לולקע-הצגת יחיד

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון: הצגת יחיד
שם הרכב:
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: תאטרון נוצר
קהל יעד: י - יב
כמות קהל מקסימלית: 300
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 19/06/2019

ההצגה מגוללת את סיפורו של יעקב, משרתו של הבעל שם טוב.

לפני פטירתו קרא הבעש"ט לר' יעקב משרתו, וציווה אותו שאחרי שילך לעולמו יקנה יעקב עגלה וסוס ויסע בכפרים ובעיירות ויספר את סיפורי הרב. והבטיח לו הבעש"ט שיתעשר מזה – אם ירצה השם.

יעקב יוצא למסע בעקבות צוואתו-הוראתו של הבעל שם טוב. הוא נודד בין העיירות והכפרים ומספר את הסיפורים ומייחל ליום שבו תקויים ההבטחה ויפסיק לנדוד מכפר לכפר ומעיר לעיר.

השנים מתארכות עד שלילה אחד, על סף איבוד תקווה מספר לו פונדקאי אחד על עשיר אחד המשלם מטבע זהב על כל סיפור שמספרים לו מהבעש"ט. ויעקב, כמובן, יוצא מיד לדרך.

כשהוא מגיע לשם קורה דבר מופלא ומוזר המוליד שרשרת אירועים שסופה הבנה והשלמה עמוקה.

ההצגה שוזרת את תולדותיו של הבעש"ט עם סיפורים שנקשרו בשמו, לימודיו ותורותיו. זו הצגה על אמונה בדרך. דבקות במטרה, בערכים של טוב יושר, אמת וצדק. שלום פנימי ושלום עם הבריות ע"י קיום 'ואהבת לרעך כמוך' במסירות נפש.

כמו תורותיו של הבעשט ההצגה מדגישה את חשיבותו של הדיבור ושל הפעולה מלב אוהב וחם לכל אדם. הצורך העמוק לקבל כל אדם וכל התרחשות בלב פתוח. לתת מקום לכל אדם ולכל בריה להיות מי שהם. מתוך הבנה עמוקה שלכל אדם סיפור, ולכל אדם תפקיד בעולם. וכיצד ללכת בחיים באמונה בטוב.

הצגה של שחקן אחד המגלם שלל דמויות שונות בוירטואוזיות.  בשיתוף מוסיקאי המנגן מוסיקה חיה על הבמה בקלידים, אקורדיאון וכלי הקשה. כשעל הבמה תיבה אחת גדולה, כעין ארגז מסעות ,המשמשת כעגלה, בית, פונדק, מיטה ומשנה מצבים וצורות מסיפור לסיפור. הצגה של עבודת משחק, סיפור, תנועה ומוסיקה.





על היצירה

ההצגה מספרת את סיפורו של רבי ישראל הבעל-שם-טוב המכונה הבעש"ט. 

ר' ישראל הבעל-שם טוב חי בתחילת המאה ה 18 באוקראינה, ונחשב אבי תורת החסידות.

אין אנחנו יודעים רבות על חייו ורוב המידע עליו ועל מעשיו מקורו בספר 'שבחי הבעש"ט' שעליו מבוססת ההצגה.  ילדותו עברה עליו כנראה בעיר אקופ ובעיקר ביערות ובהרים של הסביבה. בצעירותו היה ידוע כבעל שם- מרפא. שהיה מרפא באמצעות עשבי מרפא ושיקויים, ולאט לאט נקשרו בשמו סיפורים מופלאים קבליים ומיסטיים רבים. הוא אסף סביבו תלמידים והביא לעולם את החסידות הידועה לנו עד היום. הוא לימד הבנות עומק של התורה והיהות, אמונה פשוטה, דבקות ושמחה אשר יכולות להביא אל שורש הנשמה וחיים של טוב. והביא לעולם את ההכרה שכל יהודי באשר הוא יכול להגיע למדרגה רוחנית גבוהה ע"י שמחה, דבקות, אהבת ה', אהבת ישראל, תפילה, והתבוננות עמוקה ואמיתית במציאות.

