להתייעץ עם הרב גץ - היצע נוסף

תחום: תיאטרון
תת-תחום:
משך זמן המופע: 60
סגנון: הצגת ילדים
שם הרכב: בובות ושחקן/ית
סיווג: הצגה קטנה
שם המפיק: קסם של סיפור/גלית גוטהולד-שמר
קהל יעד: גן - א
כמות קהל מקסימלית: 120
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 16/11/2017

ההצגה:"להתייעץ עם הרב גץ"- עוסקת ברב מאיר יהודה גץ זצ"ל ,דמות המופת של החמ"ד לשנה"ל תשע"ח וטומנת בחובה את מסכת חייו המרתקת שמשיקה בנקודות רבות למערכת הציונית .

הרב ובני משפחתו מחליטים לעלות לארץ ישראל ונענים לבקשת שליחי הסוכנות, לקחת עימם ילדים ממרוקו העולים לבדם. לפתע  בכי חרישי נשמע ואל הבמה מגיע יצחק, אחד מהילדים העולים שמסתבר שחושש לעלות ללא ההורים :"מי יבשל לי ארוחות טעימות?  מי יילך איתי לבית הכנסת וילמד אותי פיוטים ותפילות? "הרב מרגיע את יצחק המפוחד ומבטיח לו שהוא ואשתו אסתר יהיו לו להורים , אסתר תבשל לו ארוחות טעימות והוא ילמד אותו פיוטים ותפילות. בתנועה ושיר , דרך הים היבשה והאוויר לארץ ישראל הם לאחר תלאות מגיעים.

אך בארץ המובטחת אין בתים, עצים או מים זורמים , יחדיו הם בונים , נוטעים וכשמתעייפים , הולכים לבית הכנסת לפוש וללמוד פיוטים. בכל לילה לפני השינה , כשכולם נמים , יצחק מבקש בקשה מאלוקים :

" עשה בבקשה שאמא ואבא יגיעו במהרה ". וכעבור מס' חדשים .מתגשמת הבקשה ואמא מגיעה. ההתרגשות גדולה אך אז אמא מגלה, שיצחק מאד רזה, כנראה לא אוכל , הבתים מוזנחים אין גגות ואין מטבחים והיא מסיקה שמן הסתם אין לילדים כוח לפייט פיוטים. אמא נמלאת ייאוש ונעצבת אל ליבה. יצחק מבקש עזרה מהילדים:" איך את אמא משמחים ? עם מי כדאי להתייעץ?", הילדים ממליצים על הרב גץ. לרב רעיונות נהדרים: אמנם מבחינה גשמית התנאים אינם מזהירים , אך אנחנו נראה לאמא שיש כאן עזרה לחברים ועזרה זו תעזור לה להתגבר על הקשיים. ביחד עם יצחק , הם מביאים אדנית פרחים שהכינו עם הילדים , הרב מביא חלה טריה שהרבנית אפתה, לאמא מתנה ומבקש מיצחק שכשאמא מגיעה, יפייט פיוטים לכבודה.  אמא נכנסת , מאזינה ולא מאמינה וכשמבינה שהרב לימד את הפיוטים והחלה והפרחים , לה מיועדים , היא מודה שאכן תמיכה מאנשים טובים , תעזור לה להתמודד עם הקשיים.  נראה שהכל זורם על מי מנוחות , אך עדיין מסתבר , לא תמו התלאות. בארץ פורצת מלחמה ובה משחררים את הכותל שנשבה. השמחה אמנם רבה אך צצה בעיה חדשה : בכותל אנדרלמוסיה גדולה , אין משיב לשואלים , אין מקבל את המבקרים , הליכלוך נערם , איש לא משוחח עם התיירים בשפתם , בקיצור ,הכותל זקוק לרב מנהל שישיב את הסדר על כנו ומהר. הרב גץ נירתם למשימה ובעזרת הילדים מתבצעת  העבודה.

עוברות שנים רבות , הרב מזדקן מאד וביום בהיר מגיעה העלייה מאתיופיה. ירוס, עולה חביבה בטוחה שבית המקדש קיים ושואלת את הרב איך להגיע לשם . כשמתבשרת שהוא נחרב , נעצבת עצב רב. הרב בכדי לעודדה ,מבטיח לה הפתעה ולוקח אותה לביקור במנהרה, מנהרת הכותל שנחפרה. שם הם מתוודעים למקום שהוא מול קודש הקדשים והרב מספר שהוא מאמין שאי שם מתחת לאבנים מסתתרים אוצרות בית המקדש הנוצצים. ההצגה מסתיימת בתקווה שבית המקדש ייבנה במהרה והכל ישוב על מקומו  בחזרה.



