ליאור חפץ וסרטו הרפתקאה בשחקים - זום

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 30
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: סרטי יונייטד קינג הפצה 1990
שנת הסרט: 2019
קהל יעד: ד - ט
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 19/01/2021

יותם ונועה, נער ונערה חובבי תעופה בני 13, מוצאים ב"בית קברות למטוסים" גרוטאה של מסרשמיט, מטוס הקרב הראשון של חיל האוויר. יחד עם מוריס (אריה צ'רנר), זקן ערירי שהיה טייס קרב בשנות החמישים הם מחליטים לשפץ את המטוס ולהטיס אותו במפגן יום העצמאות כנגד כל הסיכויים. חוץ מקשיים טכניים, דרישות הלימודים ותחילתה של אהבת נעורים, הם צריכים להתגבר גם על ההתנגדות של ההורים. אמו של יותם (ריקי בליך) משתמשת באסתמה של בנה כדי להרחיק אותו מהתחום לאחר שאביו הטייס מצא את מותו בהתרסקות, ואביה של נועה (נתי רביץ) הוא טייס קרב במילואים שמתייחס אליה כילדה צעירה שטיסה זה עדיין לא בשבילה. לתמונה נכנס גם האח הגדול שלה, שמשפץ יחד עם אביהם את מטוס הספיטפייר השחור המפורסם כדי להטיס אותו במפגן האווירי של יום העצמאות – ולא מוכן שהמסרשמיט הוותיק יגנוב להם את ההצגה. האם הם יצליחו לגעת איתו בשמיים?

סרט כובש לב ועיניים, עם אפקטים של אנימציה ממוחשבת בקנה מידה שטרם נעשה בארץ, אשר מעלה על המסך סוגיות רלוונטיות לכל המשפחה, בהן העצמת ילדים ובני נוער, עידוד צופים וצופות להגשים את החלומות שלהם – בלי קשר למגדר וגיל, התמודדות עם משברים, תושייה ויכולת התמדה, קשר בין-דורי וקונפליקטים בין הורים ולילדים, והבעת הערכה לדור המייסדים והאזרחים הוותיקים. ולבסוף – זוהי הזדמנות לחשוף את הקהל למטוסים הראשונים של חיל האוויר ולסיפורים מאחוריהם.

התסריט נכתב בהשראת "הרפתקה בטייסת", ספרו של עודד מרום, טייס קרב "אייס", אלוף הפלות מטוסי אויב, שהיה מפקדה של טייסת 101, "טייסת הקרב הראשונה".

בהשתתפות: אמיר טסלר, הילה נתנזון, אריה צ'רנר, ריקי בליך, נתי רביץ, דור הררי ואורי בלופרב

במאי ויוצר: ליאור חפץ




ליאור חפץ הוא במאי ותסריטאי, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל ובעל תואר שני בבימוי ותסריטאות מאוניברסיטת דרום קליפורניה שבלוס אנג׳לס (USC). ליאור התגורר כ-8 שנים בלוס אנג׳לס וצבר ניסיון בתעשיה ההוליוודית, בשיטות הפקה מתקדמות ואפקטים ממוחשבים.
ליאור כתב וביים את “הרפתקה בשחקים”, סרט לכל המשפחה שזכה לתגובות נלהבות של מבקרי קולנוע והקהל, זכה בפרס הראשון בפסטיבל שיקגו לסרטי ילדים ונמכר להפצה בינלאומית. בנוסף כתב את התסריט לסרט הפעולה האמריקאי ״שומר הסף״ בכיכובו של ז׳אן רנו (״ליאון״). כתסריטאי ליאור כתב לסדרות הטלוויזיה ״השוטרים״, ״ביום שהאדמה רעדה״, ולקומדיה “פרודים״.
ליאור הוא מרצה בעל ניסיון רב, שריכז את תחום הגרפיקה והמולטימדיה במכללת ג׳ון ברייס ומלמד במרכז הבינתחומי הרצליה קורסים בהפקה ובימוי משנת 2013. בהרצאותיו מעוררות ההשראה, המותאמות באופן אישי לקהל אותו הוא פוגש, הוא מדבר על תהליך הפקת סרט מגרעין של רעיון ועד למוצר הסופי, מבנה סיפור וכיצד כותבים תסריט כובש בסגנון ״הוליוודי״, תהליך יצירת אנימציה ממוחשבת ואפקטים ויזואלים, ומספר סיפורים מאחורי הקלעים של הפקות מורכבות הדורשות התמודדות עם קשיים ומשברים, עבודת צוות עם שחקנים צעירים, חזון ואמונה.

