פצפונת ואנטון (תאטרון השעה)

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תאטרון השעה הישראלי
קהל יעד: א - ד
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 29/05/2019

פצפונת ילדה רבת דמיון סקרנית וטובת לב, באה ממשפחה עשירה.

אנטון ילד אחראי ושרדן, בא ממשפחה ענייה ומטפל במסירות באמו החולה.

על רקע סיפור עלילה מותח ורב תהפוכות צומח סיפור החברות המופלא של פצפונת ואנטון.

חברות שגוברת על פערים חברתיים ודעות קדומות ומלמדת אותנו ילדים ומבוגרים כאחת שיעור חשוב  באהבת אדם באשר הוא אדם .

ההצגה היא עיבוד לקלאסיקה המפורסמת ביותר של אריך קסטנר שהיוותה השראה לילדים בכל העולם .

 

 





על הסופר

אמיל אֶריך קֶסטנֶר היה סופר ומשורר גרמנישהתפרסם בעיקר בזכות ספרי הילדים שכתב, כמו "אמיל והבלשים", "שלושים וחמישה במאי", "פצפונת ואנטון", "אורה הכפולה", "האיש הקטן, "הכיתה המעופפת" , "אמיל והתאומים" ועוד. נחשב אחד מגדולי הסופרים לילדים בעולם.

כתיבתו של קסטנר מתייחדת בכך שהוא מתייחס לילדים בכבוד כאל בוגרים. הוא נותן להם עצות ומזהיר אותם מפני קשיי החיים, ועם זאת מחזק אותם.

 

דבר המחזאית – דפנה אנגל

היינו רוצים להציג את פצפונת ואנטון , מה דעתך? שאלו אותי בתיאטרון. לא חשבתי יותר מדקה ( בדרך כלל אני חושבת יותר) ואמרתי כן כן כן.

כי אריך קסטנר הסופר שכתב את פצפונת ואנטון הוא אחד הסופרים האהובים עלי ביותר. הוא כותב על ילדים בגובה העיניים, מתבונן עליהם כנפשות מורכבות ובעיקר אוהב אותם מאוד ומאמין ביכולות הכבירות שלהם לשנות את המציאות.

כאלה הם פצפונת ואנטון, שני ילדים שהגיעו מעולמות שונים לחלוטין, מרקעים שונים לחלוטין, ובכל זאת ואף על פי, נרקמת בין השניים חברות אמת ויחד הם מצליחים לשנות את המציאות שבה הם חיים .

זה תמיד מעורר בי אופטימיות  לראות ילדים פועלים באומץ לב, בחוכמה ובעיקר בחמלה, האחד למען השני. נקודת המוצא הרעננה והתמימה שלהם יכולה ללמד אותנו המבוגרים, שהצליחו קצת ״להתקלקל,״ במהלך השנים, שיעור או שניים, או יותר, באהבת אדם באשר הוא אדם, ולהפיכת הבלתי אפשרי, לאפשרי.

האופטימיות הזו גורמת לי להאמין שעוד לא אבדה תקוותינו, שבדיוק כמו פצפונת ואנטון, גם ילדינו ואיתם אנחנו נוכל ליצור פה חברה שוויונית שמושתתת על אהבה, חמלה וחברות, אחריות, אומץ לב, וכבוד הדדי.

 דבר הבמאי – משה קפטן

 

"לשקר אין רגליים" אומר אביה של פצפונת לבתו כשהוא מגלה שהסתירה ממנו את היציאה הלילית שלה לקבץ נדבות למרגלות בית האופרה.

כאב לשני ילדים אני מתמודד לא פעם עם הניסיון להבין מדוע ילד מסתיר מהוריו דבר מה.

הצורך שלנו כהורים לנזוף בילד כשהוא משקר או מסתיר מאתנו הוא טבעי , הגיוני. יחד עם זאת , התשובה לשאלה מדוע הילד מסתיר או משקר

נעוצה לא פעם בתגובה שלנו.

ילדים משקרים או מסתירים מאתנו בדרך כלל כי הם חוששים מן התגובה שלנו.

עמוק פנימה אל נימי נפשם הם מרגישים שהם מתנהגים באופן לא ראוי , אך הפחד מן התגובה או הפחד מלאכזב אותנו משתק אותם.

בעבודה על המחזה שרקחה דפנה אנגל מסיפורו הנפלא של קסטנר ניסיתי להביא אל הבמה את שני הצדדים – זה של הילד וזה של ההורה.

שני הגיבורים בסיפור משקרים להוריהם: פצפונת אינה מגלה לאביה על ההרפתקה הלילית שלה , ואנטון מסתיר מאמו את מאמציו לפרנס אותה ואותו כשהיא חולה ואינה מסוגלת לעבוד.

ניסיתי להדגיש בהצגה את החמלה שחשים הגיבורים במחזה כלפי קרוביהם ובתוך כך את ההרפתקנות והאומץ שגוברים על נורות האזהרה של השכל (שמתריע כל פעם שאין טוב יותר מן האמת).

