שוטים-היצע נוסף

תחום: תיאטרון
תת-תחום: תיאטרון
משך זמן המופע: 50
סגנון: דוקודרמה
שם הרכב: שפת-התאטרון
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: איבגי הפקות
קהל יעד: ז - י
כמות קהל מקסימלית: 150
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 18/04/2017

איך קרה שתומר הגיע למחלקה לטיפול נמרץ עם הרעלת אלכוהול קשה?

מה גורם לנער בן 13 וחצי לחסל בקבוק של וויסקי?  מי אשם במה שקרה לו?

האם אלה החברים החדשים בעיר? האם זה הדוד שהיה עסוק בענייניו במקום לבלות איתו?

האם זו מאיה, שבה התאהב? האם יש סיכוי שיתעורר ויחזור להכרה?

האם תומר הוא היחיד בגילו שחטף הרעלת אלכוהול? איך אמא שלו קשורה לסיפור והאם חלק מהאשמה הוא עליה?

המחזה "שוטים" מביא לנו את סיפורו של תומר, נער מופנם, שקט וחולמני, בן 13 וחצי אשר אימו שולחת לבלות בעיר הגדולה עם ניר, הדוד הכריזמטי, בעל גן האירועים המצליח.

ניר מטיל על עובד צעיר שלו, אלירן, בן ה 17, לטפל בתומר, לבלות איתו את החופש הגדול תמורת תשלום.

אלירן, אשר לו חבורה המבלה את זמנה ב"זולה" רומנטית בפאתי העיר תוך שתיה ונגינה, מתקשים לקבל אליהם את הילד הצעיר מהם. תומר, מתאהב במאיה, חברתו של אלירן ומנסה למצוא חן בעיניה ובעיני אלירן, המנהיג.

הוא נחשף לבילויי החבורה, המרבה להשתכר עד כלות, ומנסה ללמוד את דרכיהם.

לאחר שניר מפטר את אלירן מגן האירועים, אלירן מגרש את תומר מהחבורה בבושת פנים.

תומר המאוהב, בצעד נואש, גונב בקבוק וויסקי ממחסן המשקאות של גן האירועים, וכשמוצא עצמו לבד בביתו של ניר, מגורש ומורחק מהחבורה, הוא מחליט לחסל את כל הבקבוק.

מאיה מגיעה קצת אחרי הרגע האחרון ומזמינה מיד אמבולנס.

ניר, שהיה באירוע, מגיע ישירות לבית החולים שם הוא מקבל לידיו את מכשיר הטלפון הנייד של תומר.




"שוטים" היא שילוב של סרט בתוך הצגה.

שחקן הבמה הוא דדי זהר, המגלם את דמותו של ניר דקל, הדוד של תומר.

שחקני הסרט הם תלמידי סדנת תיאטרון איקה זהר בגני תקווה.

האלכוהול הוא סם חוקי, זמין ונגיש ומהווה חלק מתרבות הפנאי של בני נוער ובוגרים כאחד.

הרקע ליצירת ההצגה:

החומר הפעיל באלכוהול הוא כוהל אתילי או אתנול, זהו הוא חומר פסיכו אקטיבי משנה תודעה ממשפחת המדכאים אשר משפיע על מערכת העצבים המרכזית ויוצר שיבוש ברמה הפיזית וההתנהגותית של השותה.

על פי דיווח של ארגון הבריאות העולמי, אלכוהול מהווה גורם שלישי לתחלואה ולמוות במדינות מפותחות. שתיית אלכוהול עשויה להיות מסוכנת, זהו חומר אשר עשוי לגרום להרעלה וכן בעל פוטנציאל לייצור תלות והתמכרות. מעבר לכך ההשלכות והסכנות הכרוכות בשתיית אלכוהול עשויות להיות גם מידיות, מחקרים הראו כי קיים קשר מתחזק והולך בין שתיית אלכוהול לאלימות, בנוסף ידוע כי שתיית אלכוהול מהווה אחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים בעולם המערבי.

מחקרים עדכניים בארץ מצאו כי שיעור צריכת האלכוהול בקרב בני נוער בישראל עומד על בין 50% ל- 60% בנוסף גיל התחלת השתייה הולך ויורד כאשר 19% מהבנים ו-8% מהבנות בכיתה ו‘ דיווחו על שתיית משקה אלכוהולי לפחות פעם בשבוע. הגיל הממוצע כיום לתחילת שימוש באלכוהול בישראל הוא 13.4. נתונים אלו מטרידים ומעידים על עלייה בצריכת האלכוהול בקרב בני נוער וכן על כניסה של האלכוהול בצורה נרחבת יותר אל תרבות הפנאי של בני נוער צעירים.

