שלגיה ושבעת הגמדים - קומפאס

תחום: מחול
תת-תחום: מופע מחול
משך זמן המופע: 50
סגנון: ספרדי
שם הרכב:
סיווג: מופע מחול
שם המפיק: להקת הפלמנקו הישראלית COMPAS
קהל יעד: גן - ג
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל

עיבוד לפלמנקו של אגדת האחים גרים הידועה.
שלגיה מושלכת ליער על ידי אמה החורגת, ושם היא נקלעת לשלל הרפתקאות. היא גוברת על שדוני היער האכזריים, פוגשת את הגמדים וניצלת מידי המלכה הרעה בכוח אומץ הלב והאהבה.
 



כוריאוגרפיה: מיכל נתן; מחזה: יאיר שיינפלד; ייעוץ אמנותי: רענן פררה ומשה בן שושן; תפאורה ותלבושות: רומי קיסילוב; תאורה: יעקב ברסי; בהשתתפות עשרה רקדנים.

הנחיה לקראת הצפייה במופע (לילדי הגן)

היום תגיע לגן שלנו רקדנית וכוריאוגרפית ושמה נימה. נימה, עם רקדנית נוספת בשם ענבר, תראנה לנו מופע בסגנון תיאטרון מחול שנימה והחברים שלה המציאו עבורנו ועבדו על המופע מאוד קשה. אנחנו נתנהג יפה במהלך ההצגה, נשב בשקט, לא נדבר, נעשה מה שנימה תבקש מאיתנו ונמחא כפיים בסוף ההצגה – בגלל שככה נהוג להודות לאומנים ולהראות שנהננו.

 

הכנת התלמידים ליציאה למופע ושאלות מקדימות (לתלמידי יסודי)

מורה יקר/ה - בפתיחת ההכנה, מספר ימים בטרם היציאה למופע, חשוב ליידע את התלמידים בפרטים בסיסיים לקראת הצפייה: באיזה מן מופע עתידים התלמידים לצפות, מתי הוא עתיד להתקיים והיכן המקום שאליו יגיעו לצפייה.

ניתן לשאול מספר שאלות מקדימות:

• מהן ציפיותיכם ממופע מחול? האם הייתם מצפים למשהו אחר לו היה מדובר בהצגת תיאטרון?

• אלו סגנונות מחול מוכרים לכם?

• איך מכנים את מי שמבצע את היצירה במחול? איך נקרא מי שיוצר את היצירה?

 

כללי התנהגות במופע

1. אסור לאכול באולם.

2. מותר לנוע בכיסא במהלך המופע, אך בלי להפריע לחברים מסביב.

3. אסור לקום באמצע המופע.

4. יש להקשיב להוראות המורים, עובדי ההיכל, ההורים המלווים והרקדנים (במידה ויפנו  אליכם).

5. אסור להרעיש ולהפריע לחברים שמסביב במהלך המופע.

6. לאחר סיום המופע, הישארו במקום עד לקבלת ההנחיות מאנשי הצוות לצאת מהאולם.

 

מושגים בסיסיים: מהו מחול ומהי יצירת מחול?

כוריאוגרף - היוצר שאחראי על כל מרכיבי יצירת המחול.

משפט תנועתי - סידרה קצרה של תנועות.

שפה תנועתית - חיבור של המשפטים התנועתיים, ה"מילון" התנועתי הייחודי של היצירה, טכניקת המחול הספציפית שמשתמשים בה והסגנון (קלאסי, מודרני, אחר).

סוגי מחול מרכזיים - הינם הבלט הקלאסי והמחול המודרני. סגנונות בולטים אחרים הינם: מחול עכשווי, תיאטרון מחול, ריקודי רחוב, פלמנקו ועוד.                                                                                                       

הרעיון המרכזי - המוביל את הכוריאוגרף. יכול להיות סיפור, רגש, תוכן ומסר או רעיון מופשט.                                                      

מרחב - חלל הבמה בו נעים הרקדנים והשימוש שהם עושים בו. מעניין לשים לב האם הרקדנים נעים במקום אחד, מתקדמים בחלל במסלולים, יוצרים מבנים (שורות, טור) משתמשים ברמות גובה שונות (גבוה - עמידה וקפיצה, בינוני -כיפוף רגלים, נמוך רצפה)                                              

הרקדנים - בלתי אפשרי להפריד בין הרקדן והריקוד. הם היצירה וכלי הביטוי בו זמנית בניגוד לאמנויות אחרות. הם שמאפשרים לכוריאוגרף להביע את עצמו ולעיתים גם משתתפים בתהליך יצירת המחול. מעניין לשים לב ליכולות הטכניות ורמת המיומנות הגופנית של הרקדן ולנוכחותו. מה ההכשרה שלהם (קלאסי, מודרני, אחר)? לאיכויות התנועתיות, לשרירים, הזיעה וכו'. יש לשים לב למספר הרקדנים, החלוקה המגדרית (כמה בנים וכמה בנות?).

