נעלי הקסם של יאיר

תחום: מחול
תת-תחום: מופע מחול
משך זמן המופע: 50
סגנון: תאטרון מחול
שם הרכב:
סיווג: מופע מחול
שם המפיק: העמותה לקידום תאטרון השעה הישראלי לילדים ולנוער
קהל יעד: גן - א
כמות קהל מקסימלית: 70
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 27/07/2016

יאיר קיבל מסבו נעלים קסומות העוברות במנהרת הזמן ועוזרות לו להגשים את חלומו לרקוד ולהופיע. הסב חושף בפני יאיר את הקסם והעוצמה של הריקוד האירי על מאפייניו הייחודיים ובכך נותן ליאיר את הכלים להתגבר על בישנותו ופחדיו ואף להאמין ולסמוך על עצמו. ברגע האמת, לפני ההופעה, נעלמות נעלי הקסם...

האם יאיר יצליח להגשים את חלומו? האם הקסם הוא בעצם האמונה של יאיר בעצמו?



כתיבה ובימוי: עודד אהרליך רעיון ויצירה: יעל עצמון ביצוע: תיאטרון השעה הישראלי לילדים ולנוער כוריאוגרף ורקדן: יאיר ורדיגר מוסיקה מקורית: אלון קפלן משך המופע: כארבעים דקות

 

על תיאטרון השעה הישראלי: תיאטרון השעה הישראלי הוקם בשנת 1991. ב-1996 הפך תיאטרון השעה הישראלי לעמותה. ב-2004 הכיר משרד החינוך והתרבות בעמותה כתיאטרון רפרטוארי. מאז תחילתו ועד היום הופקו כחמישים הפקות. תיאטרון השעה הישראלי מעלה כחמש הפקות חדשות מדי עונה. כל עונה נחשפים להצגות התיאטרון כ-300 אלף תלמידים.

התיאטרון נקרא "תיאטרון השעה הישראלי" וייחודו בכך שהוא מביא לידי ביטוי עניינים שעל סדר היום, בעיות השעה, ומעלה לדיון נושאים אקטואליים וחברתיים. בשנים האחרונות החל התיאטרון להפיק סגנון מיוחד של תיאטרון מחול.

 

על יאיר ורדיגר – רקדן, כוריאוגרף, מורה ושופט מוסמך לריקוד. הקים את האקדמיה הישראלית לריקוד אירי. רקד עם המופע הבינ''ל: "Lord Of The Dance".

 

דבר המחזאי והבמאי – עודד אהרליך

לכתוב מופע מחול לגיל הרך ולא די בכך אלא - ”מחול אירי“, זה סגירת מעגל עבורי. הכל התחיל בכך שנזכרתי בפעם הראשונה בה נחשפתי לריקוד האירי, זה היה בשנת-1994 באירוויזיון שם הכרתי לראשונה את להקת המחול האירי "LORD OF THE DANCE". אני זוכר את אותו רגע מופלא בו נעתקה נשמתי, הוקסמתי! בתהליך העבודה על המופע, התברכתי בחוויה יוצאת דופן, לעבוד עם יעל עצמון יוצרת הרעיון ויאיר ורדיגר הכוריאוגרף והרקדן של המופע. יחד חיפשנו אלמנט שייתן את האפקט החזק ביותר בהנגשת המחול האירי לילדים, אלמנט דרכו נוכל לחשוף את הילדים לסוג המחול המיוחד וכן לסחוף אותם להרפתקה שתגלה להם דבר או שניים על עצמם. בחרנו ב“נעליים“. לנעליים בריקוד האירי משמעות אדירה, דרכן ניתן להשמיע את המקצבים השונים בריקוד ודרכן ידענו שנוכל להעביר בצורה הטובה ביותר את המופע לילדים. כך נולד הסיפור ”נעליי הקסם של יאיר“ - נעליי קסם אשר עוזרות לכל מי שנועל אותן למצוא את הכוח הטמון בו ואת האמונה שיוכל להצליח בכוחות עצמו.

