נרקיס מלך הביצה

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 50
סגנון:
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: עמותת שיא(גושן)
קהל יעד: גן - ב
כמות קהל מקסימלית: 450
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 20/10/2015


הספר "נרקיס מלך הביצה" מוגש בעיבוד בימתי חדש, כקלאסיקה ישראלית נוגעת ללב בה שזורים שיריו היפים של לוין קיפניס.

"סיפורנו מתרחש בארץ ישראל, ממש כאן. סיפור משלנו, כחול- לבן.
מקצתו קרה באמת והשאר רק חלום, סיפור על הקרבה אמיצה שלא רואים כל יום..."

סיפורנו מתחיל בעמק החולה, בשנות החמישים של המאה שעברה, כאשר החלוצים העבריים החלו לייבש את הביצות במדינת ישראל הצעירה.  רעש העבודות הגיע לאוזניו של המלך צפרדיהו השלישי, אשר חשש שאם ייבשו את הביצות, ממלכת הצפרדעים החיות בעמק החולה, תיהרס ולא יהיה להן היכן להתגורר. מרוב דאגה, המלך נפל למשכב וחלה במחלה נדירה.
כל רופאי ממלכת הצפרדעים היו אובדי עצות, הם חיפשו למלך תרופה, אבל ללא הצלחה.

מפגש קסום בין צפי הצפרדע, בנו הבכור של המלך, לבין לוין קיפניס, המשורר והסופר, הוליד רעיון קצת מוזר שהוביל את הצפרדע למסע עתיר הרפתקאות, אחר פרח ארצישראלי שיסכים להתגורר בביצות.

הזמן כמעט אזל והמלאכה מרובה. האם ימצא צפי את מה שרצה? בסופו של מסע מרתק במרחביה ונופיה הקסומים של ארץ ישראל, צפי למד שהקרבה אמיצה, ויתור ואהבה, לעיתים יכולים להיות פיתרון למחלה, מכאוב או דאבה. צפי מגלה את כוחו המיוחד ואומץ ליבו ואילו החלוצים מבינים שהטבע הוא יפה להתפעל וחשוב שיתקיים לצד האדם וההתיישבות בארץ ישראל, כי חייבים לכבד ולשמור על הטבע ונופיו הנפלאים, כדי שיישארו כאן גם עבור הדורות הבאים.




מחזה ובימוי: משה בן שושן, רענן פררה

מוסיקה: שי אלון
תפאורה: טלי אוטולנגי
וידאו ארט: ינון פורת
איורים: דנה לוי
תלבושות: לימור הרשקו (דרור)
תאורה: אורי מורג
כוריאוגרפיה: אור משיח ויוסף אלון
שחקנים: אסף דגני, גל בן שלום, דניאל מייזלר, טלי ביק/ אחינועם גלבפיש, לירן קנטרוביץ,
תמר רצאבי/נעמה בסון

 

דבר המחזאים והבמאים:

נרקיס מלך הביצה הוא עבורנו מסע מסעיר של חזרה בזמן אל הספר האהוב של ילדותנו. ספר עליו גדלנו, אהבנו ועודנו אוהבים כל כך. לפני שהתחלנו במלאכת כתיבת המחזה ובבימויו, ערכנו תחקיר מעמיק שגרם לנו להתרגש לא פעם. גילינו שלוין קיפניס כתב את "נרקיס מלך הביצה" כאן בארץ ישראל בראשית שנות החמישים, מתוך המציאות הישראלית של המדינה הצעירה שרק קמה ובשל אהבתו העצומה אל ילדי ישראל ורצונו לכתוב להם סיפור מקורי כחול לבן. הוא שאב את ההשראה ל"נרקיס מלך הביצה" מן הטבע בארץ ישראל, פרחי הארץ, הביצות שהיו כאן בימים ההם וכן הקשיים שחוותה המדינה הצעירה. כל אלה השפיעו עליו וגרמו לו לכתוב את הספר כשבמרכזו מסר חשוב של הקרבה אמיצה, פיוס וויתור הרואי, ברוח התקופה בה חי.

לוין קיפניס האמין שהטבע הנפלא חייב להתקיים לצד ההתיישבות היהודית בארץ ישראל, האדם לצד הטבע. הטבע לצד האדם. גם עמק החולה וביצותיו היו להשראה בכתיבת "נרקיס מלך הביצה", בעמק החולה הוקמה שמורת הטבע הראשונה של מדינת ישראל ועד היום היא מהווה סמל למקום של התיישבות וחקלאות יהודית, השומרת על הטבע ונופיה הנפלאים של הארץ, גם עבור הדורות הבאים.

ביצירת ההצגה שלפניכם היה חשוב לנו לשלב בין הסיפור הדימיוני שכתב לוין קיפניס לבין המציאות הארצישראלית שהיתה להשראה ועוגן בכתיבתו של הספר. כך יצרנו נרטיב שנע בין דמיון למציאות, בין חלום ליקיצה. הבאנו אל הבמה את נופיה, צבעיה, ריחותיה וצליליה של הארץ תוך סיפור מסע נוגע ללב, סיפור אנושי על התיישבות וציונות לצד שמירה על הטבע הארצישראלי הנפלא, שהם במידה רבה סיפורה של מדינת ישראל כולה.

