מחול אפריקאי – היצע נוסף

תחום: מחול
תת-תחום: מחול
משך זמן המופע: 45
סגנון: אתני
שם הרכב:
סיווג: מופע מחול
שם המפיק: בנגורה רחל
קהל יעד: ד - יג
כמות קהל מקסימלית: 150
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 07/03/2017

הרכב גדול של אמנים ישראליים מקצועיים בתיפוף וריקוד המאמינים בתרבות האפריקאית ומקבלים ממנה את השראתם,  

הלהקה בנויה ומתפקדת בסגנון אפריקאי. הטרמינולוגיה, האימונים, ושפת התנועה אפריקאים.

אפריקה מהווה מקור השראה ליצירות מחול  מיוחדות תוססות ומלאי צבע .

להקת בנגורה קבלה אישור והמלצת "תרבות לישראל" ," איגוד אמני ישראל" , "תרבות לפריפריה"

 במשך השנים האחרונות העמידה להקת בנגורה מופעים אשר הועלו על הבמות הגדולות בארץ.

במרכז סוזן דלל משתתפת להקת בנגורה בדרך קבע בפסטיבל מחולוהט האוגד את כל הבכורות של מיטב להקות המחול בישראל, 

יצירות המחול הועלו בהיכל התרבות פתח תקווה, מרכז ז'ראר בכר בירושלים, היכל התרבות בפרדס חנה, תאטרון מחול ענבל, פסטיבלים  ועוד,

עד היום הוצגו בפני אלפי צופים הנסחפים לקצב התופים והריקודים הסוערים.





מפגש תיפוף וריקוד מלווה בהרצאה על תרבות אפריקה 

מפגש תיפוף חוויתי

חלוקת כלי הקשה ותופים, הסבר על הכלים ,הדגמת הצלילים, תיפוף לפי הוראות המפעילים. לימוד משפטי קצב מן הקל אל הכבד. חלוקה לשתי קבוצות כשכל קבוצה מבצעת צורת ליווי משלה למקצב והשילוב ביניהן. נגינת מקצבים בליווי חופשי של התלמידים, שירים מכל העולם בליווי נגינה בתופים. למקצב יש קשר עם מקצועות נלמדים בבית הספר כמו: מתמטיקה,  מדעים, כתוצאה מכך שהתיפוף מתבצע בתבניות קבועות נפתחת בפני הילד הבנה מתמטית התחלתית.  הקצב קשור לעולמנו מאז ימי בראשית.

 

מפגש ריקוד

עבודה מחולית בהדרכת רקדני הלהקה לפי מקצבים מגוונים ושונים. חימום בסגנון אפריקאי, קומבינציות , אימפרוביזציה אישית של הרקדנים . הכרות עם הבלט האפריקאי - אפריקה היא מקור לידע עצום של התנועה והקצב והיא עשירה במקצבים ותנועות ,

התנועה בריקוד האפריקאי היא בעלת אופי פוליריתמי , יש צורך בקואורדינציה טובה כדי להזיז את חלקי הגוף בכיוונים שונים בו זמנית, התנועה משתלבת באופן טהור עם חלקי המקצב השונים. 

הריקוד האפריקאי הוא חיבור לכוחות פנימיים ושמחה, קשר לטבע לאדמה וללב, תנועות שניתן להשתמש בהן בכל ריקוד, להעשרת את שפת התנועה של המורה והתלמיד בכל סגנון שיבחרו בהמשך, 

הריקוד האפריקאי מהווה את המקור למחול המודרני, היפ הופ, ג'אז וברייק דאנס.

זוהי הדרך הטובה ביותר ללמוד את הקשר בין התנועה לבין המקצב המנוגן, 

שיפור יכולות ביצוע ודיוק, שיפור הכושר האישי, יצירת תנועה עם הנאה פנימית עמוקה,

עבודה מחולית לפי מקצבים מגוונים ושונים.

כוראוגרפיות מערב אפריקאיות, 

כיוונים לעבודה אישית עם חומרים אפריקאים, מוסיקה אפריקאית, מקצבי להקת בנגורה.

