ארטיסט כולל תאורה והגברה

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון: דרמה
שם הרכב:
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: עמרי לייבוביץ
קהל יעד: י - יב
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 13/03/2024

עמרי (29), שחקן, מאובחן כ"אוטיסט בתפקוד גבוה", משחק בתפקיד עצמו בהצגת היחיד, "ארטיסט", אותה כתב. סיפור המסגרת עוסק בחיפוש שלו אחר בת זוג לחיים, ובתוך כך עמרי משתף את הקהל בתמונות מחייו. כשהוא שוזר רגעים דרמטיים ונוגים באתנחתות של הומור ואופטימיות, עמרי עוסק במפגש שלו עם הסובבים אותו, חבריו והוריו, ובקושי שלהם לקבל אותו כפי שהוא.

עמרי מספר על המסע האישי שלו לקבל את האבחנה, לקבל את עצמו כפי שהוא. בדרכו הייחודית להעצמה, עמרי יוצר מעגלי הקבלה בין החריגות של האוטיסט לבין זו של השחקן היוצר, הוא מפרק את המושג "אוטיסט" לגורמים, בונה אותו מחדש, ובתוך כך מגדיר את עצמו מחדש - "ארטיסט".

ההצגה זכתה בפרס ציון לשבח במסגרת פסטיבל תיאטרונטו 2023.




כתיבה:

  • עמרי לייבוביץ 
  • לוטוס אתרוג 

בימוי: לוטוס אתרוג

לוטוס אתרוג - יוצרת

ניסיון מקצועי-בימוי, משחק, הפקה וכתיבה:

ינואר 2024

עריכת תוכן והגשת הפודקאסט "אל תצחיק אותי" בשיתוף אבי כהן, מסע בחקר ההומור הישראלי (בפיתוח).

ינואר 2023

כתיבה, בימוי: "ארטיסט" (בשיתוף עמרי לייבוביץ'), מחזה מקורי ל"קצרנטו" בפסטיבל "תאטרונטו", זוכה ציון לשבח.

נובמבר 2022

כתיבה, הפקה, משחק: "חסמתי את האמא הגיישה שלי באינסטגרם", מופע דואו קומי, ביחד עם בר חדד, במסגרת "פסטיבל הבית"-תאט' הבית.

2021-2022

כתיבה, הפקה, משחק: "לאן נעלמות הגרביים בכביסה" מונודרמה בבימוי מעין אבן. (פותח עבור תאטרונטו, עלה בצוותא, בפס' מונודרמות עיריית ת"א, שת"פ הופעות עם עמותת "בנפשי").

2005-היום

מייסדת, יוצרת ושחקנית באנסמבל ציפורלה, המופיע, יוצר ומלמד בארץ ובעולם.

2021-היום

מלווה פרויקטים של יוצרים.ות עצמאיים.ות ("שתי אלה", "דגנית השמה", "ארטיסט"). ליווי אמנותי, בניית חזון, תכנית פעולה, ובניית קהילה סביב היוצר/ת.

מורה ליוגה טיפולית.

2016-2019- יוצרת, מפיקה ושחקנית (ביחד עם יוסי ירום), בסדרת הרשת "חניה לטווח ארוך", הפרק הראשון זכה  בציון לשבח בתחרות "יוצרים ברשת", והסדרה זכתה במענק מפעל הפיס.

לימודים:

2021- קורס תלת-שנתי, הדרכת יוגה טיפולית, "אלהיוגה"       

2019- לימודי תסריטאות-"סדנאות הבמה"/שירלי מושיוף

2018-2019 לימודי תסריטאות- "דראפט ראשון"/דניאלה דורון

2006- בוגרת קורס הדרכת פילאטיס רצפה, בהנחיית עידית ספיירו

2006- בוגרת קורס בימוי בהנחיית יבגני אריה ז"ל ב"סדנאות הבמה"

