תל מנדלוביץ ענת וסרטה "אני לא פיליפינה"

תחום: קולנוע
תת-תחום: הרצאה והדגמות
משך זמן המופע: 100
סגנון: תיעודי
שם הרכב:
סיווג: מפגש עם יוצר וסרטו
שם המפיק: תל מנדלוביץ ענת
קהל יעד: ט - יב
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה לא כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל
קריסטל בת שש, היא ילדה ממוצא פיליפיני שנולדה בארץ והיא עיוורת בשתי עיניה. אמה המאמצת, ג'נט, היא פיליפינית, עובדת זרה בארץ. ביחד הן מנסות לגשר על פערי השפה והמנטליות, במציאות חייהן המורכבת במדינה שהאחת תופסת אותה כמולדת, והשנייה מרגישה בה זרה. ג'נט מסבירה לקריסל על מצבן בישראל, ועל הניתוח שאולי יציל את אחת מעיניה ואף ישפר את הסיכויים שלהן להישאר בארץ. קריסל לא רוצה לנסוע לפיליפינים, ומבקשת שאם יום אחד יעשו לה עיניים חדשות, היא רוצה שהן יהיו כחולות. זהו סרט על אם ובת והגורל שקשר ביניהן. האם קריסל תוכל לראות? והאם יוכלו השתיים להישאר ביחד בישראל? היוצרת תשוחח עם התלמידים על תהליך עשיית הסרט – איך הגיעה לסיפור הזה, איך עושים תחקיר לסרט תיעודי, איך בונים את הדמות ואת ההזדהות איתה, איך מפתחים סיפור תיעודי, ומה תפקידו של הבמאי בסרט תיעודי – איך "מביימים" דוקו, ומה מותר ומה "אסור"? תסריט ובימוי: ענת תל מנדלוביץ; הפקה: ענת תל מנדלוביץ וסשה קליין; תיעודי. 52 דק'.


ביוגרפיה- ענת תל מנדלוביץ

בעלת תואר שני MFA בחוג לקולנוע, אוניברסיטת תל-אביב.

התחילה את דרכה בשנת 2005 כמפיקה בערוץ 8 ומשם פנתה לתחקירים ועריכת-תוכן.

עבדה על סטים רבים כמנהלת תסריט ועוזרת במאי בסדרות, סרטים ופרסומות.

משנת 2010 שימשה כלקטורית בקרנות ובתחרויות קולנוע לסטודנטים,

לימדה קולנוע בתיכון וביימה סרטים דוקומנטריים וכן סרטי תדמית וכתבות לטלוויזיה ולאינטרנט.

בשנת 2010 ביימה והפיקה את סרט הביכורים שלה "אני לא פיליפינה"

uבשנת 2012 ביימה והפיקה את הסרט "אמא, אבא, התאסלמתי".

שניהם שודרו בערוץ יסדוקו והוקרנו בפסטיבלים ברחבי העולם.

בשנת 2016 ביימה את הסרט  "פלסטינים.נט" לערוץ 8

ובימים אלו מביימת את הסרט "חריש-עיר מקלט" המיועד לשידור בערוץ הראשון.

נושאים לשיחה לאחר הקרנת הסרט

סוגיית העובדים הזרים בישראל

מדינת ישראל מתמודדת כבר כמה שנים עם הסוגיה המורכבת בנושא העובדים הזרים וילדיהם. לפני כשני עשורים החליטה ממשלת ישראל דאז להביא לארץ כמה עשרות אלפי עובדים זרים במטרה להגביר את כוח העבודה בחקלאות ובטיפול לזקנים ומוגבלים. העובדים ממדינות שונות (בעיקר מהמזרח הרחוק) הועלו בצורה מסודרת וחוקית. באותה העת, אף שר בממשלת ישראל לא רצה להתעסק בנושא הילודה והקמת משפחות בקרב העובדים הזרים, דבר שהוא הטבעי והלגיטימי עבור כל אדם באשר הוא. לאחר כשני עשורים "פתאום" נתגלתה בעיה, העובדים הזרים אכן החלו יולדים ילדים ומקימים משפחות, ומדינת ישראל נחרדת, ילדים לא יהודים חיים כאן איתנו. מכאן החלה המהומה הגדולה, בה היו הפגנות רבות ומלחמה של ארגונים וגופים שונים על מנת לעזור לילדים הקטנים הללו שנקלעו לסיטואציה הזו לא עוול בכפם. 