הלווי המוסיקלי - של המחול יכול להיות קטע מוסיקה קיים או מוסיקה המולחנת במיוחד למחול. התנועות יכולות להיות מותאמות למוסיקה בדיוק רב, בצורה חלקית או להיות מנוגדות למוסיקה (תנועה איטית בלווי מוסיקה מהירה) המוסיקה תורמת ליצירת המכלול האמנותי השלם.

התלבושות והתפאורה - גם הם משלימים את החוויה האמנותית. הכוריאוגרף מחליט על צבע ועיצוב התלבושת, מה תהיה התפאורה או האם בכלל תהיה, צורת הבמה והישיבה של הקהל ועוד. כל החלטה כזאת היא מכוונת ויוצרת משמעות. 

 

שם המופע: "שלגיה ושבעת הגמדים"

ניהול אמנותי וכוריאוגרפיה: מיכל נתן

ביצוע: להקת פלמנקו הישראלית COMPAS

תפאורה ותלבושות: רומי קיסילוב, בית ספר לעיצוב הבמה של רקפת לוי

טקסט: יאיר שיינפלד 

מוסיקה: פסקול של מוסיקה קלאסית, מוסיקת פלמנקו ומוסיקה עכשווית

משך המופע: כשעה

על המופע: עיבוד חדש ומקורי לסיפור הקלאסי של שלגיה המושלכת אל היער על ידי המלכה הרעה, שם היא נקלעת לשלל הרפתקאות מרתקות. היא מתגברת על שדוני היער האכזריים, מוצאת נחמה בידיה של הלבנה הטובה ופוגשת את שבעת הגמדים המצחיקים. כשהמלכה מגלה ששלגיה חיה למרות הכול, היא מחליטה לעשות מעשה ולהפטר ממנה אחת ולתמיד, אך לבסוף בכוח האומץ, האמונה והאהבה שלגייה זוכה בנסיך - בחיר ליבה. המופע משלב קטעי משחק וריקוד בסגנון הפלמנקו.

על להקת COMPAS: הלהקה המובילה בישראל בתחום הפלמנקו, החושפת את הקהל הישראלי לעולם מיוחד וקסום זה. הוקמה בשנת 1997 על ידי מיכל נתן - המנהלת האמנותית והכוריאוגרפית של הלהקה. ללהקה 20 הפקות רפרטואריות מקוריות המיועדות לכל טווח הגילאים. 

 

הכנה לצפייה במופע (המורים יכולים לבחור בין הפעילויות הבאות):

פעילות מס' 1

ילדים, אנחנו נלך לצפות בהצגה מאוד מיוחדת. אתם יודעים למה? כיוון שזאת לא הצגה רגילה. ההצגה הזאת משלבת קטעי ריקוד, לכן בהצגה הזאת השחקנים הם גם הרקדנים. סגנון ריקוד שנראה בהצגה נקרא "פלמנקו". זהו סגנון מיוחד שהתפתח בספרד. כדי לרקוד את ריקודי הפלמנקו בנות מתלבשות בשמלות ארוכות בצבעי אדום ושחור בדרך כלל וכולם גם בנים וגם בנות נועלים נעלי עקב מיוחדות כדי שהקהל ישמע את הרקיעות ברגליים בגלל שזהו אחד המאפיינים הבולטים של הריקוד.

בריקודי הפלמנקו מנגנים בגיטרה ובכלי הקשה: תוף וקסטנייטות.

ועכשיו בואו גם אנחנו נלמד לרקוד פלמנקו.

