חייל הבדיל האמיץ- מחול

תחום: מחול
תת-תחום: מופע מחול
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תאטרון ארצי לילדים ונוער
קהל יעד: גן - ב
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 03/10/2018

מופע מחול תיאטרון בהשראת האגדה מאת הנס כריסטיאן אנדרסן.

 סיפורו של חייל צעצוע עשוי בדיל טהור בעל רגל מעץ, המגיע אל ממלכת צעצועים שאיבדו את הצחוק והשמחה, לאחר שהשתלט עליהם גנרל רשע וחזק.

החייל החדש שהגיע לממלכה מצליח מבלי להתכוון לגרום לנסיכת הנייר פאפלינה בפעם הראשונה לחייך וכך הוא מפיח ניצוץ של תקווה בליבם של הצעצועים אשר רואים בו את המושיע שיציל אותם מידיו של הגנרל האכזר.

האם יצליח במשימה ויוכל לנצח את הגנרל? היכן נמצא אומץ הלב לו הוא זקוק? אולי ימצא אותו דווקא במקום הכי לא צפוי?

המסע המפותל מעמיד את החייל וחברו הקופיף במבחנים קשים ומלמד אותם על נאמנות, אומץ, נחישות וחברות אמת.

מחזה ובימוי: רענן ניסים פררה, משה בן שושן
כוריאוגרפיה: יורם כרמי 
מוזיקה מקורית ועריכה מוזיקלית: ליאור רונן 
עיצוב תפאורה ואביזרים: טליה אוטולנגי 
עיצוב תלבושות ובובות: אלה וולאדי קולסניק 
עיצוב תאורה: רועי מילוא 
שחקנים: רועי קקון, עדי אייזנמן/ יובל סטוניס 
רקדנים :רקדני להקת המחול "פרסקו"
 

 




יורם כרמי ולהקת פרסקו 

יורם כרמי היה סולן בלהקת המחול "קול דממה" ורקדן עצמאי בפרויקטים שונים בארץ ובחו"ל. בעל תואר אשון במחול מסמינר הקיבוצים, למד פסיכולוגיה וחינוך באוניברסיטת תל-אביב. הקים את להקת המחול "פרסקו" בשנת 2002 ומאז יוצר יצירות ללהקה. 

דבר המנהלת האמנותית: יפעת פחימה- וייסקופ 

ההצגה "חייל הבדיל האמיץ" מבוססת על סיפור הילדים הקלאסי מאת הנס כריסטיאן אנדרסן. בשונה מהסיפור הקלאסי, החלטנו שההצגה תתמקד במספר ערכים ודגשים חשובים. ההצגה מחדדת את האמרה "אין דבר העומד בפני הרצון" באמצעות מסעו והתמדתו של חייל הבדיל בעל רגל העץ להשלים את משימתו להציל את הצעצועים בממלכה ולהשיב את הצבעים והשמחה לחיי הצעצועים. דרך הקשר בין דמותו של חייל הבדיל לדמותו של הקופיף אנו מבססים את חשיבותם של הערכים: אומץ לב, חברות, ושיתוף הפעולה בעת משבר. בנוסף לכך המפגש של הצופים עם דמותה של נסיכת הנייר מלמד כי  למראית עין נסיכת הנייר נתפסת כדמות שברירית ועדינה. אולם בפועל הנסיכה מחדדת לילדים את ערך הגבורה האישית וההקרבה של הפרט למען הכלל. ההצגה המקסימה הזו תשבה את לב הצופים הצעירים אשר יפליגו לעולם של תיאטרון ססגוני ומרהיב הכולל מסרים, צבע, מחול, מוסיקה, תפאורה, תלבושות.

מחזה ובימוי: רענן ניסים פררה, משה בן שושן
כוריאוגרפיה: יורם כרמי 
מוזיקה מקורית ועריכה מוזיקלית: ליאור רונן 
עיצוב תפאורה ואביזרים: טליה אוטולנגי 
עיצוב תלבושות ובובות: אלה וולאדי קולסניק 
עיצוב תאורה: רועי מילוא 
שחקנים: רועי קקון, עדי אייזנמן/ יובל סטוניס 
רקדנים :רקדני להקת המחול "פרסקו"

דבר המוסיקאי – חייל הבדיל

המוסיקה בהצגה חייל הבדיל האמיץ מכניסה את הקהל לעולם קסום של צעצועים מופלאים. היא עושה את זה על ידי שימוש במנגינות קלאסיות מוכרות (מפצח האגוזים של צ׳ייקובסקי או ריקוד מקברי של סן סאנס למשל) ועל ידי לחנים מקוריים (כמו מוטיב הצעידה של החיילים). אמצעי נוסף שהיה לי ליצירת עולם הצעצועים הוא התזמור, לכן בחרתי בכלים ״צעצועיים״ כמו קסילופון או נבל פה (שמייצג את הקפיץ של הליצנים) ואפילו החצוצרה התוף והמצילתיים של הקופים. רגע נוסף ששווה להתייחס אליו במוזיקה הוא רגע הסיום, בו גובר החייל על הגנרל. המוזיקה מנגנת את עולמו הפנימי של חייל הבדיל שמגלה שהוא לא פגום אלא אמיץ, ואז לאט לאט נשזרים זה בזה כל המוטיבים המוזיקליים של ההצגה לכדי צעדת ניצחון אחת גדולה על הגנרל הרשע. המוזיקה מגלה לנו שרק באמצעות חיבור של הצבעים השונים (הסווינג של הקופים, המארש של החיילים, הנוקטורן של הנסיכה, המוזיקה הצוענית של הליצנים) תוכל ממלכת הצעצועים לנצח ולהשתחרר מהשלטון הנורא. הכח שלהם הוא לא בבידול אלא דווקא בצירוף של כל הגוונים השונים בחברה ובאחדות שלהם.

