יתד החלומות-אורן כהן ניניו - היצע נוסף

תחום: אמנות פלסטית
תת-תחום: אמנות פלסטית
משך זמן המופע: 45
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: הרצאה
שם המפיק: אורן כהן ניניו
קהל יעד: ה - יב
כמות קהל מקסימלית: 80
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 02/01/2019

אמן ארץ ישראלי בן 42.

מפגש עם האמן אורן

חומרי הגלם שלי הם הטבע, בני האדם והחיים.

בטקסט הזה אניח בצד את הפיסול למרחבים ציבוריים ואנעץ סיכה בלב ציורי הנוף המסעירים אותי , ובעיקר בסדרות "חלום ישראלי" ו"מקום שחלמתי"

כצייר אני דעתן הרבה יותר, האוטונומיה אותה אני מקיים במרחב הציורי מעמידה אותי בחזית ה"דיבור" הנוף ה"גולמי" מיוצג רבות ביצירותיי ברמיזה לדלות חומר, בשימוש במספר מצומצם של צבעים, שהם בעלי איכות אוניברסאלית יוצאת דופן מבחינה אסטטית ,"נוף" הוא סך- כל התכונות הצורניות שמאפיינות מרחב כלשהו אני כאדם ישראלי לא מסוגל לנתק את המושג נוף מהארץ אילה הוא שייך, כשמכלול זה נתפס ומפורש בידי צופה או צופים, אך תיאורי הנוף שלי עמוקים כעומק המשבר , ומשבר הוא מנוע היצירה שלי

 



דבר האמן - אורן כהן ניניו

הנוף ה"גולמי" מיוצג רבות ביצירותיי ברמיזה לדלות חומר, בשימוש במספר מצומצם של צבעים,שהם בעלי איכות אוניברסאלית יוצאת דופן מבחינה אסטטית ,"נוף" הוא סך- כל התכונות הצורניות שמאפיינות מרחב כלשהו (כארץ או חלק ממנה), כשמכלול זה נתפס ומפורש בידי צופה או צופים.

ההתייחסות הרווחת בימינו למושג "נוף" חדשה יחסית. קודם ששימש אובייקט לייצוג חזותי-אמנותי או לידע תכנוני, עמד הנוף במשמעות של "ארץ", כהווייתה המקורית, כלומר קטע של קרקע שלהּ‏ זהות מובחנת מבחינת האדם שחלק אותה, מקום של חיים עבורו ועבור שותפיו. במשנה מוזכר "נוף" במשמעות של חלקו של העץ הבולט אל מעל לקרקע, לכן מפתיע שבציורי הנוף אין זכר לדבר..

אין כאן מקריות, משפטו של ישראל זנגוויל פעיל ציוני במאה ה: 19 למען השאיפה להנהגת שלום עולמי. שארץ ישראל היא "ארץ ללא עם, לעם ללא ארץ", המתייחסת למיעוט וחוסר הייחוד הלאומי של האוכלוסייה הערבית שחיה במקום, לעומת העם היהודי החי ללא ארצו בגלות באותה התקופה ומתוך אותה הקריאה   הסופר האמריקני הנודע מארק טוויין. טווין היה כאן בשנת 1867, חמש עשרה שנים לפני העלייה הראשונה. את התרשמותו תיאר בספר, במילים הבאות: " ארץ שממה שאדמתה עשירה למדי אלא שכולה עולה שמיר ושית, מרחב דומם ואבל. יש כאן עזובה שאפילו הדמיון אינו יכול להעניק לה תפארת חיים ומעש. הגענו בשלום להר תבור… כל הדרך כולה לא ראינו נפש חיה… בשום מקום כמעט לא היה לא עץ ולא שיח. אפילו הזית והצבר, אותם ידידים נאמנים של אדמת זיבורית, כמעט נטשו את הארץ… ארץ ישראל יושבת בשק ואפר. מרחף עליה כישופה של קללה ששדפה את שדותיה ואסרה את תעצומות כוחה באזיקים. ארץ ישראל שוממה וחשוכת חמדה. ארץ ישראל שוב אינה שייכת לעולם המעשה הזה. קודש היא לשירה ולמסורת, ארץ חלומות… נצרת עזובה… יריחו ארורה… ירושלים…כפר חלכאים…" .

