מפגש "ומה יש עוד" בהשראת הספר שכתבה שרי שביט, נוער להפגיש את תלמידי התיכון עם שירה עכשווית, מודרנית - שהיא שירה בגובה העיניים. וגם עם סיפור שהדרך הכי נכונה לספר אותו היא באמצעות שירים.
אובדן, יתמות, פרידות, השפעתם של פחדים ושירים על החיים שלנו - על הבית שבו גדלנו, על מערכות היחסים שלנו עם ההורים, על הגדרות העצמאות שלנו - כל אלו באים לידי ביטוי באמצעות שירים קצרים שכתבה שביט, בשפה מדוברת שקל להתחבר אליה ולהזדהות איתה.
אז מה נעשה במפגש?
קודם כל, נכיר. בדומה לתוכניות הריאליטי שכולנו מכירים, גם משוררים כותבים מתוך סיפור חייהם האישי. שרי פותחת את המפגש בתיאור חייה שלה - אובדן הורים בגיל מאוד צעיר ויציאה לעצמאות בנסיבות לא שגרתיות. החוויות האלו שעברה העניקה לה השראה לכתיבה, והכתיבה העניקה לה כוח.
ואז ניפגש עם שירה נוספת. נעיין בשיר "פחד" שכתב הסופר והמשורר האמריקאי ריימונד קארבר, שמטפל רבות בחוויות הילדות שלו ומדבר בשפת הנעורים. אחרי שנמנה את הפחדים של קארבר - נעבור לכתוב בעצמנו.
נצא לתרגיל כתיבה. כל תלמיד ותלמיד בכיתה יכתוב שיר תחת המבנה המוסדר של רשימת הפחד של קארבר. אחרי שנכתוב את הפחדים - נקרא אותם, נבחן אותם, ונראה מה גילינו באמצעות השיר.
ולבסוף, נסכם את כל מה שעשינו, או במילים אחרות: הכתיבה ואני. הסיפור האישי, השירה, ההתנסות בכתיבה - יובילו אותנו לדבר על הכוח שבכתיבה, ועל ההשראה שהסיפורים האישיים שלנו, גם הכואבים ביותר, יכולים להעניק לנו, ולספרות.
מה נלמד מהמפגש?
ששירה יכולה לדבר בגובה העיניים. ששירה לא חייבת להיות מחורזת, ויכולה להיכתב בשפה דיבורית. שלכל שיר יש את הסיפור שלו. וגם - שכל אחד יכול לכתוב. וזה אולי האקט הכי מעצים במפגש. נגלה שבאמצעות טכניקה פשוטה, כל אחד יכול לתת דרור ליד הכותבת, ולהתנסות במחשבה יצירתית ובהתעמלות לדמיון.
שרי שביט היא משוררת, סופרת ועורכת ספרות. בגיל 26 פרסמה את ספרה הראשון "ברוריה הפקות" (כנרת זב"מ) שעסק בקונפליקטים בתוך התא המשפחתי. בהמשך פרסמה את רומן המסע לצעירים "הכל זריז" (אחוזת בית) וזכתה בפרס שירה על הדרך של עיריית תל אביב יפו. ספר השירה שלה זוכה הפרס נקרא "ומה יש עוד" (2014, אחוזת בית) עוסק בגיל הנעורים, בפרידה מהורים, ביציאה לעצמאות ובהגדרת העצמי האישי שלי.
שביט מנחה בבית הספר "סדנאות הבית" של אשכול נבו ואורית גידלי, ומנוסה מאוד בהרצאות ובהנחיית קבוצות מול בני נוער ומבוגרים. המפגש עם שביט מתאים לתלמידי מגמות ספרות והומאניות, וכן לכלל התלמידים בכיתות ט' עד יב'. בעולמנו רב הפרעות הקשב והמדיה - המפגש יוצר רגע איניטימי ואישי בכיתה, ובאקט מעצים של קריאה בשירה מודרנית ונגישה ביחד עם התנסות בסדנת כתיבה חד-פעמית, מבטא גם קירבה אישית והקשבה יצירתית של כל תלמיד, לעצמו.
בעולמנו רב הפרעות הקשב והמדיה - מפגש השירה עם המשוררת שרי שביט, יוצר רגע איניטימי ואישי בכיתה. רגע שנותן מקום לקריאה, להקשבה, ולביטוי אישי לכל תלמיד ותלמיד.
מה נעשה במפגש? נשמע את סיפורה האישי של שביט, ואת איך הקשיים שליוו אותה בחיים גרמו לה לכתוב שירה. ממה כמו בתרבות הריאליטי שכולנו חשופים לה דרך הטלוויזיה, גם דרך השירים נגלה, שלכל אחד יש סיפור אישי משלו. לאחר מכן נקרא בשירה מודרנית עכשווית - דיבורית, נגישה, שירה בגובה העיניים שקל מאוד להזדהות איתה ולאהוב אותה. בהמשך באקט מעצים ומגדל, נתנסה בסדנת כתיבה חד-פעמית, ובה כל תלמיד יגלה שגם הוא עצמו, יכול לכתוב שירה.
רעיונות לדיון: מדוע אנשים שנתקלים בקושי בחיים פונים ליצירה?/ מה הפורמט של השיר יכול בכלל לתרום לעולם?/ האם שירה תמיד חייבת להיות מחורזת ומסודרת, או שמא היא יכולה להיכתב באופן חופשי ומשוחרר?/ איך כותבים שיר ומבטאים את הקול האישי שלי?/ למה יותר קל לדבר על הפחדים הכי קשים, דווקא דרך שירים?
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.