אפשרות ראשונה: ביקור בבית הספר
אני מגיע עם שלוש יצירות מקוריות ועם מצגת שקופיות. אני מציג את עצמי ומספר קצת על החיים שלי כאמן, מדבר על היצירות שהבאתי אתי ומראה שקופיות בנושא עיטור ומשרביה (סבכה). תוך כדי אני מספר על מקורות השראה והגדרת הסבכה ומסביר ואיך אני משלב אותה באמנות שלי ולמה אני עושה זאת. אני מדבר על משמעות הדברים, החומרים, ציור המסתתר מאחורי הסבכה, ציור המצויר על הסבכה, השכבתיות, סבכה שהופכת להיות פסל עם משמעות. סבכה מצוירת וסבכה מברזל חתוך בלייזר.
אפשרות שנייה: ביקור בסטודיו האמן
באפשרות זו מתאפשר לתלמידים הזדמנות להכיר את מפעל החיים של האמן במגוון כיווני היצירה שלו. התלמידים מגיעים לסטודיו שלי שנמצא בקאנטרי אלתות בכניסה לעיר טמרה. אני מקבל את פניהם בגן הפסלים, מספר על מקורות השראה וחומרים וטכניקות.
אחר כך נכנסים לחלל תצוגה שמוצג בו ציורים גדולים ופסלים מעץ ומתכת. וכך הם מכירים את הנושאים השונים שאני עוסק בהם בתור אמן. כל הנושאים קשורים בחיי החברה והסביבה שלי. ביניהם: נושא המוזיקה, המשפחה, הנשים, מסיק הזית, הריקוד העממי, הסבכה ועוד.
הערות:
- עדיף להגיע לסטודיו ביום לא גשום וסוער.
- העלות לא כוללת הסעה לתלמידים.
- ההדרכה מתקיימת בערת לדוברי ערבית ובעברית לדוברי עברית.
- אני מעדיף לעבוד עם כל כיתה בנפרד
רקע אקדמי
1 בצלאל אמנות פלסטית BA . תואר בוגר באמנות 1989 4 שנים
2 אוניברסיטת תל אביב מדע המוזיאונים ואוצרות דיפלומה 2009 2 שנים
3 העמותה לתרבות הערבית-חיפה שיווק אומנות תעודת משווק לאומנות 2017 6 חודשים
4 הפורום לעמותת ערביות .קורס שיווק דיגיטלי לאמנים
ניסיון באוצרת תערוכות
1 2011-2004 מנהל אמנותי ואוצר גלריה עירונית טמרה מטעם אמנות לעם 30 הפקות.
להלן כמה מהם:
1 - טבע גלילי לאמן חליל ריאן
2 - תערוכת יחיד לעבד עאבדי
3 - תערוכת יחיד לאסד עזי
4 - תערוכת יחיד לכרים אבו שקרה
5 - תערוכה קבוצתית בנושא הקליגרפיה.
6 - תערוכת ארבסק:
7 - תערוכת יחיד לפריד אבו שקרה בנושא אנא עבדללה
8 - פסטיבל פיסול באבן
2 2011-2010 אוצר סלון יפו לאמנות פלסטינית תערוכות קבוצתיות מתחלפות.
תערוכת יחיד לכרים אבו שקרה.
3 2016-2012 מנהל אמנותי ואוצר גלריה כנעאן לאומנות הפקת תערוכות
1 - לא לשכוח את דיירי האוהלים
2 - אדמתי,תערוכה קבוצתית
3 סלמאן. תערוכת מחווה לסלמאן נאטור לאחר פטירתו. תערוכה קבוצתית
4 - תערוכת תלמידי הציירת חיתאם היבי
5 - תערוכה לצלמת הנאדי אבו אלהיגא
4 2015 אוצר מתנ"ס טמרה תערוכה לאמני טמרה- המסאת טמראויה
5 2015 אוצר מרכז מחמוד דרויש-נצרת הפקת תערוכה לציירת חיתאם היבי כולל קטלוג.