הרעיון הטריטוריאליסטי כפשוטו הוא הקמת ישות אוטונומית או לחלופין מדינה ליהודים בחבל ארץ שאיננו ארץ ישראל. הוא יצא אל אוויר העולם יחד עם האידיאולוגיה הציונית. מרגע שפינסקר כתב בחיבורו האוטואמנציפציה 'כי לא ארץ קדשנו צריכה להיות מטרת כסופנו אלא ארץ שלנו', היו בחברה היהודית כאלה שדבקו ברעיון של 'ארץ שלנו' וביקשו להקים מדינה, או ישות אוטונומית עצמאית אחרת בטריטוריה שאיננה ארץ ישראל

את הרעיונות הללו פגשתי בסרט "הם היו עשרה " את הסרט ביים ברוך דינר  שיצא לאקרנים בשנת 1960 ונחשב לאחד הסרטים החשובים בתולדות הקולנוע הישראלי. עלילת הסרט עוסקת בחבורת חלוצים המקימים מושב שיתופי בארץ ישראל והתאפיין במיעוט שימוש באביזרים, בצוות שחקנים קטן ובצילום איטי.

הבית בסרט ארעי, וצילומי הנוף השומם, מחברים אותי למשפט "ארץ ללא עם, לעם ללא ארץ"

גדעון עפרת כותב כי "הנוף המצויר הוא אגדה יותר משהוא מציאות. הנותן אותותיו בתרבות הארצישראלית עוד מאז ימי עלייה בידיהם הנאמנות של נחום גוטמן, ראובן רובין ו יוסף זריצקי" , להבדיל מהם ומציורי תל אביב וירושלים אותם הקפידו לצייר, ב"חלום הישראלי" של כהן ניניו, אין  תפיסת נוף אותנטית, אלה רומנטיזציה אידילית, סדרת נופים המטשטשת את ההבדלים הפיזיים והתודעתיים שבין אתר אחד למשנהו, לצד המימד האוניברסאלי שנוצר, העבודות מנכיחות גם את הלוקאלי, בהביאן סמנים ואתרים מוכרים מן הנוף המקומי ואותנטית בנוף שהרי אין אלה תמונות של הנוף בלבד, הן מבקשות להציג לצופה נוף פרוש לרווחה; דווקא תוואי הדרך הוא שמודגש בהן. אין שיחי סברס אשר ייצגו את החלוקות המרחביות שהיו נטועות בנוף. העבודות מזמינות את הצופה לנדוד בנוף הפיזי, ובעיקר בזה המנטלי, לצד יצירה המשלבת טכניקות מורכבות, המעניקות לאור בתמונה מקום של "נוכח נעדר", לעיתים מקור האור אמנם חזר מאוד, אך אין הוא משתקף על גבי עצי הברושים או על פני השטח. עובדה זו מעניקה לציור "ניחוח" של חלום, הזיה , ונוטלת את הריאליסטיות ממנו, עובדה זו מאפשרת לי כאמן ליצור מרחב מטפיזי, מורכב הנוגע בסוגיות של מרחב פוליטי, בידיים נקיות ובלי גישה מחנכת, אמנות שאינה מתנשאת המנסה להמיר דעה או לכפות אחת על הצופה , בכל ציורי הסדרה "חלום ישראלי" ישנה נקודה אדומה, המסמלת את חלום הבית, את מיקומו הבודד בשדרת הנוף, ללא דימויי אדם, רק החלום, ומחיר בצדו.

דימויי הברושים בתרבות הישראלית, אינם חידוש, אצלי הם מסמלים צייני מקום של כיבוש הארץ וסימון נקודות הקבורה של חיילינו, אין כאן אמירה בעד או נגד, זו עובדה!  קק"ל צינה את מיקום שטחי הקיבוצים והמושבים בברושים, ואת בתי הקברות אנו מתחמים איתם גם כן, מה זה אומר? מדוע לבחור עץ חד ככידון? אטום בחלקו הפנימי, מעניק מעט מעצמו, ?

אפילו כילד לטפס על עץ בראש הייתה משימה נוראית וכואבת, הוא איננו מזמין לקרביו... מה זה אומר?

אחרי שמביטים ביצירותיי לעיתים קרובות חשים הזדהות עמוקה עם ארץ ישראל, ומבינים כי עבודת ה"אמן" כאן היא גם ציין היסטורי/אזרחי,  יחד עם העובדה הזו פרשנויות שונות מחברות את היצירה עם נופים אוניברסליים.

