באך בסטפס- צליל ראשון 2018

תחום: מוזיקה
תת-תחום: מופע מוזיקה
משך זמן המופע: 50
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: תזמורת
שם המפיק: התזמורת הסימפונית ראשון לציון
קהל יעד: ג - ו
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 09/01/2019

חן צימבליסטה וצחי פטיש מציגים חיבור בין שני וירטואוזים על במה אחת. השילוב בין ריקוד ותיפוף (צחי) לבין נגינה בכלי הקשה וקסילופון (חן) מביא ליצירה תנועה מתמדת ואנרגטית, שיוצרת ומעוררת אצל הקהל התרגשות דומה לזו הקיימת במהלך טקס שבטי.

בין היצירות בקונצרט:

באך/בדינרי

מוצרט/ מוזיקת לילה זעירה פרק I

אנדרסון/ מכונת הכתיבה

 

 




צחי פטיש

 צחי פטיש ודני רחום הקימו את להקת שקטק בשנת 1997. שקטק היא להקת מחול שמשלבת במופעיה מוסיקה חיה, וידאו ותיאטרון. מופעי שקטק עלו עד היום ביותר מ-30 מדינות ברחבי העולם. 

חן צימבליסטה 

מנצח ואמן כלי הקשה. חן צימבליסטה מפגיש את הקהל עם מוסיקה קלאסית איכותית לצד מוסיקת עולם, רוק ופופ. בוגר האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין באוניברסיטת תל-אביב. חן החל את לימודיו אצל מר אלון בור, בתיכון לאמניות ע"ש תלמה ילין והמשיך אצל פרופ' מוריס לנג בביה"ס הגבוה למוסיקה בברוקלין, פרופ' בנט ליילוף באקדמיה המלכותית בקופנהגן וניצוח אצל דר‘ יבגני צירלין באקדמיה בירושלים.חן משמש כמנהל אומנותי ומנצח בקונצרטים עם התזמורת הסימפונית ירושלים, הסינפונייטה באר שבע, סימפונט רעננה ופסטיבלים שונים. צימבליסטה מופיע כסולן עם התזמורות וההרכבים המובילים בארץ לרבות הפילהרמונית הישראלית והרביעייה הישראלית, כמו גם בקונצרטים ובפסטיבלים מגוונים בעולם. 

צימבליסטה זכה בפרסים רבים, בהם ה-IMA (the Independent Music Awards)  להקלטה אינסטרומנטלית (2013); פרס הרדיו בעבור ביצוע יצירתו של נועם שריף "מרקם לחן"; הפרס היוקרתי ע"ש פרנסואה שפירא; "פרס האמן הקלאסי" בתחרות בינלאומית למוסיקת עולם יהודית באמסטרדם.
מלחינים רבים הלחינו יצירות במיוחד עבורו; ביניהם נועם שריף, שלמה גרוניך, בני נגרי, יבגני לויטאס, ווגנר טיסו (ברזיל), מרק האגרטי (ארה"ב) ואחרים.

מומלץ להשמיע לילדים את היצירות מראש, תוך הפעלתם עם היצירות. הנה כמה המלצות:

מכונת הכתיבה/ לירוי אנדרסון

מבנה- ABA

הצעות לפעילות

1.לספר לתלמידים על מכונת כתיבה, להראות תמונות

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSokIFLICLdO1T0vpZLrfkvAYq21Y2HwJDol06FfmPVoJxmnvwDEg

2.עם חלק א'-להקיש פעמות על הברכיים ,להזיז שתי ידיים לימין ולהשמיע קול מתאים עם צליל הזזת הנייר להתחלתו.

השמעה שניה- הילדים יניעו אצבעותיהם בזריזות כאילו מדפיסים על מכונת כתיבה.

 

  1. להוסיף את חלק ב'-  כמו מס' 2 אך הפעם להקיש את המקצב.
  2. התלמידים יגלו מה מבנה הקטע.
  3. התלמידים ינסו לשער באיזה כלי מנגנים את צליל הפעמון בסוף משפט במכונה
  4. כנ"ל אך הפעם להתייחס לצליל הפעמון. אפשר להתייחס גם לצליל הפעמון וגם לתזוזת הנייר.
  5. לבצע עם כלי הקשה מתאימים.(משולש,פעמון וכלי גליסנדו)

     6.להראות את הביצוע של שמיניית וואקל

http://www.youtube.com/watch?v=m2nvv1_Yza4

     7.להראות קטע מצוייר ביו-טיוב.

http://www.youtube.com/watch?v=XAHlM8LNeDE&feature=related

 

פרק I מתוך הסרנדה "מוסיקת לילה זעירה מאת ו.א. מוצארט

וולפגנג אמדאוס מוצארט (1756-1791)

מוצארט נולד בזלצבורג, אוסטריה. הוא היה ילד פלא : בגיל 6 כבר ניגן בצ'מבלו ובכינור, כתב יצירות קצרות וידע לאלתר מנגינות מורכבות. בגיל 8 כתב סימפוניה, בגיל 12 כתב אופרה.

אביו היה מוסיקאי ורצה להפגין את כישורי בנו בפני רוזנים ואצילים מארצות שונות. בין גיל 6 לגיל 15 בילה מוצארט  מחצית מזמנו במסעות קונצרטים באנגליה ובארצות אירופה אחרות. באיטליה התוודע לאופרות של התקופה.

