ירדן ויוסי ואסה וספרם: היום האחרון של פורים

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 45
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: ירדן ויוסי ואסה
קהל יעד: ד - ו
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 21/10/2018

במפגש עם התלמידים יספרו יוסי הסופר וירדן הציירת על יוסי, גיבור ספרם היום האחרון של פורים, הרומן הגרפי הישראלי הראשון, המספר את סיפור עלייתו ארצה של הילד יוסי באמצעות קומיקס, וחלומו להיות נינג'ה בפורים הראשון בחייו בישראל לאחר שעלה עם משפחתו מאתיופיה. השניים יקרינו סרטון אנימציה בשילוב הקראה מתוך הספר באמצעות שקופיות, ויעבירו את הילדים חוויה בעקבות שיתוף הפעולה המיוחד שלהם.



יוסי וירדן ואסה הם בני זוג וספרם הוא פרי שיתוף פעולה זוגי. יוסי, יליד 1975, עלה לישראל מאתיופיה כשהיה בן 10. הוא בוגר החוג לתיאטרון באוניברסיטת חיפה, שחקן, יוצר ומחזאי. בין היתר, יצר ושיחק בהצגת היחידבאמהרית זה נשמע יותר טוב שהועלתה על במות מעל לאלף פעמים והוצגה בפני שוטרים ב2015 על רקע העימותים בין בני העדה ובין משטרת ישראל. בשנת 2005 הועלתה לבמה ההצגה יחיד במינו, אותה יצר עם שי בן עטר. ההצגה עלתה על במות תיאטרון בישראל ובברודווי, ניו יורק וזוכת פרס ההצגה הטובה ביותר בפסטיבל חיפה ופרס התיאטרון להצגות ילדים. ב-2017 עלתה לאוויר קומדיית המצבים נבסו, אותה יצר ואסה ומגלם בה את דמות הגיבור.

ירדן ואסה, ילידת 1981 ובת קיבוץ יפתח, גדלה בדרום אפריקה, שבה לישראל ומשם עברה לקליפורניה שם למדה איור, ושבה ארצה. ירדן בעלת תואר ראשון בציור, אותו סיימה בהצטיינות. היא ציירת, מאיירת ואמנית קומיקס.

כל ההתרחשויות בסיפור מבוססות על זיכרונותיו של יוסי מילדותו בנתניה, העיר בה התיישבה משפחתו בהגיעה ארצה. הספר נפתח בסצנה בה יוסי מתבונן על חבורת ילדים מחופשת מחלון חדרו, במועד שמתגלה במהרה כחג הפורים. יוסי נטול התחפושת, יוצא עם אמו אל המכולת השכונתית לקנות מצרכים, צוחק על העברית השבורה של בני משפחתו, וחולם לקנות לעצמו תחפושת של נינג'ה, שתפיח בו כוחות. הציורים היפים וההומור הספוג בספר, הופכים את הקריאה לחוויה ויזואלית עוצמתית, כאשר עבור השניים זהו ספר קומיקס ראשון.

כך מספרת ירדן: "הסיפור הזה תפס את שנינו נורא חזק ולמרות שזה נשמע פרדוקסלי, אם יש סיפור שאני מרגישה שהוא עליי – זה הסיפור הזה. כילדה עברתי עם משפחתי ממקום אחד לאחר... זו הייתה כמובן הגירה בנסיבות אחרות לגמרי מאלה של יוסי, אבל הדי-אן-איי של היום האחרון של פורים היה של מישהו שניצב מול עצמו ומול העולם בסיטואציה חדשה ולא מוכרת".

