"בין לבין": סיפור חיים של חירשות, ארונות ויצירה
מפגש עם אל-עד קניגסברג
אל-עד קניגסברג, חירש מלידה, מזמין אתכם למסע אישי ומרגש בעקבות הרומן הגרפי האוטוביוגרפי שלו, "בין לבין".
הספר מתאר את התמודדותו עם בדידות, ניכור וקשיי תקשורת בילדותו, ואת מסעו האישי לגילוי עצמי וקבלה.
במפגש יחשוף קניגסברג את תהליך היצירה האישי בן שש השנים, ויספק הצצה לחייו כאדם חירש בעולם שומע.
מה מחכה לכם במפגש?
- סיפור חיים מעורר השראה.
- הצצה לעולם החירשים.
- תובנות על יצירה, התמודדות והגשמה עצמית.
- שיח פתוח על שונות וקבלת האחר.
המפגש מלווה בתרגום לשפת הסימנים.
אל-עד קניגסברג כהן, יוצר הסרט הדוקומנטרי ״איך מסמנים אהבה״ זוכה פרס הקהל בפסטיבל דוקאביב 2017, מאייר, תסריטאי, חי בתל אביב עם בן זוג שומע, ועם שני ילדים שומעים במסגרת הורות משותפת. אל-עד הוא היום חירש גאה שלמד שלהיות שונה זה כוח.
רעיונות לדיון הכנה ועיבוד למפגש עם אל-עד קניגסברג
לפני המפגש:
- חקר עולם החירשות:
- סוגי חירשות: האם כולם חירשים באותה מידה? מהם הגורמים לחירשות?
- שפת הסימנים: כיצד שפת הסימנים התפתחה? מהם האתגרים והיתרונות בתקשורת באמצעות שפת הסימנים?
- טכנולוגיה מסייעת: אילו טכנולוגיות מסייעות קיימות עבור אנשים חירשים וכבדי שמיעה? כיצד טכנולוגיות אלו משפיעות על חייהם?
- חירשות ותרבות: האם קיימת תרבות חירשים ייחודית? כיצד חירשות משפיעה על זהות ותחושת שייכות?
- היכרות עם עולמו של היוצר:
- בקשו מהתלמידים לחקור מעט על אל-עד קניגסברג ועל הרומן הגרפי "בין לבין".
- ניתן להקריא קטעים קצרים מהספר או להציג איורים ממנו.
- עודדו את התלמידים לשאול שאלות ולחלוק את רשמיהם הראשוניים.
- היכרות עם קומיקס ותהליך היצירה:
- מאפייני הקומיקס: מהם המאפיינים הייחודיים של מדיום הקומיקס? כיצד סיפור מסופר באמצעות שילוב של טקסט ותמונה?
- תהליך יצירת קומיקס: מהם השלבים ביצירת קומיקס? כיצד נבחרות התמונות? כיצד נכתב הטקסט?
- סוגי קומיקס: אילו סוגי קומיקס קיימים? מהם ההבדלים ביניהם? (למשל, קומיקס הומוריסטי, קומיקס ריאליסטי, מנגה).
- קומיקס אהוב: בקשו מהתלמידים לשתף בקומיקס אהוב עליהם ולנתח את הסיבות לבחירתם.
לאחר המפגש:
- העמקת הדיון בנושא חירשות:
- בקשו מהתלמידים לשתף בתובנות חדשות שרכשו על חירשות בעקבות המפגש.
- כיצד המפגש השפיע על תפיסתם את עולם החירשים?
- רשמים וחוויות:
- בקשו מהתלמידים לשתף ברשמים ובחוויות שלהם מהמפגש עם אל-עד קניגסברג.
- מה למדו מהמפגש? מה ריגש אותם? מה הפתיע אותם?
- העמקה בנושאים שעלו במפגש:
- חזרו לנושאים שעלו במפגש, כמו סובלנות, התמודדות עם קשיים ויצירה.
- עודדו את התלמידים להביע את דעתם ולפתח דיון מעמיק יותר בנושאים אלו.
- יצירתיות והשראה:
- שאלו את התלמידים כיצד המפגש עם אל-עד קניגסברג השפיע עליהם. האם הוא עורר בהם השראה?
- עודדו את התלמידים ליצור בעקבות המפגש - לכתוב סיפור קצר, לצייר קומיקס, לכתוב שיר וכו'.
טיפים לניהול הדיון:
- צרו אווירה פתוחה ומכבדת שבה כל תלמיד ותלמידה ירגישו בנוח לשתף את מחשבותיהם ורגשותיהם.
- השתמשו בשאלות פתוחות שמעודדות חשיבה ודיון.
- קשיבו באופן פעיל לתלמידים והגיבו לדבריהם בצורה מכבדת.
- עודדו את התלמידים לכבד את דעותיהם של אחרים, גם אם הן שונות משלהם.
שפת המופע |
עברית ושפת סימנים ישראלית, ואנגלית אם יש צורך . |
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.