דבר הבמאי - 

בילדותי בתחילת שנות השמונים, המסך היחיד בבית היה שייך לטלוויזיה שחור לבן והדברים המעניינים באמת התרחשו בחוץ. בשבתות אני ואבא שלי הינו יוצאים לטיולי אופנים, ואחד היעדים היה שדה התעופה הקטן של הרצליה, שם עמדנו מול שער הברזל וצפינו במטוסים הקלים ממריאים ונוחתים. כשהייתי גדול מספיק לרכב לבדי, גיליתי במגרש סמוך בין העשבים היבשים גרוטאה של מפציץ טורפדו ישן. אהבתי לטפס לתוך תא הטייס החלוד, להחזיק בסטיק ולדמיין את עצמי טייס במשימות נועזות.

אמא שלי זיהתה את התשוקה שלי למטוסים וסיפורי הרפתקאות, וליום הולדתי השביעי נתנה לי מתנה ספר בשם "הרפתקה בטייסת" שנכתב על ידי עודד מרום, מפקד טייסת ואלוף הפלות. הסיפור על שני ילדים שמחזירים מטוס ישן לחיים בעזרתו של טייס ותיק, נשאר איתי גם כשגדלתי והפכתי לבמאי. אחרי יותר מ-25 שנים, כשסיימתי בית ספר לקולנוע, החלטתי לכתוב תסריט בהשראת הספר המשלב את העלילה עם זיכרונות ילדותי.

גדלתי על הסרטים והסדרות של שנות ה-80: קארטה קיד, הגוניז, נשר הברזל, צוות לעניין וזאב מעופף. אלו סרטי אקשן מופרכים – אבל עם נשמה, שנצרבים בלב של ילד לנצח. הסיפור משלב בין עולם הטיסה: סמל ויזואלי מרגש להגשמת חלומות, פריצת גבולות וביטוי לחופש אולטימטיבי, ובין המסע האישי של הגיבורים, המאבקים ותהליך ההתבגרות שלהם.

היה חשוב לי ליצור סרט לכל המשפחה, שיפנה ברמות שונות לקהל צופים רחב: מילדים, להוריהם ועד לסבא ולסבתא. במרכז העלילה שני גיבורים בני שלוש-עשרה, יותם ונועה, שהחלום שלהם להיות טייסים. הצגת הסיפור דרך נקודת מבטם של הגיבורים, שעושים דברים שרק מבוגרים יכולים לעשות במציאות, מעצימה את הצופים הצעירים ומלמדת אותם על ערכים כמו יוזמה, תושייה, יכולת התמדה והתמודדות עם משברים. ולא משנה אם אתה בן או בת – כל אחד יכול להגשים את החלומות שלו, אם רק יעז ויתמיד.

ההורים שמלווים את ילדיהם יוכלו להזדהות לדמויות של ההורים בסרט: אמא של יותם, שמנסה לגונן על הבן שלה, לפעמים יותר מידי; ואבא של נועה, שלא מבין שהבת שלו גדלה ויש לה שאיפות שונות ממה שתכנן לה.

את הגיל השלישי מסמלת דמותו של מוריס הערירי בן ה-78, שנדמה שכבר אין לו תפקיד בחברה והוא שריד של ישראל שאינה קיימת יותר, אבל הוא מתגלה כמקור ידע ותמיכה ליותם ונועה שבלעדיו לא יוכלו להגשים את החלום שלהם.

אהבת הטיסה שבליבו של הסרט היא הזדמנות לחשוף את הקהל למטוסים הראשונים של חיל האוויר והבעת הערכה לדור המייסדים והאזרחים הוותיקים. מוזיאון חיל האוויר סייע ואפשר לנו לצלם את המטוסים ההיסטוריים. טייסים ותיקים וחובבי תעופה מכל רחבי הארץ התנדבו לסייע בהשאלת חלקי מטוסים ואביזרים, הטסת טיסנים, ואתרי צילום במנחתים השונים ממגידו בצפון ועד חצרים בדרום. אחד האתגרים הגדולים היה לגרום למטוסים עתיקים לעוף בשמיים, ואת זה הצלחנו להשיג בזכות עבודת אנימציה ואפקטים חזותיים (vfx) בקנה מידה ובהיקף שעוד לא נראה בישראל, והכל 100% תוצרת הארץ.

***

ליאור חפץ

תיווך לקראת הצפייה:

 

שאלות שכדאי לתלמידים לחשוב עליהם במהלך הצפייה סרט:

  1. מי גיבורי הסיפור?
  2. מה המטרה שלהם?
  3. מה המכשולים העומדים בדרכם?
  4. מה עוזר לגיבורים בהרפתקה שלהם?
  5. האם לגיבור יש מאבק פנימי? (ברגשות פנימיים שעוצרים בעדו?)

