שן כריש

תחום: קולנוע
תת-תחום: מפגש עם יוצר וסרטו
משך זמן המופע: 55
סגנון: עלילתי
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: אורן גרנר
שנת הסרט: 2017
קהל יעד: י - יב
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 11/12/2018

אורה (נטע מורן), מגיעה מן החיים הבורגניים אל לב המדבר, אל סדנת מודעות רוחנית באשראם מדברי, ונאלצת להתמודד עם הדינמיקה הייחודית של המקום על מנת לזכות במעט זמן איכות עם בתה טלי (ליאת תמרי). ככל שמתקדמת הסדנה, צף ועולה המטען שמעיב על היחסים של השתיים, והן נאלצות להתמודד עם השלכותיו בפעם הראשונה.

סרט קצר - 28 דקות

יצירת סרט היא תהליך מאתגר, כשהיוצר פועל פעמים רבות כנגד כל הסיכויים. קצת כמו מסע במדבר (דימוי מרכזי בסרט "שן כריש"), בו יש לנווט בסביבה מאתגרת עם מעט אמצעים בתנאי שטח קשים. הרעיון המרכזי של ההרצאה הוא לקחת את התלמידים למסע היצירה הקולנועית, על המורכבויות, הרבדים והאתגרים, באופן חווייתי וויזואלי, שלב אחרי שלב. תוך מתן דוגמאות קונקרטיות מתהליך היצירה של הסרט שלי "שן כריש" שיוקרן לפני ההרצאה.




אורן גרנר - במאי וכותב

בוגר לימודי קולנוע ב'מנשר לאמנות', יצר בשנים האחרונות מספר סרטים קצרים שהשתתפו בכ-150 פסטיבלים (הבחירה הרשמית בפסטיבל קאן, סאנדנס, סן-סבסטיאן ועוד), היו מועמדים לפרס אופיר, וזכו בפרסים בינ"ל. כיום מרצה לקולנוע במוסדות אקדמיים שונים, ומנהל את תחום הקולנוע באגודת האמנים 'ACIA'. לאחרונה סיים לביים את 'אפריקה' - פיצ'ר עלילתי ראשון באורך מלא.

אייל שיראי - מפיק

 
בקרוב יקרה לך משהו טוב (2005), מנהל צוות
טירונות [סדרת טלוויזיה] (1998-2001), המח"ט, תפקיד אורח
סוף המשחק (1997)
זולגות הדמעות מעצמן (1996)
ציפורים בניוטרל (1996)
 
  בימוי  
בקרוב יקרה לך משהו טוב (2005)
ציפורים בניוטרל (1996)
 
  הפקה  
שרקייה (2012)
ד"ר פומרנץ (2011)
חופשת קיץ (2007)
בקרוב יקרה לך משהו טוב (2005)
מדורת השבט (2004)
זמזום (2003)
משהו טוטאלי (2000)
ההסדר (2000)
שחרר את הנסיכה (1999)
קשר עיר (1998)
יום יום (1998)
סוף המשחק (1997)
ציפורים בניוטרל (1996)
 
  ע.הפקה  
נו טה מטס (No Te Metas) [קצר] (1991)
 
  תסריט  
ציפורים בניוטרל (1996)
 
  תפקידים נוספים - הפקה  
טירונות [סדרת טלוויזיה] מפיק פרקי 2001 (1998-2001)
 
 

 

יצירת סרט היא תהליך מאתגר, כשהיוצר פועל פעמים רבות כנגד כל הסיכויים. קצת כמו מסע במדבר (דימוי מרכזי בסרט "שן כריש"), בו יש לנווט בסביבה מאתגרת עם מעט אמצעים בתנאי שטח קשים. הרעיון המרכזי של ההרצאה הוא לקחת את התלמידים למסע היצירה הקולנועית, על המורכבויות, הרבדים והאתגרים, באופן חווייתי וויזואלי, שלב אחרי שלב. תוך מתן דוגמאות קונקרטיות מתהליך היצירה של הסרט שלי "שן כריש" שיוקרן לפני ההרצאה.

