סיפור ושיר (A)

תחום: ספרות
תת-תחום: מפגש עם סופר או משורר
משך זמן המופע: 60
סגנון:
שם הרכב: משוררים ומוזיקאים
סיווג: תכנית מיוחדת
שם המפיק: וייסמן מינקוביץ אירית
קהל יעד: גן - ב
כמות קהל מקסימלית: 50
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 01/01/1999

הכרות עם הסופרת-משוררת אירית וייסמן מינקוביץ ויצירותיה, בליווי הזמרת-מלחינה סוניה קפלן.

הסופרת אירית וייסמן מינקוביץ' מספרת כיצד נולד הרעיון לסיפור, הסיפור מאחורי הסיפור. אירית חושפת את הילדים לכל שלבי הכנת הספר עד להוצאתו לאור כולל הצגת הצעות מאיירים (האיורים מקוריים ואיזה מאייר היא בחרה). לאחר מכן אירית מספרת סיפור באורך מלא באמצעות המחזתו ביחד עם הזמרת מלחינה בעזרת אביזרים, בובות, תלבושות, תפאורה ומוסיקה והפעלת הילדים במהלך ההמחזה. בסיום ההמחזה אפשר לקיים פעילות תנועה ואביזרים או יצירה. דיון קצר עם התלמידים בנושא הסיפור שנבחר וסביבו התקיים המפגש מותאם לשכבת הגיל. בנוסף אירית משאירה חומרים לפעילות המשך למורים הכוללים פעילות יצירה ופעילות הדרכה להמשך דיון והפעלה בכתיבה.



אירית וייסמן מינקוביץ עלתה ארצה עם משפחתה במאי 1957 מאוקראינה וגדלה בקרית טבעון . החל מ-1972 מתגוררת בקריית חיים. אם לשני בנים וסבתא ל 5 נכדים.

כבר בילדותה החלה לכתוב ופרסמה בעיתוני ילדים. לאורך שנות יצירתה יצאו לאור 27  ספרי ילדים ו- 4 ספרי שירה. מקצתם זכו בפרסי יצירה לספרות מטעם קרן תרבות חיפה, וקרן רון אדלר אוניברסיטת חיפה. שירה על כרמל זכה בפרס שני בתחרות שירי כרמל. 

הגיבורים בסיפוריה עוסקים ברגשות, דימוי עצמי ובקבלת האחר. חוקים, גבולות, זמן, התמודדויות עם פחדים וסבלנות, שעמום ויצר טוב ורע. כל הנושאים הם מעולמם של הילדים. דרך הסיפורים אפשר להגיע  להבנה ותובנות.

"רבים מהסיפורים נכתבים לילדה שבי. הן כל הנושאים בהם מדובר קיימים אצל המבוגרים ואנו המבוגרים לא תמיד מרשים לעצמנו את מה שמותר לילדים. ואולי אני כותבת לילדים כי אינני רוצה להתבגר. זה מאפשר לי להישאר במקום הטוב הזה של הילדה שבי."

אירית וייסמן מינקוביץ היא בוגרת תיאטרון בובות וקורס משחק של בית ספר דבורה צפריר, סמינר לוינסקי, תל אביב; בוגרת קורס למספרי סיפורים של ד"ר נעמי יואלי ומיכל פורת בית אריאלה; ובוגרת קורס ספרות ילדיםאוניברסיטת חיפה; בוגרת סדנה לכתיבה לילדים מאת נורית זרחי, בית אריאלה; השתתפה בפרויקט טיפוח משוררים של קרן רון אדלר, אוניברסיטת חיפהמאז שנת 1991 מקיימת מפגשי סופרת ושעות סיפורי בלויי זמרת-מלחינה בגני ילדים, בתי ספר, מתנ"סים ובמגזר הערבי.

עובדת בחינוך המיוחד, מדריכה הורים בנושא קירוב הילדים לספר ובהפעלת דמיון, עורכת השתלמויות לגננות, מנחה ערבי משוררים וסופרי ילדים, מובילה פרויקט כתיבה יצירתית לילדים ומספרת סיפורים למבוגרים.

