אמרתי לא! - היצע נוסף

תחום: תיאטרון
תת-תחום: תיאטרון
משך זמן המופע: 50
סגנון: מונודרמה
שם הרכב: שפת-התאטרון
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: איבגי הפקות
קהל יעד: ט - יג
כמות קהל מקסימלית: 150
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 03/04/2017

מונודרמה משולבת בסרט ווידאו עלילתי בעקבות פרשת  האונס בתיכון בצפון תל אביב.

נערה יפה ומחוזרת מאוהבת בבן טובים כריזמטי המשדל אותה לקיים יחסים עם חבריו.

העלילה מתרחשת בביתו של אחד החברים המנסה לרצות את חברו ומזמין אותו להתארח עם הנערה בביתו שעה שהוריו נסעו לחופשת סוף שבוע. אל הבית מגיעים חברים נוספים לבילוי מובטח עם החברה.

לאחר הקרנת הסרט העלילתי (20 דק') - אשר המשתתפים בו הם שחקנים תלמידי סדנאות התיאטרון של איקה זהר ושכל קשר בינו לבין המקרה האמיתי הוא מקרי בלבד, עולה לבמה שחקן המגלם את דמות אביו של הנער שבביתו קרה המקרה אשר בסופו של דבר הביא להתפוצצות הפרשה.

עלילת המונודרמה מעמתת את האב עם התובנה שבנו, אותו חשב ל"ילד נורמטיבי עדין ורגיש" הוא בעצם שותף לסדרת מקרי אונס קבוצתי.

במהלך ההצגה עובר האב  מתפישת עולם בה בנו הוא ילד טוב, שלא מסוגל לפגוע בזבוב עד לתובנה שבנו נתן יד למעשים שהותירו צלקות עד בנפשה של נערה צעירה.

ההבנה שעל הבן לשלם את המחיר על מעשיו והמסר המוחלט שאין נערה הרוצה להיאנס, הם הסיבה ליציאתו של האב למסע קשה וכאוב בקרב בני נוער הנוטים לחשוב שבנוכחותה של הנערה במקום היא הזמינה את שקרה לה.

בסיומה של ההצגה עולים על מסך הווידאו כל שחקני הסרט ומשתפים בקושי שהיה להם בעבודה על הסרט ובחשיבות שהם רואים בהעלאת הנושא בפני בני נוער כשהמשפט החשוב החוזר ונאמר:

"אונס ותקיפה מינית הם תופעות של אלימות והחווים אותם הם קורבנות אלימות. אף נערה לא רוצה להיאנס או להיות קורבן אלימות"!




 

כתיבה ובימוי: איקה זהר  - איש חינוך, תיאטרון, יוצר, מחזאי ובמאי מזה 30 שנה.

צילום הסרט: עינב גודמן-גיאת - צלמת מוערכת. 15 שנים

תסריטאי עוזר: עמית רום

הפקה: יואל אבגי, אבגי הפקות.

שחקני הסרט: תלמידי סדנאות התיאטרון איקה זהר.

שחקן במה: מוטי עם-שלם

על היצירה:

בואו נדבר על אחריות לאחר accountability

בואו נתבונן בנערה מאוהבת המוכנה לעשות הכל על מנת לזכות באהבתו של הנער הכריזמטי של ביה"ס.

בואו ונוסיף לדיון את חבריו הנמצאים בגיל ההתבגרות ומנסים למתוח את הגבולות של עצמם.

בואו נדבר על ההבדל בין אהבה לקורבנות

בואו נדבר על ההבדל בין מין לאלימות

בואו נדבר על מוסר פנימי.

בואו נדבר על ניצול וכוחנות, על מניפולציה.

בואו ונגדיר לעצמנו את אחריותנו על חיינו, בואו נגדיר יותר מכך את אחריותנו על שלומו של האחר.

בואו נפקח עיניים אל מציאות בה הכללים אינם ברורים

בואו ננקה משלחננו את הסטיגמות, הדעות הקדומות, ההתבצרות בסטריאוטיפים וחשיבה נצלנית ולא שוויונית.

 

עכשיו בואו נדבר על "אמרתי לא!"

נטע, נערה בת 16 עדינה ורגישה שאינה מלכת הכיתה, אינה ה"יפה" של הכיתה אבל גם אינה מכוערת, נחותה, או דחויה. אותה נטע מאוהבת כבר למעלה מ 3 שנים ביונתן. יונתן הוא בהחלט "מלך". הוא כריזמטי, מצחיק, דומיננטי שאחריו מזדנבת לה חבורת נערים הנהנים לחסות בצילו, להנות מהפירורים אותם הוא מפזר להם.

במשך שלוש שנים הוא חבר של נטע, דבר שממקם אותה חברתית במקום טוב. להיות איתו מבחינתה זה להיות.

אהבתה של נטע אינה יודעת גבולות ויכולתו המניפולטיבית של יונתן גורמת לה לחרוג מכל מה שמותר ואסור בעיניה.

היות וכח הוא דבר משכר – יונתן מנצל את כוחו על נטע  על מנת לבדר את חבריו ולאפשר להם התנסויות מיניות.

נטע אינה מסוגלת להתנגד ליונתן מפחד שיפסיק לאהוב אותה.

מזה שלוש שנים שנטע היא קורבן למשחקי הגבריות של חבריו של יונתן.

מעמדו של יונתן בקרב חבריו מרקיע שחקים, כל חבריו משתוקקים לבלות על נטע.

