הבריחה

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: העמותה לקידום תאטרון השעה הישראלי לילדים ולנוער
קהל יעד: ו - ח
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 30/08/2017

העלילה מתרחשת בחודש מרץ 1942, בגטו לובלין. הגרמנים  מתחילים בגירוש היהודים  מהגטו, הורסים את בית היתומים היהודי ומפנים גם את בית החולים בו עובד שמואל – רופא ילדים, חובב קסמים ואביהם של מיכאל בן ה- 13 ואחיו הצעיר יעקב. שמואל, המבין את העתיד להתרחש, עושה הכל על מנת להציל את ילדיו ומצליח להשיג למיכאל אישור עבודה. מיד לאחר מכן ,מופרדים מיכאל ויעקב מאביהם במהלך אחד הטרנספורטים. המחזה מעביר את סיפורם המרגש, יוצא הדופן ומעורר ההשראה של מיכאל ויעקב, מרגע הפרידה מאביהם, בו מבטיח מיכאל לאביו לשמור על אחיו הצעיר ולחסוך ממנו ככל שניתן, את המציאות המזוויעה . בניסיון לשרוד את המציאות הקשה ולקיים את שהבטיח לאביו, בונה מיכאל ליעקב מציאות מדומה ועולם עשיר של דמיון עבור אחיו הצעיר ותוך כדי סיכון חייו וחיי הסובבים אותו.

 בהשראת סיפורו של הרב ישראל מאיר לאו




מחזה: אורלי ישועה ויהונתן שוורצברג, בימוי: תום שוורצברג, עיצוב תפאורה: זאב לוי,עיצוב תלבושות: אביה בש, עיצוב תאורה: אורי מורג,מוסיקה מקורית: רן בגנו, עוזרת במאי: אליה בר

שחקנים: יהונתן שוורצברג, צביקה שוורצברג, חן גרטי, אוראל איזיקל, יואל רוזנקיאר, שרון נאה

הרחבת ידע ונושאים לדיון לפני הצפייה בהצגה:

מלחמת העולם השנייה - המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. בזירה האירופית החלה המלחמה ב-1 בספטמבר עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין, והסתיימה ב-8 במאי 1945 עם חתימת גרמניה הנאצית על חוזה הכניעה הסופי. גטו (בהתייחסות לשואה) - במלחמת העולם השנייה השתמשו הנאצים במונח "גטו", כחלק ממדיניות התעמולה וההטעיה. רחובות ורבעים מגודרים הוכרו כגטו ובהן רוכזו יהודי הסביבה. היהודים נאספו על פי צווים שהודפסו בכרוזים, או שודרו ברדיו והופצו בתוך הגטאות, כשלב ביניים לפני שילוחם אל מחנות ההשמדה, או חיסולם בדרכים שונות.

מחנה עבודה - השם שנתנו הנאצים למתקן כליאה המיועד לניצול בכפייה של כוח עבודה למטרות שונות ואף לרצח המוני. מחנות העבודה שימשו את גרמניה הנאצית ובעלות בריתה במהלך מלחמת העולם השנייה כחלק מן הפתרון הסופי. המחנות שהקימו הנאצים ובני בריתם שימשו לייצור כלי נשק, תפירת מדים ונעליים, חטיבת עצים, כריית מחצבים, מיון חפצי היהודים וסלילת כבישים. את כל אלו עשו היהודים בתנאים של רעב ומחלות. מחנה השמדה - מתקן שהוקם על ידי גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה ונועד להשמדת יהודים וקבוצות אחרות, על פי החלטות הממשל הנאצי.

