הילד משיכון עולים - היצע נוסף

תחום: תיאטרון
תת-תחום: תיאטרון
משך זמן המופע: 55
סגנון:
שם הרכב:
סיווג: הצגה בגודל בינוני
שם המפיק: תיאטרון משו-משו לשינוי חברתי
קהל יעד: ד - ז
כמות קהל מקסימלית: 300
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 07/08/2018

הילד משיכון עולים
הצגה בהשראת הספר "בואי הרוח" של הרב חיים סבתו
סיפור התבגרותו של יצחק, עולה חדש ממצרים בשנות ה-50, במעברת בית מזמיל (קרית יובל של ימינו). 
בשפתו פיוטית מתוארים מפגשיו של יצחק עם תושבי המעברה שבאו ממזרח וממערב ומעצבים את דמותו.
דרך סיפורו של הצעיר המגלה לאט מה הם כוחותיו שלו, אנו פוגשים את עליבותה ותפארתה של המעברה ואת סיפור קיבוץ הגלויות הגדול של ארצנו.
קהל יעד : כיתות ד- ז ולכל המשפחה
משך המופע: כשעה
עיבוד: אושר גלעד ויעל גדעוני | בימוי: יעל גדעוני| שחקנים: אנסמבל





יעל גדעוני 

מנהלת אמנית תיאטרון משו משו, במאית, שחקנית, מחזאית ומפיקה. בוגרת בית הספר לאמנויות הבמה החוג לבימוי בסמינר הקיבוצים. ביימה וכתבה את ההצגות "היער שצמח לבד" ו" קאברט סוף העולם" ומשחקת בהצגה "הדלתות" במסגרת קבוצת משו-משו. בין תפקידיה בתחום הבימוי- היתה עוזרת מנהלת אמנותית בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים. היתה עוזרת במאי בהצגה "בגדי המלך" בבימויו של ישראל גוריון, תיאטרון אורנה פורת, הייתה במאית בצוות יוצרים של "קרקס דאחקה", מופע "עץ התפוזים" עכו 2007, כמו כן עברה סדנאות והכשרות שונות בתחום הליצנות והקרקס.

 

אושר גלעד

שחקנית, כותבת, קומיקאית וסטנדאפיסטית. בוגרת בית הספר לתיאטרון "הדרך" בניהולו של אייל כהן, למדה משחק מול מצלמה עם רותי דייכס, דיבוב לסרטים מצוירים, ותיאטרון מסכות עם נלי עמר ותיאטרון-תנועה עם טיירי מורל מצרפת.שחקנית בתיאטרון הילדים "המפתח", בהצגות : "התינוק" ו- "הילד שלא ידע פחד". משחקת בקבוצת התיאטרון לשינוי חברתי משו-משו ואחראית בין השאר על כתיבת הטקסטים להצגה "קברט סוף העולם".מפיקה ימי הולדת בסגנון תיאטרון לילדים וערב למבוגרים "צחוק טוב לבריאות".מעבירה סדנאות משחקי תיאטרון היתוליים לילדים ומבוגרים.

 

יאיר להמן .

שחקן יוצר ואיש תיאטרון. בוגר הסטודיו למשחק בהנהלת ניסן נתיב וסמינר הקיבוצים (מסלול הסבה) שיחק בהצגות רבות, וכן בסדרות טלוויזיה וקולנוע. כותב לתאטרון ולטלוויזיה, מנחה סדנאות תיאטרון ומופעים ברחבי הארץ. בשנת 2015 זכה לשבחים על משחקו בהצגת היחיד "הישראלי היפה" - מחזה פרי עטו

 

הילה רחל חן

שחקנית, במאית וכותבת. בעלת תואר ראשון ותעודת הוראה בלימודי תאטרון, היא בוגרת לימודי משחק בסטודיו למשחק ניסן נתיב ירושלים. הילה חברה ב"אינקוסטריט", קבוצת תאטרון הרחוב של תאטרון האינקובטור. היא גם היוזמת ומנהלת האומנותית של פרוייקט "מדרש משחקים"- אירועי לימוד משחק ומדרשים לקהל הרחב. ביימה עם אסירים בבית הסוהר "מעשיהו" סרט קצר המבוסס על סיפוריהם האישיים.