2005- בוגרת הסטודיו למשחק ניסן נתיב ת"א


עמרי לייבוביץ - שחקן

השכלה

2012 – 2009 בגרות מלאה בקולנוע, תיכון מקיף ג' "עמית עמל" ע"ש יוברט האמפרי, ראשון לציון

07.2014 – 02 לימודי־תעודה בקריינות, בית־הספר למקצועות הקריינות והשידור "בלה־בלה", תל־אביב

2019 – 2016 לימודי־תעודה במסלול תלת־שנתי אלטרנטיבי, הסטודיו למשחק ע"ש ניסן נתיב, תל־אביב

  • שנה ראשונה המכינה למבוגרים
  • שנה שניה - מחצית ראשונה הסדנה במשחק מול מצלמה
  • שנה שניה - מחצית שניה הסדנה באימפרוביזציה למתחילים
  • שנה שלישית האנסמבל

09.2022 - 08 לימודי־תעודה בסדנה במשחק מול מצלמה למתקדמים, הסטודיו למשחק ע"ש ניסן נתיב, תל־אביב

החל מ־01.2024 שיעורים פרטיים בפיתוח־קול אצל המורה רונית חן, תל־אביב

החל מ־02.2024 שיעורים פרטיים בתנועה אצל המורה עידית ספירו, תל־אביב

 

ניסיון בתחום הדרמה והמשחק

2016 - 2013 קריין, הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות־קריאה, תל־אביב

  • שירתי שנתיים במסגרת השירות הלאומי ושנה שלישית בהתנדבות
  • בתפקיד זה הקלטתי ספרי־אודיו לילדים ונוער

2019 גילום תפקיד קהלת, ההצגה "אני קהלת" בביצוע אנסמבל הסטודיו למשחק ע"ש ניסן נתיב, תל־אביב

2022 גילום תפקיד של בחור אוטיסט בתפקוד גבוה, סרטון־תדמית של משרד העבודה והרווחה, קבוצת יבנה

החל מ־2023 גילום תפקיד המבוסס על סיפור־חיי בהצגת־היחיד "ארטיסט" כשחקן עצמאי www.artist-omri.co.il

  • כתבתי את המחזה בשיתוף עם השחקנית לוטוס אתרוג, ממייסדי אנסמבל "ציפורלה", אשר גם ביימה אותו
  • השתתפתי בפסטיבל "תיאטרונטו" להצגות־יחיד בתל־אביב וזכיתי בפרס הציון לשבח מאת חבר־השופטים
  • העליתי את ההצגה כשלושים פעם עד היום
  • עברתי בהצלחה רבה את ועדת־הרפרטואר של "סל־תרבות ארצי"

 

טרום הצפייה בהצגה "ארטיסט"

האחר עפ"י "הגיהינום הוא הזולת" / ז'אן פול סארטר

רקע (1)

המפגש עם האחר הוא מפגש של שיח, המאפשר לפרט ללמוד על עצמו, על יכולותיו, על סגולותיו, על כישוריו ועל מאווייו. הדיאלוג אינו מצטמצם בלימוד העצמי, אלא מתבקשת ממנו הקשבה אמיתית, כנות ופתיחות  - פתיחת הדלת בפני האחר. יחסי הגומלין בין אנשים והיכולת להתבונן פנימה במצבו של השונה חשובים להתפתחותו של הפרט, מכיוון שהם יוצרים מפגש עם צורות קיום, עם דרכי מחשבה ועם מערכות אמונה מגוונות, מאתגרות ושונות משלו. רק באמצעות מפגש אמיתי, שוויוני שאיננו פטרוני ומתנשא ניתן לצמוח ללמוד ולהכיר בערכו ובתכונותיו החיוביות של האחר. המפגש עם האחר, השונה, נושא בחובו פוטנציאל להעשרת השקפתו והתנהגותו של הפרט כלפיו.

פנייה לתלמידים - חוו דעתכם לגבי הנאמר לעיל. מה אתם חווים ביומיום בחברה סביבכם?