הסדנא תכלול חימום בסגנון אפריקאי, קומבינציות , אימפרוביזציה אישית של הרקדנים . 

את הסדנה ילוו מתופפי הלהקה .

 

סבולה בנגורה SABOULA BANGOURA

מנהל הלהקה. 

מאסטר בתרבות האפריקאיתסולן דג'מבה, במאי ומחבר.

בן לשבט הלנדומה. בשבט זה משמש תוף הדג'מבה ככלי ראשון ועיקרי.

שימש כסולן להקת השבט למשך 3 שנים,

הקים להקה קטנה וחדשנית בשם "אומו ני גבורי" OUMO NI GABORI,

עם להקה זו הופיע בכל רחבי מערב אפריקה.

הצטרף ללהקת "פטלה" FATALA להקה גדולה הכוללת אמנים רבים משבטים שונים

הפך סולן ומורה של הלהקה היושבת בגמביה,

אימן ולימד אלפי אנשים הן מאפריקה והן מכל רחבי העולם,

קבע סולמות ברורים למקצבים ידועים וחיבר קונצרטים לבלט האפריקאי של "פטלה".

סבולה הגיע לישראל בעקבות אהבתו לרחל בספטמבר 2000 .

הידע הרב שלו משמש בסיס לכל עבודת הלהקה.

 

רחל בנגורה - Bangoura Rachel

מנהלת הלהקה, 

מורה מתופפת, כוריאוגרפית, מעצבת וכותבת.

חייתה וניגנה שנים רבות בלונדון, הופיעה בהרכבים אפריקאים S E Roggi ו- Ayoub Ogada מקניה ניגנה והופיעה בהרכבי הרגאי Jah roots ,Black steel ו- lidj הקליטה עם "mad professor" ועם Edi Grant בברבדוס שבאיים הקריביים, הקליטה את "תהילים בלווי תופים". 

חיברה שיטת לימוד לתוף הדג'מבה - סולם משפטי יסוד הקצב - תיפוף מ –א' עד - ת'.

לימדה תיפוף , הופיעה בפסטיבלים , 

נסעה לאפריקה ופגשה שם את סבולה בנגורה, איתו חזרה ארצה. 

ביחד הקימו את להקת בנגורה – להקת בלט אפריקאי בישראל, במשך יותר מעשור מופיעה הלהקה על במות ברחבי הארץ, פסטיבל ישראל ופסטיבלים רבים אחרים, מרכז סוזן דלל, מרכז ענבל, היכלי תרבות ברחבי הארץ.

רחל מוצאת את עצמה משתמשת בכל הכישרונות שלה כמו ללמד, ליצור, לכתוב, לשיר ולרקוד, 

וגם מאותגרת בנושאים חדשים כמו: שיווק, תכניות עסקיות, התנהלות מול מוסדות.

מעל הכל- היום, לאחר שנים רבות של נדודים ברחבי העולם היא יכולה לומר שהגיעה למקום מרתק ואהוב- הביתה !

התפתחות הבלט האפריקאי ממעבה היער למרכז הבמה- הרצאה עם דוגמאות מחול ותיפוף ושאלות של הקהל ללהקה. 

התרבות באפריקה מבוססת על הקצב והתנועה. לקצב ולתנועה יש משמעות פיזית ורוחנית עמוקה לאדם.

הם מלווים אותו בכל תחומי חייו: בעבודה, ברפואה, באירועי שמחות, בטקסים סודיים פולחניים ביער המקודש, בהעברת ידע ממקום למקום, ועוד... 

הקצב והתנועה מתבטאים בתופים ובריקוד.

 

בכל שבט באפריקה המערבית יש  אומנים מתופפים ורקדנים , בכל שכונה יש מרכז קהילתי בו מתאמנים ויש מועדי תחרויות מקומיות שהמנצחים בהן יוצאים לתחרות ארצית ולתחרות כלל אפריקאית ( troup federal  (.

בחלק זה של העולם, הובילה גינאה קונקרי בהתפתחות הריקוד למימדים מעוררי כבוד והערכה בתמיכת המוסדות הממשלתיים. 