בסוף השבוע האחרון, הבטיח יונתן לנטע שיש להם וילה לעצמם. הפעם, הוא אומר, נהיה רק שנינו. הבית הוא ביתו של עידו, חבר המשתוקק להתקרב ליונתן. הוריו של עידו נסעו לסוף שבוע בים המלח והבית ריק.

נטע מגיעה נרגשת לבלות עם אהובה ולהפתעתה מגלה את עידו בבית.

הוא רק המשרת שלנו, מרגיע אותה יונתן ומספר דקות אחר כך נכנסים לבית גם שחר וגולום המופרעים. וודקה נשפכת כמים ויונתן דורש מנטע לתת להם את מה שהם אוהבים כדי שיוכלו להיות יחד. הוא מאיים על נטע שהוא יזמין לה מונית ויגרש אותה משם ויביא לשם מישהי אחרת תוך 10 דקות.

הם מבלים במשחקי מחשב, ביליארד, אלכוהול, מוסיקה והשתוללות כללית בבית ואחת ה"תחנות" בבילוי שלהם הוא "נטע". 

נטע מסתגרת בחדר ויונתן מכניס את חבריו שוב ושוב אליה.

נטע מתחננת ללכת הביתה. יונתן מנגב את דמעותיה ומכניס אותה שוב לחדר.

שליח מגיע עם פיצה ונטע מנסה לשלוח דרכו פתק הצלה.

 

הבעיה בסיפור הזה שלא מופעלת על נטע כל אלימות נראית לעין, ומהתבוננות שגרתית, נראה כי "היא רצתה את זה".

 

כמה שטחית היא ההתבוננות הזו, כמה לא רגישה.

 

כמה חשובה ה accountability בדיוק במקרה כזה.

כמה חשוב להבין שאונס איננו אקט מיני בלבד, אונס הוא תקיפה, אונס הוא אלימות.

האחריות על תקיפה היא לעולם של התוקף – לא של המותקף, האחריות על אלימות היא לעולם של האלים לא של הקורבן.

האחריות על אונס היא לעולם של האנס – לא של הנאנס.

אחת מכל שלוש נשים היא קורבן של תקיפה מינית או אונס.

אחד מכל שבעה גברים הוא קורבן של תקיפה מינית או אונס.

לא משנה מה הקורבן לבש, מה הקורבן אמר, מה הבנו מדברי הקורבן, מה הבנו מהתנהגותו.

אין אף אדם שרוצה להיאנס.

אין אף אדם שמגיע לו להיאנס.

נטע משלמת את מחיר אהבתה ליונתן.

האחריות על האונס החוזר ונישנה שנמשך כבר שלוש שנים עם חברים שונים היא אך ורק של האנסים. יונתן וכל הרוצים לחסות בצילו.

נטע חלשה מכדי לשבור את מעגל הייסורים שלה. היא מאוהבת ומפחדת שתאבד את זכותה לאהבה של יונתן.

היא לא יכולה, במצבה, להבין שהאהבה של יונתן אינה אהבה, היא גרועה מכל השנאות שבעולם. היא השפלה שבמערכות היחסים. היא בנויה על ניצול, עדין ככל שיהיה, של המקום הפגיע ביותר בנפשה.

ועל כך אנחנו מדברים.

"אמרתי לא!" אינה הצגה רגילה. היא שילוב של תיאטרון וקולנוע הקיימים ביניהם היזון חוזר.

השחקן על הבמה מגלם את אביו של עידו – המארח, שאינו מסוגל להביא עצמו לשכב עם נטע אך נותן את ביתו ליונתן ולחברים האחרים.

על הבמה מתגלג הסיחפור מרגע כניסתם של שוטרים לבית ולקיחתו של עידו לחקירה ועד התובנה שעידו, גם אם לא אנס בפועל את נטע, הוא שותף לפשע מעצם כך שנתן לו יד ולא עשה דבר על מנת לעצור אותו.

נושאים לשיחה לקראת הצפייה בהצגה:

  • מה פירוש המושג "בחורה זורמת"?
  • מה פירוש המילים "אמרתי לא!"
  • מהי תקיפה מינית?
  • מהי הטרדה מינית?
  • מהו אונס?
  • מה הייתם מוכנים לעשות  בשם או למען האהבה?
  • מה הייתם מוכנים לעשות על מנת להתקדם בסולם החברתי? על מנת להיות יותר מקובלים? בנים? בנות?
  • מהם הגבולות שלכם – מה לא הייתם מוכנים לעשות? בנים? בנות?
  • מהי אחריות אישית?
  • מהי "אחריות לאחר"?

נושאים לדיון לאחר הצפייה בהצגה

  • למה נטע לא הלכה הביתה?
  • יונתן לא הפעיל אלימות פיזית ובכל זאת הצליח לכפות על נטע להשאר ולשכב עם חבריו. למה?
  • מהי אחריותו של עידו?
  • האם יש לעידו אחריות על מה שקרה?
מפרט טכני מקרן מסך הקרנה הגברה דיבורית אישית תאורה כסא שלחן תלבושות רקויזיטים
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

אמרתי לא המלצה סל תרבות ארצי1

לינק לצפיה

אמרתי לא המלצה סל תרבות ארצי3

לינק לצפיה

אמרתי לא המלצה סל תרבות ארצי2

לינק לצפיה
איבגי הפקות
054-4341510

hafacot@zahav.net.il

חולון, ת.ד. 6143

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.