6 ותערוכת יחיד לאמן כרים אבו שקרה בגלריה אום אלפחם
7 -2019-2017 אוצר גלריה טמרה אלסדאקה תערוכת יחיד לאמן חליל ריאן. ועוד
תערוכה לצייר חדר וישאח ולפסל עבדללה כנעאן
8 - פסטיבל הקיץ לאמנות בטמרה תערוכות קבוצתיות וסדנאות עם אמנים טמרה ובני נוער- 2019
9 - תערוכה קבוצתית לאמני עמותת איבדאע בבית האמנים בירושלים בשנת 1996
10 - תערוכת יחיד לחדר ושאח בגלריה איבדאע בכפר יאסיף 2019
11 - תערוכת יחיד לפסל עבדאללה כנען בגלריה איבדאע בכפר יאסף 0192
ב 2017 הקים את עמותת תל כיסאן לקידום האמנות
מלגות ופרסים
- קרן שרת 1988 ו 1989
- שתי מלגות אמן מורה ושתי מלגות אמן בקהילה ממשרד החינוך
- מלגת אמן בקהילה מאומנות לעם 2002
- 4 מלגות מאמנות לעם לניהול הגלריה העירונית בתמרה מ 2004 עד 2010
- פרס משרד עורכי דין חזקיהו –חכמון על תערוכה בגלריה גיבו בתל אביב. 2009
- פרס שרת התרבות למפעל חיים באמנות ב 2017
- שתי מלגות ממפעל הפיס להפקת קטלוגים ב 2006 וב 2016
- שתי מלגות ממפעל הפיס להפקת תערוכות יחיד. 2011 במוזיאון הפתוח בגן התעשייה בעומר וב 2016 בגלריה במרכז אומנות בטבעון
- מלגה ממפעל הפיס להשלת פרויט אמנות ב 2019
תערוכות יחיד
1989 – מחרשות, תיאטרון אל-חכוואתי, ירושלים (אוצר: סולימאן מנסור)
1992 – משטחים, הגלריה העירונית, נצרת (אוצרת: מארי אבו גאבר)
2001 – ענת, מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן, קיבוץ אשדות יעקב מאוחד (אוצרת: רות שדמון)
- כאן אני, גלריה השלום, מרכז השלום, גבעת חביבה (אוצרות: אסנת בן שלום ואתי עמירם)
2004 - ענת, גלריה המרכז בנצרת (אוצרת: מארי אבו גאבר)
2006 – דיוקן עצמי, הגלריה במכללת אורט בראודה, כרמיאל (אוצר: שלומי שוורצברג) [קטלוג]
2006 – הפרש, גלריה אל חלאג, רמאללה (אוצר נביל ענאני) [קטלוג]
2008 – גילוי, גלריה מ. בק, המבורג, גרמניה (אוצר: מתיאס פק)
2009 – אביר החלומות, התיאטרון הלאומי הפלסטיני, ירושלים
2009 - על חבל דק, גלריה טל גרינפלד, כפר ורדים (אוצרת: עדי גרינפלד)
2010 – ציורים חדשים, גלריית הבית הלבן, קיבוץ ניר עוז (אוצר: חיים פרי)
2011 - אחמד כנעאן - פסלים, המוזיאון הפתוח, גן התעשייה עומר (אוצרת רות אופק ותמר ליבנה) [קטלוג]
2013 -מבעד לאורנמנט ,מוזיאון ולפריד ישראל ,קיבוץ הזורע (אוצרות שיר מילר ימאגושי ושרון ליאור)
2016 – יהיה טוב. מרכז אמנות המבשלה לקרמיקה בקריית טבעון. האוצר אילן בק. בתמיכת מפעל הפיס
2017 - נשים, שבכות ומעגלים חברתיים. גלריה קיבוץ מחניים .האוצרת נאוה שושני
2018 - קרוב לבית. גלריית משמר העמק. אוצרת אורה רון