 

דבר היוצרת – יעל עצמון 

לאורך השנים בהם לימדתי מחול בעיקר את הגיל הרך נוכחתי לדעת כי התנועה נחוצה להתפתחותם הגופנית, הרגשית, השכלית והחברתית. תפקידנו לגרות ולתת לילד את המקום להביע את עצמו בתנועה. התפתחות התנועה אצל כל ילד הינה בקצב אישי, כל ילד מתנועע בדרכו המיוחדת והשונה מאחרים. כשעלה הרעיון ליצור מופע מחול לגיל הצעיר חשבתי שנכון להפגיש אותם דווקא עם סגנון ריקוד פחות מוכר ודרך הסיפור לפתוח בפניהם עולם נוסף של תנועות ומקצבים, לאפשר לילדים ללכת אחרי חלומם גם אם הדרך תמיד לא קלה ודורשת התמדה וכח רצון.

 

דבר הכוריאוגרף – יאיר ורדיגר

הריקוד האירי בשבילי הוא החיים! כשאני רוקד ומשמח אנשים זה נותן לי סיפוק רב, בעיקר בתחום שאני כל כך אוהב לעסוק בו. המוסיקה האירית המקפיצה, המהירות בהן הרגליים רוקדות והשמעת המקצבים עם נעלי הסטפס האירי, גורמות לי תחושת ריחוף. את התחושה הזאת הייתי רוצה להעביר לילדים, לחלוק איתם את המקצב, את האנרגיות, את האהבה לריקוד. אני מאמין שבאמצעות המופע הזה גם הילדים יחוו תחושת שמחה והנאה רבה ולא יפחדו ללכת אחרי החלום שלהם... כמוני. 

הכנה לצפייה במופע - אפשר לבחור מבין הפעילויות הבאות:

 

פעילות מס' 1

ילדים, היום יגיע לגן שלנו יאיר. יאיר הוא אורח מיוחד. אתם יודעים למה? בגלל שיאיר הוא רקדן וכוריאוגרף. יאיר יראה לנו הצגה שמשלבת ריקודים בתוכה. הסגנון שמשלב ריקוד ומשחק ביחד נקרא תיאטרון-מחול.

אתם יודעים מי זה רקדן ילדים? רקדן - אמן המבצע יצירות מחול, שהכשרה רבת שנים מאפשרת לו לבצע את היצירות. כדי להיות רקדן צריך ללמוד הרבה שנים ולעבוד מאוד קשה. יאיר הוא לא רק רקדן הוא גם כוריאוגרף. כוריאוגרף – מחבר יצירות מחול, מופעי מחול או צעדי ריקוד. יאיר גם חיבר את הריקודים שנראה בהצגה והוא גם יבצע את הריקודים.

 

1. הגננת עושה 4/8 מחיאות כף, הילדים חוזרים אחריה.

הגננת עושה 4/8 רקיעות ברגליים, הילדים חוזרים אחריה.

הגננת עושה 4 נקישות בעקב, הילדים חוזרים אחריה.

הגננת עושה 2/4 קפיצות קטנות, הילדים חוזרים אחריה.

2. בשלב יותר מתקדם ניתן לשלב את התנועות בכל מיני קומבינציות. דוגמה: הגננת עושה 4 מחיאות, הילדים חוזרים אחריה. הגננת עושה 4 נקישות בעקב ימין ו-4 קפיצות הילדים חוזרים אחריה. לאחר מכן 4 נקישות בעקב שמאל ועוד 4 קפיצות ולבסוף 4 רקיעות.

הצעה יותר מורכבת: כל פעם להגביר את הקצב של התרגיל. להתחיל בקצב איטי, כל פעם להגביר ולהגיע לקצב מהיר.

3. הגננת אומרת: "תעמדו זקוף ילדים, כולנו נהפוך עכשיו לרקדנים ורקדנים תמיד עומדים זקוף" הגננת משמיעה מוסיקה אירית והילדים רוקדים לצלילי המוסיקה את התרגיל שלמדו קודם או מאלתרים.

 

פעילות מס' 2

לאחר שהגננת מסבירה עלרקדן וכוריאוגרף עוברים לפעילות.

