אח בוגר

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תאטרון השעה הישראלי
קהל יעד: ה - ט
כמות קהל מקסימלית: 400
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 29/05/2019

נועם הוא  בנו של סגן אלוף ארז ברקן-  גיבור ישראל ומפקד נערץ שנהרג בפעילות מבצעית . נועם מתגעגע מאוד אל אביו ומתקשה להתמודד עם האובדן. הוא מפתח התנהגות בעייתית ומסרב לקבל כל עזרה מקצועית שמוצעת לו, אבל האימא הדואגת אינה מוכנה לוותר.
היא מעודדת אותו לנסות להיפגש עם מתנדב מעמותת  "אח בוגר" ונועם, בניסיון לרצות ולהרגיע אותה, מסכים. אל המפגשים עם  נועם מגיע איציק, כוכב כדורגל שנאלץ  לפרוש מהמגרש עקב פציעה ועדיין חולם לחזור אל ימי הזוהר והתהילה לה זכה בעבר . 
תהליך ההתמודדות המשותפת של שניהם  עם המציאות שנכפתה עליהם, מזמין מצבים מרגשים, קומיים וכואבים ובסופו של דבר מעניק להם כלים, בעזרתם יוצאים השניים לדרך חדשה





 

דבר התפאורן – זאב לוי

עיצוב התפאורה להצגה "אח בוגר" היווה עבורי אתגר מעניין.
ברמה האומנותית, מצד אחד מדובר בהצגה ריאליסטית ומצד שני מסתיר הטקסט בתוכו פיוט והרבה רגש.

ברמה הטכנית, המחזה מתרחש בלוקיישנים רבים - ביתו של הילד, קליניקת פיזיותרפיה, בית הכדורגלן, גבעת כלניות ועוד...

היה עליי ליצור את המיקומים השונים והחילופים מבלי להכניס ולהוציא תפאורות שלמות.
הפתרון שנוצר הוא מעין קונסטרוקציית משבצות שחלקן קיימות וחלקן ריקות, כדימוי לחללים שנותרו בליבו של הילד לאחר מות אביו, כאשר המשבצות המלאות מסתירות בתוכן "הפתעות" המשרתות את המיקומים השונים - חלקן קופסאות תאורה המשנות צבעים בהתאם להלך הרוח, חלקן חושפות שדה כלניות, אחרות מסתובבות ומציגות חלקי בית אחרים. אלו פתרונות שבאמצעות סימונים קטנים מאפשרים לנו להבין את השלם הכללי, כלומר את הלוקיישן החדש בו אנחנו נמצאים.

 

דבר המחזאים והבמאי – אורלי ישועה , יהונתן שוורצברג ותום שוורצברג

ישנן הרבה דרכים להושיט יד לאדם במצוקה. חלקן מקצועיות יותר, חלקן פחות . כולן משתדלות ורובן טובות ומועילות . בזה בעצם עוסק המחזה "אח בוגר". ביכולת להושיט יד, לתת , לקבל, בערך המוסף שבנתינת חינם. זו שבכוחה להפוך את כולנו לאנשים טובים יותר. את התמה הזאת, בחרנו להציג דרך סיפורו של נועם המתקשה להתמודד עם אובדנו של אביו האהוב. נועם נאלץ להסכים לבקשתה של אימו הדואגת למפגשים עם מתנדב מעמותת "אח בוגר" - איציק, כדורגלן מפורסם שנאלץ לפרוש מהמגרש עקב פציעה , אבל עדיין חולם לחזור אל ימי הזוהר להם זכה בעבר. 

המפגש בין שתי הדמויות הנאחזות ומתבצרות בעברן , אינו אקראי- רונה, חברתו הטובה של נועם היא זו שדואגת למפגש ביניהם , ללא ידיעתו של נועם. רונה מסמלת במחזה את החבר שכל אחד חולם להתברך בו - חבר אמיתי. חבר לשעת צרה שלא יניח ויושיט לך יד ברגעים הכי קשים. 