רקע (2)

המחזה "בדלתיים סגורות" מאת ז'אן-פול סארטר נכתב בצרפתית בשנת 1944, והוצג לראשונה במאי אותה שנה זמן לא רב לפני שחרור פריז מהכיבוש הנאצי.

במחזה מופיעות ארבע דמויות (אחת מהן, המשרת, מופיעה לזמן קצר בלבד), והוא המקור לאחד הציטוטים המפורסמים ביותר של סארטר: "הגיהנום הוא הזולת"

העלילה

המחזה מתרחש בחדר המצוי, כך מתברר, בגיהנום. בחדר אין חלונות או מראות - רק דלת אחת. שלוש הדמויות מובלות לחדר בהפרשי זמן אחת מהשנייה. הדלת ננעלת, ושלושתם מצפים שיבואו לענות אותם - אולם איש אינו מגיע. השיחה גולשת לחיטוט הדדי במעשיו ובזכרונותיו של כל אחד מהם. ככל שהשיחה מתקדמת מתברר שההבדלים בהשקפה ובמערכת הערכים של כל אחד מהם הופכת את שהייתם המשותפת לבלתי נסבלת. אט אט הם מבינים כי שהייתם המשותפת, הכפויה, היא היא העינוי האולטימטיבי - אין כלל צורך בהתערבות מבחוץ.

הדמויות

ז'וסף גארסין (Joseph Garcin): עיתונאי פציפיסט יליד ריו דה ז'ניירו אשר ערק מהצבא בעת מלחמה. עינוייו המנטליים גרמו כביכול למות אשתו ("מצער"), ובמהלך המחזה אף נזכר בעובדה שהביא נשים לביתם ואשתו הייתה מגישה לו ולפילגשיו אוכל למיטה.

אינס סראנו (Inès Serrano): הדמות השנייה שנכנסת לחדר. פקידת דואר לסבית אשר הסיתה אישה מבעלה (בן דודה של אינס) עד לכדי הריגתו. היא הדמות היחידה במחזה אשר מכירה במעשיה ובשאר הדמויות, משתמשת ביודעין במניפולציות שונות על גארסין ואסטל ושופכת אור על תפיסת העינויים המוצגת במחזה.

אסטל ריגו (Estelle Rigault): אשת החברה הגבוה אשר התחתנה עם גבר מבוגר יותר בגלל הממון שלו ובו זמנית ניהלה רומן עם בחור צעיר. הרומן אינו בעל חשיבות בעיניה, אך הנ"ל מפתח רגשות עזים כלפיה, וכתוצאה מהקשר היא נכנסת להריון ויולדת. היא מחליטה להרוג את התינוק.

נער הקומה: עובד המקום, המכניס כל דמות לחדר. אין אנו יודעים עליו הרבה.

דיון כיתתי

באיזה אופן מאיים הזולת על האדם, כך שהוא עלול להפוך בעיניו לגיהינום? מהו האתגר העומד בפני האדם,  וכיצד כל זה קשור לראיית האחר?
האתגר מתבטא בכך ששעה שהאדם מבקש לבחון את עצמו, את בחירותיו ואת שיפוטיו, הוא נוטה לעשות זאת, מדעת או שלא מדעת, דרך עיניו של הזולת. במילים אחרות, הנטייה שלנו להתבונן על עצמנו ועל חיינו באמצעות מושגים ותפישות של אחרים עלולה להסיט אותנו מהאותנטיות שלנו, ובכך לשלול את חירותנו.

האדם האותנטי הוא אפוא זה שבכוחו להתגבר על הפיתוי שהזולת מציב בפניו, ולהיוותר נאמן לחירותו העצמית, לחירות מחשבתו ויצירתו. ראינו, אם כן, שהזולת לפי סארטר אינו בהכרח הגיהינום, אולם עבור מי שאינו מסוגל להתגבר על הפיתוי שהזולת מציב בפניו, הוא עלול להיות גיהינום, גיהינום של שלילת החירות ואבדן האותנטיות.