הכוריאוגרף הראשון בלהקה היה פודיבה קייטה, אמן ממאלי. הוא בסס את צורת העבודה של הלהקה: פיתח את המיזנסן - ספור הבלט, תיאטרון מחול לתוכו משובצים הריקודים השייכים לבלט; הוא קבע את צורת האימונים האינטנסיביים ;חיבר את הבלטים הראשונים שסיפרו על ההיסטוריה של ארצו- מאלי.  

הוא הושלך לכלא מסיבות פוליטיות.

אחריו הגיע מגינאה-ביסאו שחקן, רקדו ואקרובט מזהיר בשם איטלו זמבו, המשמש כמנהלו הראשי של  הבלט הלאומי של גינאה . הוא  המשיך לפתח את הריקוד ותוכנו.   עמידו בנגורה  היה סגנו.

עוד רקדן ותיק ומיוחד הוא – קוקה סאלי.   

טובי הרקדנים מצטרפים לבלט הלאומי , אשר הופעותיו הפכו בשנים האחרונות לשם דבר בכל העולם, ותרמו לפריצת מוסיקת וריקוד  העולם 

(world music and dance).

כיום, הריקוד האפריקאי הפך לתרבות ההמונים: מוטיבים מהריקוד האפריקאי אפשר לראות כיום ב- MTV,  בכל מועדון ריקודים ומרכזי מחול ברחבי העולם רוקדים בהשפעה אפריקאית שבטית. 

הבלט הלאומי

כדוגמת זה של גינאה קונקרי , נחשב ללהקת עילית בין כל הלהקות במערב אפריקה.

זוהי להקת  המחול הידועה בעולם כמייצגת הטובה והמקצועית ביותר לתרבות האפריקאית כבר יותר מ - 40 שנה.

האמנים מתאמנים כל יום במשך שעות רבות וחיים יחד בקומונה.

עד 1984 פעילות הלהקה הייתה במימון ממשלתי ומאז הופרט הבלט ובעלותו היא בידי האמנים עצמם. אמני הבלט האפריקאי  ייצגו את מדינתם בפסטיבלים הגדולים ביותר.

הופעתם מציגה מורשת תרבות עשירה ומלאת חיים בצורה אותנטית ואמיתית ואירועים מחיי היום יום של האפריקאים.

בעיני בני עמם נחשבים אמני הבלט האפריקאי לשגרירים. הלהקה הוציאה עד היום מאות אמנים-מבצעים אשר הופיעו סביב כל כדור הארץ,

רבים מהם פתחו להקות דומות ברחבי העולם. 

כיום תחת שרביטו של מנהל הלהקה איטלו זמבו ( Italo Zambo ) מנהל טכני- עמידו בנגורה (Hamidou Bangoura ) כוריאוגרף – מוחמד קמוקו סנו (Mohamed Kemoko Sano ) עדיין מופיע הבלט וזוכה לתשואות בעולם.

 

הלהקה יצרה עד היום כ- 40 בלטים חזקים שמוכיחים כל פעם מחדש כמה עצום הקשר בין מסורת מרהיבת יופי לבין ריקוד עם מוסיקה וסיפור סיפורים.

 

כיום להקת הבלט פועלת בצורה עצמאית: הרקדנים, המתופפים וכל שאר האמנים משתכרים שכר גבוה,

יש להם קליניקה פרטית המעניקה שרותים רפואיים לכל האומנים,

מערכת שיווק משומנת הפועלת מגינאה לכל העולם,

גדוד שלם של מעצבי תלבושות מטובי החייטים העובדים בלעדית עבור הלהקה הלאומית, וכן אלה הדואגים לתחזוקת תלבושות, תחזוקת התופים , אחראי משמעת , אחראי אימונים . מנהל חזרות, מתקני תנועה ועוד , כ- 5000 משפחות מתפרנסות סביב הבלט הלאומי. 

מפרט טכני מיקרופונים כמספר הנגנים . במקרה של פלייליסט - מערכת שמע עם כניסת USB
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצות לבנגורה

לינק לצפיה
בנגורה רחל
054-5715489

bangoura@netvision.net.il

,

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.