פתיח (5 דק)

מי נגד מי? הסבר קצר על מבנה הצוות הקולנועי, איך נראה סט קולנוע, מי הם בעלי התפקידים. מבט רוחבי על השלבים הבסיסיים של העשייה (פרה פרודקשן, הפקה, פוסט פרודקשן)

 

יוצאים למסע...

 

- התסריט (10 דק)

-על האתגרים של המעבר מהרעיון הראשוני לתסריט של 30 עמודים.

-מעבר על יסודות תסריטאיים קלאסיים וביטויים בסרט שלי (הבנוי על פי מודל הדרמה הקלאסית),  להדגים בסרט מושגי יסוד תסריטאיים (אקספוזיציה, אירוע מחולל, קונפליקט, נקודת מפנה, שיא, התרה).

 

ליהוק ובימוי שחקנים (15 דק')

- על תהליך הליהוק, האתגרים, טייפקאסט ואנטי טייפקאסט. הסבר על תהליך האודישנים (צפייה באודישנים שעשיתי עבור הסרט).

- עבודה עם אימפרוביזציה ככלי יצירתי (צפייה בדוגמא מתהליך החזרות עם השחקניות).

- הסבר על ההבדל בין עבודה עם שחקנים מקצועיים (שתי השחקניות הראשיות) מול עבודה עם נון-אקטורס (אנסמבל שחקני המשנה). בימוי שחקנים "רגשי" לעומת בימוי שחקנים "טכני".

-האתגרים בבימוי סצינות רגישות.

 

- בנית העולם הויזואלי 15 (דק')

- הסבר על העקרונות של השפה ויזואלית ככלי דרמטי ורגשי – איך צבעים, תנועת מצלמה, קומפוזיציה וכו' משרתים את הדרמה והמצב הרגשי של הדמויות. המשמעות של "לביים את הצופה" (תוך מתן דוגמאות מן הסרט –  למשל סצינת הפנסים בלילה לאחר המדורה כביטוי לגילוי האמת אל מול ההכחשה / סצינות סטטיות מול סצינות תזזיתיות, ועוד).

- הצגת השוטינג סקריפט של הסרט (תסריט ויזואלי עם תמונות סטילס של כל הסרט שהוכן יחד עם הצלם).

-לוקיישן:חשיבות הלוקיישן ברמה התמתית והדרמטית של הסרט (המדבר כדימוי).  תמונות מסיורי לוקיישן במדבר. האתגרים של צילומים במדבר.

 

תהליך העריכה והפוסט (5 דק')

העריכה כמחוללת של התחביר הקולנועי. הלבטים בתהליך העריכה.

-מתן דוגמאות לסצינות שנשארו על רצפת חדר העריכה ושיתוף בתהליך השיקולים שהוביל לכך.

מוסיקה ופסקול: השימוש במוסיקה דיאגטית כחלק מפסקול הסרט (העבודה עם מוסיקאי מקומי להרכבת הפסקול.

 

קצת הווי  (5 דק')

בנימה יותר אישית. על החוויה בסט צילומים, סיפורים פיקנטיים, תמונות מההפקה.

 

זמן לשאלות של הקהל (5 ד')

 

 - על השלבים תהליך היצירה

- תהליך התסריט

- תהליך הבימוי

- ליהוק ועבודה עם שחקנים

- חיי סט קולנוע

- איך מטפלים ביצירה בנושאים רגישים (כפי שמופיעים בסרט).

- תקשורת ונתק בתוך המשפחה

 

 - הצעה ליום מורחב - לחבר את ההרצאה הנ"ל למפגש עם פסיכולוגית או עובדת סוציאלית, אשר תדון עם התלמידים בנושא של טראומה/הטרדות מיניות, ההתמודדות וההשלכות.


 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
אורן גרנר
0547832147

orengerner@gmail.com

יפו-תל אביב, ליברמן 7

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.