הצעות לדיון לפני מפגש:

  1. לבקש מן הילדים לקרוא את הספר המדובר לפני המפגש (או לקיים קריאה משותפת בכיתה) ולקיים שיחה על המתרחש בו; האם אי פעם חוויתם חוויה דומה לזו של יוסי? ספרו על פעם בה הרגשתם שהכל זר וחדש לכם, אולי בעת מעבר דירה או בכניסה לבית ספר חדש. איך זה הרגיש?
  2. מה ידוע לכם על קהילת יהודי אתיופיה בארץ? האם תוכלו לשער באלו קשיים נתקלו בניסיונם להשתלב בחברה הישראלית לאחר עלייתם ארצה? (מראה שונה, מבטא, שפה, תרבות, מנהגים, תפקידים חברתיים?)
  3. ניתן לספר לילדים מהו רומן גרפי - סיפור המסופר הן באמצעות טקסט והן באמצעות איורי קומיקס, ולשאול אותם מה לדעתם יכול להיות ההבדל בין רומן גרפי ובין ספרי קומיקס שהם מכירים (ספיידרמן, סופרמן, אקס מן וכולי)? תפקידו של הרומן הגרפי אינו לבדר ולהצחיק בלבד, אלא לספר סיפור אישי, רציני ומהווה הזדמנות לספר על דברים רציניים בדרכים ידידותיות יותר. להמשך קריאה ניתן להיכנס לקישור הבא.
  4. האם כבר יצא לכם לקרוא ספרי קומיקס בעבר? מה אהבתם בהם ומה לא? במה שונה בעיניכם חוויית הקריאה בספרי קומיקס מהחוויה שבקריאת ספר "רגיל"?
  5. עלילת הספר מתרחשת על רקע חג הפורים, ובמהלכה חולם גיבור הספר, יוסי, לרכוש וללבוש תחפושת של נינג'ה. מה לדעתכם יכולה להיות הסיבה שיוסי רוצה להתחפש דווקא לנינג'ה? האם קיים קשר לכך שיוסי מרגיש זר ויוצא דופן בסביבתו? ואילו כוחות מיוחדים מאפיינים את הנינג'ה?
  6. ניתן להדפיס איורים מתוך הסיפור ולחלק לילדים, בטרם קראו את הספר, ולבקש מכל אחד לכתוב סצנה המתאימה בעיניהם למתרחש בציור, ולשתף במליאה.

 

הצעות לדיון ועיבוד לאחר מפגש:

  1. האם למדתם משהו חדש מהמפגש (על גיבור הספר, הקהילה האתיופית בארץ וקשייה)? שתפו בחוויה או ברגש שחוויתם במהלכו.
  2. מהו לדעתכם הקשר בין האיורים של ירדן ובין הסיפור של יוסי? כיצד הייתם מתארים אותו?
  3. האם לדעתכם הסיפור יכול היה להיות מסופר גם ללא ליווי של ציורי קומיקס? כיצד בעיניכם היה משתנה לו היו מוציאים את האיורים?
  4. ניתן להציע לתלמידים לחשוב על סצנה מחייהם ולצייר בתמונות קומיקס, ולשתף

 

לאחר המפגש ניתן להמשיך ולהעמיק בפעילות על הספר בתכנית חינוכית אינטקרקטיבית על הספר שזמינה דרך אתר מט"ח (לינק לתכנית):

http://itu-presentation.cet.ac.il/ShowItem.aspx?ItemID=68105455-b147-4810-94f9-3a269a6cbd57&lang=HEB

התכנית, בעקבות הספר, מזמנת לתלמידים מפגש חווייתי ורגשי עם סיפור ההגירה של יוסי, ומטרתה להעמיק את ההבנה שלהם בנוגע לאתגרים הכרוכים בהגירה ובמעבר לסביבה חדשה, ולהגביר את יכולת האמפתיה כלפי מי שמתמודד עם סיפור חיים שונה משלהם. המצגת גם מפגישה את התלמידים עם הנושא של הגשמת חלום ומכוונת לעורר הזדהות ולסייע להם בהתמודדות האישית שלהם עם שאיפות שברצונם להגשים.

מטרה נוספת של הפעילות במצגת היא ללוות תלמידים שרוצים ללמוד מהו קומיקס, להכניס אותם לעולם הקומיקס ואף לאפשר להם התנסות, על קצה המזלג, ביצירת קומיקס משלהם. המצגת מזמינה את התלמידים לקרוא את הספר "היום האחרון של פורים" בפרט וספרי קומיקס בכלל.

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
ירדן ויוסי ואסה
0526956885

yardenvasa@gmail.com

20182, היסמין 154, בית נחמיה

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.