תהליך ההתמודדות המשותפת של נועם ואיציק  עם המציאות שנכפתה עליהם  מזמין מצבים מרגשים, קומיים, כואבים ובסופו של דבר מעניק להם כלים בעזרתם יוצאים השניים לדרך חדשה. המניע למחזה הוא אמנם אובדן אביו של נועם, אך הוא כאמור  אינו מרכז המחזה , אלא מניע להתמודדותו של נועם עם השכול, המשמשת כמראה להתמודדות של בני נוער עם מצבי קיצון אליהם הם נחשפים.  

כבמאי, אני גאה לציין שהערכים הגלומים בהצגה פעפעו אל עבודת צוות השחקנים המדהים שזכיתי בו - צוות קשוב ,נכון לעבודה ומלוכד לטובת ההצגה שהיא מבחינת כולנו סוג של שליחות.

תקוותנו היא שבעקבות הצפייה בהצגה , הזקוקים לעזרה ילמדו לקבל אותה וכלל הצופים ילמדו להיות אנשים טובים וקשובים יותר לסביבה,  להושיט יד ולהיות נדיבים אל הזולת. 

 

קרדיטים

מחזה: אורלי ישועה ויהונתן שוורצברג

בימוי: תום שוורצברג

מוסיקה: רן בגנו

עיצוב תפאורה: זאב לוי

עיצוב תלבושות: אביה בש

עיצוב תאורה: אורי מורג

שחקנים:  אלדר ברטמן, דורון בן דוד, דפי שושנה אלפרן, יעלי רוזנבליט, מורן ארביב

עוזר במאי: ג'קי קצנק

 

שאלות לפני הצפייה בהצגה-

  1. לפי שם ההצגה "אח בוגר", במה לדעתך היא עוסקת?
  2. האם את/ה מכיר/ה את עמותת "אח בוגר אחות בוגרת"? אם כן, מה ידוע לך על העמותה?
  3. אם אינך מכיר את עמותה "אח בוגר אחות בוגרת", מהי לדעתך מטרתה ומהו פועלה?

***הצגה זו היא הצגה חברתית ולכן הכוונו את הדיון לאחר הצפייה בהצגה ולא לפני.***

 

 

 

שאלות לאחר הצפייה בהצגה –

  1. האם איציק האח הבוגר הצליח לסייע לנועם להתגבר על הקושי שחווה בעקבות אובדן אביו, אם כן, כיצד זה בא לידי ביטוי?
  2. האם נועם תרם גם הוא לאיציק האח הבוגר במהלך מערכת היחסים של שניהם? אם כן, כיצד תרומה זו באה לידי ביטוי בהצגה?
  3. תאר את התפתחות היחסים בין איציק לנועם. מה ייחד את הקשר ביניהם?
  4. מה גרם לנועם להתחבר לאיציק למרות התנגדותו בתחילת ההצגה ומה גרם לאיציק להסכים להיפגש עם נועם?
  5. כל אחת מהדמויות בהצגה מתמודדת באופן שונה עם אובדן האב. פרט והסבר את דרך ההתמודדות של כל אחת מהן.
  6. נועם ואחותו מתמודדים בצורה שונה עם האובדן ומתקשים להבין זה את התמודדותה של זו וההיפך. תאר קושי זה ופרט כיצד בסופו של דבר נוצרה הקירבה וההבנה ביניהם?
  7. רונה, ידידתו של נועם מנסה בכל דרך לסייע לו לצאת מהמשבר והוא מצידו מתקשה לשתף פעולה ומתרחק. כיצד את/ה היית פועל/ת במקרה כזה כחבר לאדם שאיבד מישהו קרוב?
  8. היזכר בתמונה בהצגה בה נפלו עלי כותרת של כלניות מהשמיים, "גשם של כלניות". מה לדעתך תמונה זו מסמלת?
  9. האם אי פעם נקלעת לסיטואציה בה איבדת אדם קרוב? אם כן, כיצד התמודדת עם אובדן זה? מה עזר לך להתמודד?
  10. לאחר הצפייה בהצגה, מהי לדעתך ייחודה של עמותת "אח בוגר אחות בוגרת". באיזה אופן, השונה מעזרה מקצועית אחרת, היא תורמת לילדים הזקוקים לסיוע?

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

אח בוגר - חוברת הכנה

לינק לצפיה
תאטרון השעה הישראלי
0505529226

orlyhashaa@gmail.com

תל-אביב, נחלת יצחק 8

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.