הכנות לתלמיד להורה ולמורה לקראת מפגש מוזיקה

 

  • הנחיות כלליות והמלצות:
    • לקרוא בתשומת לב את התקציר של האמן/ההרכב המופיע, ולהשתמש בקישורי השמע/וידאו המצורפים.
    • אם נתקלתם בשאלה או שיש לכם בקשה מסוימת, אפשר ליצור קשר ישירות עם האמן/ההרכב עצמו.
    • המורה יכול לנסות לקשר את נושא המופע לנושא לימודי שמתאים לו באותו זמן – חברתי, היסטורי וכו', או אף לנושא שנתי (למשל: לקשר מופע על פיוטים לנושא של "שנת ירושלים").
    • מלבד ההכנה בכיתה, מומלץ להשמיע את המוזיקה של המופע לאורך זמן לפני המופע, ברדיו ביה"ס, בכיתות, בשיעורים חופשיים ובבית, כדי שהמוזיקה "תחלחל" ותהיה מוכרת לתלמידים.
    • מומלץ שגם ההורים ישתתפו באופן פעיל בבית בהכנה (השמעת קטעים וכו').

 

לפניכם חוברת להדפסה ובה מידע וקישורים כלליים להכנות התלמידים בתחום המוזיקה.

להדפסת החוברת לחץ כאן

לנוחיוכתכם, תוכן הענינים של החוברת על מנת שתוכלו לבחור אילו חלקים מתוכה להדפיס.

 

 

 

 

 

  • הפעלת התלמידים
  • יש לחשוב על זה כעל "טעימה", אפילו קצת מעין "פרסומת" – משהו שיגרה את הילדים לרצות לראות ולשמוע עוד מהמופע, להגיע עם ציפיות כלשהן, ולהתנהג כמו "מאזינים משכילים".
    • פעילויות לגילאי חטיבה ותיכון
      • הקרנת סרט ביוטיוב/באתר של האמן.
      • שליחת אפליקציה/קישור לסמארטפון/מייל עם פעילות או משימה כלשהי.

 

  • פעילויות לגיל הרך (גן עד כיתה ג')
    • משחק "ניחושים" של הילדים, האם יודעים או מכירים משהו על המופע/האמן? – "זריקת" מושג מסוים לגבי נושא המופע לאוויר, ואז הילד צריך לנחש/לכתוב על הלוח במה הוא חושב שמדובר. כך הוא גם יסתקרן וגם ישתף פעולה וירגיש שהוא חלק מזה (בין אם צדק בניחוש, בין אם לאו).
    • הקרנת סרט ביוטיוב/באתר של האמן.
    • אחרי ההאזנה או הצפייה בוידאו:
      • אפשר לצייר מה הם מרגישים, אלו חוויות או אסוציאציות עולות להם בראש (גם אם זה לא יהיה ממש קשור למופע עצמו, ברגע שהם יציירו משהו, כשיגיע זמן המופע, הם ייזכרו בציור שציירו, וייווצר אצלם חיבור עמוק יותר למופע.
      • יכולים לספר סיפור או לספר על התחושות שעלו בהם (כנ"ל)
    • שיר שהם יכולים ללמוד לפני המופע (יכול להיות גם דקלום של המילים, תיפוף וכדומה) * ילדים נהנים לבוא למופע כשהם שומעים ונחשפים לדברים מוכרים.
    • אם מדובר במופע הכולל כלים שונים – הדגמת הקולות השונים שכל כלי (או משפחת כלים) משמיע, במטרה לדעת לזהות אותו בזמן המופע ולהכיר את הכלים מראש.

 

  • סיכום המופע המוזיקלי – דיון וסיעור מוחות:
    • לפני ההאזנה או הצפייה בוידאו – לשאול את התלמידים מה הציפיות שלהם מהמופע.
    • אחרי ההאזנה או הצפייה בוידאו – לערוך דיון, לשאול את התלמידים מה דעתם ומה הם חשבו, האם הציפיות שלהם התגשמו.
    • איך באו לידי ביטוי הרעיון/הנושא/הכותרת של המופע.
    • איך באו לידי ביטוי הרעיונות של המופע ביחס לחומר הנלמד בכיתה (אם מלכתחילה המורה קישר את זה לנושא לימודי כלשהו).
    • אם זה קשור לנושאים חוץ-מוזיקליים – איך הם התחברו למוזיקה?
    • רמת ביצוע – האם המופע מצא-חן בעיניי התלמיד? מה יש לו להגיד עליו מבחינה טכנית, הבעתית, רגשית?
    • חשוב שהתלמיד יחווה דעה אישית על המופע, ורצוי שהוא ילמד לפתח אוזן.
    • מה חידש המופע לתלמיד? עם איזה תובנה הוא יצא שלא ידע לפני כן?

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.