מצחיקונת

תחום: תיאטרון
תת-תחום: מופע תאטרון
משך זמן המופע: 165
סגנון: דרמה מוזיקלית
שם הרכב:
סיווג:
שם המפיק: תאטרון הקאמרי
קהל יעד: י - יב
כמות קהל מקסימלית: 500
הסעה: הסעה כלולה במחיר
סוגות נוספות
נושאים נוספים
תאריך הצטרפות לסל 27/02/2017

סיפורה של פאני ברייס, שחקנית יהודיה מברוקלין, קומיקאית מחוננת, שהופיעה על הבמה מגיל 13 ופילסה את דרכה לצמרת עולם הבידור בניו- יורק .היא כובשת את לב הקהל וגם את ליבו של ניק ארנשטיין, מהמר מוכר, המחזר אחריה. כשהיא מוזמנת להצטרף לסיבוב ההופעות של המפיק האגדי פלורנץ זיגפלד היא הופכת לכוכבת, אולם כשאהובה נאלץ לרגל עסקיו להעדר מהארץ היא מחליטה לרדת מהבמה וללכת אחריו. כשהשניים שבים מסיבוב הימורים בחו"ל, פאני חוזרת לבמה וארנשטיין שוב מסתבך בחובות ומורשע במעילה. האם האהבה תנצח כנגד כל הסיכויים?



פאני ברייס, שחקנית קולנוע ותיאטרון, קומיקאית, זמרת ושדרנית רדיו, אחת הכוכבות הקומיות הגדולות של שנות העשרים והשלושים של המאה העשרים, נולדה כפאני בורך (BORACH ב-1891). פאני היתה בתם של מהגרים יהודים מהונגריה שהגיעו לארה"ב עם גל ההגירה הגדול ממזרח אירופה. הוריה של פאני, שהגיעו לארה"ב כילדים, הצליחו מבחינה כלכלית. הם השתכנו תחילה בבית דירות בלואר איסט סייד במנהטן, בשכונה בה התגוררו בעיקר מהגרים, שם ספגה פאני תערובת של מבטאים, תרבויות, מנהגים וסיפורים אנושיים. פאני הופיעה לראשונה, כשחקנית חובבת, בתיאטרון בברוקלין, שם קיבלה חמישה דולר עבור כל הצגה של "כשאתה יודע שלא נשכחת על ידי הנערה שלא יכולה לשכוח". הצלחתה הרבה בתפקיד זה שכנעה אותה לעזוב את הלימודים ולהתמקד בתיאטרון. כשהיתה בת 15 הופיעה כתנין בהצגה שנקראה "העבד המלכותי", משם המשיכה להצגות בורלסקה, עד שאט-אט הפכה לכוכבת של רוויו מוסיקליים. אירווין ברלין, שזיהה את כשרונה, נתן לה את השיר "סיידי סלומה" על אשה שמככבת בתוכניות מחול פרובוקטיביות, למגינת לבו של החבר שלה.

הופעתה המצוינת ומיגוון כישוריה הבימתיים משכו את עינו של האמרגן המהולל פלורנץ זיגפלד, שהיה בעל חושים חדים בכל הנוגע למה שעשוי להתחבב על הקהל. הוא החליט לעבד את מתכונת הרוויו הצרפתי, שהמפוארות בין הצגותיו הועלו בפולי ברג'ר, עבור קהל ניו-יורקי. הוא יצר תבנית של מופעים שהוכיחה את עצמה במשך 25 שנה משנות חייו וכמה שנים לאחר מותו ב-1932. ככל שגדלה הפופולריות של הצגות הורייאטי שלו, כך גדלו גם הפאר וההדר של התפאורה והתלבושות. האטרקציה המרכזית של ההופעות היתה שורת המקהלה, שהורכבה מרקדניות יפהפיות וקיבלה סיוע בימתי מלהקת זמרים וקומיקאים.

זיגפלד הזמין את ברייס להצטרף למופע של 1910 במשכורת של 75 דולר לשבוע – אז סכום מרשים מאד - שתפח עם הזמן ל 3000 דולר, מה שהפך אותה לשחקנית בעלת המשכורת הגבוהה ביותר בברודוויי. היא הופיעה בשש גירסאות של המופע, עד 1923, כשהיא כובשת את הקהל בהילוכה המיוחד, בגלרייה של פרצופים מצחיקים וביכולת לשיר שירים רציניים ושטותיים באותה התמסרות טוטאלית. בקטעים הקומיים הוכיחה עצמה כליצנית טבעית שהצחיקה את הקהל בחיקויים ופרודיות משעשעות על שחקניות נודעות ודמויות מפתח מעולם התיאטרון והמחול. סגנון ההופעה שלה איפשר לה לצחוק על עצמה לא פחות מאשר על הדמויות שגילמה. היא נתנה לקהל שלה הזדמנות לצחוק ולבכות יחד איתה. באופן מפתיע האשה שהפכה להיות הכוכבת של "שגיונות זיגפלד" לא היתה כלל יפהפיה זוהרת אלא ליצנית שידעה להצחיק ולגעת ללב כאחד.