קשר השתיקה - פסיכולוגים זיהו דפוס תקשורת בין הורים, ניצולי השואה, לבין ילדיהם, בני הדור השני לשואה, שזכה לכינוי "קשר השתיקה". המשמעות הייתה להימנע ככל שניתן משיחות על הטראומה של ההורה באותה התקופה, ניתוק והדחקה של זוועות המלחמה מחיי היום-יום. קשר השתיקה נבע לא רק מהצורך של ההורים לשכוח, לבנות חיים חדשים ולהשתקם, אלא מתוך אמונה כי תיאורי הזוועות שחוו בתקופת השואה, עלולים לפגוע בהתפתחות הנפשית התקינה של ילדיהם. ⋅

בהצגה, "קשר השתיקה" בא לידי ביטוי תוך כדי התרחשותה של השואה (ולא כזיכרון מתרחק). חלק ניכר מההצגה מוקדש למאמציו של מיכאל להסתיר מיעקב את המתרחש בזמן אמת. * * * » איזו אסוציאציה ראשונית מעלה המילה "בריחה" כששומעים אותה בהקשר של הצגה על השואה? »

נושאים לדיון: ערבות הדדית • בריחה • מסירות בין אחים • אחד למען השני • תפיסת המציאות • תושייה

שאלות לדיון לאחר הצפייה בהצגה:

1 .לאחר שצפיתם בהצגה, מהי בעיניכם משמעות המילה בריחה? האם הבריחה היא רק פיזית? או נפשית?

2 .מה מהווה דמותו של מיכאל בעיני יעקב, והיכן ניתן לראות זאת במהלך ההצגה? (תשובה: אבא)

3 .אילו רגעים ריגשו אתכם בהצגה? ספרו על כך.

4 .מהו העיוות/הפער בדמותו של גוסטב בכל הקשור ליחסו לילדים היהודים, לעומת התנהלותו כאבא לבנו הקטן.?

 שאלות לדיון לאחר הצפייה בהצגה

1 .לאחר שצפיתם בהצגה, מהי בעיניכם משמעות המילה בריחה? האם הבריחה היא רק פיזית? או נפשית?

2 .מה מהווה דמותו של מיכאל בעיני יעקב, והיכן ניתן לראות זאת במהלך ההצגה? (תשובה: אבא)

3 .אילו רגעים ריגשו אתכם בהצגה? ספרו על כך.

4 .מהו העיוות/הפער בדמותו של גוסטב בכל הקשור ליחסו לילדים היהודים, לעומת התנהלותו כאבא לבנו הקטן.

5 .העובדה שמיכאל מחביא את יעקב, מעוררת את חששותיו של יצחק לגורלו שלו. האם התנהגותו היא אנוכית או אנושית בעיניכם? מדוע? האם הייתם אתם מסכנים את חייכם עבור אדם שאתם לא מכירים?

6 .האם מיכאל מצליח לקיים את כל מה שהבטיח לאביו? מה ניסו האב ומיכאל להשיג בכך שהציגו מציאות שונה מכפי שהייתה באמת?

7 .מדוע יעקב לא מתוודה באוזני מיכאל שהוא יודע את האמת? באיזו נקודה בהצגה מגלה לדעתכם יעקב את האמת?

8 .מיכאל בעצמו נער, אך הוא לרגע לא עוצר, לא כועס ולא מוותר. הוא ממשיך לתפקד רק כדי שיצליח לעמוד במשימה שקיבל. איך אתה היית מתנהג לו היית במצב הזה?

9 .האם לדעתכם מיכאל פעל נכון כשקיים את הבטחתו לאביו והסתיר מיעקב את המציאות הקשה? מה לדעתכם היה מרגיש יעקב אילו היה מבין מה קורה סביבו? 

סוג במה מקצועית
רוחב 10
עומק 6
גובה 6
מספר אנשי צוות 4
מספר פזות 3
זמן הקמה 04:00
ציוד הקרנה 4 צוגים
החשכה כן
חדר הלבשה כן
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

הבריחה - קובץ לתצוגה

לינק לצפיה
העמותה לקידום תאטרון השעה הישראלי לילדים ולנוער
050-5529226 אורלי

teatron@bezeqint.net

תל-אביב, נחלת יצחק 8

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.