במאפייני אסכולת ארץ ישראל אשר הזינה אתי כצייר, נושאי הציור – לרוב אלו היו תיאורי נוף שלווים בהם שולבו סיטואציות חיים יומיומיות של האיכרים הערבים בארץ. אשר נעדרים מיצירותיי, הצגת האיכרים הערבים נבעה מהרצון לשחזר את דמותו של היהודי הקדום שחי בארץ בתקופת התנ"ך – בניגוד לדמות היהודי הגלותי. בסגנון הציור – מתוך רעיון ההתחדשות הלאומיות והשאיפה לשחזר את העולם המזרחי הראשוני, הסגנון באומנות אסכולת ארץ ישראל הוא פרימיטיבי וראשוני, כמו גם בציורי ובהתאם לנושאי הציור,  סגנון זה מתנגד לטכניקה האקדמית המסורתית של "בצלאל". הפרימיטיביזם מבטא את הראשוניות אני עושה שימוש בצבעי שמן נקיים הישר מהשפופרת, על משטחים נרחבים. לרוב ברושים עוצמתיים ונופים מלאי הבעה המודגשים עם קווי מתאר וצבעוניות בהירה ועזה.

 

אורן כהן ניניו     - קורות חיים

פסל למרחבים ציבוריים/צייר/אמן. יליד 1973 , נשוי לימית ואב לאבישי יואב ונעמה

תערוכות יחיד:

2018 "קו הנוף" הגלריה העירונית בת ים אוצרת ענת רהב עסיס

2018 "שיא הרגש" גלריה בראון אוצרת מירב פרי דבש

2017 "אבולוציה" אוצרת יעל מירב סיני גלריית רביעיית פלורנטין

2016 "מקום"  גלרייה טובה אוסמן  אוצרת טובה אוסמן

2014 "מסע " אוניברסיטת תל אביב גלריית הספרייה למדעי החברה

2014 "מסע " הוצגה במכון לתרבות אוקראינה בבת ים

2014 "חלום ישראלי" גלריית "קסטיאל " תל אביב

2006 "הפרעת קצב " תערוכת ציור קונספטואלית, חלל תצוגה "שמרלינג 7"   נווה צדק ת "א

 

תערוכות קבוצתיות

2014/2016/2017/2018 תערוכת לחם ושושנים

2015 "זיכרונות" גלריית הבית הירוק אוצרת חניתה צוקרמן

2014 אוסף יגאל אהובי חלל תערוכות בחברת "נילסן אינובייט " קיסריה, 3 יצירות מוזמנות לחלל

2014 "מקום שחלמתי " קיר אמן בגלריה "פחות מאלף " פלורנטין תל אביב

2010 "נקודת זמן מוגדרת" גלרייה צ'לסי לונדון אוצרת עמילי גלבמן

2007 "לגעת בתפוז ",תערוכה קבוצתית, גלריית הפרדס, רחובות

2006 "פנים לים ", תערוכה קבוצתית, במסגרת פסטיבל תיאטרון רחוב, בת ים, 3 עבודות

         "כי האדם עץ השדה " מחשבות של יום חול " ועבודה משותפת עם השף חיים כהן

2002 "שוקת שבורה שוב ", תערוכה קבוצתית "א. סביבה ", אוצר דורון פולק, משכן האופרה

point of viwo“   2002 ” מיצב, נירוסטה , כדורי פליז יצוקי עופרת, הוצג בתערוכת "יפו ארט "

E.T.B Berlin 2000 1999 תערוכה בינלאומית בברלין, בה בניתי מייצב בנושא דרכי הבשמים,

         בשליחות משרד התיירות

1998 "פנים" המרכז ל אמנות דיגיטלית בחולון תערוכת פיסול בנושא מחזור

 

פיסול סביבתי

2013 פסל סביבתי מתחם 4800 מ "ר "כיכר העוגן " בכניסה ל אילת, מזמין היצירה משרד השיכון

2013 פסל סביבתי "השער בעין חצבה " עבור החברה הממשלתית לתיירות

2012 תכנון מצפור "48" המשלב פסל סביבתי  ק. מעלה החמישה , בשיתוף משרד ליכט כהן חוגי

2012 תכנון 16 כיכרות לשכונת כפר סבא הירוקה, בשיתוף משרד ליכט כהן חוגי

2011 פסל סביבתי "טבעת אבני החושן"  600 ס"מ קוטר עבור עיריית ראשון לציון

2011 בניית מונומנט "שער הכניסה לדרכי הבשמים " כחלק מעיצוב כולל של דרכי הבשמים, מכיוון