מתוך 27 ספריה שראו אור היא ביימה והמחיזה 17 ספרים ומשחקת אותם במפגשי סופרת בלוווי זמרת עם תפאורה, בובות, תלבושות ואביזרים.

סיפוריה ושירה פורסמו גם בעיתוני ילדים ובחוברת הדרכה של מט"ח ושודרו בערוץ הראשון ובערוץ 2 והו"פ תרגמה שני מחזות מרוסית לתיאטרון בובות מילטרון שהוצגו דרך סל תרבות במשך שנים.

רשימת ספרי הילדים

  1. הכוכבים של ערן (תל אביב : רשפים, תשנ"ד 1993) < איורים - אירנה פוליאק > בסיוע קרן תרבות חיפה.
  2. חשך בהזמנה (קרית גת : דני ספרים, 1997) < איורים - אירנה פוליאק >
  3. מדוע בוכים הצעצועים (קרית גת : דני ספרים, 1997) < איורים - אירנה פוליאק>
  4. מניפת הפיות (תל אביב : תמוז, 1997) < איורים - אירנה פוליאק >
  5. שוקונן הענן (תל אביב : תמוז, 1997) < איורים - אירנה פוליאק >
  6. אפיון ואפיונית (תל אביב : תמוז, 1998) < איורים - אירנה פוליאק >
  7. בלי קוץ שוקעים בבץ (תל אביב : תמוז, 1998) < איורים - אירנה פוליאק >
  8. כתה א' מחכה לנדב (תל אביב : תמוז, 1998) < איורים - יוליה קיסלב >
  9. בארץ צלילצולים (תל אביב : תמוז, 1998) < איורים - פיליפ >
  10. הפרפר עם הכנפים השקופות (קרית גת : דני ספרים, 1999) < איורים - אירנה פוליאק >
  11. ילד "רע" מבית טוב : שלשה ספורים (תל אביב : תמוז, 2001) < איורים - לודמילה גולובצ'יק >
  12. להיות פעמיים ילדה (תל אביב : תמוז, 2001) < איורים - לודמילה גולובצ'יק >
  13. בעיר האותיות והמספרים (תל אביב : תמוז, 2002) < איורים - לודמילה גולובצ'יק >
  14. הרפתקאות כפתור פרח (תל אביב : תמוז, 2002) < איורים - לודמילה גולובצ'יק >
  15. ניר מבקר בבית אחר (חיפה : דני ספרים, 2003) < איורים - אירנה פוליאק >
  16. הפנס המבולבל (קרית גת : דני ספרים, 2003) < איורים - לודמילה גולובצ'יק >
  17. הארנב קלי-קלות (קרית גת : דני ספרים, 2005) < איורים - אירנה פוליאק >
  18. המלך עכשיו ומיד (קרית גת : דני ספרים, תשס"ו 2006) < איורים - אירנה פוליאק > בסיוע קרן תרבות חיפה.
  19. איך נולד הערב (רמת גן : אות ועוד, תשס"ו) < איורים - אירנה פוליאק >
  20. סבא מבולבילה מתכונן לפורים (חיפה : פרדס, תשס"ח 2008) < עריכה - לאה שניר; איורים - רותי בירנבוים >
  21. הנדל מה הוא ינעל? (חיפה : פרדס, תשס"ט 2008) < איורים - אירנה פוליאק >
  22. פעם פיה ופעם מכשפה (קרית גת : דני ספרים, 2010) < איורים - לודמילה גולובצ'יק, עריכה - לאה שניר >
  23. מי ישחק איתי (קרית גת : דני ספרים, תשע"ה 2015) < איורים - לודמילה גולובצ'יק >
  24. שביל האותיות המכושפות (קרית גת : דני ספרים, תשע"ה 2015) < איורים - גל שדה, עריכה - חגי ברקת >
  25. מקהלת החיות (קרית גת : דני ספרים, 2016) < איורים - אירנה פוליאק >
  26. אימא מה זה זמן (קרית גת : דני ספרים, 2018) < איורים - אירנה פוליאק >