חוקרי מוסיקה טוענים כי מוצארט זכה ליותר הערכה כילד פלא מאשר כאיש בוגר. הם קושרים זאת לתלות היתר שפיתח באביו, שבילדותו ניהל לו את כל עניניו, וכן בעובדה שפונק בילדותו על ידי מלכים ורוזנים, וכבוגר הפך לארוגנטי ויהיר, הסתכסך לעיתים עם פטרוניו.

בגיל 26 עבר לוינה כדי להתפרנס כמוסיקאי עצמאי ונשא לאישה את קונסטנצה וובר, זמרת סופרן. שנותיו הראשונות שם היו מוצלחות, כולל התלהבות גדולה מהאופרה "נישואי פיגארו" ( ועל כך כתב מוצארט לאביו: "הם אינם מדברים על שום נושא מאשר "נישואי פיגארו", לא שרים או שורקים דבר חוץ מ'פיגארו' "). מוצארט היה מיודד עם היידן, שכתב לאביו של מוצארט: "בנך הינו המלחין המוכשר ביותר שאני מכיר. יש לו טעם ויותר מכך, יש לו ידע מעמיק במוסיקה."

 אך יצירותיו הבאות התקבלו בצינה, הוא הואשם ביתר "מודרניות" בשל שימוש יתר בדיסוננטים.. מו"ל אחד הזהיר אותו: "הלחן בסגנון יותר פופולרי, אחרת לא אוכל להדפיס או לשלם בעבור המוסיקה שלך!"..

שנתו האחרונה היתה מוצלחת ומאושרת יותר. הוא שמח לקבל הזמנה מתאטרון גרמני לכתוב אופרה קומית "חליל הקסם". בעודו עובד על כתיבת האופרה, ביקר אותו אלמוני שהזמין ממנו רקויאם. הפרמיירה של "חליל הקסם" היתה הצלחה גדולה, שהיתה עשויה להביא למוצארט רווחה כלכלית,אך הוא נפטר בגיל 36 מדלקת פרקים ובחוסר כל.

מהי סרנדה ?

הסרנדה הכלית התפתחה בסביבות 1770. האצילים באירופה נהגו להעסיק תזמורות קטנות כדי לבדר את אורחיהם במסיבות ערבי הקיץ שערכו בחצרותיהם.

הסרנדה כתובה לאנסמבל קטן, ובו כלי קשת ומעט כלי נשיפה מעץ. המבנה שלה הוא שילוב בין  סויטה לבין סמפוניה: יש בה פרקי סונטה, מינואטים ומרשים.

"מוסיקת לילה זעירה" מאת מוצארט נכתבה בשנת 1787 לתזמורת כלי-קשת.

פרק I- אלגרו

מבנה: צורת סונטה

נושא I בסול מזור- מורכב משלושה נושאים קצרים.

נושא ראשון א'- ארפז' בסגנון תרועה:טוניקה דומיננטה

נושא ראשון ב'- חזרה על סול בבס מבססת את הטוניקה והמנגינה נעה בין סול לפה דיאז (השייך לדומיננטה) ומסתיימת בעלייה על אקורד הטוניקה.

נושא ראשון ג' – המנגינה מתחילה על צליל הדומיננטה (רה). עולה ויורדת בסקונדות ומובילה למעבר שמתחיל בתיבה 18.

מעבר- מתחיל בעליה על אקורד סול מז'ור (בתיבות 18-20) וממשיך בסולם רה מז'ור מלא בעליה (תיבות 20-21). תיבות 22-27 מבססות את המעבר לסולם הדומיננטה על ידי משחק בין הטוניקה החדשה רה מז'ור לבין הדומיננטה שלה לה מז'ור.

נושא II- בסולם דומיננטה. בנוי משני נושאים קצרים.

הראשון-בעיקרו סקוונצות. השני -  שמיניות חוזרות על צליל הדומיננטה של רה.

פיתוח- מתחיל על נושא ראשון א'. ממשיך במודולציות באמצעות נושא שני ב'.

רפריזה- מדוייקת , בטוניקה.

קודה- קצרה. מחזקת את הטוניקה.

 

הצעות לפעילות:

משחק הכנה –

  1. אבחנה בין סולם לבין ארפז'ים וביטויים בתנועה.
  2. הפיכת הארפז' לארפז' "תרועה" (חזרה על הקוורטה בתחילה).
  3. בשירה: סולם דו מז'ור עולה ובירידה ארפז' (דו-סול-מי-דו). ולהחליף- ארפז' עולה, סולם יורד.
  4. נגינה בקסילופון סולם וארפז'.

 

עם המוסיקה:

במוטיב תרועה- ילד ינגן בקסילופון ארפז' סול מז'ור

                      ילד "יענה" ברה ספט אקורד.

בקודה – ילד ינגן סול ברציפות עם הבס, ובסיום ארפז' סול מז'ור.

2. מעקב אחר פרטיטורה גראפית

 

 

 

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
התזמורת הסימפונית ראשון לציון
03-9484841

mikitc11@gmail.com

ראשון לציון, זבוטינסקי 16 ראשלצ

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.