מה מאיים עלינו באדם שונה? אחר? האם זהותנו מתערערת?
 

בעקבות הצפייה בהצגה "ארטיסט" - עבודה בקבוצות, הצגתן בכיתה ושיח כיתתי

תפקידה על מערכת החינוך ליצור תשתית לשיח משתף, שפה משותפת, מדיניות אחידה ושקופה האחר הוא אני נשען על מסד יעד ההכלה, ומהווה הרחבה והעמקה שלו, תוך שהוא כולל בתוכו, ומביא לביטוי את מרכיביו ומאפייניו. מתוך שכך, אנשי החינוך יפעלו במטרה ליצור הזדמנויות להכלה, ללמידת האחר, להרחבת אופקי השיח עמו ולזמן עבור הקהילה והיחידים מפגש משמעותי איתו. במפגש עם האחר יחשוף הפרט בפני עצמו את הדפוסים והפרדיגמות שבהם הוא מורגל, וינסה לעדן אותם בענווה, בהלכה ובכבוד שיאפשרו את התקבלותו של האחר.

מטרות:

  • טיפוח הממד האנושי שבתוך כל אחד מאיתנו, ובכל אחד ואחת בסביבתנו
  • קבלת השונה והאחר והימנעות מפגיעה בו
  • בירור ערכי של המושג ”חברת מופת“, ובחינת הדרכים להגשמת הערכים של חברת מופת במעגלי החיים השונים
  • הגברת המודעות לאחריות האישית של כל אחד לבניית חברה ערכית, כתנאי לקיומה של חברת מופת

המסרים שיודגשו:

  • שונות - הבנה ששונות מצויה בכל אחד, הבנה שהאחר הוא אני, ולכן קבלת השונה היא גם קבלה של עצמי, הכרת ערכה של השונות בחשיבה, בלמידה ובקיומה של חברה.
  • הכלה במעגלים השונים: פרט קבוצה או כיתה, מסגרות חינוכיות, קהילה, יישוב.
  • כבוד האדם שנברא בצלם - הכרת זכויות האדם, החשיבות והמחויבות לשמירה ולהגנה על זכויות של עצמי ושל האחר.
  • לקראת חברת מופת - מהי חברת מופת, מהי התרומה הייחודית של כל אחד למימושה, כיצד יוצרים שיח חברתי ומהלך של שינוי חברתי לכיוון חברת מופת.

מהלך השיעור/ים:

  • הכיתה תתחלק לקבוצות וכל קבוצת תלמידים לוקחת על עצמה משימה בה תדגים את הפנמת תפיסת ההכלה הרואה בכל פרט אדם שווה ערך וזכויות, שהינו חלק מהקהילה. בסיום המשימה היא תוצג בפני הכיתה
  • התלמידים יכינו עבודה באחד הנושאים הבאים, תוך שהם מחווים את דעתם האישית, ויוכיחו שליטה בחומר באמצעות הרצאה בכיתה:
  • באילו תחומים מממשת החברה הישראלית ערכים של חברת מופת?
  • באיזה נושא במיוחד נבחנת חברת מופת? 
  • אילו אתגרים עומדים בפני החברה הישראלית בדרך להגשמת חברת מופת?
  • האם אנשים הפוגעים בערכי החברה מסכנים את קיומה, במה?
  • כיצד על החברה הישראלית להתמודד עם אנשים הפוגעים בחברה, בערכיה ובדמותה המוסרית? (לדוגמה: התעלמות, חקיקה, דיון ציבורי, חינוך, דוגמה אישית).
  • בדיון שיתקיים בכיתה כל תלמיד יציין לפחות דבר אחד שביכולתו לעשות כדי לקדם את חזון חברת מופת (בכיתה ובבית הספר, ביישוב, בתנועת הנוער, בקהילה או במדינה)?
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

ארטיסט - סל תרבות

לינק לצפיה
עמרי לייבוביץ
0544444923

artist.omri1@gmail.com

שוהם, שד' עמק איילון 17/9

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.