השתתפות בפסטיבלים מקומיים ובינלאומיים
1995 - מפגש –דו-קיום, מוזיאון האמנים, מצפה רמון (אוצר: דורון פולק( ) [קטלוג]
1995 - מפגש, לודז, פולין (אוצרים: דורון פולק וריצרד ושקו) [קטלוג]
1996 – site-ations מרכז לאמנות קארדיף, ווילס (אוצרים: דורון פולק ושון אוריילי)
1997 - הבינאלה הבינלאומית של אלכסנדריה, מצרים, האגף הפלסטיני (אוצר: מוחמד חליל) [קטלוג]
2001 - פסטיבל הפיסול, אום אל פחם (אוצרים: סעיד אבו שקרה ואלי שוקי)
2001 -פסטיבל פיסול באבן <המוזיאון לצילום <גן התעשייה בתל חי (אוצר דויד פיין)
2002 – פסטיבל פיסול באבן, המוזיאון הלאומי, עמאן (באצירת העמותה המלכותית לאמנות פלסטית) [קטלוג]
2005 - אבנים על הגבול, זארברוקן, גרמניה (אוצר: פאול שניידר) [קטלוג וסרט דוקומנטרי]
2005 - אביב בגיפנה, פסטיבל אמנות בינלאומית, כפר גיפנה, רמאללה (אוצרים: חאלד חוראני ומליחה מסלמאני)
2006 - פליטים, סימפוזיון פיסול בשיש, ניקייה, יוון (אוצרת: לילי באקויאניס) [קטלוג]
2009 - סימפוזיון לפיסול, כרמיאל (אוצר: סלו שאול)
2012 - פסטיבל ציור, אוניברסיטת קרטאי בעיר קוניה, תורכיה (האוצר אורהן גבריאלאוגלו) - פסטיבל פס, גלריה מוחמד אלקאסמי ,פס, מרוקו (האוצר סעיד אל עפאסי)
2013 - פסטיבל פיסול אוסטרקה לאמנות, שארם א שייח, מצרים (אוצר: מוחמד חמידה) -פסטיבל הפורצלן ,אוניברסיטת בייג' ומפעל ג'ולנאי ,הונגריה (האוצר Komor István קומור אשטפן) -פסטיבל ציור בעיר גאזיענתיב בתורכיה (אוצרת אסלי אוזון) -פסטיבל פיסול בדובי בנסיכויות המפרץ (אוצר מטר בן לאחג')
2014 - הפסטיבל הבינלאומי הששי לפיסול ארגון המוזיאון הלאומי והאוניברסיטה הירדנית בתמיכת עיריית עמאן רבתי -פסטיבל הציור, ינישארבדמליבי בספרטה Yenişarbademli- Isparta תורכיה (האוצרת מלך גונבי)
2015 - פסטיבל הציור מרכז התרבות באנטליה, תורכיה (האוצרת מלך גונבי)
2015 - פסטיבל הפיסול בעיר יונשואן בסין
קטגוריות
סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.
תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.
התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.
התוכנית פועלת החל משנת 1987.
טקסט מהתערוכה מבעד לאורנמנט
כתבה דר שרון ליאור
באמנות האסלאם מהווה הדגם החוזר מוטיב מרכזי. עבודותיו של אחמד כנעאן המוצגות לצד אוסף אמנות האסלאם של המוזיאון מציגות את קו התפר בין תפקידה המסורתי של אמנות האסלאם לענג את העין ולייצג את הריבוי שבאחדות לתפקידה העכשווי לשקף ולייצג זהות אישית ולאומית. כנעאן פועל מתוך המסורת התרבותית שלו אך גם מאתגר את המוסכמות המקובלות בה.