על היוצרים

יהב גל – עיבוד לבמה, בימוי, משחק.
שחקן, בימאי ויוצר תיאטרון. בוגר הסטודיו למשחק 'ניסן נתיב' תא 1999.
כשחקן השתתף בהצגות רבות בתיאטראות השונים; החאן, הבימה, נוצר, תיאטרון ארנה פורת, פסטיבלי עכו, והפקות עצמאיות רבות. בטלוויזיה השתתף כשחקן אורח בסדרות שונות ביניהן 'צומת מילר', 'משפחה טובה', 'רון' ועוד. בקולנוע זכה בפרס השחקן הטוב ביותר פסטיבל screamfest' LA' ופסטיבל 'Fantaspua' RIO' על תפקידו כ 'איזנברג' בסרט 'גולדברג ואיזנברג' מאת ובבימוי אורן כרמי. חבר בקבוצת האלתור 'למה אלפקה' שאותה הקים בשנת 2001  ואיתה מופיע עד היום ואף זכה בפרסים בארץ ובעולם; תרגם לעברית את ספרו של ענק האימפרו 'קית' ג'ונסטון'; הקים ומנהל את תיאטרון 'ויהי' – תיאטרון יוצר עצמאי, וכותב ומביים חלק מהצגותיו, ומלמד משחק בסטודיו למשחק 'ניסן נתיב', ובביה"ס למשחק 'גודמן' ב"ש.

בצלאל בורוכוב- מוסיקה ובימוי.
שחקן ומוסיקאי יוצר. בוגר הסטודיו למשחק 'ניסן נתיב' ת"א 2015.
כשחקן השתתף בהצגות שונות, בינהן 'הגשם של סבא אהרון', 'מישהו בבית' , 'גולדי חזיות' 'אן', 'אני דניאל חראמס'   בטלביזיה: 'איפה אתה חי?' 'שעור חופשי'    ובקולנוע 'ישמח חתני', 'מלחמת 90 הדקות', 'ברש', 'מוקי בוערה'.
כתב מוסיקה מקורית, הלחין וניהל מוסיקלית את ההפקות: 'הגשם של סבא אהרון' (זוכה פרס המוסיקה פסטיבל חיפה 2017) , 'לימפופו', 'מישהו בבית' 'כרוניקה של מוות ידוע מראש'. 'אם נוכל לאהוב – ערב שאנסונים.'

מיכל לאור: תפאורה ותלבושות
בוגרת מגמת העיצוב של החוג לתאטרון באוניברסיטת תל-אביב. עיצבה תלבושות לעשרות הצגות בשלל התאטראות בישראל ובלונדון. מעצבת הבית
של תאטרון נוצר מזה כעשרים שנה וכן מנהלת מטעם תאטרון נוצר את תחום הכשרת הנוער בתאטרון.

ערן לביא: תנועה
בוגר בית הספר ללימודי תיאטרון, רחוב וקרקס של אברהם דנא. בעל תואר ראשון בתיאטרון מאוניברסיטת תל אביב. אמן ומורה לקרקס, מעצב תנועה לתיאטרון, מעצב נוף ומקים גינות.
חבר בתיאטרון נוצר מאז היווסדו והמפיק הטכני של התיאטרון. 

שי סקיבא: עיצוב תאורה
בוגר סטודיו למשחק ניסן נתיב שנת 2006, בוגר המסלול לבימוי ולימודי הוראת התיאטרון בסמינר הקיבוצים שנת 2014, עיצב מעל 100 הצגות פרינג' ורפרטואר.
זוכה פרס התאורה בפסטיבל עכו לשנת 2013 על ההצגה 'השולחן'.