1. Palmas - מחיאות כף: המורה עושה מחיאות כף של הפלמנקו והילדים חוזרים אחריו.

2. Golpe – רקיעות ברגליים עם ברכיים כפופות. המורה עושה רקיעות ברגליים והילדים חוזרים אחריו.

לאחר שהילדים למדו את המחיאות ואת הרקיעות המיוחדות, ניתן לשלב את התנועות בכל מיני קומבינציות. 

דוגמה: המורה עושה 8 מחיאות, ילדים חוזרים אחריו, המורה עושה 8 רקיעות, ילדים חוזרים על הרקיעות. לאחר מכן עושים 4 מחיאות, 4 רקיעות ובסוף 2 מחיאות ו-2 רקיעות. ניתן גם לחלק את הילדים לכמה קבוצות כך שכל קבוצה תעשה את התרגיל בתור שלה.

*הצעה יותר מורכבת: כל פעם להגביר את הקצב של התרגיל. להתחיל בקצב איטי, כל פעם להגביר ולהגיע לקצב מהיר. 

 

פעילות מס' 2

לאחר שהמורה מספר על אומנות הפלמנקו ולומד עם הילדים את התנועות הבסיסיות (ראה פעילות מס' 1) מומלץ לצפות בסרטון: https://www.youtube.com/watch?v=AsPhnlXehBk

ללמוד את מה שעושה הרקדנית בסרטון ולעשות ביחד איתה. (כדאי לשים לב עם הילדים על הבגד ועל נעלי הפלמנקו של הרקדנית).

לאחר מכן ניתן לבחור מוסיקת פלמנקו מיוטיוב לדוגמא (או כל מנגינה אחרת): 

https://www.youtube.com/watch?v=9EUXyEQZqLo

ולרקוד עם הילדים בסגנון הפלמנקו בשילוב עם מחיאות הפאלמס ורקיעות הגולפה שלמדתם.

הנחיה לקראת הצפייה בהצגה: בהצגה נראה רקדנים ורקדניות בשמלות ובנעלי פלמנקו רוקדים את צעדי הריקוד לצלילי הגיטרות, התופים והקסטנייטות. נחפש את מחיאות הפאלמס ואת רקיעות הגולפה אצל הרקדנים. מי ירקוד הכי הרבה ריקודים בסגנון הפלמנקו: הגמדים? הנסיך? השלגיה? המלכה הרעה? *הצעה: לרשום מה שישערו הילדים ולבדוק לאחר הצפייה בהצגה האם צדקו.

התרשמות לאחר ההצגה כפתח לדיון: לאחר הצפייה בהצגה, תבדקו עם הילדים מי מהגיבורים רקד הכי הרבה ריקודים. האם צדקתם בהשערות או לא?

תשאלו את הילדים איזה תנועות נוספות הם זוכרים מריקודי הפלמנקו חוץ מהפאלמס והגולפה? תעודדו אותם להראות את התנועות.

הציעו לילדים להפוך ליוצר/כוריאוגרף כמו מיכל נתן במופע ולחבר משפט סולו או משפט קבוצתי קצר המורכב מתנועות של סגנון הפלמנקו. השמיעו מוסיקה ותרקדו עם הילדים את מה שהמציאו. כדאי ש"היוצר" יעמוד מול הכיתה או באמצע המעגל, כדי שכולם יראו מה הוא עושה ויוכלו לחזור אחריו.

מוסיקה בסגנון הפלמנקו: https://www.youtube.com/watch?v=d6ssiISV-CA

 

הידעתם?

הפלמנקו הוא צורת אומנות ותרבות שלמה. הפלמנקו החל כאומנות השירה בלבד, בשלב מאוחר יותר נוסף הריקוד, ורק לאחרונה נוספה נגינת הגיטרה. אלו שלושת האלמנטים העיקריים בפלמנקו:

  • שירה - El Cante  

  • ריקוד - El Baile 

  • נגינה בגיטרה - El Toque 

לאלמנטים הבסיסים הללו מתלווים יסודות נוספים של ליווי קצב:

  • מחיאות כפיים (palmas).

  • נקישת אצבעות (pitos).

  • כחון (תוף ספרדי בצורת קופסא עליו יושבים ומנגנים)

  • רקיעות (golpe)

סוג במה מקצועית
מספר אומנים 10
מספר אנשי צוות 5
מספר פזות 3
שפת המופע עברית
החשכה כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
להקת הפלמנקו הישראלית COMPAS
ק054-2322884

keren@flamenco.co.il

תל אביב, המסגר 60

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.