הארנב ממושי - ספר ילדים שכתבה שלומית כהן אסיף ואיירה אמי רובינגר. הספר יצא לאור על ידי הקיבוץ המאוחד בשנת 1988, זכה לפופולריות רבה והפך לקלאסיקה ישראלית. בשנת 2018 זכה בתואר "ספר הזהב" מטעם התאחדות המו"לים.
הספר מספר את סיפורו של הארנב ממושי, המטייל לבדו ביער עם שלושה בלונים אדומים שהעניקה לו אמו במתנה כדי לשמח אותו. במסעו מחפש חברים ופוגש ביער לומי הפרפר שנעלם ובקיפוד, בלטאה, ובצב, להם הוא מעניק בלונים בתמורה לחברותם אך ברגע שהבלונים מתפוצצים, הם לא רוצים בחברתו. ממושי נעצב ונותר ללא חברים וללא בלונים ואז הוא פוגש שוב את לומי הפרפר .
VIDEO
סיפור- שלומית כהן אסיף
עיבוד למחזה ובימוי- עודד אהרליך
דרמטורגיה – אורלי אופנהיים
תפאורה ועיצוב בובות – רועי עקאב
תלבושות ובלונים – אלה קולסניק
עיבודים מוזיקאליים – רועי ירקוני
לחן ומשחק – רועי קקון
דברי הבמאי\מחזאי :
כהורה לילדים קטנים אני תמיד מנסה ללמד אותם מהי "חברות אמיתית" אך לצערי ניתן להתבלבל בין חומריות וחיצוניות לבין חברות נקיה ואמיתית.
חינוך לערכים כהורה מול ילדי עומד אצלי בראש סדר העדיפויות ועל אחת כמה וכמה כמחנך מול הדור הצעיר .
חינוך באמצעות חוויה , הוא לטעמי החינוך המשמעותי והאפקטיבי ביותר וכך נולדה ההצגה הארנב ממושי.
הסיפור שבה את ליבי. סיפור עם מסר של חברות פשוטה, קבלת האחר כפי שהוא ללא אמצעים חיצוניים.
כדברי המשפט : "המחנך נפשות דואג לדורות"(יאנוש קורצ’אק).
באהבה
עודד אהרליך
הכנה לפני ההצגה
המלצה לקרוא את הספר "הארנה ממושי" של שלומית כהן אסף
האם יש לך חברים טובים? אם כן מי?
אילו משחקים אתה והחברים שלך משחקים ? מה אתם אוהבים לעשות כשאתם נפגשים ?
שאלות לאחר הצפייה
מה הוא הדבר בו רצה ממושי בהצגה ?
מה הציעה אימו של ממושי לממושי והאם שמע להצעתה ?
מדוע לקח ממושי את הבלונים אתו לטיול ?
מדוע לפי דעתך נעלם הפרפר בתחילת ההצגה ?
איך התנהגו אליו הצב, הלטאה והקיפוד? מה דעתך על התנהגותם?
איזו חיה התנהגה בצורה חברית לממושי?
לו היית פוגש את ממושי כיצד אתה היית מתנהג אליו ?
מה אתם לומדים מהסיפור הזה על חברות אמיתית ?
פעילות :
משחק עם בלונים-
שיתוף פעולה – כמות משתתפים – מ-4 ומעלה. הוראות המשחק - שני ילדים עומדים זה מול זה ומצמידים בלון בין מצח למצח/בטן אל בטן. שניהם צריכים ללכת במסלול מסוים יחד עד לקו הסיום ולשמור יחדיו על הבלון ביניהם כך שלא ייפול עד שיגיעו לקו הסיום. הזוג שמצליח להגיע הכי מהר מבלי להפיל את הבלון, מנצח.
משחק של מסירות – מחלקים לשתי קבוצות – לכל קבוצה בלון. מטרת המשחק – להצליח למסור את הבלון זה לזה מבלי שייפול על הרצפה. הקבוצה שתנצח היא הקבוצה שתצליח למנוע את נפילתו של הבלון.
יצירה – כל ילד מקבל בלון ועליו יכול ליצור את אחת מדמויות הסיפור. בסיום היצירה, ניתן להמחיז את הסיפור באמצעות הדמויות שיצרו הילדים על הבלונים.
משחק ערכים – הגננת/מורה תשוחח עם התלמידים על הערכים המועברים כמסרים של ההצגה – שיתוף פעולה, עזרה לזולת, הקשבה, ויתור, חברות. ניתן לקיים דיון על נושא החברות וכל הערכים הכלולים בנושא זה. לאחר מכן, תניח הגננת במרכז המפגש כמה בלונים כאשר על כל אחד מהבלונים כתוב ערך אחר של חברות ותבקש מכל ילד לבחור בלון שעליו כתוב ערך אליו הוא מתחבר. לאחר שנבחר בלון, על התלמיד לבחור בילד שהוא חושב שטמון באופיו ובהתנהגותו לזולת הערך הנבחר, לגשת אליו, לומר לו מדוע בחר בו ולתת דוגמא על התנהגותו החיובית הקשורה לערך זה
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.