הדגם החוזר עבורו, אינו עוד עיטור דקורטיבי בלבד אלא מוטיב טעון במשמעות. כנעאן יוצר את הדגם החוזר מדמות הפרש- מוטיב מרכזי ביצירתו המסמל את גבורתה של האומה הערבית. דמויות הפרש הרבות הנגזרות מתוך לוח מתכת הן כמו צבא נעדר ולעיתים המקבץ הוא זה שמרכיב את דמות המנהיג. תבנית זו הופכת לדגם בתוך שבכה- (משרביה בערבית). המשרביה היא מחיצה מבטון או עץ שתפקידה להפריד בין פנים וחוץ באמצעות פתחים דקורטיביים דרכם ניתן לראות מבלי להיראות. מבעד למשרביה של כנעאן העשויה מתכת, מתגלים באופן חלקי מראות כאובים שלקוחים מאירועים ברפיח וג'נין המצוירים על גבי החלק האחורי. המשחק בין שני המישורים- קדמי ואחורי, מציג מראה משובש. הדגמים שחורגים מתפקידם העיטורי גרידא מציגים שאלות לגבי היחס בין נושא ורקע, מה מוסתר מאחור ומה מוצג בחזית?
באמנות האסלאם לא התקיימה הפרדה בין נושא ורקע וחל איסור על ציור פיגורטיבי. כנעאן בוחר לצייר על גבי תגזיר של מוטיב הפרש החוזר על עצמו את דמותו של הפליט מצויר מגבו הולך ומתרחק , אוחז בידיו צרורות. דמות זו הפכה להיות הדמות הקוטבית לפרש בעולם הדימויים של כנעאן. דמות הקורבן המכילה בתוכה אינספור דמויות של פליטים כדגם החוזר על עצמו שגורלו הותווה מראש.
הדגם החוזר בא לידי ביטוי באופן אחר בסדרת עבודות העושה שימוש באריחים דקורטיביים. בעבודה - "התפזרתי" משבץ כנעאן שברי אריחים מסורתיים מעוטרים בלוח העשוי כפיסי עץ.כך ניתן לאסוף בחזרה את זיכרון הבית, המסורת והתרבות. בתיבה שבתוכה אריחים מקושטים, משתכפלים האריחים והדגם עד אינסוף באמצעות מראות. כנעאן משתמש בשפה עושר והריבוי של שפע הדגמים והצורות שמאפיינים את אמנות האיסלאם אך ממקד את האמירה שלו כדי שתהיה רלוונטית למציאות חייו כאמן ערבי בחברה הישראלית.
אחמד כנעאן
האמן אחמד כנעאן הוא בראש ובראשונה בן הארץ הזו. יליד הכפר שמצייר את תבנית נוף מולדתו.
כבוגר "בצלאל" הוא מחובר למסורות הציור האירופאי, אך גם לאור החזק המזרח תיכוני, הצבעים העזים, הסמלים המקומיים השאובים מהמסורת המוסלמית, כנענית ומהעת העתיקה.
חלק מעבודותיו של האמן נוגדות את עיקרי האיסלאם שלא ליצור דמויות אדם, אך האמן רואה את תפקידו כמשמר ומתעד של הפולקלור הכפרי, מצבים ודמויות מתוכו. הוא מתעד "זכויות" לא מעורערות על המקום בו גד והמרחב הכללי, תוך שימוש וציטוט של סמלים ודמויות היסטוריות מוסלמיות.
יחד עם זאת הוא רואה את עצמו כמתווך, לא רק בין החברה הערבית ליהודית, אלא גם (כמחנך) בחברה ממנה יצא, המסורתית מול למה שיש לעולם להציע בשטח האמנות המודרנית.
השימוש בסמלים ובדמויות בא לענות על צרכים אלו בנקיטת עמדה ישירה ועקיפה, בה הוא מביע את עמדתו – אנו המשך להיסטוריה, שורשינו מכאן!
האמן אחמד כנעאן אינו מייפה את מסריו, אלא עוטף אותן בכיסוי שכבתי של צבע או מתכת, כדי לגרום לצופה שיחפש בעומק הציור ובשכבה השנייה והשלישית את סוד היצירה. אך למרות הכיסוי (ואולי הריכוך) המסרים ברורים וחדים למתמודד עם היצירות.