הדיון יעסוק בשאלה האנושית העומדת על הפרק אל מול אוזלת היד של מדינת ישראל שלא חוקקה שום חוק בנושא כאשר הביאה באחריותה המלאה עובדים זרים אל ישראל. כיצד יש לנהוג? מי משלם את המחיר הכבד? התפיסות והדעות השונות בסוגיה זו. ומה עושים כיום כאשר אל ישראל מגיעים גם פליטים רבים והשאלה עולה שוב?

התמודדות עם מגבלה פיסית

קריסל היא ילדה עיוורת המתמודדת עם מגבלתה בגבורה. אמה חינכה אותה מגיל צעיר לא לתת למוגבלותה לפגוע בביטחונה האישי ולהתמודד עם הקשיים בצורה מושכלת ובוגרת. בסרט אנו רואים את קריסל לומדת לחיות עם מוגבלות זו, לפתח כישורים וחושים אחרים על מנת לפצות על מגבלה זו ואף בסוף הסרט קריסל מצטרפת לשורותיה של כיתה א' עם ילדים רגילים לחלוטין. ג'נט, אמה של קריסל, מעוררת תחושת אמפטיה גדולה אצל הצופה והערכה רבה כלפיה על נכונותה לשלבה במסגרת זו ולתת לביתה הקטנה את כל הכלים להתמודדות עם מוגבלותה ושונותה בחברה. כיצד מתמודדים על מוגבלות, כיצד חיים איתה בשלום ומתפתחים כישורים אחרים המעניקים לילד בטחון בעצמו וביכולותיו?

שייכות, זרות

ג'נט וקריסל הן זרות במדינה ישראל. הן הולכות ברחוב והמבטים אליהם רבים ומשתהים לנוכח השונות והזרות. קריסל שונה לא רק במראה הפיליפיני הזר שלה, אלא גם מכיוון שהיא עיוורת וילדה מאומצת לאם חד הורית. כל זאת מקשה על הילדה הקטנה להבין את מקומה ואת שונותה. אמה ג'נט מנסה לתווך לה את המציאות הישראלית, תיווך דרך עיניה הקטנות של ילדה בת 6.

כאן עולות השאלות על התמודדות עם זרות ושונות בחברה, דבר שרבים מאיתנו חווים בשלב זה או אחר של חיינו כאשר אנו מצטרפים למקום חדש בו אנו שונים או חריגים, ילדים להורים חד מיניים, ילדים למשפחה חד הורית, שונות במראה או מגבלה פיסית איתה אנו מתמודדים וכ"ו. כיצד הורים יכולים לתמוך בילד שונה? כיצד החברה מתייחסת לשונות ולזרות של ילד או מבוגר? וכיצד אנחנו כחברה יכולים לעזור ולהיות אנושיים ואמפטיים יותר כלפי שוני שכזה?

תהליך עשיית סרט דוקומנטרי

  1. איך מחפשים/מוצאים סיפור מעניין לסרט. איך הגעתי לסיפור הזה.
  2. איך עושים תחקיר לסרט דוקומנטרי.
  3. הדמות הראשית בסרט דוקומנטרי. מציאת הקונפליקט של הדמות ויצירת ההזדהות איתה.
  4. פיתוח הסיפור. מבנה/מהלך של סרט עם התחלה, אמצע וסוף.
  5. תפקיד הבמאי בסרט דוקומנטרי. איך "מביימים" דוקו? מה מותר ומה "אסור"?

 

שפת המופע עברית
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תל מנדלוביץ ענת
052-4205665

tel.anat@gmail.com

הרצליה, רח' התפוח 7 דירה 5

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.