יונתן בלש ממש

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 45
סגנון: הצגת ילדים
שם הרכב: בובות ושחקן/ית
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: תאטרון עירוני הרצליה
קהל יעד: גן - א
כמות קהל מקסימלית: 100
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 04/03/2018

הספר "יונתן בלש ממש" יצא לאור בשנת 2011 בהוצאת עם עובד וזכה להצלחה רבה בקרב קוראים רבים. ההצגה, בהפקת התיאטרון העירוני הרצליה, היא שניה בסדרת סופרים ישראלים בגני הילדים, לאחר "גומות החן של זהר".

תקציר המחזה:

יונתן וכלבתו ביבה יוצאים למשימה - למצוא מי גונב את החפצים שלהם בבית?

זה התחיל בנעלי הבית הכתומות, המשיך בכוס השוקו ובדובי ידידיה, אך כאשר גם החפצים של אמא ואבא החלו להיעלם, היה ברור שישנה כאן תעלומה מסתורית במיוחד.

הצגה מלאת הפתעות, המלמדת אותנו שהקשרים שאנו יוצרים בחיים עם הקרובים לנו, חשובים יותר מהחפצים שאגרנו בחיינו ושצריך לדעת לשחרר לטובת האחר.




עיבוד למחזה: רואי גורמזאנו

בימוי: יוסי ג'וז כהן

עיצוב תפאורה ותלבושות: קארין בראונר

ייצור תפאורה, אביזרים ותלבושות: רוני וילוז'ני

ציור ופיסול: אהרון קרביץ

מוסיקה: נעמה רדלר / ייצור בובה: אופיר צויבל

ניהול אמנותי: יניב גוטוירט

משחק: אייל צ'יובנו

המחזה באישורו וברכתו של דויד גרוסמן.

דבר המחזאי:

אני כל הזמן מאבד דברים. משקפיים, מפתחות, טלפון נייד - אני מניח לרגע ואחר-כך לא זוכר איפה. החיפוש הבלתי פוסק אחר הדברים הנעלמים לנו, הוא גם סוג של חיפוש עצמי. כי כל מי שאיבד, הופך בעל-כורחו לבלש שעוקב אחרי עצמו. אני מחפש עקבות שלי, מקומות בהם הייתי, אנשים איתם דיברתי וכל זאת בכדי לא להרגיש את חוסר האונים הזה כשמשהו נעלם.

כאשר יונתן מוצא את שלל החפצים שנעלמו לו, הוא מוצא אוצר! כמו חוקר ספינות טרופות במעמקי האוקיינוס. רק שמקרה זה, מדובר באוצר האישי שלו, בו הוא זוכה מחדש. עכשיו, לאחר שהחיפוש הושלם, הוא מגלה שהוא כבר אינו אותו ילד שזקוק לחפצים ההם ושמשהו בו התבגר והבשיל.

דבר הבמאי:

בכל פעם שאני קורא ספר אני מדמיין את עצמי כאחת הדמויות, אני זוכר שגם כילד רציתי להיות פיטר פן, איש הפח ואפילו יפתח המלוכלך, להכנס בקלילות לתוך הספר ולחוות יחד עם הדמויות את כל ההרפתקאות. הכניסה לתוך עולם הספרים הובילה את שפת הבימוי. ההצגה היא הזדמנות להכנס לתוך הספר, לגלות בכל דף שהדברים הם לא תמיד כפי שהם נראים, לחשוף רמזים וראיות ולפתור יחד את התעלומה. יונתן יוצא למשימה שאין לדעת איך היא תסתיים. שרלוק הולמס קטן.

ניתנה לי הזדמנות להדגיש את סיפורו של דויד גרוסמן כסיפור מתח בלשי לילדים. סיפור המתייחס לילד בגובה העיניים, מעצים את ערך החברות ומזכיר לילדים וגם למבוגרים שחברים הרבה יותר חשובים מחפצים.

לקראת  צפייה:

  • קריאה בספר "יונתן בלש ממש"  - מומלץ!
  • כדאי להסביר לילדים מהי 'תעלומה' ומה תפקידו של 'הבלש'.

 

לאחר הצפייה:

"חפצים נעלמים"

פעילות: הזמינו את הילדים לשתף ולצייר ציור של חפצים שאבדו להם או התיישנו.

עזרים: דפים, טושים, עפרונות

הנחיה: ליונתן נעלמו חפצים שאהב מאוד. הכוס הירוקה עם הציור של הקיפוד, נעלי הבית הכתומות ועוד... גם לנו, לכל אחד מאתנו, יש משהו שלפעמים נעלם, נאבד או סתם מסתתר אי שם, באחת מפינות הבית, או החדר. עצמו עיניים ונסו להיזכר בחפץ. איך הוא נראה?, מה הצבע שלו?, איזו תחושה מעלה הזכרון בו?

יש?

מעולה. עכשיו זה הזמן לצייר.

*אחר כך, במעגל, ניתן לשתף, או שכל אחד יראה מה צייר או יתלה על הקיר. בעקבות פעילות זו ניתן לשאול/לדבר על הרגשות שעולים כאשר נעלם לנו חפץ שאנחנו אוהבים ומה אפשר לעשות על מנת לשמור על החפצים היקרים לנו טוב יותר.

 

"משימה בלשית בגן"

פעילות: הזמינו את הילדים להפוך לבלשים.

עזרים: חפצים מוכרים לילדים מהגן.

הנחיה: החביא/י מספר חפצים מוכרים בסביבת הגן והחצר. על הילדים למצוא את החפצים באמצעות רמזים פשוטים (חם וקר, למשל), או מורכבים יותר (בהתאם לגיל הילדים). ניתן לשחק בקבוצות קטנות, כאשר כל קבוצה מחפשת חפץ אחר. הקבוצה שמצאה ראשונה – היא המנצחת.

 

הכנת זכוכית מגדלת

פעילות: הזמינו את הילדים להכין זכוכית מגדלת של בלשים אמיתיים.

עזרים: קרטון בצורת זכוכית מגדלת, שקפים, טושים, מספריים, עפרונות.

הנחיה: גוזרים צורת זכוכית מגדלת ומקשטים. חותכים את העיגול המרכזי (בעזרת הגננת והסייעות) ובמקומות להדביק שקף. והנה לכל ילד – זכוכית מגדלת.

 

סיכום בשיחה

חפצי מעבר אינם קיימים רק בילדות. חפצים סובבים את חיינו ומייצגים עבורנו דברים רבים. הם מקיימים עבורנו צורך רגשי, שלעתים אין לנו מושג אפילו מה מהותו. בהצגה "יונתן בלש ממש" יונתן לומד שהחיפוש והחקירה אחר החפץ, ממלאים אותו יותר מאשר החפץ עצמו. הוא לומד את חשיבות הדרך וצעד אחר צעד בתעלומה, הוא מתבגר ומתפתח.

רוחב 4
עומק 3
מספר אנשי צוות 1
מספר פזות 1
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון עירוני הרצליה
054-4430-460

efrat@alhabama.com

הרצליה, בן גוריון 5

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.