 

הנחיה לקראת הצפייה במופע (לילדי הגן)

היום נכיר רקדן וכוריאוגרף ושמו יורם כרמי. הוא יראה לנו מופע בסגנון תיאטרון מחול שהוא והחברים שלו המציאו עבורנו ועבדו על המופע מאוד קשה. אנחנו נתנהג יפה במהלך ההצגה, נשב בשקט, לא נדבר, נעשה מה שיורם יבקש מאיתנו ונמחא כפיים בסוף ההצגה – בגלל שככה נהוג להודות לאומנים ולהראות שנהנינו.

הכנה לצפייה במופע

1. תנועה וריקוד מעבירים סיפור ורגש 

בדרך כלל סיפור מועבר בעזרת מילים. במופע זה בנוסף לכך, העלילה מתקדמת והדמויות מאופיינות בעזרת הריקוד. למשל לאחר שמוצגות דמויות חייל הבדיל והנסיכה במילים, הריקוד מעביר את רגשותיהם ללא מילים.

הדמויות מוגדרות בעזרת האיכות התנועתית שלהם: נוקשות החיילים מתבטאת בתנועה המכנית ובשימוש במרחב בקוים ישרים וחדים. החריגות של חייל הבדיל מועברת בכך שהוא פורע את סדר תנועת החיילים. דמויות העכברים מודגשות ע"י הידים המעוקלות ועוד.

בעולם בו המילים נוכחות בכל רגע מחיינו, חשוב לקחת פסק זמן ולחוות סיפור, רגשות, תנועה וצלילים.  

תארו לתלמידים את הדמויות המשתתפות בסיפור: חיילים, נסיכה, עכברים, מריונטות ובקשו מתנדבים שיציגו את הדמות בתנועה בלבד.   

 

2. איך יוצרים מחול ?  

כשם שצלילים הם אבני הבניין הבסיסיות של המוסיקה והמילים הן היסוד לטקסט התיאטרוני, כך התנועה היא אבן הבניין של המחול. סדרה של תנועות יוצרת משפט תנועתי וחיבור של משפטים תנועתיים בצורה מורכבת, תוך שימוש בחלל והתקדמות בזמן, מתגבש ליצירת המחול.

מי שאחראי על יצירת המחול נקרא כוריאוגרף. הוא בוחר את הרעיון המרכזי של היצירה, את השפה התנועתית-הסגנון ואת הדרך לחבר את המשפטים התנועתיים במרחב. הוא מחליט איזה רקדנים הוא רוצה ומה יהיו היחסים ביניהם. כמוכן הוא קובע איך האמצעים הבימתיים ישלימו את היצירה. אמצעים כמו: המוסיקה, התלבושות, התפאורה האביזרים והתאורה.

פעילות:

צפו בסרטון של המופע  https://www.youtube.com/watch?v=t8enOMUfEDc

שאלו את התלמידים: מה המרכיבים שיוצרים את המופע ? נסו להגיע לכתיבת כל המונחים הנ"ל על הלוח מהצעותיהם. 

 

3. לאחר ההופעה                                                                                                                                                   

בקשו מהתלמידים לחשוב על רגע אחד בהופעה שהיה מעניין במיוחד. בקשו מהם לכתוב או לצייר במשך כמה דקות על רגע זה: ראיתי... הרגשתי ... דמיינתי... בקשו מהם לשתף בזוגות זה את זה בחוויה. יתכן שהתגובות יהיו מאד שונות זו מזו, מה שקולע בדיוק למהותה של אמנות המחול! בקשו מכמה תלמידים לשתף את הכיתה במה שכתבו או ציירו.                       נושאים אפשריים: מאיזה רקדנ/ית התרשמתם במיוחד? האם אהבתם יותר את השחקנים או הרקדנים? האם אפשר להפריד בין הריקוד והמשחק? מה חשבתם על מרכיבי המופע השונים : הרעיון, התנועות, הרקדנים, השימוש במרחב, המוסיקה, התלבושות והתפאורה ?

הידעתם? להורים

מחול, תיאטרון ותיאטרונמחול - בימינו, תחום התיאטרון ותחום המחול הם לכאורה שונים זה מזה ונפרדים. בתקופות עבר (התקופה הפרהיסטורית, תקופת יוון ורומא, רנסאנס) הם היו שלובים זה בזה, יחד עם המוסיקה והשירה. עם התפתחות האנושות התחומים החלו להפרד זה מזה. בתיאטרון הדגש הוא על המילים והעלילה, לעומת זאת במחול הדגש הוא על הגוף, התנועה המופשטת והפגנת יכולות גופניות בתאום עם מוסיקה. מאז תחילת המאה ה20 תחומים אלו שוב שואפים זה לזה. התיאטרון מפתח את עבודת הגוף ולמחול נכנסות מילים והבעה דרמטית. ב40 השנים האחרונות, נוצר תחום יחסית חדש בעולם המופע, תחום שמחבר ביניהם והוא נקרא : תיאטרונמחול.  

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון ארצי לילדים ונוער
03-6497760 ש'-3

dana_s@youtheater.co.il

תל-אביב, ארלוזורוב 145

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.