חייה הפרטיים לא היו מוצלחים כמו הקריירה הבימתית שלה. נישואיה הראשונים ב-1911 לספר בשם פרנק וייט נמשכו ימים אחדים בלבד לפני שהגישה תביעת גירושין. גם נישואיה ליוליוס וו.(ניקי) ארנשטיין ב-1918, ידעו עליות ומורדות. הוא היה מהמר מקצועי עם משיכה עזה למשחקי קלפים, משחקי קובייה ומירוצי סוסים. לזוג נולדו שני ילדים, פרנסס וויליאמס. לאחר שהואשם כשותף לתרמית ענקית שהיתה קשורה במניות בבורסה של ניו-יורק בסכום של 5 מיליון דולר, הוא בילה שנתיים בכלא פדרלי. כשיצא מבית הסוהר לא שב לביתו והשניים התגרשו זמן לא רב אחרי שחרורו. כעבור שנתיים התחתנה עם האמרגן בילי רוז, אבל כעבור עשר שנים, אחרי שקצה נפשה בבגידות שלו, התגרשה פעם שלישית ב-1937. ב-1921 הופיעה ב"שיגיונות זיגפילד" עם השיר Man My (שהתפרסם גם בביצועה של בילי הולידיי) והקליטה אותו לחברת תקליטי ויקטורי. התקליטון, שהיה להצלחה, פרסם את ברייס כזמרת ממדרגה ראשונה. לאחר מותה נכנסה ההקלטה להיכל התהילה של פרסי גרמי.

בשנים 1929 ו 1930 הופיעה במחזות-זמר בברודווי, בין השאר במופעי הריוויו של בילי רוז, Sweet and Low ו Crazy Quilt שכללו קטעים מאת אוסקר לבנט, ג'ורג' מ. קוהאן, איירה גרשווין ואחרים. במקביל הופיעה במספר סרטי קולנוע בהם Everybody Sing (1938) ,(1930) Be Yourself ,(1928) My Man (עם ג'ודי גרלנד, "זיגפילד הגדול") 1936 ( ו"שיגיונות זיגפילד") 1946 (פרסומה של פאני גדל כשהגיעה להוליווד בתחילת שנות ה 30 - והעתיקה אלמנטים אופייניים מהופעותיה על הבמה לסרטי הקולנוע בהם השתתפה. במשך למעלה מעשור, מ-1938, היתה פאני כוכבת של תוכנית רדיו מצליחה בה כיכבה כילדה שובבה וסקרנית בת ארבע, בייבי סנוקס, שניהלה דיאלוגים משעשעים עם אביה, אשר הציגו את המוסכמות האמריקניות באור מגוחך. כך הגיעה לתודעתם של מיליוני מאזינים נוספים, שלא ראו אותה על הבמה. הקריירה הענפה והמצליחה של פאני ברייס נגדעה כשמתה בבוורלי הילס, קליפורניה, מארוע מוחי ב 1951, בהיותה בת 59.

בשנת 1968 גילמה ברברה סטרייסנד את דמותה של פאני ברייס בסרט "מצחיקונת" עליו זכתה סטרייסנד בפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר.

עפ"י הספר "הבדרנים" - אנציקלופדיה של עולם הבמה, שנוצרה ויצאה לאור ב-1980, ע"י הרו האוס אדישנס בע"מ, לונדון

שימו לב - המלצות אלו הן מטעם המפיק או האמן המציעים את הפעילות.
תאטרון הקאמרי
052-2228210רון

ronb@cameri.co.il

תל-אביב, לאונרדו דה וינצ'י 30, ת.ד. 23097

סל תרבות ארצי הוא תוכנית חינוכית האחראית על חשיפת תלמידי ישראל לתרבות ואמנות כחלק ממערכת החינוך הפורמאלי.

תוכנית סל תרבות ארצי מקנה לתלמידים מגיל הגן ועד י"ב, כלים לצפייה מודעת ובעלת משמעות בששת תחומי האמנות – תיאטרון, מחול, מוזיקה, קולנוע, ספרות ואמנות פלסטית.

 התוכנית משותפת למשרד החינוך, לחברה למתנ"סים ולרשויות המקומיות.

התוכנית פועלת החל משנת 1987.