איזקסון מירון ח. (מורחב)

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 90
סגנון: פרוזה ושירה
שם הרכב:
סיווג: מפגש שירה
שם המפיק: איזקסון מירון ח.
קהל יעד: י - יב
כמות קהל מקסימלית: 250
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 01/01/2007

מפגש במתכונת מורחבת. 

על המפגש: כהומניסט, אוהב אדם ודיאלוג, מרבה מירון איזקסון לשוחח עם ציבור ישראלי מגוון. בין היתר, נפגש עם סטודנטים, חיילים, הציבור הרחב ותלמידי תיכון ברחבי הארץ. עם כל אלה דן המשורר בנושאי ספרות, שירה והחברה הישראלית. במפגשיו עם תלמידים, קורא איזקסון מספריו ומשוחח עמם על דימויים לשוניים מתוך השירים. בנוסף משמיע להם משיריו המולחנים על ידי מוזיקאים ישראליים, כאלי מגן, עוזי חיטמן, ורד קלפטר, אביתר בנאי ועוד.

איזקסון, שנולד למשפחה מסורתית, וזהותו כדתי לאומי עוצבה בנערותו לכדי יסוד עיקרי בחייו, חש בעברו את שונותו החברתית בתיכון החילוני בו למד בהרצליה פיתוח. כנער הדתי היחידי בגימנסיה החילונית, נחשף איזקסון הצעיר לחוויית אחרות שהפגישה אותו עם עולם הכתיבה, כבר בגיל שתיים עשרה. את חווית השונות המתוארת ואת זיכרון כניסתו בשערי הכתיבה, מביא איזקסון בפני התלמידים.



כך מתאר מירון איזקסון מהי שירה עבורו: "השירה היא מאוד קמצנית מצד אחד, היא חייבת להיות חסכנית. ברגע שאתה אומר מילה מיותרת, זה רע מאוד. היא חייבת להיות קשורה לאיזה ניגון פנימי, יש בה איזה פלא פנימי לא מוסבר. בשירה צריך להעביר מצב נפשי, שגוף הקורא יהיה קשור לתחושה העוברת בגוף הכותב. היא לא צריכה להיות דעתנית מדי, ובטח שלא להעביר מסרים פוליטיים. אני לא סובל את השירה המגויסת."

איזקסון, יליד 1956, נולד בחיפה, גדל והתחנך בהרצליה. צאצא למשפחה דתית, מיוחסת ואמידה. סבו צבי איזקסון, היה פרדסן ונשיא התאחדות הפרדסנים בישראל. אביו המשיך את ניהול עסקי הפרדסנות המשפחתיים, שברבות השנים הפכו למיזמי נדל"ן בבגרותו של מירון, ותחת ניהולו. כשנשאל למקצועו, כך השיב איזקסון: "אני משורר. מגיל מאוד צעיר התחלתי לכתוב וזה הפך במידה רבה לדבר שדרכו אני רואה את החיים".

איזקסון, זוכה פרס נשיא המדינה לספרות עברית, הוא משורר, סופר, כותב טורי ומאמרי דעה בעיתונות. הוציא לאור כעשרה ספרים, מתוכם שבעה ספרי שירה. בהם שחר נגינתי, הנפש לא תמלא, עת לבקש, משיכת הקצה, ביטול הליטוף הנשי, רעשים וכלי בית. מרבה לעסוק בקשר שבין התנ"ך לשירה החדשה. לכתיבתו חותם אישי ייחודי; מחד שפת דימויים עשירה מן המקורות, מאידך הצבת שאלות קיומיות והבעת רגש עז בפני קוראיו.

נראה כי בחייו האישיים, הליריים והחברתיים, טמון יסוד הקשר המורכב בין אישיותו של המשורר ובין עיסוקיו; מחד איש רוח, אמונה וספר, מאידך עובד בעסק המשפחתי בתחום הפרדסנות והמסחר, וכך עולה מדבריו: "אמונתי היהודית היא יסוד חיי, ובה בעת אני חותר כמעט כפייתי לשלום ולפשרה, גם בתוכנו וגם עם שכנינו".