ספרי שירה

  • ערפילים (תל אביב : אור עם, 1982)
  • ניחוחים (תל אביב : אור עם, תשמ"ג 1983)
  • שפה מדברית (תל אביב : רשפים, תשנ"ב 1992) בסיוע קרן רון אדלר וקרן תרבות חיפה.
  • ציפור מעמידה פנים (תל אביב : ספרי עתון 77, תשע"א 2010)

בהתאם לבחירה הסיפור שסביבו יתקיים המפגש ניתן לקרוא את הסיפור ולפתח שיחה לדוגמה:

מפגש סביב לסיפור "הפרפר עם הכנפיים השקופות"

את הסיפור קוראים עד לנקודה שהפרפר מגלה שכנפיו שקופות ואז עוצרים ומפתחים שיחה: האם טוב להיות שקוף? מה היתרונות והחסרונות במצב. להמשיך לקרוא את הסיפור ובאמצע הסיפור שוב לעצור ולשאול האם הייתם מוכנים להיות חבריו של הפרפר השקוף למרות שהוא שקוף ולמרות שהוא כל הזמן מתלונן? אם כן כיצד אתם הייתם פועלים על מנת לעזור לו, לשכנע אותו כי לא רע להיות שקוף. אילו נימוקים הייתם משמיעים באוזניו. בסיום הסיפור לפתח דיון ולשאול מה באמת חשוב ולהוביל את הילדים למודעות של חשיבות התוכן - הפנים לעומת  החוץ – העטיפה. במקביל לשאול מי שמשחק איתנו נחשב לחבר או מה פירוש להיות חבר ומשמעות החברות. לשוחח על הדימוי העצמי, בטחון עצמי, הערכה, משמעות החברות ולחץ חברתי. אני חבר לאחרים ואחרים כלפי. העלאת רגשות איך הילדים היו מרגישים אילו היו נמצאים במקומו של ריף הפרפר, ובין חבריו של ריף הפרפר. לפתח שיחה שחיסרון יכול להפוך ליתרון ולהביא דוגמאות מהחיים. כמו מי שאיטי יכול להיות יסודי. מי שלא רואה טוב אולי שמיעתו חדה יותר וחושיו האחרים מחודדים יותר.   

מפגש סביב לסיפור "המלך עכשיו ומיד"

בנושא סבלנות ניתן לפתוח בשאלות מנחות עוד בטרם קוראים את הסיפור ולעורר את המחשבה אצל הילדים. מה כל כך חשוב בסבלנות.  היכן היא חשובה במהלך חיינו (בלימודים, לימוד נגינה ציור, ספורט, אימונים ועוד..) לקרוא את הסיפור ולשאול את הילדים מה קרה למלך למה כולם עזבו אותו. האם קל לחיות לצד אדם חסר סבלנות. כלפי אילו קבוצות חשוב לגלות סבלנות? – ילדים קטנים, אנשים קשישים, אנשים שלא רואים או לא שומעים טוב, אנשים חולים. חבר שקשה לו להבין את החומר שמלמדים. חבר שלא הצליח לבצע משימה שניתנה. האם קרה לנו שגם אנחנו נזקקנו שיגלו כלפינו סבלנות. מי חושב שאולי פעם יצטרך שיגלו כלפיו סבלנות. האם הכל תמיד מצליח לנו? האם גם כלפינו צריך לגלות סבלנות על מנת לעזור לנו. איך נרגיש אם לא יגלו. הסיפור מחורז אפשר להתייחס לחריזה ולשוחח עליה. להתייחס למילים הקשות שבסיפור.

הילדים יכולים לתת דוגמאות  של משימות מחיי היומיום שלהם שדורשות סבלנות. אפשר להתנסות בכיתה במשימת סבלנות והילדים יספרו איך הרגישו. הספר זכה בפרס על הקידום הלשוני שלו.