 

ירדן באומהפט

שחקן, יוצר וכותב. בוגר המסלול התלת שנתי בסטודיו למשחק ניסן נתיב. עובד בשיתוף עם תאטרון האינקובטור, תאטרון משו משו, ועם הרכב עצמאי נוסף. מעביר סדנאות תאטרון לכל הגילאים.

 

מאיה ברניב

תפאורנית ומעצבת תלבושות. בוגרת ביה"ס לאמנויות הבמה במגמת עיצוב במה, מכללת סמינר הקיבוצים. בין עבודותיה: פסטיבל חיפה להצגות ילדים 2016 "סבא שלי רמטכ"ל", תאטרון תמונע "לחץ פיזי מתון", תיאטרון הפרינג' באר שבע "ד"ר ברוך", פסטיבל עכו "פנינה לב נייר"

מיכל לוטן

מוזיקאית הבית ושחקנית בקבוצת התיאטרון החברתי משו משו. למדה בבית ספר רימון- מוזיקה בת ימינו ובמכללת הד. זמרת במספר רב של הרכבים מגוונים (ששה נגנים שמחים, עלמה קלמה ועוד) הוציאה אלבום ראשון לפני שנתיים וכעתעומדת להוציא אלבום שני של חומרים מקוריים. מורה לפיתוח קול ודיבור לבמה במכללת אמונה בירושלים. מנהלת מוזיקלית של הפקות שנה ג של מכללת אמונה מזה 6 שנים. מורה לשירה ומנצחת מקהלה בבית הספר עין הרים, עין כרם. בוגרת פרויקט החממה בתיאטרון הקרון בירושלים.

 

  1. נקודות לדיון למורה לפני המפגש:

שאלה - האם אתם יודעים מהיכן עלו הוריכם \ סבא וסבתא שלכם ? ולהיכן הם הגיעו כשהם עלו ?

מעברות בישראל

ישראל היא מדינת חדשה ומדינת עלייה .

אחרי קום המדינה הגיעו לישראל המון עולים חלק גדול מהם שיכנו במעברות.

שאלה - האם אתם יודעים מה היא מעברה?

תשובות אפשריות(מידע למורה שאת חלקו אפשר להעביר לתלמיד התאם לגיל ולרמת הידע )   מעברה ,מחנה עולים , ישוב קליטה .המעברות הוקמו כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינהחלק בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, וחלק , בשביל לפזר אוכלוסיה בכל הארץ בנקודות מבודדות יותר .

תנאי החיים במעברה לא היו קלים :

הבתים במעברות היו דלים ביותר מכיוון שתוכננו כפתרון זמני בלבד. סוגי המבנים הנפוצים במעברות היואוהליםבדונים -מבנה דמוי צריף עשוי בד), פחונים (מבנה עשוי פח),אסבסטונים -מבנה עשוי אסבסט וצריפוניםמצב התברואה במעברות היה קשה, מספר המקלחות ותאי השירותים היה קטן ביחס לאוכלוסייה והמזון הוכן בתנאים שאינם מאפשרים שמירה על נקיונו, לא תמיד היה חשמל והרבה פעמיים גם לא היו כבישים.כיון שלא הסיפקו להכין את התשתיות.

הרכב עדתי - אף שהעלייה ההמונית בשלוש השנים הראשונות להקמת המדינה הייתה מורכבת מיוצאי אסיהצפון אפריקהאירופה ואמריקה בחלוקה כמעט שווה, ובשנה הראשונה להגעתם ההרכב העדתי במעברות היה באותו יחס, כבר בשנת 1952 היוו יוצאי אסיה וצפון אפריקה כ-80% מתושבי המעברות.

שיכון עולים בית מזמיל\ מעברת אזבסטונים הם קרית יובל של ימינו

המקום קונה אזבסטונים כיוון שהבתים בו היו צריפים עשויי אסבזט

  1. נקודות לדיון למורה לאחר המפגש:

שאלה-מאילו מקומות הגיעו אנשים לשיכון עולים בית מזמיל?

תשובות אפשריות- מרוקו , מצרים , טוניס, הונגריה, רומניה

שאלה-איך מתארים בהצגה את המעברה ? על מה מתלוננים אנשי המעברה?

תשובות אפשריות- כמקום שאין בו כבישים, מקום יש בו הרבה בוץ בחורף קר בקיץ חם

שאלה-איך מתאר יצחק, הילד המספר, את המפגש בין העולים ממזרח וממערב?