בהצגה זו , מעבר להנאה מסיפור העלילה שמוצג על הבמה. מאחורי הקלעים רוחשות מטרות נוספות:

1. הנגשה- אתגר גדול הוא לקחת נושא הנחשב רציני וכבד ולהנגיש אותו לילדי הגיל הרך.הדבר נעשה במס' אמצעים:

   א. התמקדות בסיפורים אישיים הנוגעים לעולמם של הילדים

   ב. שימוש נרחב בכל מרכיבי התאטרון השונים: מוסיקה קצבית, תנועה, תפאורה מתחלפת, בובות יד ודמויות מעניינות שמגלמת השחקנית.

   ג. הטקסט לרוב הינו מחורז.

2. חיזוק נפשו של הילד הרך על ידי התמודדות עם נושאים הנוגעים לחוויות היומיום שלו , נושאים כגון : פחד, עמידה מול אתגרים, מאמץ וחתירה להשגת מטרה.

3. פיתוח ערכים חיוביים כגון : קבלת השונה, חשיבות העזרה לזולת, אהבת ארץ ישראל , קיום המצוות באהבה וחשיבה יצירתית.

4. לימוד על אופיו של הרב , שנגזר מתוך סיפור העלילה:

   א. אדם שכולו חסד , שבכל מקום וזמן נכון היה לייעץ ולעזור בפועל לכל דורש

   ב. חשיבות האיחוד והייחוד- לרב חשוב היה האיחוד של עם ישראל אך לא פחות מכך גם הייחוד של כל תפוצה ותפוצה. מסיבה זו מופיעות בהצגה דמויות מתפוצות שונות ולכל דמות מתייחס הרב בכבוד.

     ( ניתן ללמוד על יחס הילדים לתפוצות השונות וזאת על פי תגובתם לדמויות שונות  שמופיעות על הבמה )

  ג. חינוך לעצמאות וזאת על ידי שיתוף מלא של הילדים בעשייה : הן בעלייה , הן בבנייה והן בטיפול בכותל . (דבר שהגננות מלמדות את הילדים בגן מדיי יום ביומו)

וכעת קצת על העוסקים במלאכה:

גלית שמר , יוצרת ההצגה והשחקנית , בוגרת החוג לתאטרון באוניברסיטה העברית , מציגה מזה כ- 17 שנה הצגות שונות בפני ילדי הגנים.

אדריאנה מורנו התפאורנית הינה יוצרת מוערכת בתחומה- מכינה תפאורה בסגנון ובצבעים שמאד מותאמים לגיל הילדים.

תמר ברוזה הבובונאית ,  בוגרת קורסי בובונאות בבית הספר לתאטרון בובות של הגב' דבורה צפריר יוצרת דמויות שנכנסות מייד לליבם של הילדים הרכים

דוד רצון ושרה פוקס הם בעלי האולפנים בהם הוקלט פס הקול של ההצגה

הגב' מרים שקד היא יוצרת התלבושות

 

לאחר צפיה בהצגה ניתן להעלות שאלות שונות לדיון בקרב ילדי הגן:

1. מהם הקשיים העומדים בפני אנשים שלארץ חדשה מגיעים?

2. מה היה חסר לכם אילו ההורים לא היו עולים איתכם ?

3. כיצד נוכל אנחנו לשמח את ההורים כשהם עצובים?

4. מה תפקידו של רב הכותל? מה הוא צריך לעשות?

5. אם הייתם צריכים לכתוב בקשה מהקב"ה על פתק ולהטמינו בין אבני הכותל. מה הייתם מבקשים?

6. בהצגה היו מקרים בהם הילד יצחק והרב עבדו יחדיו. האם גם לכם קרה שעבדתם ביחד כשווים עם המבוגרים? באילו מקרים?

 

מפרט טכני 8 כסאות שני שקעים חשמליים בשני קצוות החדר
שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.

המלצות

לינק לצפיה
קסם של סיפור/גלית גוטהולד-שמר
0528813053

G_SHEMER@017.NET.IL

בני ראם, הברוש 108

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.