יניב, בן 28, גר בקרית אתא, בבית עם ההורים. עם השנים הוא רואה כיצד חבריו הטובים עוזבים את הקריות, את אחותו הקטנה מתחתנת ועוזבת אף היא את הבית, את הקולגות שלו לקופירייטינג גדלים ופורחים בת"א, ויניב נשאר בבית, לבד, עם ההורים. לאחרונה, יניב משתף את מעיין (יוצר הסרט) ברצון שלו לעזוב את הבית, ולהיות בפעם הראשונה בחייו עצמאי באמת, גם אם מדובר במהלך שעלול לסכן את חייו. סרט יספק הצצה לחברות כנה ופשוטה בין השנים, יניב ומעיין, החושפת את הניגוד בין האופן שבו החברה מסתכלת על יניב ובין הדרך האופטימית ומלאת ההומור שבה הוא מביט עליה בחזרה. יחד, הם עוברים מסע רצוף באתגרים פיזיים ונפשיים, המאתגר את התפישות המקובעות של כולנו, ופעם אחר פעם משחק עם משמעות המילה "לחיות".
בסרט "חבר שלי, יניב" ישנו ניסיון להראות נקודת מבט אחרת, לא מרחמת ולא מאדירה על יניב, דמות מורכבת של בן אדם מרתק, שיש לו בין היתר גם נכות. הרעיון הוא למצוא את ה"שפה" הקולנועית המתאימה והמדיוקת שבה ניתן להראות את דמותו של יניב, "שונה" ככל שיהיה, כבן אדם כמו כל אחד מאיתנו. כזה שניתן להזדהות עם הפחדים והחלמות שלו, ולצחוק ולבכות איתו בשעות צער או שמחה.ואולי אפילו לרצות להיות החברים שלו
הסרט מנסה לעורר דיון ומעלה שאלות על מהן מוגבלויות והאם לכולנו יש כאלה. בנוסף, הסרט מנסה לערער את הדעות הקדומות שלנו ובוחן עד כמה אנחנו מוכנים להיפתח כלפי מישהו שהוא שונה מאתנו, ולא פחות חשוב – להיפתח ולקבל את עצמנו.
מעיין שורץ, בוגר המחלקה לקולנוע במכללת ספיר בשנת 2016. במהלך השנים האחרונות ביים 6 סרטים קצרים 3 דוקמנטרים. הסרט "חבר שלי יניב" - הוקרן בהקרנת הבכורה בפסטיבל ירושלים, נתמך על ידי yes-דוקו, השתתף ב-IDFA הפסטיבל הגדול בעולם לסרטים דוקומנטריים, זכה במקום הראשון בפסטיבל מינסק וזכה בפסטיבל קולנוע דרום בשדרות. סרט נוסף הוא "דניאל" העוסק בעולמו הפנימי של ילד אוטיסט, זכה במקום הראשון בתחרות מפלצות מסך. מעיין מתפרנס מבימוי סרטים וצילום.
במהלך הסרט התלמידים יחשפו לדמותו של יניב הנמצא במצב פיזי חמור. יניב הוא דמות שלרוב האנשים אין את ההזדמנות לפגוש.
יחד הם יעברו מסע שיציף המון שאלות. שאלות הנוגעות לחייו ואופיו המיוחד של יניב המגשים את כל חלומותיו למרות מצבו הבריאותי.
כמו כן התלמידים יישאלו גם שאלות הנוגעות למיהו השונה והזר בחברה והאם הם בעצמם מרגישים כך לפעמים.
לבסוף ישאלו שאלות הנוגעות למגבלות, מהי מגבלה? האם לכולנו יש כאלה, פיזיות / נפשיות והאם ניתן להתגבר עליהם וכיצד.
- נקודות לדיון למורה לפני המפגש:
השיח יתמקד במיהו השונה בחברה וכמה אנחנו פתוחים ונגישים. מהם הדעות הקדומות שלנו ועד כמה אנחנו מוכנים להיפתח כלפי מישהו שהוא כה שונה מאיתנו.
- נקודות לדיון למורה לאחר המפגש:
מהי מגבלה? האם לכולנו יש מגבלות האם אנחנו מוכנים או רוצים להתגבר עליהן. מהו כוח רצון וכמה השפעה יש לו עלינו ועל חיינו. לבסוף מהי פתיחות וקבלה של אחרים השונים מאיתנו ולא פחות חשוב - קבלה של עצמנו.
ניתן לחשוב על דוגמאות מחיי היומיום בכיתה, עד כמה אנחנו פתוחים להקשיב ולראות את האדם מאחורי המגבלה/השוני.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.