מה במופע?
מפגש קונצרט מוסבר חווייתי, המבוסס על נושא האהוב במיוחד על הילדים – החיות.
החיות מתוארות על ידי יצירות מוזיקליות מאת מלחינים שונים.
במפגש יקשיבו הילדים למוזיקה חיה, בנגינת הרכב של שני נגנים, באבוב ובצ'לו, עם הנחיה המותאמת לגילאי הילדים.
פרקים מתוך "קרנבל החיות" מאת סן סאנס, "ואלס החתול" מאת לירוי אנדרסון, "מעוף הדבורה" מאת רימסקי קורסקוב ועוד...
VIDEO
ההכנה מפגישה את הילדים עם המוזיקה אותה ישמעו במופע.
ההכרות המוקדמת משמעותית מאד להנאת הילדים ולהעשרתם במופע עצמו.
ההכנה למופע כוללת:
1) פרוט היצירות ושמות המלחינים אותם יפגשו הילדים במופע.
2) הכרות עם כלי הנגינה המשתתפים במופע.
3) רעיונות להפעלת הילדים בהתאם למוזיקה.
מה במופע?
מפגש קונצרט מוסבר חווייתי, המבוסס על נושא האהוב במיוחד על הילדים – החיות.
החיות מתוארות על ידי יצירות מוזיקליות שונות מאת מלחינים שונים.
במפגש יקשיבו הילדים למוזיקה חיה, בנגינת הרכב של שלושה נגנים, בחליל אבוב וצ'לו, עם הנחיה המותאמת לגילאי הילדים.
היצירות ושמות המלחינים במופע
1 . "בוקר" – מתוך "פר גינט" מאת גריג.
2 . דבורה – "זימזום הדבורה" מאת רימסקי קורסקוב.
3 . אריה – מתוך "קרנבל החיות" מאת סן סאנס
4 . פיל – מתוך "קרנבל החיות" מאת סן סאנס
5 . ברבור – מתוך "קרנבל החיות" מאת סן סאנס
6 . "החיות קופצות" – פרק מתוך לונדון טריו מאת י. היידן
7 . חתול – "ואלס החתול" מאת לירוי אנדרסון.
8 . סוסים - "הפרשים הקלים" מתוך הפתיחה לאופרה "וילהלם טל" מאת ג'. רוסיני
9 . זברה – "מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה" ע.הלל – דובי זלצר
10 . ציפורים – "מקהלה עליזה" - לאה נאור - נורית הירש
את הקטעים ניתן לחפש ולשמוע ברשת או לבקש אותם על דיסק ממנחת המפגש - שירי סובול צרי 052-6121438 shirisobol@gmail.com
הכרות עם כלי הנגינה המשתתפים במופע
חליל צד (flute) - כלי נגינה בצבע כסף מבריק או בצבע זהב השייך למשפחת כלי הנשיפה. החליל מפיק צלילים גבוהים (קול סופרן). למי שמנגן בחליל קוראים חלילן. החלילן מפיק את הצלילים באמצעות נשיפת אויר אל תוך החליל, תוך כדי הזזת האצבעות בהתאמה לצללים.
אבוב (Oboe) – כלי נשיפה מעץ, בצבע חום כהה. צלילו גבוה ענוג ונעים (קול הסופרן). לאבוב יש פיה מיוחדת העשויה מעלה כפול, קנה דק, לתוכה נושף הנגן את האויר. למי שמנגן באבוב קוראים אבובן.
צ'לו (cello) – הצ'לו שייך למשפחת כלי הקשת. לצ'לו יש תיבת תהודה גדולה, ארבעה מיתרים וקשת. למי שמנגן בצ'לו קוראים צ'לן. הצ'לן יושב ומחזיק את הצ'לו כשהוא מונח על הריצפה באמצעות רגלית. כשהנגן מעביר את הקשת על המיתר, נשמע צליל נמוך ויפה (קול בס).
רעיונות להפעלת הילדים עם המוזיקה שבמפגש
ההצעות ניתנות בשיתוף עם המורה למוזיקה תמר ישעיהו
1. "בוקר" – מתוך "פר גינט" מאת גריג.