 

סל תרבות לפני ואחרי ההצגה

הבעש"ט

רבי ישראל,  בן שרה ואליעזר, המכונה רבי ישראל הבעל-שם טוב חי במשוער בין השנים 1690-1760.  ופעל בעיקר בפולין (כיום אוקראינה) נולד ב יח' אלול התנ"ח בעיירה אקופ ונפטר בעיירה מז'יבוז' בחג שבועות  ו' סיוון התק"ך.

 

אבי תורת החסידות
הבעשט נחשב אבי תורת החסידות ששינתה את פני היהדות ורוב מה שאנו קוראים היום חסידים הינו תוצאות של פעולותיו ופעולות תלמידיו.
הוא החל את דרכו כבעל שם – הכוונה מרפא עממי (מה שיכול היום להיקרא מרפא אלטרנטיבי).
בגיל צעיר התייתם משני הוריו והרבה להתבודד ביער, שם למד את סגולות המרפא של העשבים השונים וגם, לפי המסורת, פגש את מורהו לתורה – הנביא אחיה השילוני (מתקופת דויד המלך) שלימד אותו תורה.

הבעשט שינה את פני התפיסה היהודית שגרסה שרק מי שיושב כל היום ולומד תורה, יודע משנה וגמרא בע"פ הוא יהודי עובד השם. הבעשט ניפץ את התפיסה הזו וטען שכל אחד יכול לעבוד את השם בדרכו. ושלכל אחד דרך ייחודית משלו לעבוד את השם.

מספר סיפורים קצרים מתארים זאת באופן ממצה
סיפור על כך שבתפילת נעילה עצר הבעש"ט את התפילה והתכנס בתוך עצמו ולא סיים את התפילה. בין העומדים בבית הכנסת היה ילד אחד שלא ידע להתפלל אבל מאד מאד רצה להשתתף בתפילה, לכן רק התחיל לקרוא בקול את האותיות א-ת.
אנשים אחרים ניסו להשתיק אותו ביום הקדוש, אבל הבעשט גער בהם, ולאחר התפילה אמר ששערי שמיים לא נפתחו אל התפילות, אבל הילד התמים פתח את שערי השמיים וכל התפילות של כל האחרים עלו בזכותו.

סיפור זה קיים במסורת בגרסאות שונות  גם כשהילד למעשה שורק שריקה גדולה, או מנגן בחליל במקום לאמר את מילות התפילה. אפשר לחפש באינטרנט ולהביא גרסאות לסיפורים.

סיפור נוסף הוא על הלמדן הגדול והסנדלר שאומר תהילים. – סיפור זה מופיע בהצגה.

אין חלל פנוי ממנו
ביהדות קיימת ההבנה כי הקב"ה מלא את כל העולם ואין מקום שם הוא לא נמצא. לפיכך טען הבעש"ט כי אין גם דבר שאינו יכול להיות עבודת השם. וכל מעשה שנעשה בלב מכוון לעבודת השם, באמת, בכנות, מתוך אהבת האדם ולמען קיום מצוו ואהבת לרעך כמוך
בכנות – הוא עבודת השם.

מה עבודת השם? – מה שלפניך לעשותו
השינוי הגדול שהביא הבעשט לעולם היה שכל אחד יכול לעבוד את השם אם הוא עושה את מה שהוא צריך לעשות באמת וביושר. השם שולח לכל אדם את מה שהוא רוצה שיעשה בעולם וזה תמיד מונח מול עיניו. כל מה שאדם רואה או שומע בעולם –
מראים לו ומשמיעים לו את זה משמיים. לכן אם אדם מכוון את המחשבה הדיבור והמעשה שלו יחד אל הדבר שעליו לעשות באותו רגע – הרי הוא עובד את השם בדביקות בדיוק כמו גדול 'למדני התורה' ואף יותר.

אפשר לעבוד את השם בזמן הלימודים בביה"ס, בזמן הכנת שעורי הבית, בזמן עזרה להורים, עזרה לחבר ובזמן משחק כדורגל. העיקר הוא לעשות ביוש, באמת, והתכוון תמיד להתפתחות אישית וחברתית לכיוון הטוב.