         מעלה עקרבים/ המשך של פרוייקט מואה

2011 פסל קיר , 50/6 מטר מזרקת גבול חולון בת ים מכיוון קקל

2011 בניית פסל בשכונת נווה ים ברשלצ, טבעת אבני החושן, 520 ס "מ קוטר

2011 עיצוב קונספט אמנותי עבור המושב צלפון

2011 פיסול חוצות , גבול רשל "צ בת ים, הפסל "קול גלגל 400/270," ס "מ, בטון מחופה פסיפס

2011 אנדרטה ע "ש שמואל חלפון בעיר בת ים

2009 פיסול סביבתי "שער הכניסה ליפו העתיקה ",גן הפסגה, 750/300 ס "מ, בטון מתכת קרמיקה

         הוזמן על ידי החברה לפיתוח יפו העתיקה

2009 פרויקט פסל ה "גולות " לתכנון חלל מטפיזי להנצחת 1,500,000 ילדים שנספו השואה

2009 "שתי טבעות על מגדל שן",מוזיאון יפו לעתיקות, 60 / 160 ס "מ, פיסול   בבטון ופליז

2009 תכנון וביצוע אנדרטה, לזכר הלנה ראפ בבת – ים 360/160/80 ס "מ, אבן בזלת ואבן חלילה

2009 "רוז"  גלריית אתר השחזור, ראש פינה  160/80 ס "מ, טכניקה מעורבת

2008 פיסול סביבתי, "העשור השביעי ", בהזמנת עיריית בת ים מתחם פיסולי המורכב מ:

         מסמרי ברונזה, 50 / 75 ס "מ יציקת אדם, 100 / 165 ס "מ ברונזה

2008 הקמת מונומנט זיכרון, כיכר הבנים, כורכר בשיתוף עם האדריכלית נאווה רגב, אדריכלית נוף

2006 “אמא אדמה” 190 / 100 ס "מ, טכניקה מעורבת, הוצג במסגרת התערוכה "רעש לבן "

2008 פיסול סביבתי, "משפחה " מתכת בטון ואפוקסי 3 ליוויתני אורקה, מזמינים עיריית  בת ים

2008 תכנון פסלי חוצות לחברה הכלכלית נתניה

2006 תכנון והקמת פסל עבור עיריית רחובות בכניסה הדרומית, 2 / 6 מטר, בטון ואלומיניום

2005 בניית תבליט קיר עבור בניין לשכת המסחר והתעשייה בהזמנת עיריית חולון

        “חולון – מבט לעתיד”, אלומיניום וציור קיר, 2 / 10 מטר

2000 פיסול סביבתי, כיכר סדום, בניית חמישה פסלים בכניסה לישובים "עין תמר " ," נאות הכיכר ."

         בהזמנת מועצה אזורית תמר חומרי הגלם: עשוי פלדת קורטן ובטון, 2.20 / 3 מטר

1999 "דרך הבשמים 5 " מתחמים פיסוליים ל- 5 ערים נבטיות - פרויקט שזכה להכרה על-ידי

        " אונסקו " כמורשת עולמית בשנת 2006 חלקו הראשון של הפרויקט בוצע בכביש הערבה

         בסמוך ליישוב צופר – מצוי במרחב של כ- 150 מטר וכולל 3 מונומנטים במידות : 8 מטר, 23

        מטר ו- 12 מטר, עשויים בטון ופלדת קורטן

 

שיתופי פעולה / תכנון

2010 עדליידע שנייה בחולון, תכנון וביצוע מייצבים פיסוליים

2009 ART FACTORY "חממת אמנים " מפעל הפיס, הסטודיו ממוקם במתחם על גבול יפו בת ים

         תוכנית קהילתית לפיסול במרחב העירוני

2010 יוצר ומלמד עם נוער אוטיסטים בבית חולים אברבנל בבת ים

2009 עיצוב הספר "אלג’יר " עבור המשורר רוני סומק, ובניית תערוכת הדפסים

2009 חניכה של האמן ניר שלו, אמן משותק מוחין בבניית תערוכה בבית האמנים בת "א, תהליך

         אשר התפרס שלוש שנים, וכלל לימודי וידאו ארט ובנייה תלת מממדית של אימג'ים מצוירים

2007 שיתוף פעולה עם המשורר רוני סומק בפרויקטים: עיצוב ספר שירה וקולאז’ים תכנון בולים