לצד ההרפתקנות והשובבות שבדבר , הדגשתי בבימוי מנגד את הדאגה הרבה שרוחשים ההורים לילדיהם ואת הדרך שעליהם עוד לעשות כדי להבין שנזיפה או כעס הם אינם בהכרח האופן בו יגיעו אל לבם של הילדים.

דווקא החיבוק , הסבלנות והקבלה הם הערכים להם זקוק הילד ברגעים כאלה.

 

בימים האחרונים של החזרות נסיתי לבדוק את עצמי בסיטואציות שונות מול הילדים שלי...

אין לי ספק שהעבודה על "פצפונת ואנטון" לימדה אותי עוד שיעור ב"בית הספר להורות" – בית הספר שאותו אף פעם לא מסיימים...

 

תודה לך אריק קסטנר על הזכות להכיר את עצמי ואת הקרובים לי קצת יותר.

 

משה קפטן

 

דבר המוסיקאי – ליאור רונן

למוזיקה בהצגה פצפונת ואנטון תפקיד מרכזי, ממש כמו עוד דמות במחזה. ראשית היא מכניסה אותנו לתקופה אחרת ולמקום אחר, המנגינות המרכזיות מושפעות ממוזיקה קלאסית, מערב אירופאית, והכלים המנגנים הם כלים שהיו נפוצים בתקופה, כשחלקם הגדול היו מנוגנים גם ברחוב: אקורדיון, כינור, תיבת נגינה, חליל. בנוסף למרחב המוזיקלי, הוצמדו גם לכל דמות מוטיבים/מנגינות שלהן, כשאנטון נמצא לבד ברחוב וקר לו, הוא שר שיר שמביע את הבדידות שלו, כשפצפונת מלמדת את אנטון חשבון היא שרה לו שיר שיעזור לו לעשות סדר ויעזור לו לחשוב יותר טוב, בעוד כשהיא הולכת למכור גפרורים ברחוב היא שרה שיר שידגיש את ה"מסכנות" שלה, כדי שירחמו עליה ויתנו לה כסף. כשרוברט הגנב נכנס לבמה אנחנו שומעים ברקע מנגינה שמבשרת לנו שמשהו לא טוב הולך לקרות. כל המנגינות הללו ביחד עוזרות לקהל להבין יותר טוב את מה שמתרחש מתחת לפני השטח בהצגה ויוצרות תנועה קדימה (כמו הסיבוב של הבמה) שמגיעה לסוף הבלתי נמנע של הרשעים להיתפס ולבוא על שכרם ולחברות האמת לנצח.

 

 

שאלות טרם הצפייה בהצגה:

 

  1. האם שמעתם על הספר פצפונת ואנטון? אם לא, מומלץ לקרוא אותו טרם הצפייה בהצגה
  2. האם שמעת על הסופר אריך קסטנר? האם קראת עוד ספרים שלו?

 

שאלות לאחר הצפייה בהצגה:

  1. מדוע  לדעתכם פצפונת ואנטון הפכו לחברים כל כך טובים ? במה מתבטאת

החברות הזו?

  1. מהו הקושי העיקרי של פצפונת ולעומתה מה הקושי של אנטון?
  2. במה תרמה פצפונת לאנטון, ובמה תרם אנטון לפצפונת?
  3. האם יש לכם חבר שעזרתם לו להתגבר על המצוקות שלו? או מישהו שעזר לכם? שתפו את חבריכם
  4. מה התכונות החיוביות של פצפונת? ומהן של אנטון?
  5. האם אתם יכולים להבין מדוע אבא של פיצפונת התנגד לקשר החברי שלה עם אנטון? ומה אביה של פצפונת למד ממנה?
  6. האם לדעתכם יכולה להתקיים חברות בין שני ילדים שבאים מרקע                

וממעמד שונה?

  1. מה דעתכם על המטפלת של פיצפונת? לו הייתם יכולים להגיד לה משהו על     התנהגותה, מה הייתם אומרים?
  2.  פצפונת פונה למר קורץ שלא ישלח מכתב לאימו של אנטון על הידרדרותו בלימודים. מה דעתכם על המעשה של פצפונת? כיצד אתם הייתם מתנהגים במצב דומה?
  3. לאחר שצפיתם בהצגה, מהו מוסר ההשכל העולה מסיפור ההיכרות של פצפונת ואנטון?

 

מחזה: דפנה אנגל

בימוי: משה קפטן

מוסיקה: ליאור רונן

עיצוב תפאורה: סשה ליסיאנסקי

עיצוב תאורה: אורי מורג

עיצוב תלבושות: יובל כספין

הדרכת גאגליניג: ינון סמואלוב

עיצוב תנועה : אור משיח

ע.במאי: ג'קי קצנק

משתתפים: הדר ברנשטיין, תומר בראש, מורדי גרשון/איתי חיון, אביב כרמי/רונית אפל, ניל משען, מאיה מדג'ר, דביר מזיא

 

 

 

 

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

פצפונת ואנטון - חוברת הכנה

לינק לצפיה
תאטרון השעה הישראלי
0505529226

orlyhashaa@gmail.com

תל-אביב

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.