הבעשט התרכז מאד בלימוד האותיות והסודות הקבליים שטמונים בהם.

התרכז בלימוד שאין מחשבות רעות – בכל מחשבה 'רעה' טמון משהו טוב שצריך לגלות אותו ולהפריד את הרע מהטוב. כך שכל המעשים הרעים יסודם ברצון טוב שלא בורר עדיין, וכל המחשבות הרעות הן הן עבודת האדם – לשנות אותן ולהביא אותן אל הטוב.

עד שתחזור כל המציאות הגשמית – מה שאנו רואים סביבנו – למציאות רוחנית – שבה הכל טוב והכל הוא הקב"ה

לימד להסתכל על כל העולם, על כל האנשים ועל כל האירועים שקורים דרך עיניים רוחניות – הכוונה שכל דבר בעולם יש לו משמעות רוחנית ועל האדם להבין אותה מכל דבר שקורה לו, ומכל דבר שהוא רואה ושומע

תנו דוגמאות לכך...

ע"פ הבעש"ט תפקידו של האדם בעולם לתקן את מידותיו – הכעס, הגאווה, אלימות, וכל דבר שאדם עושה צריך להיו מופנה לתיקון המידות שלו כדי להיות אדם טוב יותר לעצמו ולסביבתו.

ואהבת לרעך כמוך

הוא גם לימד מתוך התורה כל דבר בדרך זו – כל התורה מורה לאדם איך לעשות את העבודה הפנימית הזו וזה תפקידו של האדם. לתקן את עצמו.

באיגרת שכתב לגיסו ר' גרשון מקיטוב סיפר שהייתה לו 'עליית נשמה' לעולמות העליונים, שם פגש את המשיח ושאל אותו מתי יגיע. המשיח ענה – כשיפוצו מעיינותיך החוצה. כשכל האנשים ידעו את מה שאתה יודע, יוכלו להעלות את נשמותיהם לעולמות עליונים ו
ידעו את סודות האותיות והקבלה אז יבוא זמן המשיח.

מקווים שעזרנו בכך מעט ע"פ יכולתנו ועבודת השם שלנו.

האם הסיפורים אמיתיים?

האם נראה לכם שאפשרי לראות בעולמות העליונים דברים?

האם נראה לכם שניתן לעשות ניסים ונפלאות כאלה?

באילו דרכים אתם יכולים לעבוד את השם?

הבעש"ט לא השאיר אחריו שום ספר, ורק מעט מכתבים ואיגרות ששלח.

אבל השאיר אחריו תלמידים שכתבו מפיו את תורותיו ואת הנהגותיו – לימודיו והתנהגותו.

וכ 50 שנה אחרי פטירתו קיבצו בפעם הראונה את הסיפורים עליו, תולדות חייו, ומה שלימד אותם – בספר אחד. שנקרא'שבחי הבעש"ט' – עליו מבוססת ההצגה.

אחריו יצאו ספרים רבים מאד ועד היום ממשיכים לצאת ספרים ע"פ מה שלימד.

הבעשט הוא סבא רבא של ר' נחמן מברסלב.

תלמידו הגדול המגיד ממעזריטש הוא רבו של האדמו"ר הזקן מייסד חסידות חב"ד

וכל מה שאנו קוראים היום 'חסידים' (גור, חב"ד, בעלז, ברסלב, סלונים, צ'רנוביל, פשיסחא ורבים אחרים) הינם למעשה תלמידי תלמידיו.

סוג במה לא מקצועית
רוחב 7
עומק 7
גובה 4
מספר אומנים 2
מספר אנשי צוות 2
זמן הקמה שעתיים
מאיזה שעה כל שעה
עד איזה שעה כל שעה
שפת המופע עברית
ציוד הקרנה אין
החשכה כן
סאונד כן
תאורה כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון נוצר
סמדר רופא 050-5941940

notzar.batyam@gmail.com

בת ים, ת.ד. 1335

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.