו מאמינים בעבודת עומק, המזמינים מקבלים הצעות לשני מערכי פעילות: האחד כהכנה לצפייה במופע והשני סדנא לעיבוד המופע – שניהם  יועברו ע"י המחנכים בכיתות.

המופע מתאים לתלמידי כיתות ט'-יא' או לצפייה משותפת  עם הורים.

ישנן התאמות עבור קהל דתי.

 




מחזאית: יעל גרוס אנגלנדר

הפקה: רות גנאל

שחקנים טל זולטי ותומר קופל/שלומי אוחיון

המופע נבנה ב"שיטת המעלית" שפיתחה רות גנאל-  M.A. במינהל החינוך, קרימינולוגיה וסוציולוגיה, מרצה, מנחת קבוצות, עוסקת בהדרכת הורים קבוצתית ופרטנית, עוסקת בשילוב מגוון כלים יצירתיים בטיפול והנחיה: פלייבק, פסיכודרמה,  גשטלט, טרילותרפיה ועוד.

שיטת המעלית מתייחסת למעלית דמיונית שעולה ויורדת בין הראש ללב.

הראש- זקוק לידע, נתונים, עובדות

הלב- מחפש התרגשות, הזדהות, סיפור שאפשר להתחבר אליו

חיבור בין הראש והלב יוצר השפעה לטווח ארוך, משפיע על עמדות ועל התנהגות.

המופע כולל 3 מונולוגים מרגשים כאשר אחרי כל מונולוג יש קטע הנחיה תיאטרלי הכולל כלים להתמודדות עם סיטואציות שונות. במופע זה הדגש הוא על הרקע- מניעים , סיבות או מאפיינים שיכולים להביא נוער נורמטיבי לשימוש בחומרים פסיכואקטיביים.

המעבר בין מונולוג הנחיה לסירוגין שומר על רמת קשב גבוהה של הקהל, סקרנות וענין.

המופע מדבר אל בני נוער ובשפה של בני נוער וכאשר צופים בו הורים- הם מקבלים הצצה לעולמם של המתבגרים ויכולת להבין מה מניע אותם, מה הם מחפשים, ממה הם מפחדים.

הרקע הטיפולי והניסיון ארוך השנים של רות גנאל בעבודה עם נוער והורים מאפשר להוציא הרבה מאד חומר לשיח עם מתבגרים בעקבות המופע- יש בו שכבות של שכבות של נושאים- מגוון דמויות וסיפורים שאפשר להזדהות איתם ומתוך כך- אפשרות להקיף מגוון היבטים של תופעת השתייה לשכרה והתנסות בסמים בקרב נוער.

המופע מלווה בשני מערכי פעילות שנשלחים לבית הספר בכדי שתוכלו להכין את התלמידים לצפייה ולקיים איתם  שיח משמעותי לפניו ואחריו. 

בעקבות הצפייה

* המורה שואל את התלמידים באילו סמים עסק המופע ורושם אותם על הלוח במרכז

   תזכורת: סמי פיצוציות (בצורת כדורים או עלים לעישון) אלכוהול  וגראס (חשיש, מריחואנה) ,.

* שאלו את התלמידים: מה הביא את הדמויות במופע להשתמש בסמים אלו (הדגישו שאלכוהול גם הוא סם- באופן פעולתו על המח, למרות שנחשב "חוקי") ורשמו את התשובות בצורת שמש אסוציאציות.

בקשו מהם לציין סיבות נוספות, שלא עלו במופע, היכולות לגרום לבני נוער להתנסות בסמים ורשמו.

* לאחר ששמש האסוציאציות (הסיבות) הושלמה, בקשו מכל תלמיד לבחור את הסיבה שיכולה להיות רלוונטית עבורו ורשמו את שמו לידה (השתמשו בטוש בצבע שונה לכתיבת השמות על הלוח).

בדקו גם עם המתחמקים מתשובה (אלו האומרים "בחיים לא הייתי מנסה")- מה בכל זאת יכול לגרום להם להתפתות? להתנהג בצורה שונה ממה שהם חושבים על עצמם?

* האם יש דרך אחרת לענות על הצורך הזה? כזו שאין לה תוצאות אפשריות הרסניות?

* שאלו- איזו דמות במופע גרמה לכם להזדהות איתה? להתרגש?

* אילו יכולתם לתת לאחת הדמויות  מתנה כלשהי , מוחשית או סימבולית, מה הייתם נותנים לה?

* אם הייתם חברים של אחת מהן, האם הייתם מתערבים? באיזה שלב? מה הייתם עושים?

מפרט טכני אנו זקוקים לבמה (או מרחב הופעה) בגודל 4 מטר עומק על 4 מטר רוחב- לפחות. בבקשה לדאוג שהמרחב יהיה נקי ופנוי מרהיטים מיותרים. אנו מביאים איתנו ציוד הגברה המתאים לאולם רגיל/אודיטוריום המיועד המכיל כ 200 מקומות. באולמות גדולים יותר או באולמות ספורט- יש צורך בהגברה נוספת- בתיאום מראש במידה וקיימת מערכת הגברה במקום- אנו נתחבר אליה עם המיקרופונים שלנו. אנו מביאים איתנו פנס שיעמוד בחזית הבמה. ; במידה ומותקנים באולם פנסי תקרה- הנכם מתבקשים להדליקם. נודה לכם אם תאפשרו גישה עם הרכב סמוך ככל האפשר לאולם המופע לצורך פריקת הציוד. נבקש להכין שולחן (תלמיד) על הבמה. ;
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

מגידו תיכון מגידו 24

לינק לצפיה

ירושלים תיכון זיו - 6

לינק לצפיה

קרית אונו בן צבי - 27

לינק לצפיה
רות גנאל
0507514918

ganelruth@gmail.com

גבעת שמואל, התומר 18

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.