נתון נוסף אשר עלה מן המחקרים הוא כי קיימת עלייה בשיעור שתיית הבולמוס (BINGE DRINKING) בקרב בני נוער. שתיית בולמוס מוגדרת כשתייה של חמש מנות משקה או יותר במהלך שעות אחדות. מטרת שתייה שכזו היא השתכרות מהירה והיא אופיינית במיוחד לבני נוער צעירים.

בני נוער וילדים פגיעים יותר ממבוגרים לנזקי האלכוהול, גיל ההתבגרות הינו גיל קריטי מבחינת התפתחות פיזיולוגית ומוחית.

השפעת האלכוהול עשויה לגרום לליקויים בהתפתחות קוגניטיבית, התפתחות מינית ופגיעה בגדילה.

לאור הנתונים המדאיגים שהעלו המחקרים חוקקה כנסת ישראל תקנות חדשות בתחום האלכוהול.

חוק המאבק בתופעת השכרות משנת 2010 קובעי כי אסור לאדם לשתות או להחזיק משקה המכיל אלכוהול בכלי פתוח (בקבוק, פחית, כוס, וכדומה) במקום ציבורי או ברכב הנמצא במקום ציבורי בין השעות 21:00 בערב לבין 06:00 בבוקר. ההנחה היא שמי שמחזיק משקה המכיל אלכוהול בכלי פתוח בכוונתו לשתות את המשקה וכי שתיית המשקה עלולה להביא להפרת הסדר הציבורי או לפגיעה בשלום הציבור או בביטחונו. שוטר רשאי לתפוס או להשמיד את המשקה או את כלי הקיבול שלו, לרבות שפיכה מידית של המשקה והשלכת כלי הקיבול לפח.

קטינים (מתחת לגיל 18) אינם רשאים לשתות או להחזיק משקה המכיל אלכוהול (בקבוק, פחית, כוס, וכדומה) במקום ציבורי או ברכב הנמצא במקום ציבורי בכל שעות היממה.

מקום ציבורי כפי שהוגדר בחוק הינו מקום, דרך, בניין או אמצעי תעבורה שיש באותה שעה לציבור זכות או רשות של גישה אליהם כגון: פארקים, גנים ציבוריים, חופים, חניונים וכד‘..

נושאים לדיון בעקבות הצפייה בהצגה:

 

מהי הרעלת אלכוהול ומה סכנותיה.

האלכוהול כדרך בילוי. בעד ונגד.

לחץ חברתי ישיר ועקיף.

תקשורת בינאישית ישירה מול התקשורת הדיגיטלית.

אחריות אישית.

אחריות חברתית.

תפקיד ההורה/ המבוגר האחראי.

חשיבות הדיאלוג בין ההורה לילד.

בדיון בנושא השתייה, באיזה שאלות אנו צפויים להיתקל?

1.      למה אתה אומר לי לא לשתות אם אתה שותה, בגילי לא שתית גם?

יש הרבה מאוד דברים שאנשים בוגרים יכולים לעשות אך ילדים ומתבגרים לא. הסיבה לכך נעוצה בהבדלים מנטליים וקוגניטיביים. בגיל ההתבגרות תהליך ההבשלה המוחית מתרחש ויכולת קביעת הגבולות וקבלת ההחלטות אינה יציבה מספיק, בגיל ההתבגרות נוטים לקחת יותר סיכונים ופחות להתחשב בהשלכות של המעשים. לאור זאת החברה מנסה להגדיר כללים אשר יגנו על בני הנוער ועל סביבתם. המדריך הוא בוגר ועל כן יש לו יותר חופש פעולה אך הוא גם נושא באחריות גדולה יותר.

בנוגע לשאלת הניסיון – זו התמודדות לא פשוטה מכיוון שבני הנוער עשויים להתייחס לכך כאל צביעות. אפשר להתייחס לשאלה הזו מהמקום בו אתם נמצאים היום, אולי היום כבוגר הייתם מציעים לנער שהייתם לא לשתות. כמו כן זהו ניסיון להסיט את הדיון מעיסוק בהם לעיסוק בכם ועל כן כדאי להחזיר את הפוקוס אליהם – למה חשוב להם לדעת? למה זה רלוונטי?

2.      אני שותה וזה לא עושה לי כלום.