ה"בוקר" הוא קטע רגוע ונעים. אפשר להקשיב ולדמיין את קרני השמש הראשונות שבוקעות מבעד לעננים.
בכל פעם שהמנגינה חוזרת, פעם בחליל ופעם באבוב, נכנסת ומאירה קרן אור חדשה. תנועות ידיים ימחישו
את קרני השמש ותנועת עיגול גדולה בידיים "תצייר" את השמש העגולה של הבוקר.
2 . דבורה – "זימזום הדבורה" מאת רימסקי קורסקוב.
"זמזום הדבורה" היא מנגינה מאד מהירה. משחק "מרוץ שליחים" ימחיש את הקצב המהיר שלה. הילדים
יושבים במעגל. ילד ראשון רץ "עף" במרחב כמו דבורה, לצלילי המנגינה, משלים מעגל ומגיע אל הילד השני,
שיוצא לדרך מיד אחריו. וכך הלאה...
3 . אריה – מתוך "קרנבל החיות" מאת סן סאנס
מנגינת האריה מעבירה תחושה של חגיגיות. ילד אשר ירצה להדגים את הקצב החגיגי של המנגינה, יקבל
גלימה וכתר ויצעד בגן כמו מלך. למנגינת האריה מתאימות המילים:
"נקבל את פני המלך, זהו מלך החיות
הוא הכי חכם ביער ואין עוד אחד כמותו
אין אדיר ממנו, אין כביר ממנו, אז בואו ונריע לו כולם"
4 . פיל – מתוך "קרנבל החיות" מאת סן סאנס
משחק זיהוי: איזו חיה המנגינה מזכירה לכם... גדולה? קטנה? צועדת מהר? לאט?
5 . ברבור – מתוך "קרנבל החיות" מאת סן סאנס
עם המנגינה, לצלילי הצ'לו, הילדים יראו בתנועת יד את תנועת הברבור השט במים.
6 . "החיות קופצות" – פרק מתוך לונדון טריו מאת י. היידן
קטע מוזיקלי זה הוא מהיר וקופצני. כל ילד יבחר לעצמו לפי רצונו ולפי דמיונו חיה ש"קופצת" וינוע בקפיצות
קלות לצלילי המנגינה (לדוגמה: קנגורו, חרגול, צפרדע ועוד).
7 . חתול – "ואלס החתול" מאת לירוי אנדרסון.
במנגינת החתול יש חיקוי ל"מיאו" שחוזר בה כמה פעמים. כדי לזהות את ה"מיאו" החוזר במנגינה, נספר
לילדים סיפור, על חתול שקצת חושש מהכלב. החתול מסתתר. הידיים של הילדים יהיו "החתול שמסתתר",
ויהיו מונחות מאחורי הגב. בכל פעם שישמעו הילדים את ה"מיאו" במנגינה, יוציאו את היד מאחורי הגב, כמו
החתול שבודק אם הכלב נמצא באזור.
8 . סוסים - "הפרשים הקלים" מתוך הפתיחה לאופרה "וילהלם טל" מאת ג'. רוסיני
מנגינת הסוסים מהירה ודוהרת. הילדים יכולים לשיר, פעם לאט ופעם מהר את המילים הבאות. כך הם
"יתחברו" ל"דהרת הסוסים" במוזיקה המהירה.
"דיגידן דיגידן הסוס דוהר, מעניין לאן הוא ממהר, דיגידן דיגידן הסוס דוהר, הוא עוצר, ושוב דוהר".
9 . זברה – "מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה" ע.הלל – מילים – דובי זלצר – מנגינה.
את השיר/סיפור על הזברה הילדים מאד אוהבים. אפשר להסב את תשומת לב הילדים לפזמון שחוזר אחרי
כל בית ולהזמין אותם לשיר אותו יחד: "פיג'ממה פיג'ממה פיג'ה פיג'ה פיג'ממה".
10 . ציפורים – "מקהלה עליזה" - לאה נאור- מילים, נורית הירש – מנגינה.
את השיר המוכר והאהוב הילדים מוזמנים לשיר ביחד עם החליל האבוב והצ'לו.