אפשר להקריא את הציטוט של הילד-

אצלינו במעברה יש שני סוגים של עולים- אנחנו ושכנינו עולי מצריים ומרוקו , אדון סלומון ומסייה ענתבי, ומשפ' מנשה, אצלנו -הבתים תמיד פתוחים -שכנים נכנסים ויוצאים בלי לבקש רשות, ריח התבשילים המטוגנים והמתובלים מתפשט בכל הסביבה, וקולות הילדים המשחקים וצעקותיהם נשמעים בכל מקום. אבל בבתי ההונגרים תמיד שקט, ותמיד הם מבקשים מאיתנו הילדים שקט. הם נראים לי חרוצים ואצילים ,הם בודאי חוקרים מלומדים בהיסטוריה או בספרות. בכל פעם שהם פוגשים מישהו מן השכנים הם מניעים את ראשם בתנועה קלה לשלום בקצה הכובע. נראה שחיבבו  את העולים ממצרים אבל מעולם לא נקשרה ביניהם שיחה של ממש. אימא רמזה לי שדברים קשים עברו עליהם במלחמה בהונגריה ולכן הם תמיד עצובים ושותקים כי הם לא מצליחים לשכוח את שקרה שם...אבל אני לא שאלתי מה קרה שם....

שאלה-מהיכן מגיע יצחק הדמות הראשית  הסיפור ואיזה מין ילד הוא ואיך הוא מסתדר עם שאר ילדי השכונה?

תשובות אפשריות- הוא מגיע ממצרים , הוא לומד בתלמוד תורה הוא ילד חכם ורגיש שכל היום כותב את הסיפורים של תושבי השכונה. בגלל שהוא חדש ילדי השכונה קצת צוחקים לו ומתעללים בו.

שאלה-איך הוא זוכה במקום בתוך חבורת הילדים ?

תשובות אפשריות-

הילדים מגלים את הדמיון שלו וכישרון סיפור הסיפורים שלו ורוצים בחברתו.

שאלה- מה הבעיה והקושי של העולים מהונגריה? איך מתאר יצחק את התנהגותם?

הם הגיעו מאירופה שם עברו דברים קשים בשואה ולכן חלקם עצובים וסובלים מקושי לנהל חיים רגילים ושמחים.

שאלה-איך בוחר להתמודד הרב מנחם עם העבר  ?

אפשר להקירא מהמחזה

יצחק: ואז ידעתי שאכן היה זה עצב שראיתי בעיניו . הוא היה אחד האחים המנגנים !.. לכן הוא מכיר את הזקנה ההונגרייה... הוא עצמו מהעולם האחר. הוא בא משם.. מהשואה... !

.ובכל זאת הוא תמיד מחייך וגורם לנו , התלמידים, לחייך. ומדביק אותנו באהבת החיים והתורה! (מוציא את המחברת) מנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי, וְעֵינַיִךְ, מִדִּמְעָה:. וְשָׁבוּ בָנִים, לִגְבוּלָם תשובות אפשריות-

הרב בוחר להמשיך עם חייו לשמוח בחלקו וללמד ילדים שמחת חיים ואהבת תורה.

אלו מסרים עלו מן ההצגה

  • לכל אחד מאתנו יש כוחות ותכונות שונית וראוי ונכון שנתקבל בחברה בעזרת הכח הייחודי שלנו.
  • נכון שהיו תנאי קשים במעברה אבל תושבי המעברה נאבקו ונקלטו והיו שמחים בחלקם כיוון שבאו לארץ ישראל.
  • לישראל הגיעו עולים ממקומות רבים ומגוונים וכולם לקחו חלק בבניין הארץ
מפרט טכני שטח במה 5 על 5 תאורת שטיפה בסיסית \ תאורת אולם כל האפשרויות אפשריות : אולם מקצועי, חצי מקצועי, אולם ספורט נקודת חשמל
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

מסמך המלצה - עינת (1)

לינק לצפיה

מסמך המלצה - זהבה (4) (2)

לינק לצפיה

מסמך המלצה - יעל הרוש (1)

לינק לצפיה
תיאטרון משו-משו לשינוי חברתי
0503332978

mashumashu.g@gmail.com

ירושלים, קלינמן 5

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.