בשורות נעימות ומשיבות נפש

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 75
סגנון: ארוע תאטרוני
שם הרכב: שפת-התאטרון
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: קבוצת תאטרון רות קנר
קהל יעד: יא - יב
כמות קהל מקסימלית: 100
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 11/09/2017

ערימה של גלויות ומכתבים מונחים לייבוש,
כשהדיו הכחולה בה נכתבו מרוחה על גבי הדפים המצהיבים.
מתברר שאלה מכתבים מהבית, שנשלחו מפולין לבן המשפחה בפלסטינה
ונשמרו בארון בו עוברת צנרת האמבטיה.
הקריאה הבימתית מפענחת את הדיו הנסתרת של המכתבים הגנוזים
ומזמנת יותר מהצצה אל היסטוריה פרטית של משפחה אחת.

 

"אחי היקר,
תודה לבבית בעד התענוג שאתה מנחיל לי מדי פעם בכתבך אלי.
מצידי אין חדשות אך באתי הפעם לבשרך בשורות נעימות ומשיבות נפש.
השנה בגננו צומחים דובדבנים ואחרי ימים מספר יהיו בשלים וראויים לאכילה ואנחנו נהיה נהנים מפרי גננו.
רק דבר אחד מצערני וכמעט עגמת נפש, שאתה לא תוכל להנות מפרי גנך, כי ריחוק המקום גורם.
גומרת אני את המכתב ומברכת אותך בברכות מאליפות,
זיסל."  מכתב בעברית מפולין לפלסטינה, נכתב על ידי האחות הצעירה, זוניה, אפריל 1936




בשורות נעימות ומשיבות נפש

עבודה בימתית מאת נעמי יואלי 

בשיתוף עם שחקני קבוצת תיאטרון רות קנר:

טלי קרק, עדי מאירוביץ', רונן בבלוקי, שירלי גל-שגב

 

מוסיקה: יוסי מר חיים  ן  תפיסת חלל: הדס עפרת  ן  תרגום מפולנית ומיידיש: לילה הולצמן I תחקיר והקדמות למכתבים: אורי יואלי I הדרכה קולית: מיכל אופנהיים I עין שלישית: מרית בן ישראל  ן  ליווי אמנותי: רות קנר

 

 

על העיבוד הבימתי: נעמי יואלי

העבודה שלנו מנסה לשלב בין הדוקומנטרי לפואטי. זה מוביל אותנו לתפיסת במה מינימליסטית, המוותרת על אלמנטים מוכרים של תפאורה, מוסיקה, תלבושת וכד', אך בה בעת נותנת מקום מכריע לחלל בו מתקיימת העבודה, ליחסים בינינו לקהל ובינינו לבין עצמנו.

איך "עושים" מכתב על במה? מהי הפואטיקה של מכתב על גרביים?  ואת מי בכלל מעניינת ההיסטוריה הפרטית של משפחה רגילה אחת?

המפגשים עם הקהל פותחים דיאלוג עם ההיסטוריות הפרטיות של רבים מאיתנו. העבודה שנרקמה באינטימיות של חלל החזרות, הופכת למצע של שותפות גורל, הזדהות ומחשבה.

 

על המוסיקה והתפיסה הקולית: יוסי מר-חיים

אחרי קריאה במכתבים ניתן להרגיש באפיים המלודי של פסוקים נבחרים.  אפשר למצוא מקצבים, נקודות שיא ושפל, דרך התנהגות של כל נפש במחזה - שלא נועד להיות מחזה.

הקשיים שמעוררת שירת א-קאפלה לשחקנים שאינם זמרים מקצועיים הם כמעט בלתי אפשריים לצליחה, אך משצלחנו וויתרנו על  התלות בלווי, דווקא אז התגלה סוג שירה חושפני ואינטימי ביותר. אני מרגיש שהשירים, שנכתבו למעשה על ידי הקשבה לטקסטים, כאילו כתבו את עצמם ואני הייתי הצינור שאיפשר להם לצאת. בכך, המוסיקה היא חלק מתהליך החשיפה והגילוי הכללי של ההצגה.

 

על תפיסת החלל: הדס עפרת

איך מעצבים את המרחק הבלתי עביר מפולין לפלשתינה כשרק הגעגוע והדאגה לשלומו של הבן חוזרים ונשנים? איך לתת ביטוי להלך הרוח שאופף את לוח הזמנים שמלווה את תהליך כתיבתם. הזמן שאול, שלא לומר קצוב. כל יום, כל מכתב, מקרב את בני המשפחה אל סופם. החלטתי לעבוד על רִיק, כלומר לעצב את ההצגה ללא תפאורה. עשינו שימוש בקופסאות אור. הצבתי אותן על הרצפה כדי לבסס אותה כנקודת התייחסות. ואמנם, יש רגעים– בעיני בין הרגעים החזקים בהצגה - שבהם השחקנים ממקדים את המבט מטה, אל האור.

 

על התחקיר וההקדמות למכתבים: אורי יואלי

כיבוש טרנופול ע"י הנאצים, הרציחות, הריכוז בגטו, ההשמדה השיטתית- כל אלה לא יידונו כאן. שואת העם היהודי, שואת יהודי טרנופול, שואת משפחת איינלגר - איני יכול ואיני רוצה לחדש עליהם דבר. סבי ירש ממשפחתו לא את סיפור מותם, ולא רק את שם אביו שהפך לשם משפחתו, אלא גם מנהגים, ערכים ותפישת עולם שאני מקווה שחלקים ממנה חלחלו אלי.

משפחתו והעיר בה גדל הוסיפו ללוות אותו בעצם מהותו. הקולות הפרטיים המשתקפים מהמכתבים ומהגלויות שכתבו לו מאפשרים לפענח ולהכיר חלק מאותה מהות.

סוג במה לא מקצועית
מספר אומנים 5
מספר פזות 1
זמן הקמה שעתיים
מאיזה שעה 08:00
עד איזה שעה 10:00
שפת המופע עברית
ציוד הקרנה ללא
החשכה כן
תאורה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
קבוצת תאטרון רות קנר
052-7768288

shiray.rkt@gmail.com

תל אביב, ת.ד 19300

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.