האמנות המודרנית הפלסטינאית, כמו כל אמנות אחרת בעולם, אין להבינה או לפרשה ללא המסגרת התרבותית אותה היא מייצגת, ללא הבנת הרקע הפוליטי החברתי ההיסטורי שבתוכה היא צומחת. היא עוסקת בהשבת הזהות ביצירתו של האמן אחמד כנעאן כמו גם בשמירתה ותעודה של זהות זו.
האחמד כנעאן הוא אמן רב-גוני ומורכב. כאמן יוצר שזהותו מהווה חלק מתהליך היצירה שלו, הוא משתמש בסמלים רבים השאובים בראש ובראשונה מהתרבות והפולקלור והארכיטקטורה הערבית מוסלמית, מההיסטוריה הערבית והכנענית תוך חיבור עכשווי לאמת האישית שלו.
"הסבכה" – "המושרבייה" הינה שבכה העשויה בטון או עץ במרפסות הבתים, ויוצרת הפרדה חלקית של הבית מהרחוב. היא מפחיתה מעוצמת הרוח והשמש ומאפשרת לדרי הבית להתבונן כלפי חוץ מבלי שניתן להתבונן פנימה. אותה שבכה נקראת גם "שבקייה" – מילה שבמקורה הינה רשת דייגים, ואכן קיר חוצץ זה מזכיר בעיצובו רשת. האמן בעובדתו משתמש ב"שבכה" לעיתים כוילון או צעיף עדין ולעיתים כ"משרביה" החוצצת בין הצופה לבין היצירה לפעמים להסתרה וטשטוש ולפעמים לחידוד המסרים הלא קלים לעיכול.
"הפרש" – הרוכב על הסוס. זהו דימוי המייצג מנהיג, לוחם, חייל, עם, לעיתים זקוף ולעיתים הפוך, לעיתים מנצח במערכה וחזק ולפעמים מובס וקורבן. הדימוי הנבחר מכמיהתו של האמן לתקופה שהאומה הערבית הייתה "על הסוס", וכך מארג תמים של שכבות וצורות הופך לאמירה רחבה וחזקה, ומהווה געגוע וכמיהה לדמות חזקה, שהובילה בהיסטוריה הערבית המקומית להישגים גדולים (סלאח א-דין).
"הערבסקות" (9) האורנמנטיקה הערבית – האמן משתמש בקישוט המוסלמי גם כחלק מהציווי הדתי, אך גם כחיבור אמנותי קישוטי כדי "להוכיח" קשר תרבותי בין המודרני לאומנות האיסלמית הקדומה, ו"אומר" ביצירתו כי ההמשך הוא ישיר ולא מושאל. העיקרון העיצובי מהווה את התוכן הרעיוני של העבודה, למרות שלעיתים הוא משמש כמסך מרכך או מוליך שולל, דרכו ניבטים רחשי ליבו ורעיונותיו של האמן.
בעבודתו של האמן ישנה התייחסות חברתית ופוליטית מרוככת לעיתים, אך נוקבת וברורה. השימוש בסמלים ביצירות כמו: "הפליט", "מחכים למושיע", "רפיח במצור" מהווים חידוד המסר למכאובי העם הפלסטינאי שהאמן מתעד בדרכו. כאמור יצירתו של האמן אחמד כנעאן היא עשירה ומתמודדת עם נושאים נוספים כגון: האישה, מעמדה וכו', אך העדפתי לא לעסוק בכך ולהתרכז ביצירתו העוסקת בקשר להיסטוריה הערבית, תרבותה, קשריו ושורשיו לארץ ולבסוף בראייתו האמנותית כלפי האירועים העכשוויים שהם בקונפליקט הישראלי-פלסטינאי, כדי שאוכל לנתח ולהבין את מקורות יצירתו.
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.