 

יעדי המפגש:

 

  • לחשוף את התלמידים אל ״הרפתקה בשחקים״ כמייצג סרט קולנוע ישראלי המיועד לכל המשפחה, וההיבטים הייחודיים לו מבחינת ההפקה.
  • דרך סיפור הפקת הסרט, נפתח לצופים דלת לאמנות הקולנוע כמעוררת השראה ומפתחת דמיון ויצירתיות.
  • התלמידים יצפו בקליפים שונים ״מאחורי הקלעים״ ויתוודעו לתהליך ההפקה ושיקולי הבמאי בכל שלב: ליהוק וקלטות אודישנים, סיורי לוקיישן, בניית סטים ומטוס, שלבי ביצוע אנימציה ממוחשבת ועריכה של סצנות אקשן.
  • התלמידי יחשפו לשימוש הטכנולוגי באפקטים מיוחדים ואנימציה ממוחשבת שנוצרו כולם בישראל, ולמימד הוויזואלי והאומנותי שלהם.
  • התלמידים ינתחו את המימד הדרמטי של הסיפור, ויקבלו כלים להבנת מבנה תסריט והכלים היוצרים עניין ורגש בקרב הצופים.

 

נושאים אפשריים לשיחה ביום המפגש:
בכל מפגש ניתן להתמקד בנושא אחד או שילוב של מספר נושאים, בהתאם לבקשת הלקוח ותחומי העניין הייחודיים של התלמידים. המרצה ישמח להיענות לבקשה של הצוות במיקוד השיחה בתחומים שמעניינים אותם. רמת ההרצאה יכולה להיות בסיסית עבור כיתות נמוכות, ועד להעמקה מקצועית עבור תלמידי מגמת קולנוע או כיתות גבוהות.

 

  1. הצגה עצמית קצרה של האומן אורח

 

  1. כלים לניתוח תסריט - מבנה של סיפור קולנועי
    כיצד התסריטאי יוצר עניין ומתח בקרב בצופים? היוצר ייתן לתלמידים כלים להבין כיצד תסריט בנוי מבחינה דרמטית. עבור תלמידי בית ספר יסודי, ניתן לעבור על מונחי יסוד בעולם הדרמה:
    גיבור, מטרה, מכשולים, אנטגוניסט, קונפליקט חיצוני ופנימי, התרה.

בכיתות גבוהות ובהרצאה למגמת קולנוע, ניתוח התסריט ידגים אסתטיקה של מבנה סיפור קלאסי: שלוש מערכות, נקודת מפנה ראשונה, נקודת אמצע, הנקודה הנמוכה ביותר ונקודת מפנה שניה.

 

  1. השימוש באנימציה ממוחשבת ואפקטים ויזואליים
    ״הרפתקה בשחקים״ שבר את שיאי השימוש באנימציה ממוחשבת בקולנוע הישראלי, ומכיל את המספר הגדול ביותר של שוטים שנוצרו במחשב עד היום. התוכנות שבה היוצרים השתמשו הן זהות לתוכנות המשמשות בהוליווד בסרטי גיבורי-על, וזהו נושא מרתק ורלוונטי לתלמידים לכל גיל, העוסק באסטטקיה של קולנוע עכשווי.

באמצעות הקרנת דוגמאות ״מאחורי הקלעים״ של עשיית הסרט ״הרפתקה בשחקים״, ילמדו הנושאים הבאים: שלבי יצירת סצנת אנימציה - לוח וידאו, סטוריבורד ככלי לתכנון השוטים, מרכיבי אנימציה ממוחשבת: מודלים, טקסטורות, תאורה ואנימציה, שימוש במסך ירוק, מהו אנימטיק, שימוש ברחפנים והצגת הסצנה הסופית.

  1. מניצוץ של רעיון לסרט קולנוע: מקורות השראה ותהליך היצירה

סיפורו האישי של הבמאי כיצד שילב את חוויות ילדותו וספרי הילדים שאהב ליצירת הסרט ״הרפתקה בשחקים״. כיצד הופכים לבמאי קולנוע? הצגת קטעים קצרים מסרטים שהיוצר צפה בילדותו והשפיעו על הטעם הסיפורי והאסטטי שלו. שלבי המסע הארוך ומה למד בדרך.

  1. אמנות העריכה

כיצד מעצימים את הרגש של הצופים באמצעות מניפולציות עריכתיות, טכניקות צילום בטוח בסצנות שנראות מסוכנות להפקה כמו נפילות, קרבות ומרדפים. הצגת דוגמאות של חומרי גלם, אפשרויות שונות, החלטות העריכה שבוצעו והסצנה הסופית.

 

  1. שאלות ותשובות
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
סרטי יונייטד קינג הפצה 1990
0528003317 דניאלה פוזן כהן

movilim@israelfilmacademy.co.il

רמת השרון, סינמה סיטי-צומת גלילות

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.