1. הגננת אומרת "נכון שסיפרתי לכם שיאיר הוא רקדן וכוריאוגרף? אז זאת הלהקה שיאיר רקד איתה". הגננת מראה את הקטע הבא:

2. הגננת אומרת "ילדים, מי רוצה להיות עכשיו רקדן וכוריאוגרף?". הגננת בוחרת כל פעם בילד אחר שמחבר כמה תנועות ביחד ושאר הילדים חוזרים אחריו.

3. הגננת משמיעה מוסיקה אירית וחוזרים על הסעיף מס' 2 עם ליווי מוסיקלי:

 

הנחיה לקראת הצפייה במופע:

היום יגיע לגן שלנו רקדן וכוריאוגרף ושמו יאיר. הוא יראה לנו מופע בסגנון תיאטרון מחול שהוא והחברים שלו המציאו עבורנו ועבדו על המופע מאוד קשה. אנחנו נתנהג יפה במהלך ההצגה, נשב בשקט, לא נדבר, נעשה מה שיאיר יבקש מאיתנו ונמחא כפיים בסוף ההצגה – בגלל שככה נהוג להודות לאומנים ולהראות שנהננו.

הציעו לילדים להראות תנועות שלדעתם יופיעו בריקודים האיריים של יאיר. נסו לזכור את התנועות שהילדים הציעו.

 

התרשמות לאחר המופע כפתח לדיון:

לאחר צפייה בהצגה, בדקו עם הילדים האם ההשערות שלהם התממשו או שלא? האם התנועות שהם הציעו לפני ההצגה, הופיעו בריקודים. ניתן לשאול את הילדים איזה תנועות נוספות הם זוכרים מהמופע?

תשאלו את הילדים האם התרגול והלימוד עזרו ליאיר? האם לדעתם הנעליים הם אלה שעזרו ליאיר לרקוד או שאולי לא?

 

שאלות למחשבה לאחר הצפייה במופע:

1. מה המסר שסבא של יאיר ניסה להעביר לו באמצעות הנעליים?

2. האם הריקוד עזר ליאיר להתגבר על היותו ביישן?

3. האם התרגול והלימוד עזרו ליאיר?

4. מאיזו ארץ הגיע הריקוד שיאיר רקד? לאחר שהילדים ענו: היכן נמצאת אירלנד?

5. האם לדעתכם הנעליים הן אלה שגרמו ליאיר לרקוד? אם לא, מה כן?

6. האם ניתן לדבר ולתקשר באמצעות הריקוד ללא מילים?

7. האם לדעתכם ניתן להביע רגשות בריקוד? אילו רגשות?

8. מה מאפיין את הריקוד האירי? במה התנועות שונות מריקוד אחר שאתם מכירים?

9. כיצד ניתן להפיק מקצבים בעזרת חלקים נוספים בגוף? (לדוגמא מחיאות כפיים, תיפוף על הגוף)

 

הידעת? להורים:

הריקוד האירי - לריקוד האירי מסורת קדומה ועשירה, אולם בשני העשורים האחרונים הוא זכה לתחייה ולפופולריות כפי שלא ידע מעולם. הריקוד האירי התאפיין מאז ומעולם במקצב מהיר ובעבודת רגליים עשירה. במהלך ההיסטוריה מתועד מגוון של ריקודים שבוצעו על ידי האיריים סביב אמצע המאה ה-16, ביניהם ריקודים בהם יש שתי שורות של רקדנים, כאשר שני בני הזוג פונים זה אל זה, ריקודי קבוצות, ריקודי חרב ועוד...

ארבעת המקצבים במוסיקה האירית המזוהים עם הריקוד האירי הם: ג‘יג, ריל, הרונפייפ וסט ריקודים. בריקוד האירי, המקצב הוא זה שמכתיב את קצב הנקישות.

 

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

נעלי הקסם של יאיר

לינק לצפיה
העמותה לקידום תאטרון השעה הישראלי לילדים ולנוער
050-5529226 אורלי

teatron@bezeqint.net

תל-אביב, נחלת יצחק 8

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.