חשוב להסביר כי השפעת האלכוהול היא שונה אצל כל אחד, יש קשר למשקל מין וסבילות לאלכוהול. אותה כמות אלכוהול עשויה להשפיע בצורה שונה על כל אחד. כדאי גם להבין מה הכוונה לא עושה לי כלום – יכול להיות שהאדם לא מגיע למצב של שכרות גלויה (הכוללת חוסר קואורדינציה, לקויי תפיסה ועוד) אך השפעת האלכוהול קיימת ופועלת בצורה סמויה. זה לא שאלכוהול לא עושה לי כלום, האדם פשוט לא מרגיש את ההשפעה אך היא קיימת.

3.      מה זה בכלל שתייה אחראית או שתייה בגבולות?

שתייה אחראית היא כזו שבה האדם שצורך אלכוהול עדיין נמצא בשליטה, יכולת קבלת ההחלטות שלו טובה והוא מצליח לתפקד ברמה גבוהה. איך ניתן לדעת מה הגבול שלי? בדרך כלל אדם ממוצע יכול לתפקד לאחר שתיית מנת משקה אחת (תלוי במשקל גוף וגיל) מעבר לכך התפקודים יורדים. חשוב להחליט מה הגבול שלי לפני שאני מתחיל לשתות שכן חלק מההשפעה של האלכוהול היא הסרת עכבות וליקוי בקבלת ההחלטות.

4.      אבל זה חוקי.

זה נכון אלכוהול הוא סם חוקי, אבל זה לא עושה אותו פחות מזיק או מסוכן. ישנם הרבה מאוד חומרים חוקיים שאנחנו יודעים בצורה וודאית שמזיקים לאדם (למשל סיגריות) לכן המשוואה הזו לא תקפה.

5.      זה לא שאני נוהג או משהו – מה הבעיה להשתכר?

החוק הקובע הגבלה על אלכוהול מתייחס לתעבורה- אדם לא יכול לנהוג אם נמצא בגופו %0.05 אלכוהול בדם. זהו גבול שקבע המחוקק לפיו אדם במצב כזה אינו מפעיל שיקול דעת ויכולת התפיסה שלו לקויה, זהו מצב בו אדם עשוי להיות מסוכן לעצמו ולסביבתו. המצב הזה תקף גם אם האדם אינו נוהג – כל פעולה שהוא עושה עשויה להיות מסוכנת: חציית כביש, הליכה ברחוב ועוד. שכרות עשויה לסכן אותך גם אם אתה לא נוהג מכיוון שיכולת התגובה שלך נפגעת אתה פגיע יותר. בנוסף שתייה מוגברת של אלכוהול עשויה להביא לאובדן הכרה, עילפון ואף למוות מהרעלת אלכוהול.

6.      אני מכיר את עצמי ואני יודע בדיוק כמה לשתות כדי לא להשתכר לגמרי ולהישאר בפוקוס, אם ככה - למה שלא אשתה?

חשוב לברר מה זה אומר ”להישאר בפוקוס“? זה אומר שאני עוד מסוגל ללכת ישר? שאני מצליח לדבר בצורה קוהרנטית? התחושה של ”אני בפוקוס“ היא סובייקטיבית ועשויה להיות מטעה. כאשר אתה נמצא תחת השפעת אלכוהול כושר השיפוט שלך ויכולת קבלת ההחלטות משתבשים ואתה עשוי לחשוב שאתה בפוקוס כשלמעשה אתה נמצא במצב של שכרות סמויה ועלול להיפגע או לפגוע באחרים. אם רוצים להישאר בפוקוס מלא באמת ברמה אובייקטיבית צריך לא לשתות בכלל. חשוב לזכור שכאשר אני מתחיל לשתות מתחיל תהליך של פגיעה בכושר השיפוט שלי ולכן גם אם חשבתי להציב גבול בכמות השתייה שלי בתחילת הערב, ההחלטה עשויה להשתנות לאחר המשקה הראשון וההשפעה שלו עליי. (שתיתי קצת והיה לי נחמד עם כל החבר‘ה ולא קרה לי שום דבר רציני אז אני אשתה עוד קצת כדי שיהיה לי עוד יותר נחמד וכו‘..)

מפרט טכני הגברה מקרן מסך הקרנה מחשב נייד תלבושות רקויזיטים
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

שוטים המלצה סל תרבות ארצי1

לינק לצפיה

שוטים המלצה סל תרבות ארצי5

לינק לצפיה

שוטים המלצה סל תרבות ארצי3

לינק לצפיה
איבגי הפקות
054-4341510

hafacot@zahav.net.il

חולון, ת.ד. 6143

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.