רענן ניסים פררה ומשה בן שושן

 

נקודות לדיון בעקבות הצפייה בהצגה

  • נתינה לאחר- הנרקיס הוא היחיד שנתרם לבקשתו של צפי ויצא עימו אל הביצה. הוא לא ביקש דבר בתמורה לכך, אלא עשה זאת מטוב ליבו ומנדיבותו. מומלץ לשוחח עם הילדים על נושא של נתינה ללא תמורה, נדיבות, חברות ועזרה לזולת.
  • מסעו של צפי- ניתן לדון עם הילדים על התחנות השונות במסעו של צפי: מה רצה להשיג במסע? מה היתה מטרתו? מה הניע אותו לצאת למסע להצלת אביו החולה? אילו דמויות פגש בדרך? מה למד עליהן, כיצד סייע להן וכיצד קיבל מהן עזרה בחזרה? איזה מהדמויות הילדים הכי אהבו? ניתן לחשוב על פעילות יצירתית שכוללת צביעה, גזירה, הדבקה או כתיבה והמחזה של תחנות במסעו של צפי.
  • אדם וטבע- ההצגה מציבה שני נושאים חשובים ופעמים רבות גם מנוגדים זה מול זה: התיישבות האדם מול השמירה על משאבי הטבע. דונו עם הילדים על חשיבות עיבוד האדמה, ההתיישבות והצמיחה העירונית אל מול חשיבות השמירה על הטבע, על בעלי החיים ועל הצמחים, שלכל אחד מהם, גם לקטנים ול"זוטרים", יש תועלת רבה ותפקיד משמעותי במעגל החיים. 
  •  
  • מושגים ללימוד ולהעשרה
  • חלוצים – חלוץ הוא כינוי לאדם המהווה פורץ דרך בתחומו. בהקשר של ההתיישבות, חלוצי ארץ ישראל  הם יהודים שמוצאם בגולה, אשר בחרו לעלות ארצה, להשתקע בה ולהקים ישובים. הן עלו לארץ ישראל בשבע עליות שונות, החל מ-1882 וכלה בהקמת מדינת ישראל ב-1948.

    החלוצים האמינו בערכים וברעיונות גדולים ורצו לשנות את גורל העם היהודי ולהיות עצמאיים במולדת. הם נאלצו להתמודד עם קשיים רבים, כמו מחלת המלריה, ביצות ומזג אוויר חם ומתיש.

    מעשה החלוציות טמון עוד בימי התנ"ך, כמסופר בספר במדברפרק ל"ב על חלוצי העם העברי בארץ ישראל: "ועבר לכם כל חלוץ את הירדן לפני ה'...ונכבשה הארץ"

    (מתוך "ויקיפדיה", אתר "בריינפופ-חברה ותרבות" ו"ירונימוס-קפה דה מרקר")

  • דחפור- "דחפור" בעברית הוא שילוב של המילים "דחף" ו"חפר" שמתארים היטב את פעולתו של הדחפור: חופר ודוחף עפר.הדחפור הוא טרקטור כבד ורב-עוצמה שמצויד בכף קדמית ("סכין") שמטרתה להזיז עפר ולדחוף אדמה. באנגלית נקרא הדחפור "בולדוזר" ((Bulldozer

    הדחפור משמש בעיקר לעבודות עפר, יישור הקרקע, מילוי בורות ותעלות, הזזת עצמים כבדים, פילוס נתיבים ופריצת מכשולים.

    (מתוך "ויקיפדיה")

  • ביצות-  ביצה היא שטח של אדמה הנוטה להיות מכוסה מים רדודים במרבית ימות השנה, כאשר מצויים בו איים של אזורים יבשים יותר.הביצה מתאפיינת במים עומדים או מים הנעים באיטיות רבה. המים עשירים בטאנין בשל ריקבונם של הצמחים בביצה, מה שמעניק להם, לעתים, צבע חום. הביצה נבדלת מאגם בכך שמימיה רדודים יחסית, ורק לעתים רחוקות הם עמוקים מגובה אדם, ולרוב עומקם פחות ממטר.

    (מתוך "ויקיפדיה")

     

    עמק החולה וייבוש הביצות

    עמק החולה הוא עמק מישורי בצפון ארץ ישראל, התופס את מרבית שטחה של "אצבע הגליל". העמק שופע במים ובעבר היה בדרומו אגם החולה ובמישור שמצפון לו ביצות. האגם והביצות יובשו במהלך שנות ה-50 של המאה ה-20 ובשטח המיובש השתמשו לחקלאות.

    הייבוש היה חלק בלתי נפרד מהעשייה הציונית לפני הקמת המדינה. בעיקר עסקה בכך קק"ל. מבצע הייבוש הוליד את המאבק הסביבתי הראשון בישראל והביא לייסוד החברה להגנת הטבע ולהקמת שמורת החולה, שמורת הטבע הראשונה בארץ.

    מאז שנות ה-90 הוחל בהצפה מחדש של חלק מהשטח המיובש, לאחר שהסתבר שהייבוש גרם לנזקים סביבתיים.

    (מתוך "ויקיפדיה")

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
עמותת שיא(גושן)
050-2546962א

tgos100@gmail.com

, רח' גיל 83, הרצליה

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.