מפגש סביב לסיפור "מקהלת החיות"  

לקרוא את הסיפור ולאחר מכן לפתח שיחה מדוע כל בעלי החיים רצו להיות סולנים. מה כל כך טוב בפרסום? ומדוע כל כך חשוב להתפרסם. מה היתרונות והחסרונות שבפרסום. האם המחיר כדאי. האם כל המפורסמים מאושרים? מה יותר חשוב להיות מפורסם או להשקיע במה שאני טוב וכישרוני ואני נהנה לעשות. כל ילד יכתוב על דף במה הוא חושב שהוא טוב וכישרוני ואיזה כישרון יש לחברו. לשוחח על מגוון הכישרונות, התפקידים, המקצועות. לשוחח על הייחודיות שבכל אחד ועל היכולת שלא להיגרר אחרי  האחרים. בסיפור כאשר המלך משתף את כל בעלי החיים המקהלה זוכה להצלחה מה זה אומר, והאם השיתוף תרם לכך.

מפגש סביב לספר "ניר מבקר בבית אחר"  

לקרוא את הסיפור ולפתח שיחה היכן אנחנו פוגשים ביומיום כללים, חוקים וגבולות החל מהרגע שאנחנו קמים בבוקר והולכים לבית הספר. בכביש, ברחוב, בשכונה, בכיתה, בבית בגן בין חברים בספריה בכל מקום. האם יש מקום שאין בו חוקים וכללים? האם צריכים חוקים וגבולות? אפשר להביא את דוגמת הרמזור. לחילופין לבקש מהילדים דוגמאות שהם נתקבלו בהן. בכתה – מה קורה כשלא מכינים שעורי בית. בגן מה קורה כשלא מסדרים צעצועים. בבית מה קורה כשלא שוכבים לישון בזמן. מה לפי דעתם יקרה אם לא יהיו חוקים מי יסבול? האם אנחנו נהנה מכך בשורה התחתונה? בסיפור ניר גיבור הסיפור קיבל מידה כנגד מידה האם גם במציאות זה קורה? לבקש דוגמאות מחיי היומיום. כל ילד יכתוב אילו חוקים קשים לו לביצוע בבית, בגן או בבית הספר – לפתח שיחה על פתרונות או פשרות.

מפגש סביב לספר "פעם פיה ופעם מכשפה"  

לקרוא את הסיפור עם הילדים ולפתח שיחה על היצרים שבתוכנו. איזה הילדים מכירים. כיצד ניתן להתמודד איתם שיציעו. שהילדים יספרו על המקרים בהם צד אחד גובר על הצד השני ומתי זה קורה. כל המלחמות בין שני הצדדים בחיי היומיום שבתוכנו כמו לקום בבוקר בזמן או להרשות לעצמי עוד כמה דקות במיטה ולאחר לבית הספר. להתכונן לבחינה או לצפות לתוכנית שאני אוהב ומאחור יותר כבר קשה להתרכז וללמוד וללכת לא מוכן לבחינה.

האם יש ילדים רעים או רק מעשים רעים. לחץ חברתי לפעמים מוביל לבחירה לא מוצלחת.לאפשר לילדים לספר על מקרים שנקלעו למלחמה פנימית של בחירה בין הטוב לרע.

לשוחח על מה שקרה בסיפור. כאשר היצר הרע התעורר בו היצר הטוב וזה אומר שלכל אחד יש אפשרות להשתנות חומר למחשבה. וגם היצר הטוב יכול לפעמים למעוד וזה לא סוף העולם ניתן לתקן...

נקודות אפשריות לעיבוד ודיון לאחר המפגשים:

לאיזה מן הדמויות בסיפור התחברתם ומדוע?         

על איזה נושא הייתם רוצה שהסופר עוד יכתוב?     

מה דיבר אליכם במיוחד בסיפור?                             

עם מה או מי הזדהיתם בסיפור?

האם הסיפור עורר אתכם למחשבה?                        

אילו פרטים נוספים הייתם רוצים לדעת על הסופר?

מספר אומנים 1
זמן הקמה 00:15
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
וייסמן מינקוביץ אירית
0524732787

irit1952@walla.com

חיפה, השיירה 35

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.