הצעות לדיון לקראת המפגש:

ראשית, מומלץ לקרוא משיריו המצורפים של המשורר (בחלק המלצות אמן/מפיק), ואף לשמוע משיריו המולחנים, לחוש את שפתו המיוחדת וסגנון כתיבתו הייחודי.

1. אחד ממאפייני שירתו של איזקסון ובזכות היותו אדם דתי, הוא הקשר של חלק משיריו עם המקורות ועולם התוכן היהודי, דבר המתבטא בין השאר באזכורים המרמזים לפסוקים מקראיים, ספרות המוסר היהודית ועוד. על אף זאת, שיריו ממעטים לעסוק בחוויה הדתית ובשאלות אמוניות. בראיון עיתונאי, אמר איזקסון כי בעיניו הכתיבה שלו היא יהודית בגלל שיצירתו עוסקת בעניינים שהיהדות עוסקת בהם, ולא לאור עיסוק בשאלות יהודיות ישירות. האם תתכן לדעתכם שירה יהודית שאינה עוסקת ישירות באמונה? מהם, בעיניכם, "עניינים שהיהדות עוסקת בהם" אם לא אמונה דתית? האם גם אדם שאינו דתי מסוגל להזדהות עם שירים אלו?

2. בשירתו של איזקסון מופעים רבים של תיאורי בית, אדם, אישה, יחסים, מהלכי חיים, נפש. השפה לעיתים חידתית, מתעתעת, כזאת שמשאירה לקורא מקום לפרשנות. סגנון הביטוי האומר דברים בצורה סמלית מהווה מאפיין כללי של השירה, אך בשירתו של איזקסון בולט סגנון זה באופן מיוחד. מדוע לדעתכם השירה משתמשת בשפה מטאפורית לעיתים קרובות? אלו יתרונות יש בשפה זו לעומת שפה בהירה וסיפורית יותר המאפיינת את הפרוזה (סיפורים קצרים, רומנים, נובלות)? איך ניתן להסביר את העובדה ששיריו של איזקסון עוסקים בנושאים הקרובים לכל אדם, כמו יחסים משפחתיים, והשפה בה בחר לעסוק בנושאים אלו היא מורכבת ומפושטת, הדורשת מחשבה ופרשנות?

3. הצעה לדיון ממוקד באחד משיריו של איזקסון, "אדם": האדם המוזכר בכותרת השיר הוא בבירור האדם הראשון מסיפור גן עדן המסופר בפתיחת ספר בראשית במקרא. לטענת הדובר בשיר, קיים קשר בין קורותיו ובין חיי בני האדם בכלל. מה מהות קשר זה? מה יכולה להיות הכוונה בשורות האחרונות של השיר, ובטענה ש"אותי אינכם מוצאים"?

4. לאור השירים שקראתם מאת המשורר, מה נוכל ללמוד עליו ועל עולמו? איזה אדם אנו יכולים לדמיין שנפגוש?

 

הצעות לעיבוד לאחר המפגש:

1. מה חוויתם במהלך המפגש? מה התחדש לכם במהלכו?

2. האם יחסכם לעולם השירה השתנה באופן כלשהו בעקבות המפגש? באלו אופנים?

3. האם דמותו של המשורר תאמה את האופן שבו דמיינתם אותו ואת עולמו לאור קריאת שיריו? האם הופתעתם בצורה כלשהי?

זמן הקמה 00:20
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

איזקסון - לזכור + קרבה

לינק לצפיה

איזקסון - אין הנהר זורם

לינק לצפיה

איזקסון - אדם

לינק לצפיה
איזקסון מירון ח.
050-5451372

management@amina.co.il

תל אביב, שד' רוטשילד 119

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.