         ויצירה משותפת במגוון יצירות נייר

2004 מיצג תאורה - תכנון החנוכייה הגדולה בעולם על הר ה "מצדה " עבור מועצה אזורית "תמר "

2003 תכנון "חלל אמנות ", מדגם רשום של כיתה ללימודי תלת מימד, עבור ביה "ס אביגל, ת"א

2001 תכנון מונומנט "קרן השפע " בכניסה לישוב "עין גדי 2.20," ^ 7.20 ^ 7.20 מטר, בטון וברזל

2000 קונספט עיצוב רהיטים עבור חברת ריהוט גרמנית - זימברג

2000 "קיצור תולדות הזמן ", פרויקט מולטימדיה ייחודי לחברת האינטרנט "ארט אין "

1998 השתלמות ועבודה במספר של משרדי פרסום, ביניהם עבדתי מס' חודשים

         " שלמור אבנון עמיחי " ," קשר בראל ", בסטודיו של "דוד טרטקובר ."

1998 עיצוב לוגו להתאחדות הסטודנטים

1998 מעצב במוזיאון תל אביב לאמנות

אוצרות

2006-2008 אוצר "עשן לבן”, עבור תנועת "One Voice"

תערוכה שהוצגה בכיכר רבין, תל-אביב, באוניברסיטה העברית, ירושלים, ובאוניברסיטת תל אביב

2001 אוצר תערוכת "אשכול " יצירות פורטפוליו של תלמידים מצטיינים, הוזמנה ע "י משרד החינוך

 

 

לימודים ותעודות

לימודי עיצוב מוצר בדומוס אקדמי במילאנו

לימודי אמנות ועיצוב במכון אבני

לימודי מדעי הרוח והחברה BA  אוניברסיטה פתוחה

2010-2005 לימודי תואר במדעי הרוח והחברה, האוניברסיטה הפתוחה

לימודי תעודת הוראה תלפיות

 

ניסיון בהוראה

2006 מקיים סדנאות לפיסול בנווה צדק

1999-2018 מורה "קמפוס אריסון לאמנויות " במגמה לאמנות פלסטית - פיסול ציור ותלת מימד

2014-2018 מורה למ"פ בבית הספר אריאל שרון משרד החינוך

                  פרויקטים רבים ומגוונים בשיתוף והנחיית המכון לחינוך דמוקרטי

2000-2004 מורה ומרכז לימודי אמנות בבית הספר "אביגל " ביפו תכונית הלימודים וקונספט בית

                  הספר, אותם כתבתי ויישמתי, זיכו את בית הספר בפרס החינוך, בשנת 2003 .

2002 ת "א ביתה של יפו " סדנאות אמנות ביפו העתיקה, בהזמנת המחלקה לתרבות עיריית ת "א

 

 

פרסים ותוכנית שהות Residency

Super Popular“ 2002 ”, במסגרת לימודים ב: Domus Academy הוזמנתי לתוכנית שהות residency על ידי הגב’ לאורה פולינורי, מנהלת FFF - משרד העיצוב של חברת אלסי’ כאמן פלסטי לסדנת עיצוב מוצר בחסות חברת "אלסי - הסדנאות הוגשו בהנחייתם של המעצבים, דניאל דה-לוקה ממפיס, סטפנו ג’יבאניוני  אמנים ומעצבים צעירים מכל העולם

1997 זכייה במלגת לימודים מחברת נור כזכייה במקום ראשון בתחרות לשלטי חוצות אמנותיים

 

אוספים

אוסף אילן שבתאי

אוסף יגאל אהובי

אוסף דנה שמילוביץ

 

דף נייר ריק

הרעיונות באים? חבויים? לכל אחד המעיין שלו

בהרצאתי אני משתף על נביעת המעיין שלי, הרצון שלי שכולם ידעו עליו, האמירה האמנותית בפיסול וציור, היכולת להביע את עצמי , במדיות השונות.

ובעיקר..

בעיקר לספר איך רעיון נע מתחום המופשט לגשמי 

 

מפרט טכני אורן כהן ניניו 0522953720
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצה לסל תרבות

לינק לצפיה

המלצה-לסל-תרבות

לינק לצפיה

המלצה לסל תרבות

לינק לצפיה
אורן כהן ניניו
0522953720

coheninyo@gmail.com

חולון, ש"י עגנון 12

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.