תורה ועזרה אצל הרב והרבנית נריה - היצע נוסף

תחום: תיאטרון
תת-תחום: תיאטרון
משך זמן המופע: 45
סגנון: בובות ושחקנים
שם הרכב: בובות ושחקן/ית
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: קסם של סיפור/גלית גוטהולד-שמר
קהל יעד: גן - ב
כמות קהל מקסימלית: 100
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 29/11/2018

ההצגה :"תורה ועזרה אצל הרב והרבנית נריה" עוסקת ברב משה צבי נריה ובאשתו, הרבנית רחל נריה , דמויות המופת של החמ"ד לשנה"ל תשע"ט. היא טומנת בחובה פרקים מתוך מסכת חייהם המרתקת שמשיקה בנקודות רבות למערכת הציונית. 

סיפור המעשה, תחילתו ברוסיה המושלגת בימים שבהם השלטונות אסרו על קיום מצוות ובהן , לימוד התורה. הרב וחבריו, על אף האיסורים העיזו ולמדו תורה בסתר עד שכמעט נתפסו. כשהרב הבין כי אין תקווה לההצליח  לקיים מצוות בארץ גזירה הוא מחליט לנסות ולעלות לארץ הבחירה. למרות הקשיים , הוא מקבל את האישורים הנדרשים אך רק לו לבדו וכך הוא יוצא לדרכו ללא משפחתו. בלב ים נקלעת ספינתו לסערה גדולה המאיימת לשבר את הספינה ולהוריד למצולות את היושבים בקירבה. הרב זועק לקונו בתפילה זכה , הקב"ה לתפילה נענה ומסיר את איום הסערה. 

בארץ ישראל , הרב נישא לרבנית רחל. יחדיו הם מתיישבים בכפר הרא"ה. הרבנית רחל מצטיירת כאשה רבת חסד. היא עוזרת לשכנתה העולה, למצוא מרפא לבתה החולה. 

הרב נתקל בנער הממרר בבכי וכששואל לפשר העניין מסתבר שמדובר בעולה חדש שהילדים בכיתתו לועגים לו בשל שונותו. הרב מוכיח את התנהגות הילדים הנלוזה ומציע לנער להצטרף לישיבה חדשה מסוגה: ישיבה לנוער של תנועת בני עקיבא ובה לומדים לימודים תורניים ואחר כך מיועדים להגשמה התיישבותית, אך לפני כל אלו העניינים , הדבר הראשון שבו עוסקים הוא מתן כבוד לחברים וזאת בהמשך לאימרה: "דרך ארץ קדמה לתורה". בשיר ותנועה הרב והילדים בקהל מציגים לנער את הנעשה בישיבה. הנער מגלה התלהבות רבה ובשמחה ובששון מחליט להצטף לישיבה. 



מעבר להנאה מסיפור המעשה להצגה יש מטרות נוספות :

1. חיזוק ערכים חיוביים אצל הילדים- הן אלו הברורים שמחיי היומיום הם מכירים כגון: עזרה לזולת וקבלת השונה והן אלו המופשטים יותר ובהם: אהבת ארץ ישראל ( ערך שעובר לילדים על ידי ההזדהות שנוצרת אצלם עם דמותו של הרב ברגעי כמיהתו לישראל וברגעי השמחה שבהגעה אליה) 

                                                   וההכרה בקב"ה ככוח שניתן לפנות אליו בשעת צרה ולקבל חיזוק ועזרה( במקרה שלנו , בשעת הסערה)

2. הנגשת נושא מורכב לילדי הגיל הרך- אתגר גדול שאיתו מתמודדת ההצגה הוא העברת נושא "כבד" - ביוגרפיה של רב ומשנתו לילדים רכים בשנים. ההנגשה מתבצעת במס' דרכים: טקסט מחורז, שימוש נרחב בשירים ובמקצבים , דמויות מעניינות ותפאורה מרהיבה שמתחלפת. 

3. חיזוק נפשו הרכה של הילד- וזאת על ידי התמודדות עם מנעד רגשות המוכר לו היטב : פחד, חמלה, אומץ . 

וכעת קצת על העוסקים במלאכה :

גלית שמר- יוצרת ההצגה והשחקנית , בוגרת החוג לתאטרון באוניברסיטה העברית , מציגה מזה כ-18 שנה הצגות שונות בפני ילדי הגנים. 

אדריאנה מורנו - התפאורנית הינה אמנית מוערכת בתחומה , יוצרת מסכי תפאורה שמתאימים לגיל הרך ומאופיינים בצבעים מרהיבים ושובי עין וכמו כן פשוטים ומאוזנים במס' ובעיצוב הפריטים שמופיעים בהם, כך שיהיו נעימים לעיני  

                         הילד. 

תמר ברוזה - בובונאית , בוגרת קורסי בובונאות של בית הספר לתאטרון בובות של הגב' דבורה צפריר , יוצרת בובות שנכנסות מייד לליבם של הילדים . 

דוד רצון ושרה פוקס - הם בעלי האולפנים שבהם הוקלט פס הקול של ההצגה 

הגב' מרים שקד - יוצרת התלבושות. 

                                                                                                                                                                                                    

לאחר הצפיה בהצגה ניתן להעלות שאלות שונות לדיון בקרב ילדי הגן:

1. מה הייתם עושים אם היו אוסרים עליכם לקיים מצוות ? ( מאד חשוב לתת לגיטימציה גם לפחד ולחשש בנקודה זו )

2. כיצד ניתן להחלץ מסערה בים ?

3. מנו כמה שיותר דברים שאפשר להכין מתפוזים ( הרבנית מגישה לילדה החולה מיץ שסחטה מתפוז ובשאלה זו מפתחים עניין זה )

4. אם הייתם פוגשים בנער העצוב , כיצד הייתם מעודדים אותו?

מפרט טכני חדר שבו שני שקעים חשמליים ו 5 כסאות ;
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצה של הגננת נעמה שרעבי

לינק לצפיה

המלצה של הגננת אורית רז

לינק לצפיה

המלצה של הגננת שפרה שטרית

לינק לצפיה
קסם של סיפור/גלית גוטהולד-שמר
0528813053

G_SHEMER@017.NET.IL

בני ראם, הברוש 108

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.